Celem akcji Comenius Partnerskie Projekty Szkół jest:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Advertisements

UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Nasza szkoła w partnerskim projekcie szkół Comenius
Wszyscy partnerzy pracują nad rozwijaniem i udoskonalaniem u uczniów twórczego myślenie i umiejętności, opracowaniem elastycznych strategii.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Opracował J. Stryjkowski
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Szkoła wspomaga wychowanie
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
COMENIUS REGIO Safe Future Secure Internet.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
PARTNERSHIP FOR GOOD PARTNERSTWO NA DOBRE Konferencja końcowa projektu Wrocław, 20 kwietnia 2011 roku Wsparcie udzielone przez Norwegię poprzez dofinansowanie.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową
Co chcieliśmy osiągnąć?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Zapis prezentacji:

Celem akcji Comenius Partnerskie Projekty Szkół jest: - wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji poprzez promowanie współpracy międzynarodowej, - poprawa pod względem jakościowym i ilościowym partnerstw pomiędzy szkołami, - mobilności, w których uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw.

W programie mogą uczestniczyć szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, funkcjonujące w systemie oświaty.

W każdym kolejnym roku termin składnia wniosków ustalany jest przez Komisję Europejską,a szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie internetowej FRSE. Kolejny termin aplikowania o środki z FRSE to 21 luty 2013.

SZTUKA MEDIACJI I NEGOCJACJI W SZKOLE – W latach 2006-2009 zrealizowaliśmy Projekt Rozwoju Szkoły, pt: SZTUKA MEDIACJI I NEGOCJACJI W SZKOLE – jak zrodził się pomysł na temat projektu? PROJEKT TEN realizowaliśmy ze szkołą katolicką w Enis- Irlandii, katolicką szkołą żeńską w Belfascie-Irlandii Północnej

Paul Moor Schule, Berlin, Niemcy, Chriost Ri Scoil, Ennis, Irlandia, Mercy Primary School, Belfast, Irlandia Północna, Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Raciborzu, Polska

Podniesienie jakości doskonalenia zawodowego kadry pedagogicznej i jakości zarządzania placówką w sferze opieki i wychowania

i opiekuńczej roli szkoły. Wymiana doświadczeń pomiędzy partnerami projektu w zakresie wychowawczej i opiekuńczej roli szkoły. Weryfikacja już istniejących i opracowanie nowych procedur szkolnych, materiałów i poradników dydaktycznych wspierających pracę pedagoga/ wychowawcy w rozwiązywaniu konfliktów szkolnych. Wzrost poziomu kompetencji kadry pedagogicznej szkoły w zakresie mediacji, negocjacji i komunikacji interpersonalnej

Nauczyciele Rodzice Uczniowie

Diagnoza konfliktów rówieśniczych ( analiza dokumentacji szkolnej) Poszukiwanie źródeł konfliktów ( dom, wyniki w nauce, funkcjonowanie w szkole/grupie rówieśniczej) Wpływ lokalnych determinantów społecznych na konflikty w szkole (religia, ubóstwo, konflikty z ”podwórka”, konflikty pomiędzy rodzicami) Jaką pomoc możemy zaoferować dziecku wyalienowanemu lub skrzywdzonemu w konflikcie ( pomoc zewnątrzszkolna i wewnątrzszkolna ) Jakie wsparcie możemy uzyskać ze strony środowiska rodzinnego/ rodziców/opiekunów? Jakie działania powinniśmy podjąć w tym zakresie?

- w zakresie bezpieczeństwa Wyniki diagnozy środowiska szkolnego zwróciły uwagę na następujące aspekty: - w zakresie bezpieczeństwa Wysoki poziom agresji słownej wśród uczniów Zachowania agresywne ze znamionami przemocy na przerwach - w zakresie komunikacji: Konieczność koncentrowania uwagi na dziecku w procesie wychowania Znaczenie promowania pozytywnych wzorców i postaw prospołecznych Istotę i wagę komunikacji pomiędzy domem a szkołą Konieczność zaangażowania całej społeczności szkolnej w opracowanie i przestrzeganie procedur szkolnych DIAGNOZA

OKREŚLENIE działań i PRIORYTETÓW Nauczyciele - OKREŚLENIE działań i PRIORYTETÓW Spotkania grup/zespołów nauczycielskich celem omówienia i sprecyzowania najważniejszych problemów do rozwiązania we własnej placówce. Dyskusja partnerów PROJEKTU na temat wyników diagnozy własnego środowiska. Wymiana doświadczeń/uwag pomiędzy partnerami PROJEKTU na temat stosowanej polityki wychowawczej i opiekuńczej w swoich szkołach, w tym przykłady dobrej praktyki w zakresie stosowanych procedur szkolnych – cały okres realizacji projektu W Y M I A N A D O S W I A D C Z E Ń

Nauczyciele - Teczka Wychowawcy Opracowanie kodeksu i szkolnego konkursu Mistrza Dobrych Manier jako przykładu promowania postaw prospołecznych i pozytywnego wzmacniania ucznia (dobra praktyka szkoły w Belfaście) Opracowanie systemu sankcji wobec ucznia sprawiającego trudności wychowawcze ( dobre praktyki szkoły w Ennis, Irlandii ) Zbudowanie podręcznego „warsztatu pracy” jakim będzie Ukształtowanie wizerunku wychowawcy jako mentora i mediatora, nawiązanie współpracy z rodzicami PODJĘTE DZIAŁANIA Teczka Wychowawcy

OKREŚLENIE DZIAŁAN I PRIORYTETÓW Nauczyciele/Rodzice Ulepszenie systemu przepływu informacji w szkole- nowa gablota informacyjna dla rodziców/system SMS informowania rodziców/strona www szkoły Opracowanie dla rodziców i z rodzicami przewodnika zwrotów wzmacniających własne dziecko Zapoznanie rodziców i wdrożenie systemu sankcji w szkole oraz kodeksu Mistrza Dobrych Manier OKREŚLENIE DZIAŁAN I PRIORYTETÓW Poprawa wizerunku wychowawcy i przepływu informacji pomiędzy nauczycielem, a rodzicem/opiekune m

Nauczyciele/Rodzice Teczka Rodzica Opracowanie przewodnika dla rodziców i stworzenie Teczki Rodzica – dobra praktyka szkoły polskiej Podjęte działania Teczka Rodzica

OKREŚLENIE DZIAŁAŃ I PRIORYTETÓW Obniżenie poziomu agresji słownej i przemocy na przerwach wśród uczniów Poprawa komunikacji, umiejętności negocjacji i mediacji w kontaktach uczeń-uczeń Promowanie na forum szkoły pozytywnych postaw prospołecznych i zachowań

Nauczyciele/Rodzice/Uczniowie „Tańczące przerwy” – forma zapobiegania agresji na przerwach Stworzenie Pokoju Mediacji Rówieśniczej - dobra praktyka szkoły berlińskiej Opracowanie przewodnika dydaktycznego gier i zabaw zapobiegających agresji Podjęte działania

The shark-Rekin Goals: working on concentration, group co-operation relieving tension recognizing feelings. building trust working on concentration To play the game you need a blanket. The children sit on the floor in a circle and hold the blanket on the height of their chins. One of the children, “a shark”, gets under the blanket and tries to get the chosen person under the blanket. At the end the children discuss how they felt as sharks and victims.

„Strange steps” (Dziwne kroki) Goals (Cele): building the feeling of security in group group integration working on concentration Children walk around the class. The leader gives the children commands ( there can be music in the background), e.g: walk around the class holding one feet behind your back, start picking apples which fell on the ground, walk around the class and start picking apples from the tree, walk carefully because you are on a shallow bridge over the precipiece, walk around the class and imagine that you are carrying a heavy sack on your back, walk around the class and imagine that you are carrying a tray with dinner, walk around the class with a jug on your head, walk around the class making very strange, funny steps,etc.

Nauczyciele/Rodzice/Uczniowie Produkt Finalny Opracowanie pomocy dydaktycznej dla nauczycieli i uczniów/publikacji książkowej nt. rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w szkole

Tytuł książki „Skórka od banana” Książka dla ucznia Tytuł książki „Skórka od banana”

na poziomie szkoły: Podniesienie kompetencji zawodowych kadry pedagogicznej w sferze komunikacji interpersonalnej i umiejętności rozwiązywania konfliktów poprzez:

PODSUMOWANIE I. Aktywny udział w spotkaniach roboczych partnerów projektu, wymianę doświadczeń i dostępnych materiałów dydaktycznych, studium przypadku, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań

PODSUMOWANIE II. Wypracowanie szkolnych procedur postępowania w sytuacjach konfliktowych, polityki i założeń programu wychowawczego szkoły, uporządkowanie dokumentacji wychowawcy w formie zorganizowanej Teczki Wychowawcy

PODSUMOWANIE III. Opracowanie materiałów dydaktycznych zapobiegających agresji i przemocy w szkole, tj: przewodnika gier i zabaw zapobiegających agresji, książeczki dydaktycznej na lekcje wychowawcze nt. umiejętności rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.

PODSUMOWANIE IV. Podniesienie kompetencji językowych nauczycieli i kadry kierowniczej szkoły poprzez udział w wizytach międzynarodowych

PODSUMOWANIE Na poziomie środowiska lokalnego: Rozpowszechnienie rezultatów końcowych w innych szkołach w postaci: Publikacji i rozpowszechnienia systemu sankcji wobec ucznia sprawiającego trudności wychowawcze Rozpowszechnienie książeczek dydaktycznych dla uczniów w szkołach z terenu powiatu raciborskiego z możliwością wykorzystania ich na lekcjach wychowawczych

PODSUMOWANIE W regionie: Rozpowszechnienie rezultatów projektu poprzez ich prezentacje na konferencjach i spotkaniach organizowanych przez instytucje doskonalenia zawodowego, kuratoria oświaty, ośrodki metodyczne, jako przykłady dobrych praktyk, Opublikowanie rezultatów projektu na stronie internetowej szkoły

Produkty wytworzone podczas realizacji projektu są w dalszym ciągu wykorzystywane, a więc projekt, mimo jego ukończenia w 2009 roku, nadal „żyje”.

W szkole nadal stosowany jest system sankcji wobec ucznia sprawiającego kłopoty wychowawcze. Co miesiąc wybierany jest Uczeń Miesiąca, a raz w roku szkolny Mistrz Dobrych Manier. Każdy rodzic zapisujący dziecko do szkoły otrzymuje Teczkę Rodzica.

Nauczyciele w swej pracy wykorzystują materiały zawarte w Teczce Wychowawcy. Na lekcjach wychowawczych uczniowie korzystają z książeczki „Skórka banana”. Nauczyciele czerpią inspiracje z Przewodnika Gier Przeciwko Agresji. W szkole nadal odbywają się „Tańczące przerwy”.

Opracowała: Beata Stępień Agata Gawron Katowice, 21 maja 2012