Warszawa, 22 październik 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Związek Banków Polskich
(BANKI I MŚP – GŁÓWNE OBSZARY WSPÓŁPRACY)
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
ROLA BANKÓW ZRZESZAJĄCYCH I SPÓŁDZIELCZYCH W PROCESIE
Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich
Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Narodowa Strategia Spójności
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
Budujemy rynek przejrzystego obrotu gospodarczego InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej S.A. I Część Kongresu Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006.
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Platforma elektronicznego obrotu bezgotówkowego
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Centra Informacji Gospodarczej to informacyjne wsparcie obrotu gospodarczego na terenie całej Polski Główne zadania Centrów to: Edukacja w dziedzinie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Ogólnokrajowa karta miejska
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Debata „20-lecie rynku finansowo-kapitałowego w Polsce”
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Lipiec 2014 Oferta BGK w zakresie wdrażania instrumentów finansowych w ramach RPO Piotr Lasecki, Wiceprezes Zarządu BGK Oferta BGK w zakresie.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Zapis prezentacji:

Warszawa, 22 październik 2008 r. Polski Sektor Bankowy Krzysztof Pietraszkiewicz Prezes Związku Banków Polskich Warszawa, 22 październik 2008 r.

% Korzystanie osób prywatnych z usług bankowych i ubankowienie gospodarstw domowych % Źródło: ABD 2000-2005 (dane średnioroczne) Pentor Bus 2000-2005 (dane średnioroczne) 2007 Dane wstępne NSP’1988 NSP’2002 Liczba mieszkańców w wieku 15+ 28268,8 31288,4 Liczba gospodarstw domowych 11970,4 13337,0 Przeciętna liczba osób w gospodarstwie 3,1 2,84

Fundusze własne sektora bankowego w latach 1993-2008 (w mln zł.) - Przewidywany stały wzrost funduszy, w związku z rosnącymi potrzebami gospodarczymi Źródło: KNF, dane. 2008

Utracone dochody banków z tytułu stosowania rezerwy obowiązkowej (mln PLN) - Negatywny wpływ na przychody sektora i warunki świadczonych usług dla klientów Łącznie w latach 1993 – 2005 utracone dochody banków z tytułu stosowania rezerwy obowiązkowej wyniosły 27,2 mld PLN Źródło: NBP

Wysokość wpłat na Fundusz Pomocowy do BFG (mln PLN) - To klienci i właściciele banków wnieśli największy wkład w finansowanie bezpieczeństwa sektora. Dodatkowo banki wpłaciły łącznie 626 mln PLN na fundusz ochrony środków gwarantowanych, które to środki zostały przekazane deponentom upadłych banków Łącznie w latach 1995 – 2005 na fundusz pomocowy i fundusz ochrony środków gwarantowanych banki wpłaciły do BFG 2,49 mld PLN Źródło: BFG

Wynik finansowy netto oraz podatek dochodowy sektora bankowego w latach 1993 - 2008 -Nieprzyjazne rozwiązania podatkowe przyczyną trudności w oferowaniu klientom banków niektórych produktów -Problemy z oczyszczaniem sektora Mln zł Źródło: KNF, 2008

Fundusze własne sektora bankowości spółdzielczej Źródło: NBP

Aktywa sektora bankowego Źródło: KNF

Aktywa do PKB w 2006 Źródło: EBC

Aktywa sektora bankowego w porównaniu do aktywów „spółek matek” polskich banków MLD zł Źródło: KNF

Banki komercyjne uwzględniono wraz z oddziałami instytucji kredytowych LICZBA BANKÓW W POLSCE Banki komercyjne uwzględniono wraz z oddziałami instytucji kredytowych Spadek liczby BS to m.in.. Efekt osiągnięcia 1 mln.€ funduszy własnych 11 Źródło: NBP

Liczba instytucji kredytowych (2006) Źródło: KNF

Liczba placówek bankowych Źródło: KNF. 2008

Liczba oddziałów przypadająca na mln mieszkańców (2006) Źródło: KNF

Liczba osób zatrudnionych w bankach Kadra dobrze wykształcona Wysoka zdolność do podejmowania nowych zadań Źródło: KNF, 2008

Depozyty sektora niefinansowego w mln zł Źródło: KNF, stan na 2008

Kredyty dla podmiotów sektora niefinansowego w mld zł * Źródło KNF 2008

Kredyty mieszkaniowe *Z danych na sierpień 2008 roku portfel kredytów hipotecznych wzrósł do162,5 mld zł.

Bankowość Internetowa (dane kwartalne) 19 Źródło ZBP

Liczba kart płatniczych posiadanych przez klientów w Polsce (w tys Liczba kart płatniczych posiadanych przez klientów w Polsce (w tys. sztuk) Źródło: NBP

Rozwój sieci bankomatów w Polsce Źródło: NBP

Gdzie jesteśmy? Rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce w latach 2000-2007 Lp. Kryterium 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007* 1. Liczba rachunków a’ vista 0,38 0,45 0,48 0,52 0,58 0,63 0,70 2. Liczba zrealizowanych poleceń przelewu 11,18 13,38 13,26 16,22 19,04 21,08 24,06 27,15 3. Liczba zrealizowanych poleceń zapłaty 0,01 0,03 0,06 0,12 0,2 0,29 4. Liczba wydanych kart płatniczych 0,3 0,41 0,47 0,53 5. Liczba transakcji kartami płatniczymi 1,42 2,34 3,15 4,07 5,28 6,92 9,28 12,11 6. Liczba transakcji dokonywanych przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych 12,82 15,87 16,53 20,46 24,52 28,3 33,7 39,74 * Dane szacunkowe

Liczba rachunków bankowych na 1 mieszkańca w 2006 r. Źródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

Liczba bankomatów na 1 mln mieszkańców w 2006 r. Źródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

na milion mieszkańców w 2006 r. Liczba urządzeń akceptujących elektroniczne instrumenty płatnicze (terminali POS oraz imprinterów) na milion mieszkańców w 2006 r. Żródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

Liczba wydanych kart płatniczych na 1 mieszkańca w 2006 r. Żródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

Liczba transakcji kartami płatniczymi na 1 mieszkańca w 2006 r. Żródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

Liczba poleceń przelewu na 1 mieszkańca w 2006 r. Żródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

Liczba poleceń zapłaty na 1 mieszkańca w 2006 r. Żródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

Liczba transakcji bezgotówkowymi instrumentami płatniczymi na 1 mieszkańca w 2006 r. Żródło: ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

* Średnia EU nie obejmuje Wielkiej Brytanii (brak dostępnych danych). Udział gotówki w M1 2006 r. % * Średnia EU nie obejmuje Wielkiej Brytanii (brak dostępnych danych). Źródło: Obliczenia własne na podstawie ECB Statistical Data Warehouse http://sdw.ecb.europa.eu/.

System płatniczy i Obrót bezgotówkowy System płatniczy- zbiór podmiotów, instrumentów , procedur, mechanizmów, systemów płatności umożliwiających obieg pieniądza…. Umożliwia funkcjonowanie gospodarki Obrót bezgotówkowy- rozliczenia pieniężne bez użycia gotówki Jest kluczowym elementem nowoczesnej gospodarki

Obrót bezgotówkowy Szybki, Wygodny, Tani, Bezpieczny Efektywny, Elastyczny Przynosi korzyści całemu społeczeństwu

System płatniczy Polski system płatniczy jest szybki, nowoczesny, efektywny, pan-europejski (SEPA), a jednak…. NADAL wykorzystanie bezgotówkowych instrumentów płatniczych w Polsce daleko odbiega od średniej UE…

Obrót bezgotówkowy- TAK ! Gotówka nie „stanieje”, a obrót bezgotówkowy- TAK: Konkurencja Spadające ceny technologii, telekomunikacji,…. Gotówka nie będzie bezpieczniejsza, a obrót bezgotówkowy- TAK: EMV, PIN, biometria, …. Gotówka nie będzie ani wygodniejsza, ani bardziej trendy, a obrót bezgotówkowy- TAK: Internet, Gadu- Gadu, Skype, portale społecznościowe, bankowość mobilna, Mikropłatności, NFC, … Karty płatnicze o różnych kształtach i wzorach, aplikacje płatności bezstykowych w breloczkach, zegarkach, ….

Partnerstwo strategiczne Strategia rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce banki, firmy infrastrukturalne, samorządy i administracja publiczna

Europa też walczy z gotówką… 22 mld EUR rocznie- koszty i straty z tytułu obiegu gotówki dla 9 największych państw UE Ok. 1/3 wydanych banknotów- głównie nominały 500 i 200 EUR- pozostaje poza obiegiem Jednolity Obszar Płatności w Euro oraz Dyrektywa o Usługach Płatniczych- integracja pan-europejskiego systemu płatniczego i harmonizacja regulacji dot. usług płatniczych Dialog z KE i EBC nt. możliwych form wspierania obrotu bezgotówkowego

SEPA i PSD Program budowy wspólnego, otwartego, konkurencyjnego i efektywnego rynku europejskiego Pełna elektronizacja i automatyzacja płatności w EUR: Interoperacyjność Pełen zasięg w SEPA Wystandaryzowane instrumenty Harmonizacja prawna

Kongres Gospodarki Elektronicznej Cele: -Kongres ma na celu wymianę poglądów przedstawicieli różnych środowisk -Dostarczenie wiedzy o znaczeniu gospodarki elektronicznej dla rozwoju kraju, firm i obywateli -Sprzyjanie rozwojowi nowoczesnych technologii, bezpieczeństwie gospodarki elektronicznej -Przedstawienie rekomendacji dotyczącej regulacji, standardów i dobrych praktyk

W kierunku e-Gospodarki Obrót bezgotówkowy + e- Administracja = Nowoczesne Państwo Przykłady: Elektroniczny dostęp do rejestrów i urzędów SEKAP, ePUAP, … Karty miejskie (Poznań, Wrocław, …) Karty świadczeniowe

Samorządy- najbliżej obywatela W ramach Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności współpracujemy z samorządami lokalnymi, które są jednym z najbardziej istotnym elementów popularyzacji obrotu bezgotówkowego Samorządy lokalne są otwarte na innowacje- wdrażają elektroniczne instrumenty płatnicze, ponieważ widzą ogromne, wymierne i niewymierne, korzyści Współpraca sektora bankowego z samorządami jest niezbędnym warunkiem rozwoju obrotu bezgotówkowego; może być też kluczem do problemu „nieubankowienia”

W stronę Samorządów Samorządy potrzebują wsparcia także od strony legislacyjnej: Przepisy umożliwiające wypłatę świadczeń w formie bezgotówkowej (np. Ust. o świadczeniach rodzinnych) Przepisy regulujące kontakt z właściwymi organami podatkowymi w formie elektronicznej oraz regulowanie zobowiązań podatkowych, jak również zwrotu podatku jedynie w formie bezgotówkowej (Ordynacja podatkowa) Likwidacja obowiązku przyjmowania wpłat gotówkowych w kasach urzędów Zastąpienie regulowanych gotówkowo opłat skarbowych itp. instrumentami elektronicznymi

STRATEGIA Podsumowując… Technologia jest narzędziem, które już posiadamy Innowacje wdrażane w życie stają się praktyką W tych dziedzinach możemy zapożyczać, iść za trendami wykreowanymi gdzieś indziej… Dla pełnego sukcesu potrzebne jest jeszcze to COŚ… STRATEGIA

Rozwój obrotu bezgotówkowego STRATEGIA Prawo e-Gospodarka Edukacja i Promocja Rozbudowa infrastruktury technicznej

Kapitał FPK w Polsce w latach 1999 - 2007 Źródło: KSFP

Kapitał pożyczkowy, liczba i wartość pożyczek na 31. 12. 2007 r Kapitał pożyczkowy, liczba i wartość pożyczek na 31.12.2007 r. oraz ich dynamika Źródło: PSFP

Współfinansowanie krajowe ŚRODKI UE NA LATA 2007-2013 Fundusze Unii Europejskiej i środki krajowe mld euro Fundusze UE Budżet UE Współfinansowanie krajowe RAZEM EFRR, EFS, FS 67,3 Środki publiczne 11,9 85,6 Środki prywatne 6,4 EFR - ROW 13,2 x 3,9 17,1 EF Rybacki 0,7 0,1 0,8 Tzw. polityki lizbońskie (7 Program ramowy, wspieranie konkurencyjności, TENs, program edukacyjny i in.) oraz dot. bezpieczeństwa i obywatelstwa UE 4,3* 85,5 108 Ceny z 2004 r. Dodatkowo na realizację SRK przeznaczone będą również środki z mechanizmu finansowego EOG i Norweskiego mechanizmu Finansowego (250 mln euro w latach 2004 – 2009)

ŚRODKI UE NA LATA 2007-2013 Środki UE są wdrażane za pomocą 26 programów i ok. 600 działań !. Programy są uruchamiane sukcesywnie. Rozpoczęcie naborów wniosków w ramach większości programów operacyjnych NSRO 2007-2013 miało bezpośredni wpływ na wzrost liczby i wartości wniosków beneficjentów. Według stanu na 31 sierpnia 2008 r. nabory wniosków rozpoczęto już dla wszystkich ramowych, krajowych i 16 regionalnych programów. W ramach krajowych programów operacyjnych NSRO uruchomiono ok. 30% wszystkich działań przewidzianych do realizacji. W ramach NSRO 2007-2013 do realizacji w ramach wszystkich Programów Operacyjnych przewidziano ogółem 533 działania.

Programy operacyjne 2004 – 2006 Rola banków Banki komercyjne i spółdzielcze Kredyty (w tym pomostowe), obligacje, leasing Instrumenty zabezpieczające: np. gwarancje bankowe, poręczenia Działania 2.3, 2.2.1 SPO WKP – specjalna, pozytywna rola banków Rachunki bankowe, akredytywy Eksperci bankowi (udział w panelach ekspertów, komisjach oceny, komitetach monitorujących i sterujących) Akcja promocyjno-informacyjna nt. funduszy unijnych Utworzenie FPU i udział we wdrażaniu Bank Gospodarstwa Krajowego Operator budżetowych środków na prefinansowanie, Obsługa Funduszu Poręczeń Unijnych (FPU), Kredyty z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych Fundusze poręczeniowe, pożyczkowe i kapitału zalążkowego (SPO WKP,PO,RPO)

Programy operacyjne 2007 – 2015 Rola banków Polski sektor bankowy reprezentowany jest profesjonalnie i skutecznie przez Związek Banków Polskich i uczestniczy we wszystkich etapach programowania nowej perspektywy finansowej. Rząd uwzględnił wiele z postulatów środowiska bankowego na dotychczasowym etapie programowaniu nowej perspektywy finansowej. Gorzej z samorządem regionalnym. Prace programowe prowadzone z udziałem wielu instytucji i środowisk nadal trwają. Udział banków w procesie absorpcji zależy w dużej mierze także od nich samych. W tej sferze, jak w wielu innych obszarach gospodarki, obowiązują bowiem zasady konkurencji Banki jako potencjalni beneficjenci: modernizacja techniczna polskiego sektora bankowości spółdzielczej Banki ubiegają się o fundusze unijne jako przedsiębiorstwa (POIG, RPO) podnoszenie kwalifikacji Banki jako przedsiębiorstwa ubiegają się o środki unijne w POKL pomoc techniczna- na wsparcie w akcji promocyjno-informacyjnej prowadzonej w sieci banków spółdzielczych (szczególnie na terenach wiejskich) Współdziałanie sektora bankowego i MRR (w tym banków spółdzielczych) przy promocji jest jeszcze rozważane. Nie zostały jeszcze podjęte ostateczne decyzje.

Programy operacyjne 2007 – 2015 Rola banków: - instytucja otoczenia beneficjenta niektóre koszty usług bankowych jako koszty kwalifikowane informacja i promocja absorpcji do środowisk beneficjentów 3) doradztwo dla beneficjentów 4) finansowanie beneficjentów i projektów (głównie inwestycyjnych) 5) ułatwienia i udział w ocenie finansowej projektów: ocena bankowa elementem oceny projektów (np. PO IG, PO IŚ, RPO); 6) udział przedstawicieli sektora w panelach ekspertów 7) Fundusz Kredytu Technologicznego- nowe, szersze otwarcie na wniosek ZBP, 8) FPU- nowe, szersze otwarcie na wniosek ZBP,

Programy 2007 – 2015 Rola banków: - bank beneficjentem 1) unowocześnienie polskiego sektora bankowości spółdzielczej (źródła: m.in.: PO IG – priorytet IV, V, VI, VIII, RPO – podejście zróżnicowane regionalnie) 2) podnoszenie kwalifikacji pracowników (PO KL – priorytet II, VIII) 3) wsparcie w akcji promocyjno-informacyjnej prowadzonej w sieci banków spółdzielczych (szczególnie na terenach wiejskich) (PO PT i PT w PO) – prace trwają; 4) banki które otrzymają zlecenie na ocenę finansową projektów /nie finansowanych z udziałem kredytu/ – wynagrodzenie z PT 5) banki jako pośrednicy finansowi EFI w JEREMIE (RPO) 6) banki beneficjentami Programu ramowego UE na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (CIP 2007-2013).

Podmioty polityki rozwoju Programy operacyjne 2007 – 2013 Rola banków: - partner społeczno-gospodarczy rządu Partnerem dla rządu jest Izba a nie poszczególne banki. Podstawy prawne: tzw. rozporządzenie ogólne 1083/2006 ws. absorpcji 2007-2013, ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (a poprzednio ustawa o NPR), ustawa o izbach gospodarczych, zarządzenia i wytyczne IZ, IP, IW ws. komitetów monitorujących i paneli ekspertów 2) Polskie banki są od wielu lat profesjonalnie reprezentowane w procesie absorpcji środków UE przez Związek Banków Polskich. Obserwuje się i ceni intensywne zaangażowanie izby także na wszystkich polach budowanego nowego systemu absorpcji środków UE. 3) ZBP jest także uczestnikiem Komitetów Monitorujących 2007-2013 oraz forów ewaluacyjnych 4) ZBP jako partner społeczno-gospodarczy może ubiegać się o dofinansowanie działań informacyjno- promocyjnych, szkoleniowych oraz na usługi proinnowacyjne 5) ZBP będzie pełnił rolę Krajowego Punktu Kontaktowego dla CIP 2007-2013. Banki jako potencjalni beneficjenci: modernizacja techniczna polskiego sektora bankowości spółdzielczej Banki ubiegają się o fundusze unijne jako przedsiębiorstwa (POIG, RPO) podnoszenie kwalifikacji Banki jako przedsiębiorstwa ubiegają się o środki unijne w POKL pomoc techniczna- na wsparcie w akcji promocyjno-informacyjnej prowadzonej w sieci banków spółdzielczych (szczególnie na terenach wiejskich) Współdziałanie sektora bankowego i MRR (w tym banków spółdzielczych) przy promocji jest jeszcze rozważane. Nie zostały jeszcze podjęte ostateczne decyzje.

FUNDUSZ PORĘCZEŃ UNIJNYCH BGK + BANKI KOMERCYJNE Stan Funduszu: na dzień 31.12.2007 r.:989 072,380tys. zł. Operator: BGK + współpraca z bankami komercyjn. Cel: wspieranie podmiotów realizujących w Polsce projekty współfinansowane z Unii Europejskiej, ale od 2006r. także projekty inne, rokujące powodzenie. Główne warunki: Poręczenie/gwarancja/regwarancja do 80% wartości kredytu/przedsięwzięcia/kontraktu Max. równowartość w złotych 5 mln euro Podstawowe zabezpieczenie – weksel własny

„Instrumenty finansowe dla MŚP” Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013 (CIP) „Instrumenty finansowe dla MŚP” Krajowy Punkt Kontaktowy CIP „Instrumenty finansowe dla MŚP” przy Związku Banków Polskich

GŁÓWNE PROBLEMY/ZAGROŻENIA Brak jednolitych procedur= w tych samych sprawach różnorodność nieuzasadnionych rozwiązań, widoczny brak koordynacji programów i narzędzi Powtarzanie przez administrację realizującą nowe programy starych błędów: (np. zmiany reguł dostępu do środków „w trakcie gry”, awarie generatorów, niespójne lub opóźnione interpretacje przepisów wdrożeniowych, brak konsultowania rozwiązań wdrożeniowych z partnerami społeczno-gospodarczymi); Niedoszacowanie projektów= głównie problem rosnących cen materiałów i robocizny. Na wszystkie projekty środków nie wystarczy. Więcej- nie wystarczy ich nawet na te które już są przyjmowane do realizacji- v. casus projektów infrastrukturalnych; Niedostosowanie prawa polskiego do norm UE (np. problemy z prawem ochrony środowiska)

GŁÓWNE PROBLEMY/ZAGROŻENIA Nieuzasadnione systemowe blokowanie beneficjentom ze strony niektórych instytucji publicznych ułatwień w dostępie do finansowania zewnętrznego: (np. poprzez zakazy zabezpieczeń /cesji wierzytelności/, oceny projektów /promesy/). 5. Opóźnienia w uruchamianiu środków nowego okresu programowania (skutki- wiele projektów nie będzie można już zrealizować; preferowanie projektów „szybkich” ale nie do zawsze najlepszych; np. aprecjacja złotego= mniej środków niż planowano); 6. Rotacja kadr w administracji odpowiedzialnej za absorpcję; Dyskusyjne przygotowanie innych uczestników „otoczenia beneficjenta” – np. firm konsultingowych i szkoleniowych; 7. Traktowanie banków przez niektóre agendy rządowe nie jak sojusznika, lecz jak konkurenta (np. NFOS, ARiMR, RIF); 8. Stereotypowe postrzeganie banków – także banków spółdzielczych przez wielu urzędników i jako podmiotów niewłaściwych do wsparcia publicznego;

ZAGROŻENIA „POZAABSORPCYJNE” Spowolnienie rozwoju gospodarczego w Polsce, inflacja, wzrost stóp procentowych; Zaburzenia na rynkach finansowych i spadek zaufania do sektora finansowego; malejąca płynność sektora; Nowe, surowsze wymogi kapitałowe i ostrożnościowe dla banków; Brak zmian podatkowych pożądanych dla rozwoju rynku instrumentów finansowych w Polsce; Powolny wzrost od 2007r. wartości należności poniżej standardu; W 2007r. wartość zobowiązań wobec sektora niefinansowego wyższa niż należności od tego sektora; Ewentualne konflikty polityczne, rotacja kadr, przygotowanie administracji

REKOMENDACJE - ADMINISTRACJA REALNY DIALOG SEKTORÓW PUBLICZNEGO I PRYWATNEGO: - profesjonalizm i konsekwencja i w programowaniu i w działaniu; - wiedza ekonomiczna i język komunikacji; - konsultacje rozwiązań na uczciwych warunkach; - zaufanie; UŁATWIANIE BENEFICJENTOM DOSTĘPU DO KAPITAŁU ZEWNĘTRZNEGO ODSTĘPOWANIE OD INSTRUMENTÓW BEZWROTNYCH NA RZECZ INSTRUMENTÓW ODNAWIALNYCH, ZWROTNYCH ROZWÓJ PPP

CZY BANKOM WARTO ZAUFAĆ ? CZY BANKI SIĘ SPRAWDZIŁY ?

OCENA USŁUG BANKÓW TAM GDZIE WŁĄCZONO JE W SYSTEM ABSORPCJI ŚRODKÓW UE Usługi banków związane z Działaniem 2.3 SPO- WKP zostały stosunkowo wysoko ocenione przez wnioskodawców, którzy z nich korzystali. Źródlo: Raport ewaluacyjny ABR OPINIA, MRR, czerwiec 2007. 61

„NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI” POTRZEBA DORADCY „NA WYCIĄGNIĘCIE RĘKI” PKD AD PARP FIRMY DORADCZE BANKI RIF PARP Jak wynika z badań dot. Programów operacyjnych 2004-06 - znacząca rola instytucji finansowych w działaniach informacyjno-promocyjnych bazowała przede wszystkim na szerokiej dostępności informacji. Informację przekazywaną przez banki można uznać za najbardziej dostępną, gdyż była rozprowadzana w oddziałach banków zaangażowanych w promocję zarówno w dużych miastach, jak i małych miejscowościach. Potwierdza to rysunek, który wskazuje, ze to właśnie banki (z własnej woli) były tym elementem systemu promocji działania 2.3, który był „najbliżej” przedsiębiorcy. Źródło: Raport końcowy „Poziom absorpcji przez MŚP środków SPO WKP 2004-2006”, WYG International/PSDB; MRR, czerwiec 2007. 62 62

BANKI SPRAWDZIŁY SIĘ PARTNER I DORADCA ROLNIKÓW W SPO „ROLNYM” 2004-2006 - wnioskujący o wsparcie UE rolnicy otrzymywali kredyty Źródło: Opracowanie ZBP na podstawie danych zawartych w Raporcie Końcowym „Analiza struktury projektów i charakterystyki beneficjentów Działań 1.1, 1.5 i 2.4” przygotowanym na zamówienie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przez Agrotec Polska S.A., Agrotec SPA i Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB, styczeń 2007

BANKI SPRAWDZIŁY SIĘ JAKO SKUTECZNY PARTNER I DORADCA PRZEDSIĘBIORCÓW NAJLEPIEJ W SPO WKP 2004-2006 ponieważ stworzono im odpowiednie (choć nie idealne) warunki do wspierania tych projektów. 64 Źródło: Ewaluator ABR OPINIA na podstawie danych PARP

BANKI SPRAWDZIŁY SIĘ JAKO SKUTECZNY PARTNER I DORADCA PRZEDSIĘBIORCÓW NA PRZYKŁADZIE SPO WKP 2004-2006 WYNIKI PODDZIAŁANIA 2.2.1. SPO WKP. NAJWAŻNIEJSZA, OSTATNIA RUNDA (STAN WG DANYCH PARP NA 15.X.2007r) W KTÓREJ WŁĄCZONO BANKI 65 Źródło: Opracowanie własne ZBP na podstawie danych PARP, 2007r.

CZY BANKI SPRAWDZĄ SIĘ TAKŻE W 2007-2013 ? Banki biorą udział w procesach finansowania projektów 2007-2013 z udziałem środków UE. Głównymi programami w których postawiono na innowacyjność: PO IG, 16 RPO – Banki uczestniczą w obsłudze beneficjentów. PO IG: pierwsze rundy aplikacyjne dla przedsiębiorców: dz. 1.4-4.1: Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R dz.4.2: Stymulowanie działalności B+R przedsiębiorstw oraz wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego dz.4.4: Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym BANKI WSPÓŁFINANSUJĄ PONAD 50% PROJEKTÓW ! INNE PROGRAMY: nabory wniosków powoli są uruchamiane; w wielu nadal problemy z ułatwianiem beneficjentom dostępu do finansowania ze strony administracji wdrażającej ; na razie brak danych nt. % zaangażowania banków;

Systemy Wymiany Informacji infrastruktura/zasoby Do najważniejszych elementów infrastruktury bankowej w zakresie rozwoju systemów wymiany informacji, systemu płatniczego, nowych kanałów dostępu i dystrybucji usług finansowych, ich niezawodności i bezpieczeństwa zalicza się: Biuro Informacji Kredytowej SA InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej SA Krajową Izbę Rozliczeniową SA Systemy Wymiany Informacji Związku Banków Polskich Centrum Informacji Gospodarczej

Systemy Wymiany Informacji zasoby i potencjał Banków Związek Banków Polskich Systemy Wczesnego Ostrzegania - 3 mln informacji o charakterze ostrzegawczym System Analiz i Monitorowania Rynku Obrotu Nieruchomości - ponad 440 tys. transakcji Biuro Informacji Kredytowej 55 mln rachunków bankowych 22,5 mln osób InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej 2,2 mln informacji o zaległych zobowiązaniach

Systemy ZBP wczesne ostrzeganie w systemie płatniczo- rozliczeniowym i kredytowym, ograniczanie ryzyka wyłudzeń i oszustw AKCEPTANCI BANKOWY REJESTR DOKUMENTY ZASTRZEŻONE POJAZDY POSIADACZE nowe System o Zagrożeniach z Obszaru Ryzyka Operacyjnego (ZORO) System Wczesnego Ostrzegania o Zagrożeniach (SWOZ)

AKCEPTANCI Przeznaczony dla Agentów Rozliczeniowych Przeciwdziała oszustwom i nadużyciom dokonywanym w punktach akceptujących transakcje dokonywane kartami płatniczymi Identyfikuje nierzetelnych przedsiębiorców, akceptantów kart płatniczych, u których: dokonano płatności skradzionymi kartami, zarejestrowano nieuprawnione przekazanie informacji o karcie przeprowadzono transakcje pomimo braku autoryzacji

Prezentacja dla Rady Nadzorczej BIK SA podstawowe narzędzie wykorzystywane w pierwszej fazie oceny ryzyka dostępny dla podmiotów spoza sektora bankowego poprzez InfoMonitor 1 073 038 71

Ponad 1 mld zapytań rocznie Ogólnokrajowy system anty-oszukańczy (ponad 147 tys. zastrzeżeń nowych dokumentów tożsamości w 2008 r.) Ponad 1 mld zapytań rocznie 22 tys. placówek uczestniczących w Systemie Pozwala uniknąć strat w wysokości kilkudziesięciu mln zł rocznie (transakcje oszukańcze, pranie pieniędzy, próby nieuprawnionego przewłaszczenia środków pieniężnych) Przeznaczony dla wszystkich podmiotów, które w ramach prowadzonej działalności identyfikują osoby na podstawie dokumentów tożsamości 72

Ogólnokrajowa Baza Zastrzeżeń 73

System POJAZDY Eliminowanie z rynku skradzionych pojazdów i ograniczanie ryzyka związanego z ich obrotem Podstawowe narzędzie do oceny i bieżącego monitorowania ryzyka związanego z pojazdem jako przedmiotem transakcji Baza danych - zbiór identyfikujący ponad 700 tys. pojazdów mechanicznych i ich elementów składowych zarejestrowanych przez Policję jako skradzione Zakres danych obejmuje w szczególności: numery identyfikacyjne pojazdu, marki i typy pojazdów, numery silników, numery rejestracyjne, numery kart pojazdów

Dlaczego warto korzystać ? zbiór informacji niedostępnych w innych systemach wymiany informacji dotyczących osób lub przedsiębiorstw, które w szczególności: posługują się kradzionymi kartami nie spłacają zadłużenia powstałego w wyniku użycia karty często przekraczają dopuszczalny limit

Planowane, nowe wdrożenia w Bankach System ZORO (Zdarzenia z Obszaru Ryzyka Operacyjnego) informacje o stratach finansowych i potencjalnych z obszaru ryzyka operacyjnego modelowanie ryzyka operacyjnego analiza scenariuszowa, jakościowa i ilościowa budowanie wzorców (benchmark’ów) w oparciu o miary sektorowe System SWOZ (System Wymiany Ostrzeżeń o Zagrożeniach)‏ informacje o próbach i przestępstwach w obrocie finansowym schematy oszustw na szkodę Banków opisy zdarzeń niosących zagrożenie dla bezpieczeństwa Banków Informacje służące do ujawnienia międzynarodowego terroryzmu System „Podmoduł-F” – faza uzgodnień; wyodrębnienie z Systemu BR informacje o fikcyjnych podmiotach (f-ma „krzak”) lub osobach („słup”) informacje o przedkładających fałszywe dokumenty lub składających nieprawdziwe oświadczenia

System AMRON sposób na wypełnianie przez Banki wymogów regulacji nadzorczych: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2003 w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków Rekomendacja J dotycząca tworzenia przez banki baz danych odnoszących się do rynku nieruchomości Rekomendacja F Rekomendacja S dotycząca dobrych praktyk w zakresie ekspozycji kredytowych zabezpieczonych hipotecznie Nowa Umowa Kapitałowa

Przejście na nową wersję System AMRON Uczestnicy - 26 banków, których łączny udział w rynku kredytowania hipotecznego przekracza 90 % Ponad 2400 pracowników banków dysponuje imiennymi certyfikatami dostępu do AMRON Zasoby danych w bazie AMRON to już ponad 440 tys. Banki pobierają miesięcznie ok. 45 tys. raportów A i B Przejście na nową wersję – styczeń 2009

System AMRON dynamika zasilania bazy

Akcjonariusze: D z i a ł a l n o ś ć Bank Gospodarki Żywnościowej SA Bank Handlowy w Warszawie SA Bank Millennium SA Bank Pekao SA Bank Polskiej Spółdzielczości SA Bank Zachodni WBK SA BRE Bank SA ING Bank Śląski SA Kredyt Bank SA Gospodarczy Bank Wielkopolski SA PKO Bank Polska SA Narodowy Bank Polski Związek Banków Polskich KIR S.A. – firma infrastrukturalna do obsługi systemu płatniczego w Polsce. Sprawnie i bezpiecznie realizuje międzybankowe, bezgotówkowe transakcje płatnicze. W 2007 r. KIR S.A. rozliczyła ponad 1 mld transakcji płatniczych. Jest jedną z największych izb rozliczeniowych w Europie D z i a ł a l n o ś ć Prowadzenie systemów rozliczeniowych ELIXIR oraz EuroELIXIR zawierających mechanizm obliczenia wzajemnych należności i zobowiązań oraz gwarancji rozrachunku Standaryzacja w zakresie transakcji płatniczych Prowadzenie usług odczytu optycznego – zamiana papierowych dokumentów na postać plików elektronicznych z automatycznym rozpoznawaniem zapisanych informacji Świadczenie usług podpisu elektronicznego Prowadzenie Elektronicznej Prezentacji i Płatności Rachunków (EBPP) - transfer faktur, rachunków lub informacji o płatnościach w postaci dokumentów elektronicznych Prowadzenie systemu rozliczeń transakcji internetowych PayByNet

Raporty BIK, ocena punktowa klienta BIKSco a kredyty nieregularne mln % W 2004 r należności zagrożone blisko 15% w 2007r – 5,2%. Wzrost liczby sprzedanych raportów = spadek należności zagrożonych

System Informacji Gospodarczej

Raporty InfoMonitora Konsument (osoba fizyczna) - 200 zł, przedsiębiorca - 500 zł

Budowanie zaufania na rynku usług finansowych Działania informacyjno- edukacyjne skierowane do Klientów Banków Upowszechnianie wiedzy nt. potrzeby ograniczania ryzyka w biznesie Poprawa płynności finansowej Klientów Banków i ich kontrahentów

Zaufanie na rynku usług finansowych Jakość prawa, pewność działania systemów bezpieczeństwa Jakość praktyk regulacyjnych i nadzorczych Kwalifikacje i profesjonalizm kadr System ochrony depozytów Stopień rozwoju i poziom ratingów wewnętrznych Jakość ratingów zewnętrznych, audytu, rzeczoznawców Przestrzeganie zasad dobrej praktyki Systemy wymiany informacji gospodarczej ich rzetelność, potrzeba współpracy rejestrów publicznych i prywatnych Reguły i jakość ładu korporacyjnego oraz stopień ich przyswajania N B P Pakiet zaufania i pakiet stabilności finansowej Ministerstwo Finansów Z B P

ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH jako solidny partner społeczno-gospodarczy Rządu i Samorządów 1. status 2. zakres kompetencji 3. formy współpracy 4. doświadczenia – w tym best practice 5. wnioski i rekomendacje

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA Forum Bankowe - Marzec Kongres Gospodarki Elektronicznej – Maj Konferencja Bankowości Spółdzielczej „Falenty” - Wrzesień Kongres Zarządzania Ryzykiem - Październik Kongres Podatkowy Kongres Finansowania Nieruchomości – Listopad

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ WWW.ZBP.PL