Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Spotkanie dotyczące aktualizacji „Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego” Nowe regiony gospodarki odpadami w województwie pomorskim.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gdańsk, 26 sierpnia 2011 r. Aktualizacja PGO 2010 dla województwa pomorskiego.
Zarząd Województwa Łódzkiego
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY SADKI
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
jako główny element zmian
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
INFORMACJA NA TEMAT WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Warszawa, dnia 18 marca 2014 r.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Zapis prezentacji:

Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152 poz. 897) Cz. I – Obowiązki jednostek organizacyjnych i przedsiębiorstw Styczeń 2012 r. dr inż. Zbigniew Lewicki Lubuski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska

NAJISTOTNIEJSZE DATY: r. – wejście ustawy w życie; do r. – obowiązek złożenia 1-szego sprawozdania przedsiębiorców do gmin [art. 9n ust. 2], następne sprawozdania co kwartał; do r. – sejmik województwa uchwala wojewódzki plan gospodarki odpadami z określeniem instalacji regionalnych do przetwarzania odpadów komunalnych; 2

r. – ostateczny termin rozpoczęcia obowiązywania nowych regulaminów utrzymania czystości i porządku w gminach [art. 22 ust. 2]; r. – termin uzyskania wpisu do rejestru dla przedsiębiorców [art. 9c ust. 1]; do r. – 1-sze sprawozdanie gmin (wójta, burmistrza, prezydenta) do marszałka województwa i do WIOŚ za rok 2012; następne sprawozdania co rok; 3

r. – początek funkcjonowania nowego systemu; do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbiór odpadów komunalnych; gminy zaczynają pobierać opłaty od mieszkańców [art. 10 ust. 2]; do r. – pierwsze sprawozdania marszałków z realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami [za lata ] do Ministra Środowiska; r. – pierwsze sprawozdanie Ministra Środowiska z realizacji KPGO [za lata ] do Prezesa Rady Ministrów. 4

Naruszenia obowiązków w zakresie gospodarki odpadami komunal- nymi przez przedsiębiorców odbierających odpady, skutkujące nałożeniem przez WIOŚ admi- nistracyjnej kary pieniężnej: 5

W przypadku gdy przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieru- chomości: odbiera odpady komunalne bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej [art. 9b ust. 2] - kara pieniężna w wysokości zł za pierwszy miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru oraz zł za każdy kolejny miesiąc wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru [art. 9x ust. 1 pkt. 1] – obowiązuje od r.; 6

miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami komunalnymi - kara pieniężna w wysokości od zł do zł [art. 9x ust. 1 pkt 2] – obowiązuje od r.; nie przekazuje odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych – kara pieniężna w wysokości od 500 zł do zł za pierwszy ujawniony przypadek [art. 9x ust. 1 pkt 3] – obowiązuje od r.; 7

przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – kara pieniężna w wysokości od 500 zł do zł [art. 9x ust. 1 pkt 4] – obowiązuje od r.; przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – kara pieniężna w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia [art. 9x ust. 1 pkt 5] – obowiązuje od r.; 8

nie działa na podstawie umowy [art. 6f ust. 1], nie świadczy usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki [art. 6f ust. 2] i nie wykonuje obowiązku określonego w art. 9g – kara pieniężna, obliczona odrębnie dla wymaganego poziomu: 1) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami; 2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania [art. 9x ust. 2] – obowiązuje od r. 9

Naruszenia obowiązków w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi przez gminne jednostki organizacyjne odbierające odpady, skutkujące nało- żeniem przez WIOŚ administracyjnej kary pieniężnej: 10

Art. 9k W przypadku gdy gminna jednostka organizacyjna odbierająca odpady komunalne od właścicieli nieruchomości: 1)nie spełnia wymagań określonych dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości [art. 9d ust. 1]; 2)po raz drugi przekazuje zmieszane odpady komunalne, odpady zielone lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych do instalacji innych niż regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych; 11

3) nie osiągnęła w kolejnym roku kalendarzowym poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3b ust. 2 i art. 3c ust. 2; WIOŚ zakazuje, w drodze decyzji, wykonywania przez tę jednostkę działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na okres 3 lat. 12

Gminna jednostka organizacyjna, która: odbiera odpady komunalne pomimo zakazu wykonywania działalności, o którym mowa w art. 9k – kara pieniężna w wysokości zł za pierwszy miesiąc wykonywania działalności pomimo zakazu oraz zł za każdy kolejny miesiąc wykonywania działalności pomimo zakazu [art. 9y ust. 1 pkt 1] – obowiązuje od r.; 13

miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami komunalnymi – kara pieniężna w wysokości od zł do zł [art. 9y ust. 1 pkt 2] – obowiązuje od r.; nie przekazuje odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych – kara pieniężna w wysokości od 500 zł do zł za pierwszy ujawniony przypadek [art. 9y ust. 1 pkt. 3] – obowiązuje od r.; 14

przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – kara pieniężna w wysokości od 500 zł do zł [art. 9y ust. 1 pkt 4] – obowiązuje od r.; przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art.9n – kara pieniężna w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia [art. 9y ust. 1 pkt. 5] – obowiązuje od r.; 15

nie wykonuje obowiązku określonego w art. 9g – kara pieniężna, obliczona odrębnie dla wymaganego poziomu: 1) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami; 2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania [art. 9y ust. 2] – obowiązuje od r. 16

Naruszenia obowiązków przez prowadzących instalację wskazaną w uchwale w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, skutkujące nałożeniem administracyjnej kary pieniężnej przez WIOŚ [art. 9za] 17

odbieranie od podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, pochodzących spoza regionu gospodarki odpadami komunalnymi – kara pieniężna w wysokości 500 zł za każdy Mg (tonę) odebranych odpadów [art. 9za pkt 1] – obowiązuje od r.; 18

nie zawarcie umowy na zagospodarowywanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania z podmiotem odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, który wykonuje swoją działalność w ramach regionu gospodarki odpadami komunalnymi – kara pieniężna w wysokości zł [art. 9za pkt 2] – obowiązuje od r.; 19

nie odbieranie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania od podmiotu przekazującego odpady komunalne do instalacji przewidzianej do zastępczej obsługi danego regionu, wskazanej w uchwale w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami - kara pieniężna w wysokości zł [art. 9za pkt 3] – obowiązuje od r. 20

Wybrane dane statystyczne Europejskiego Urzędu Statystycznego Eurostat dotyczące odpadów komunalnych 21

Składowanie < 5% ilości wytwarzanych odpadów: Szwajcaria, Niemcy, Holandia, Szwecja, Austria, Dania i Belgia. Spalanie 48 – 49% ilości wytworzonych odpadów: Szwecja, Dania, Szwajcaria. 22

Składowanie >50% ilości wytworzonych odpadów w 2008 r. wśród starych krajów członkowskich UE wykazały: Grecja – 81% Portugalia – 62% Irlandia – 62% Hiszpania – 52% 23

Najwyższy wskaźnik recyklingu odpadów wykazują: Niemcy (48%, 274 kg/mieszkańca), Szwecja (36%, 171 kg/mieszkańca), Belgia (36%, 175 kg/mieszkańca). Najwyższy wskaźnik kompostowania odpadów wykazują: Austria (40%, 235 kg/mieszkańca), Holandia (28%, 144 kg/mieszkańca). 24

Ilość odpadów wytwarzanych na mieszkańca w EU-27 i w Polsce w roku 2009 EU kg/M Polska kg/M 25

Dziękuję za uwagę! 26