Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach realizowanych w ramach PO KL (Priorytet VII) Standard minimum Prezentacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Ramy prawne TRAKTAT AMSTERDAMSKI Art. 2: „Zadaniem Wspólnoty jest (…) popieranie równoś-ci mężczyzn i kobiet”. ROZPORZĄDZENIE RADY 1083/2006 Art. 16 Równość między mężczyznami i kobietami i niedyskryminacja „Państwa członkowskie i Komisja zapewniają wsparcie zasady równości mężczyzn i kobiet oraz uwzględniają problematyki płci na poszczególnych etapach wdrażania funduszy”.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projekcie
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL W kwietniu 2009 r. do części A Karty Oceny Merytorycznej wniosku o dofinansowanie wprowadzono Standard minimum – narzędzie umożliwiające weryfikację spełnienia przez oceniany projekt Zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Aby stwierdzić czy projekt jest zgodny z Zasadą równości szans kobiet i mężczyzn, oceniany wniosek o dofinansowanie musi uzyskać pozytywną odpowiedź na min. 2 z 6 pytań Standardu. Nieuzyskanie min. 2 pozytywnych odpowiedzi w Standardzie równoznaczne jest z odrzuceniem wniosku w przypadku projektów konkursowych (Działanie 7.2 i 7.3 PO KL) lub zwróceniem wniosku do poprawy w przypadku projektów systemowych (Działanie 7.1 PO KL). Każde pytanie Standardu minimum należy traktować niezależnie od innych pytań. Niemniej Wnioskodawca powinien zachować logikę projektową!
Pytania standardu minimum Czy projekt zawiera analizę sytuacji kobiet i mężczyzn dotyczącą obszaru interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu, która wskazuje na nierówności ze względu na płeć? Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu? Czy użyte w analizie sytuacji kobiet i mężczyzn dane w podziale na płeć dotyczą obszaru interwencji i zasięgu oddziaływania projektu?
Pytania standardu minimum cd. Czy działania odpowiadają na nierówności ze względu na płeć istniejące w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu i/lub różnicują działania (formy wsparcia) dla kobiet i mężczyzn? Czy rezultat(y) są podane w podziale na płeć i/lub wskazują jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu? Czy projekt wskazuje w jaki sposób zostanie zapewnione równościowe zarządzanie projektem?
Wyjątki, co do których nie stosuje się standardu minimum: profil działalności Projektodawcy - w ramach statutu (lub innego równoważnego dokumentu) istnieje jednoznaczny zapis, iż beneficjent przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. (np. Stowarzyszenie Samotnych Ojców lub teren zakładu karnego), realizacja działań pozytywnych (działania te pozwalają na wpłynięcie na niekorzystną sytuację danej płci w konkretnym obszarze interwencji i zasięgu oddziaływania projektu, a tym samym wyrównanie jej szans społecznych i zawodowych), zamknięta rekrutacja - projekt obejmuje - ze względu na swój zakres oddziaływania - wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie.
Zastosowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn Przykład 1 Powiat X: grupa osób bezrobotnych w wieku 18-25 lat korzystających z pomocy społecznej – 780 os. K – 442 (57%), M- 338 (43%) Przyczyny: Niski poziom wykształcenia (aż 296 os. w tym 48% K ukończyło edukację na poziomie gimnazjum lub niższym); Brak doświadczenia zawodowego (bez stażu pracy 577 os. w tym 69% K); Negatywne wzorce rodzinne, uzależnienie od pomocy społecznej; Dodatkowo zdiagnozowano bariery równości wpływające na obniżenie szans kobiet na rynku pracy: Stereotypy płci – kobiety są gorszymi i mniej dyspozycyjnymi pracownikami; miejsce kobiety jest w domu przy dzieciach; Różnice w wynagrodzeniach, niski prestiż zawodów sfeminizowanych, w konsekwencji feminizacja biedy.
Zastosowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn Przykład 1 – c.d. Projektem zostanie objętych 35 kobiet (70% UP) i 15 mężczyzn (30% UP) Cel: podniesienie umiejętności zawodowych oraz wzrost samodzielności 35 kobiet oraz 15 mężczyzn w wieku 18-25 lat bezrobotnych korzystających z pomocy społecznej na terenie powiatu X w okresie 12 miesięcy. Działania: Warsztaty psychologiczne zróżnicowane zgodnie z profilem psychologicznym K i M; Doradztwo zawodowe przełamujące segregację na rynku pracy (podział na zawody „kobiece” i „męskie”); Szkolenia zawodowe w zawodach szczególnie poszukiwanych na rynku pracy adresowane do K i M Wykład z zakresu godzenia życia zawodowego i rodzinnego, promowanie modelu równego podziału ról w rodzinie.
Zastosowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn Przykład 2 Gmina Y – zdiagnozowano problem uzależnienia/ współuzależnienia od alkoholu w 30 rodzinach, w których żyje 125 osób (55M i 70K); uzależnieni 35 os. (27M i 8K) – dane MOPS, Ośrodka Terapii Uzależnień W tym: w 12 rodzinach z małoletnimi dziećmi występuje problem przemocy domowej. Sprawcami przemocy w tych rodzinach są mężczyźni. Projekt zostanie skierowany do 12 współuzależnionych kobiet doświadczających zjawiska przemocy domowej.
Zastosowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn Przykład 2 – c.d. Działania w projekcie będą koncentrowały się wokół przezwyciężenia problemu współuzależ-nienia oraz usamodzielnienia życiowego kobiet: Wsparcie psychologiczne Poradnictwo prawne Grupa terapeutyczna dla ofiar przemocy Grupa wsparcia Wsparcie towarzyszące zostanie skierowane do małoletnich dzieci.
Zastosowanie zasady równości szans kobiet i mężczyzn Przykład 3 – Wyjątek, co do którego nie stosuje się standardu minimum (profil działalności – ograniczenie statutowe) W szkole ponadgimnazjalnej dla chłopców występuje problem nieprzystosowania uczniów do życia społecznego, niskich umiejętności interpersonalnych. Z informacji pedagoga szkolnego wynika, m.in. że: 36% - chłopców wagaruje częściej niż raz w tygodniu, 40% - ma regularny kontakt z alkoholem, 25% - stosuje przemoc w stosunku do swoich rówieśników, 15% - miało konflikt z prawem. Diagnoza wskazała, iż jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy są stereotypy dotyczące ról społecznych mężczyzn i kobiet przekazywane w rodzinach (środowiskach), z których pochodzą uczniowie. Obraz „męskiego” mężczyzny: silny, dominujący, pewny siebie, agresywny. Istnieje ryzyko, iż powyższe negatywne zachowania przeniosą się w przyszłości na stosunki zawodowe, rodzinne i koleżeńskie. Część uczniów może stać się sprawcami przemocy w stosunku do kobiet (molestowanie, przemoc w rodzinie). Działania w projekcie powinny zatem uwzględniać aspekty „równościowe”.
Planowane w regionie szkolenia z zasady równości szans kobiet i mężczyzn ROEFS Ełk: 19 lutego 2010 r. ROEFS Elbląg: 3 marca 2010 r. Informacje nt. planowanych szkoleń: www.elblag.roefs.pl/ www.olsztyn.roefs.pl/ www.elk.roefs.pl/ www.efs.warmia.mazury.pl/
Materiały dotyczące Zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Instrukcja do standardu minimum zamieszczona w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL (s. 39-42), Podręcznik Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL, www.efs.warmia.mazury.pl/ - Dokumenty/wytyczne; - FAQ -pytania i odpowiedzi