Realizacja celów a zarządzanie ryzykiem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Zarządzanie przez cele Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Wdrażanie zarządzania ryzykiem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Adam Walicki - 30 września 2010
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zmapowane, opisane, zmierzone, niezarządzane - stan zarządzania procesami w polskich organizacjach Łukasz Tartanus – PROCESOWCY.PL Katarzyna Szołtys –
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
WDROŻENIE ZARZĄDZANIA PROJEKTOWEGO W AKADEMII LEONA KOŹMIŃSKIEGO Maciej Madziński Dyrektor Operacyjny Maciej Zadworny Oskar Kurlanc Mariusz Łopaciński.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

Realizacja celów a zarządzanie ryzykiem w ARiMR Warszawa, styczeń 2013r.

Plan prezentacji Działalność ARiMR- zdefiniowanie kontekstu zarządzania ryzykiem. Plan operacyjny a zarządzanie ryzykiem w ARiMR. Efekty polityki zarządzania ryzykiem. Interoperacyjność systemów informatycznych- wpływ na politykę zarządzania ryzykiem w organizacji. Podsumowanie i wnioski.

Kilka słów o ARiMR Trzypoziomowa struktura organizacyjna: Centrala 16 Oddziałów Regionalnych 314 Biur Powiatowych Liczba obsługiwanych podmiotów: 2,1 mln Zatrudnienie: ponad 11 tys. pracowników

ARiMR – skala działalności

Realizacja EFRROW na tle innych krajów UE (w mln euro), wg stanu na 31 Realizacja EFRROW na tle innych krajów UE (w mln euro), wg stanu na 31.12.2011 r.

Perspektywa Strategiczna – Strategia ARiMR na lata 2011 - 2015 Cele Strategiczne ARiMR Wspieranie rozwoju obszarów wiejskich i rybołówstwa poprzez wypłatę pomocy z funduszy UE i budżetu krajowego w kwocie 100 mld zł; Zapewnienie bezpieczeństwa żywności poprzez spójny system identyfikacji i rejestracji zwierząt; Uruchomienie naborów we wszystkich wdrażanych przez ARiMR działaniach nowego programu rozwoju obszarów wiejskich do końca 2015 roku; Zapewnienie efektywnej i racjonalnej kosztowo realizacji powierzonych zadań.

Wprowadzenie zarządzania ryzykiem krok po kroku Wsparcie Kierownictwa - oznacza uzyskanie jednoznacznego poparcia dla nowej inicjatywy. Najlepszym przykładem poparcia jest wyznaczenie jednej osoby z najwyższego kierownictwa, która będzie odpowiedzialna za wdrożenie. Zdefiniowanie kontekstu - stworzenie warunków dla funkcjonowania zarządzania ryzykiem. W miejscach gdzie funkcjonowanie jsfp opiera się na tradycyjnym podejściu „realizacji zadań” a nie osiąganiu celów oraz na procedurach, a nie na produktach i procesach - skutkiem czego jest brak zdefiniowanych oczekiwań odnośnie efektów działalności organizacji oraz brak miar tych efektów - zarządzanie ryzykiem nie może funkcjonować skutecznie. Budowa struktury ZR, na przykład powołanie zespołu, który będzie tworzył ten system, a następnie nadzorował jego funkcjonowanie, tzw. komitetu ds. ryzyka. Opracowanie, wdrożenie i realizacja polityki zarządzania ryzykiem – w oparciu o rzetelną bazę informacyjną rzeczową i finansową. © 2012 Daria Bochnar, CIA, CGAP 7

Formułowanie celów w ARiMR - definiowanie kontekstu Prezes ARiMR Dyrektorzy Departamentów Propozycje celów operacyjnych na kolejny rok Konsultacje z Dyrektorami Oddziałów Regionalnych Wstępny przegląd propozycji celów Departament odpowiedzialny za przygotowanie i monitorowanie realizacji strategii ARiMR Weryfikacja zgodności celów ze strategią ARiMR Wewnętrzne konsultacje Weryfikacja zgodności pionowej i poziomej wyznaczonych celów Przygotowanie projektu dokumentu „Cele operacyjne ARiMR na rok …” Prezes ARiMR Dyrektor Gabinetu Prezesa Wstępny przegląd projektu dokumentu Wewnętrzne konsultacje Zatwierdzenie dokumentu

Cele operacyjne – formułowanie i rozliczalność Każdy określony cel operacyjny posiada przypisany miernik. Dla wybranego miernika określana jest wartość bazowa (na dzień formułowania celu) oraz wartość docelowa (zgodnie z określoną pespektywą czasową). Rozliczalność realizacji celów zapewniona jest poprzez porównanie osiągniętych w danym roku wartości mierników z wartościami zaplanowanymi.

Monitoring realizacji Planu operacyjnego Dyrektorzy Departamentów Dyrektorzy Oddziałów Regionalnych Kwartalnie Zespół ds. Zarządzania Ryzykiem Kwartalny przegląd realizacji celów i zadań Analiza ryzyk Identyfikacja i analiza ryzyk Opracowanie kwartalnego raportu ryzyk Raportowanie do departamentu odpowiedzialnego za opracowanie i monitoring wdrażania strategii ARiMR Plan operacyjny na rok … Corocznie Sprawozdanie z realizacji Planu operacyjnego

Cele operacyjne a polityka zarządzania ryzykiem Celem wdrożonej polityki zarządzania ryzykiem jest zapewnienie mechanizmu identyfikowania wszystkich ryzyk zagrażających realizacji celów Agencji w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Przede wszystkim polityka zarządzania ryzykiem wspiera efektywne i racjonalne osiąganie celów i realizację zadań Agencji. Jak ? Korelowanie informacji o niezrealizowanych celach (monitoring) ze zgłaszanymi ryzykami, Podejmowanie decyzji o konieczności podjęcia działań naprawczych, Rozliczalność wdrożonych działań naprawczych: rezultat, czas, koszt, zasoby.

ARiMR doświadczenie 2005 – uruchomienie zarządzania procesowego, od 2006 - prace nad ustanowieniem SZBI i wdrożeniem normy bezpieczeństwa informacji 27001, 2006 - nadal wdrożenie/ rozwój systemowego monitoringu zarządczego – w ramach sprawowanego nadzoru merytorycznego, 2008 - wdrożenie SZBI opartego o normę 27001 (ustanowienie KSBI- Komitet Sterujący Bezpieczeńtwem Informacji), 2009 – wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem (powołanie Zespółu ds. Ryzyka), Obecnie - rozwój systemów pomiarowych , raportowanie zarządcze.

Zarządzanie ryzykiem – macierz modelu dojrzałości Poziom początkowy Poziom powtarzalny Poziom zdefiniowany Poziom optymalizowany Poziom zarządzany Dostępna wymagana wiedza ekspercka i doświadczenie, W pełni udokumentowany proces zarządzania ryzykiem, jasna mapa procesu, Zintegrowana działalność na wszystkich poziomach organizacyjnych, Zarządzanie ryzykiem wspiera redefiniowanie celów w ramach planowania reakcji na ryzyko.

Przykład– kontrola gospodarstw rolnych (beneficjentów pomocowych środków UE) Cele operacyjne: zakończenie realizacji kampanii kontrolnej w terminach ściśle określonych w Planie operacyjnym (terminowość), zachowanie określonych poziomów kontroli (ilość) wynikających z prawodawstwa wspólnotowego i krajowego oraz Planu operacyjnego, zapewnienie odpowiedniej jakości sporządzanej dokumentacji poprzez ograniczenie liczby dokumentacji zawierających uchybienia (jakość), zgodnie z kryteriami określonymi w wewnętrznych regulacjach. Plan operacyjny przewiduje dla określonych celów operacyjnych zmianę wartości miernika planowanego do osiągnięcia o ok. 2-5% w skali roku w stosunku do wartości bazowej.

Przykład– wdrożone działania korygujące Działania korygujące podjęte w wyniku zidentyfikowanych ryzyk: Wprowadzenie zadaniowego systemu pracy Optymalizacja procesu kontroli na miejscu poprzez wdrożenie projektu „Mobilny inspektor” (mechanizmy kontroli: nadzór, mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych, informacja i komunikacja: bieżąca informacja, komunikacja wewnętrzna, komunikacja zewnętrzna).

Przykład (działania korygujące – realizacja) „Mobilny inspektor” : import danych z systemu dziedzinowego w postaci pliku *.xml , plik raportu zawiera te same dane co wydruk, możliwość przesłania raportu przez e-mail, USB, czytnik kart pamięci, automatyczne wyszukanie wszystkich działek do kontroli, automatyczne wypełnianie raportu w odbiorniku GPS, możliwość wydruku raportu u rolnika lub przesłania elektroniczne do biura

aktualne instrukcje i wytyczne aktualizacje aplikacji Dedykowane dla kontroli oprogramowanie - CGIS znacząca poprawa wydajności pracy stabilność działania obsługa mobilnego raportu weryfikacja pomiarów z terenu możliwość podłączenia odbiornika GPS Wsparcie dla inspektorów - strona WWW opracowana na wzór stron WikiCAP dostępna w terenie aktualne instrukcje i wytyczne aktualizacje aplikacji archiwum informacji

Rozkład kosztów kontroli na miejscu Koszty kontroli w latach 2008-2011 Rok kampanii Liczba kontroli Koszt kontroli Wykonawcy Zewnętrznego Euro Koszt jedn. kontroli Euro IT FOTO Razem 2008 85 910 21 809 107 719 14 500 000 134,54 2009 68 199 56 089 124 288 13 300 000 106,86 2010 49 089 78 665 127 754 9 245 567 72,37 2011 24 414 110 011 134 425 7 499 982 55,79 Wzrost wydajności zespołu kontrolnego na przestrzeni lat 2008-2011   Liczba kontroli* rok 2008 rok 2009 rok 2010 rok 2011 - plan liczba kontroli WZ 103 278 121 423 117 509 110 011 liczba kontroli ARiMR 33 570 62 881 66 253 83 357 liczba IT zatrudnionych na stałe 342 335 402 427 liczba SPOD zatrudnionych na stałe 185 228 269 292 liczba kontroli na zespół kontrolny 196 375 330 390 * bez uwzględnienia pracowników sezonowych

Podsumowanie- rezultaty Optymalizacja i przyspieszenie procesów: wydawania danych do kontroli, przeprowadzenia kontroli, logistyki planowania kontroli w terenie, weryfikacji wyników kontroli. Wzrost wydajności zespołu kontrolnego, Obniżenie kosztów jednostkowych kontroli na miejscu, i ….. osiągnięcie mierników przewidzianych w Planie operacyjnym

Zarządzanie ryzykiem - wyzwania

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565) Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. (Dz.U.z 2012 poz. 526) System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) PN-ISO/IEC 27001 Zarządzanie ryzykiem PN-ISO/IEC 27005

Wdrożenie ram interoperacyjności = konieczność ustanowienia SZBI. Krajowe Ramy Interoperacyjności Wdrożenie ram interoperacyjności = konieczność ustanowienia SZBI. Wybór zabezpieczeń musi wynikać z przeprowadzonego w podmiocie szacowania ryzyka. Wymagania dotyczące SZBI określone w rozporządzeniu spełnione są jeżeli proces zarządzania ryzykiem opiera się na normie PN-ISO/IEC 27005.

Zarządzanie ryzykiem Kontrola zarządcza PN ISO 31 000 Problemy Zarządzanie ryzykiem w obszarze bezpieczeństwa informacji (Krajowe Ramy Interoperacyjności) PN-ISO/IEC 27005 Zarządzanie ryzykiem Kontrola zarządcza PN ISO 31 000 dwa niezależnie funkcjonujące procesy zarządzania ryzykiem różne definicje tych samych terminów (lub odwrotnie) dualizm postępowania, zwiększenie obciążenia organizacyjnego brak zrozumienia dla idei zarządzania ryzykiem (bagatelizacja) nadmiar obowiązków osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem (właściciel procesu) brak kompetencji / ograniczenia etatowe brak narzędzi informatycznych (brak danych ilościowych/ funkcji controlingowej w administracji publicznej)

Zarządzanie ryzykiem – główne szanse i zagrożenia Podejście kierownictwa do procesu zarządzania ryzykiem  akceptacja idei zarządzania ryzykiem w organizacji, negatywny i lekceważący stosunek pracowników do zrządzania ryzykiem. Powiązanie zarządzania ryzykiem z celami organizacji identyfikowanie konkretnych i mierzalnych ryzyk, identyfikowanie głównie „ryzyk wirtualnych”. Złożoność systemu zarządzania ryzykiem akceptacja prostego systemu (ograniczona liczba dokumentacji, prosta ścieżka przepływu informacji), traktowanie zarządzania ryzykiem jako „kolejnej papierologii” (złożony system)

Zarządzanie ryzykiem – główne szanse i zagrożenia Precyzyjne określanie właścicieli ryzyk wysoki poziom odpowiedzialności za zidentyfikowane ryzyka, zjawisko „niechcianych ryzyk” Powiązanie systemu zarządzania ryzykiem z monitoringiem komplementarność skutecznych narzędzi zarządzania i kontroli, postrzeganie zarządzania ryzykiem jako konkurencyjnego, dublującego czynności monitoringowe narzędzia .

Dziękuję za uwagę. Daria Bochnar CIA, CGAP, CICA Dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego ARiMR