Koncesja i fundusze UE – Jak łączyć ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OCENA EFEKTYWNOŚCI FINANSOWEJ PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH
Advertisements

Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Kryteria wyboru projektów
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Montaż finansowy projektów i ocena opłacalności inwestycji
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Zarządzanie projektami
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Miasto publiczne – miasto prywatne
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Planowanie przepływów materiałów
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Ocena projektów inwestycyjnych
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Metody oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zapis prezentacji:

Koncesja i fundusze UE – Jak łączyć ? „ANALIZA KORZYŚCI FINANSOWYCH I ZAGROŻEŃ ZWIĄZANYCH Z REALIZACJĄ PROJEKTÓW WSPÓŁFINANSOWANYCH PRZEZ KONCESJONARJUSZA” Warszawa, 4 listopada 2009r. System zagospodarowania odpadów komunalnych w Olsztynie. Budowa Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów” Olsztyn, 29 stycznia 2008 r. SOCOTEC Polska Sp. Z O.O. Ryszard Strzelecki, Marcin Zembrzuski

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Plan Prezentacji Dlaczego warto o tym mówić !!!? Analiza ryzyka i jego podział Zakres wymaganych analiz finansowych Analiza wariantów instytucjonalnych Korzyści i zagrożenia dla beneficjenta projektu współfinansowanego z POIiŚ realizowanego z udziałem Koncesjonariusza SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Dlaczego warto o tym mówić !!!? SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Gminy biorące udział w przedsięwzięciu na tle woj. warmińsko-mazurskiego 40 gmin Liczba mieszkańców wg GUS - 554 tys. Prognozowana liczba turystów – ponad 700 tys. SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; ZUOK w Olsztynie ZUOK w Olsztynie będzie zlokalizowany na terenie 2 oddziałów: Na terenie Oddziału nr 1 ZUOK (teren wskazany w pzp) zlokalizowana będzie nowo wybudowana: instalacja do termicznego unieszkodliwiania odpadów z odzyskiem energii – 120 000 Mg/rok instalacja do waloryzacji żużli wraz z placem dojrzewania żużli , kompostowania odpadów zielonych - 4000 Mg/rok instalacja do demontażu odpadów wielkogabarytowych – 1300 Mg/rok instalacja do kruszenia gruzu oraz plac magazynowania odpadów gruzu – 15 000 Mg/rok magazyn odpadów niebezpiecznych – 4000 Mg/rok Punkt Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów Oddział nr 2 ZUOK - teren należący do ZGOK Sp. z o.o. w Olsztynie (obecnie stacja przeładunkowa oraz instalacja do sortowania odpadów frakcji suchej pochodzącej z selektywnego zbierania odpadów przy ul. Lubelskiej) SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Plan finansowania Projektu [tys PLN] Lp. Wyszczególnienie Razem Struktura I Razem płatności dla Projektu 521 603 100% 1 Dotacja (metoda luki finans) 289 490 55,5% 2 Wkład beneficjenta 232 113 44,5% Lp. Wyszczególnienie Razem Struktura I Razem płatności dla Projektu 521 603 100% 1 Dozwolona pomoc publiczna 178 545 34,2% 2 Wkład beneficjenta 343 058 65,8% SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Dylematy Beneficjenta Ograniczone zasoby fiansowe JST (limitowane ustawowo) Ograniczona zdolność kredytowa (brak zabezpieczeń) Inne potrzeby inwestycyjne JST Brak szczegółowej wiedzy technologicznej Brak standardów i praktyk w zarządzaniu tego typu infrastrukturą Niechęć do podejmowania ryzyka Brak czasu – zobowiązania prawne SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja 1)   ryzyka związane z budową - ryzyka powodujące zmiany kosztów i terminów związanych z realizacją budowy, przebudowy lub rozbudowy w ramach przedsięwzięcia, jak również z funkcjonowaniem udostępnionych już składników majątkowych, w szczególności ryzyko:  B  K a)  opóźnienia w zakończeniu robót budowlanych,  WT N  b)  niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót, c)  wzrostu kosztów w stosunku do Decyzji FS, WT  W d)  wystąpienia nieścisłości w specyfikacji wyboru partnera, W  e)  związane z wpływem czynników zewnętrznych, f)  wystąpienia nieadekwatnych do celu przedsięwzięcia rozwiązań w dokumentacji projektowej, WT   N g)  związane z pojawieniem się lub zastosowaniem do realizacji przedsięwzięcia nowych technologii, h)  wystąpienia wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność składnika majątkowego; SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja 2)   ryzyka związane z dostępnością - ryzyka wpływające na sposób, jakość lub ilość dostarczanych w ramach realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług, w szczególności ryzyko: B  K a)  związane z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług, WT   W b)  związane z niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości, N  c)  braku zgodności z normami bezpieczeństwa lub innymi normami branżowymi, d)  wzrostu kosztów,  WT e)  związane ze sposobem i jakością prac wykonywanych w celu dostarczenia usług, f)  nieodpowiedniej kwalifikacji pracowników,  N/W g)  związane z dostępnością i jakością nakładów lub składników majątkowych potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia, W T h)  wystąpienia zmian technologicznych; SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja 3)   ryzyka związane z popytem - ryzyka powodujące zmianę popytu na określone usługi, w szczególności ryzyko: (Ryzyka związane z popytem są identyczne dla wszystkich opcji. Wynika to z obecnej organizacji prawną systemu gospodarki odpadami)  B  K a)  związane z pojawieniem się konkurencji, WT  W b)  cykliczności popytu, c)  zmiany cen, d)  zastosowania przestarzałych technologii,  N e)  pojawienia się nowych trendów rynkowych; WT  4)   ryzyka związane z przygotowaniem przedsięwzięcia - ryzyka wpływające na koszt i czas trwania procesu przetargowego, w szczególności ryzyko:   a)  związane z dostępnością informacji dotyczących planowanej realizacji przedsięwzięcia, W b)  wprowadzania zmian do specyfikacji wyboru partnera, c)  związane ze sposobem i jakością prowadzenia postępowania o wybór partnera, pozostałych postępowań d)  rezygnacji z realizacji przedsięwzięcia; SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja 5)   ryzyka rynkowe związane z dostępnością nakładów na realizację przedsięwzięcia - ryzyka wpływające na koszt, ilość, jakość i terminy dostarczania nakładów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:  B  K a)  związane z niemożliwością pozyskania nakładów o określonej jakości, W T  N b)  związane z niemożliwością pozyskania nakładów w określonej ilości, WT b.1 związane z koniecznością zagwarantowania efektu ekologicznego na poziomie systemu a nie instalacji W b.2 związane z niejasnością, co do możliwości zastosowania art. 86 ust. 2 UŚwOIG (SGEI) i ryzyko wystąpienia pomocy publicznej N c)  związane z niemożliwością pozyskania nakładów w określonym terminie, N  c.1 związane ze skróconym terminem na dostarczenie kompletnego wniosku o dofinansowanie do 30/06/2010 d)  zmiany cen, (w wyniku tego odstąpienia od umowy) W  e)  związane z pojawieniem się konkurencji, f)  związane z logistyką, g)  związane z rynkiem pracy; 6)   ryzyko o charakterze politycznym - ryzyko wystąpienia zmian w sferze polityki, której kierunki związane są z rozwojem przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;  W 6.1 Brak wsparcia w Instytucjach Zarządzających i Pośredniczących dla koncepcji DBFO SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja  B  K 6.2. Zmiany warunków i kryteriów dofinansowania POiŚ W 7)   ryzyko o charakterze legislacyjnym - ryzyko wystąpienia zmian w przepisach prawnych, mających wpływ na realizację przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego; 8)   ryzyka makroekonomiczne - ryzyka wpływające na sytuację ekonomiczną, w szczególności ryzyko: WT a)  inflacji, b)  zmian wysokości stóp procentowych, c)  kursowe, d)  zmian demograficznych, e)  związane z tempem wzrostu gospodarczego; 9)   ryzyko regulacyjne - ryzyko wystąpienia zmian w regulacjach dotyczących systemów opłat w ramach danej dziedziny usług użyteczności publicznej, które mają wpływ na koszty realizacji przedsięwzięcia lub w wyniku których zmianie ulegnie zakres praw i obowiązków stron w ramach przedsięwzięcia; 9.1 Zmiany systemowej w ramach sektora gospodarki odpadami SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja 10)  ryzyka związane z przychodami z przedsięwzięcia - ryzyka mające wpływ na poziom przychodów uzyskiwanych w ramach realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko: WT W a)  związane z funkcjonowaniem wynagradzania partnera prywatnego w ramach przedsięwzięcia, b)  zmian w obowiązującym mechanizmie cenowym, c)  związane z wdrożeniem mechanizmu poboru opłat związanych z przedsięwzięciem; 11)  ryzyko związane z wystąpieniem siły wyższej; 12)  ryzyka związane z rozstrzyganiem sporów - ryzyka, których wystąpienie wpływa na sposób i efektywność rozstrzygnięcia sporu powstałego na tle realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym; 13)  ryzyka związane ze stanem środowiska naturalnego - ryzyka powodujące powstanie obowiązku podjęcia działań, mających na celu poprawę stanu środowiska naturalnego przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, lub ryzyka pogorszenia się stanu środowiska naturalnego w wyniku realizacji przedsięwzięcia; SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja 14)  ryzyka związane z lokalizacją przedsięwzięcia - ryzyka wpływające na dostępność terenu przeznaczonego do realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko: B K a)  związane ze stanem prawnym nieruchomości, W b)  odkryć archeologicznych lub innych związanych z dziedzictwem kulturowym, c)  wynikające z właściwości istniejącej infrastruktury, d)  dostępności siły roboczej; 15)  ryzyka związane z przekazywaniem składników majątkowych - ryzyka wpływające na warunki i terminy przekazywania składników majątkowych w ramach realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko: a)  związane ze stanem składników majątkowych przed ich przekazaniem, b)  związane z przepływem informacji dotyczących składników majątkowych zaangażowanych w przedsięwzięcie, c)  związane z wykonaniem obowiązków i egzekucją praw związanych z dokonaniem przekazania, d)  wystąpienia wierzytelności lub innego prawa związanego z danym składnikiem majątkowym, e)  konieczności transferu siły roboczej;/ryzyko zasobów ludzkich SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Anal iza ryzyka Analiza ryzyka Identyfikacja B K 16)  ryzyko związane z końcową wartością składników majątkowych - ryzyko wartości materialnej składników majątkowych na dzień zakończenia realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym lub okresu eksploatacji (Technicznego Okresu Użytkowania); W 17)  ryzyko związane z brakiem społecznej akceptacji - ryzyko protestów i sprzeciwów społeczności lokalnych, w szczególności podczas wdrażania i realizacji projektów infrastrukturalnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Rozwiązanie D – Projektuj B – Buduj F - Finansuj O – Eksploatuj SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Korzyści i zagrożenia Wymagania partnerów transakcji PPP dla DBFO Wymagania Sektora Prywatnego Koncesje DBFO Sprawiedliwy/godziwy zysk Wymagane Wynagrodzenie za łagodzenie ryzyka Uporządkowany stan prawny/ Struktura regulacji Potencjalny rozwój Wskazane Wsparcie polityczne Stabilność polityczna Wymagania Beneficjenta Wykorzystujące efekt dźwigniowy finansowania Ważne Przyśpieszona realizacja projektu Poprawa poziom usług Tak Poprawa obszaru usług Wzrost/ podniesienie wydajności/ skuteczności Łatwość realizacji SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Źródło „Guidelines for successful Public Private Partnership” European Commission; March 2003

Korzyści i zagrożenia Wymagania partnerów transakcji PPP dla DBFO Wymagania Komisji Koncesje DBFO Osiągacie europejskich standardów Istotne Maksymalizacja korzyści społecznych Ważne Przejrzystość / Konkurs otwarty Racjonalna kontrola dotacji Wymagane Unikanie nadmiernych korzyści prywatnych Wzrost/podniesienie wydajności/ skuteczności Wykorzystujący kapitał prywatny Tak Wymagania Pożyczkodawcy Rygorystyczna analiza finansowa Bezpieczne koszty/Założone dochody Pewność dotacji i Urzędów finansujących Uporządkowany stan prawny/ Struktura regulacji Umiejętności techniczne Właściciela Stabilność polityczna Wskazane SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Źródło „Guidelines for successful Public Private Partnership” European Commission; March 2003

Korzyści i zagrożenia Skuteczność alternatywnych struktur PPP Udoskonalona usługa Ulepszona wydajność operacyjna Zwiększony podział ryzyka Analiza cen/Kosztu w okresie użytkowania Przyspieszenie realizacji Efekt dźwigniowy dla funduszy publicznych Ograniczenia realizacji Prywatny Outsourcing Kontrakty na usługi Możliwa Tak Nie Niskie Kontrakty na zarządzanie Umiarkowane Leasing Po części Możliwy Zintegrowane Inwestycje Prywatne BOT Wysokie Inwestycja Prywatna Koncesje DBFO Bardzo wysokie Źródło „Guidelines for successful Public Private Partnership” European Commission; March 2003 SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; SWOT Mocne Strony (S) Efekt dźwigni w obszarze sektora finansów publicznych, Możliwość zangażowania środków publicznych w realizację zadań bardziej wrażliwych społecznie, Możliwość uzyskania zewnętrznego źródła finansowania projektu bez konieczności budowy skomplikowanych inżynierii finansowych, Zdecydowanie niższe nakłady inwestycyjne, Możliwość uzyskania dotacji wynikającej z kalkulacji „luki finansowej” (eliminacja zagadnień pomocy publicznej), Niższe koszty eksploatacyjne, Niższe opłaty na bramie, minimalizacja ryzyk związanych z odbiorem instalacji, kwestiami usterek i wad (w tym wad ukrytych), Ograniczenie ryzyka związanego ze wzrostem cen robót budowlanych, Optymalizacja kosztów budowy, Niższe koszty organizacyjne i administracyjne (koszty osobowe), Niższe koszty nadzoru bezpośredniego robót, SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; SWOT Słabe Strony (W) Długotrwała procedura wyboru koncesjonariusza wynikająca z konieczności negocjacji długoterminowej umowy o skomplikowanym zakresie, Brak możliwości przewidzenia wszystkich okoliczności, które mogą zagrozić prawidłowej realizacji umowy, Niewystarczające doświadczenia w Polsce w zakresie DBFO. Szanse (O) Stały rozwój myśli technicznej i technologicznej, których nośnikiem jest sektor prywatny, Doskonalenie standardów świadczonych usług, Zagrożenia (Z) Zmiany w systemie prawnym rzutujące na istotne warunki umowy, Zbyt wygórowane oczekiwania, co do korzyści z zaangażowanego kapitału sektora prywatnego, Brak możliwości zapewnienia strumienia odpadów, Odstąpienie od umowy, bądź przekazanie praw wynikających z umowy na innego koncesjonariusza, Realizacja inwestycji niezgodnie z zakresem opisanym w decyzji i wytycznymi Komisji Europejskiej, Konieczność poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych w trakcie realizacji umowy koncesji. SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Zakres wymaganych analiz finansowych Wymagania formalno-prawne Prawne (Polskie i Europejskie) Wytyczne i ich interpretacja Wymagania biznesowe Optymalizacja rentowności Analiza ryzyka SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Zakres wymaganych analiz finansowych Analiza opcji (technicznych i instytucjonalnych) Analiza kosztów i korzyści CBA Analiza DGC (kosztów netto) Analiza wskaźników efektywności finansowej i ekonomicznej FNPV/C – Finansowa bieżąca wartość netto inwestycji FRR/C – Finansowa wewnętrzna stopa zwrotu z inwestycji FNPV/K – Finansowa bieżąca wartość netto kapitału FRR/C – Finansowa wewnętrzna stopa zwrotu z kapitału ENPV – Ekonomiczna bieżąca wartość netto, ERR – Ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu B/C – Wskaźnik korzyści - koszty Analiza poziomu dofinansowania Analiza „luki finansowej” Analiza wielkości pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 TWE Analiza wielkości pomocy publicznej w rozumieniu art. 86 TWE („Metoda luki finansowej”) Analiza wrażliwości (BEP) Źródło „Wytyczne w zakresie wybranych zagadnień z przygotowania projektów generujących dochód”; MRR; Warszawa 15 Stycznia 2009. SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

CF (Finansowy) ≠CF (Ekonomiczny) Zakres wymaganych analiz finansowych Analiza kosztów i korzyści CBA Wartość bieżąca netto (Net Present Value -NPV ) Wewnętrzna stopa zwrotu (Internal Rate of Return -NPV ) CF (Finansowy) ≠CF (Ekonomiczny) CFF – salda przepływów pieniężnych CFE – salda strumieni ekonomicznych kosztów i korzyści k - przyjęta stopa dyskonta n - ilość lat objętych analizą. _25 SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Źródło „Wytyczne w zakresie wybranych zagadnień z przygotowania projektów generujących dochód”; MRR; Warszawa 15 Stycznia 2009.

Zakres wymaganych analiz finansowych Analiza „Luki finansowej” Krok 1. Określenie wskaźnika luki finansowej (R): R = Max EE/DIC gdzie: Max EE jest maksymalnym wydatkiem kwalifikowanym = DIC-DNR (art. 55) DIC jest zdyskontowanym kosztem inwestycyjnym DNR jest zdyskontowanym przychodem netto = zdyskontowane przychody – zdyskontowane koszty operacyjne + zdyskontowana wartość rezydualna Krok 2. Określenie „kwoty decyzji” (decision amount: DA), tzn. „kwoty, dla której ma zastosowanie stopa współfinansowania dla danej osi priorytetowej” (art. 55.2): DA = EC*R gdzie: EC jest kosztem kwalifikowanym. Krok 3. Określenie (maksymalnej) dotacji UE: Dotacja UE = DA*Max CRpa Max CRpa to maksymalna stopa współfinansowania określona dla osi priorytetowej w decyzji Komisji przyjmującej program operacyjny (art. 51.7). Źródło „Wytyczne w zakresie wybranych zagadnień z przygotowania projektów generujących dochód”; MRR; Warszawa 15 Stycznia 2009. SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Zakres wymaganych analiz finansowych Analiza „Luki finansowej” DNR = DOR+ DRV - DOC Jeżeli CWI < CSPOD to DOR= SWI – SW0 Jeżeli CWI > CSPOD to DOR= SSPOD – SW0 DIC = KOWI – KOW0 DOR – Zdyskontowane przychody operacyjne, DRV – Zdyskontowana wartość rezydualna, DOC – Zdyskontowane koszty operacyjne, S- sprzedaż w PLN, C – cena, KO – Koszty operacyjne bez amortyzacji, KI – Nakłady na środki trwałe, i – kolejny rok analizy SPOD- dla odpadów 0,75% dochodu do dyspozycji CWI a Zasada Zanieczyszczający Płaci SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski; Zakres wymaganych analiz finansowych Analiza poziomu dofinansowania w przypadku dopuszczalnej pomocy publicznej w rozumieniu Art. 87 TWE Maksymalna wartość regionalnej pomocy inwestycji udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodne z wzorem:   I = R x (50 mln euro + 0,5 x B + 0,34 x C) Gdzie poszczególne symbole oznaczają : I – maksymalna wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego, R – intensywność pomocy (zgodnie z mapą pomocy regionalnej), B – wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą powyżej równowartości 50.000.000 euro – nieprzekraczająca równowartości 100.000.000 euro, C- wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą równowartość 100.000.000 euro, SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Analiza wariantów instytucjonalnych Metodyka DGC – Minimalny koszty dla usługobiorcy Ustalenie kosztów netto Kosztów inwestycyjnych, Kosztów operacyjnych, Kosztów finansowych, Sprzedaż produktów z działalności nie podstawowej (utylizacja odpadów) SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Analiza wariantów instytucjonalnych Założenia Efekt Ekologiczny, Okres analizy 30 lat = TOU, Bazowa dynamika realizacji Projektu i jego finansowania (Zmienna), Bazowa wartość robót budowlano montażowych (Zmienna), Koszty nadzoru podczas realizacji (Zmienne); JRP, Inżyniera kontraktu. Koszty podania do wiadomości (Promocja); Koszty inwestycji odtworzeniowych Koszty finansowe (koszt kapitału, dostępna dotacja), Koszty utraconych możliwości Koszty operacyjne (Zmienne) Amortyzacja Zużycie materiałów i energii Wynagrodzenia Usługi obce SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Konieczność przekazania kompletnego wniosku do 30 czerwca 2010. SOCOTEC Polska Sp. Z O.O.; Marcin Zembrzuski;

Ryszard Strzelecki, Marcin Zembrzuski DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ SOCOTEC Polska Sp. Z O.O. Ryszard Strzelecki, Marcin Zembrzuski