Generalny Inspektor Informacji Finansowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Wyzwania i szanse dla organizacji pozarządowych z perspektywy prawnej
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
DROGA SPÓŁKI NA GIEŁDĘ załącznik nr 1 do scenariusza lekcji Droga spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Problemy w stosowaniu przepisów o ochronie danych osobowych z perspektywy zakładów ubezpieczeń Warszawa, 21 maja 2010 r.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Tryb przeprowadzania kontroli na podstawie:
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Prawo finansów publicznych
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Podatki Vat.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r.
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Reglamentacja procesu budowy
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
WARTO WIEDZIEĆ…...
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Generalny Inspektor Informacji Finansowej . Generalny Inspektor Informacji Finansowej „Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu -nieprawidłowości zidentyfikowane w trakcie kontroli notariuszy ” Warszawa 22 stycznia 2013 r. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Osoby odpowiedzialne - art. 10 b ustawy Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. n) ustawy instytucją obowiązaną jest notariusz, zatem każdy notariusz, wykonując zawód notariusza, jest także osobą odpowiedzialną za wykonywanie obowiązków w ustawie. Notariusz może przenieść cześć lub całość obowiązków na osobę zatrudniona w kancelarii. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Wewnętrzna procedura art.10a ust.1 Instytucje obowiązane wprowadzają w formie pisemnej wewnętrzną procedurę. procedura powinna zawierać w szczególności: sposób wykonania środków bezpieczeństwa finansowego, sposób rejestracji transakcji, sposób analizy i oceny ryzyka, przekazywania informacji o transakcjach do GIIF, procedurę wstrzymania transakcji, sposób zamrażania wartości majątkowych, sposób przyjmowania oświadczeń, czy osoba zajmuje eksponowane stanowisko polityczne (PEP), sposobu przechowywania informacji. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej Ocena ryzyka analiza oceny ryzyka (art. 8b ust. 1) – prowadzona jest w stosunku do wszystkich klientów z uwzględnieniem zapisów art. 8b ust. 1 i art. 10a ust. 3. Zastosowanie przy transakcjach powyżej 15.000 EURO oraz przy transakcjach podejrzanych art. 8b ust 4 pkt 2 i pkt 3 Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej Ocena ryzyka Analizę ryzyka należy przeprowadzić z uwzględnieniem w szczególności: rodzaju klienta, stosunków gospodarczych oraz produktów lub transakcji. Dokonanie analizy ryzyka powinno skutkować wdrożeniem odpowiednich systemów (ścieżek postępowania) uzależnionych od poziomu ryzyka związanego z prowadzoną przez Notariusza działalnością w stosunku do jego klientów Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej Ocena ryzyka Po określeniu kryteriów stosowanych przy nadawaniu klientom kategorii ryzyka, Notariusz powinien sprecyzować sposób postępowania indywidualnie dla każdej kategorii ryzyka. Największą uwagę należy przykładać w stosunku do klientów znajdujących się w najwyższej grupie ryzyka. Cały proces kategoryzacji klientów oraz sposób postępowania z każdą kategorią klientów powinien być zawarty w wewnętrznej procedurze, określającej m. in. zróżnicowany sposób wykonywania środków bezpieczeństwa finansowego w zależności od kategorii ryzyka nadanej poszczególnym klientom. Konsekwencją przeprowadzenia analizy ryzyka jest zastosowanie wobec klientów odpowiednich środków bezpieczeństwa finansowego. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Środki bezpieczeństwa finansowego zastosowanie środków bezpieczeństwa finansowego (art. 8b w związku z art. 10a ust. 3, art. 8b ust. 4) – stosowanie odpowiednich do poziomu ryzyka środków bezpieczeństwa finansowego Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Środki bezpieczeństwa finansowego 1)identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości na podstawie dokumentów lub informacji publicznie dostępnych; 2)podejmowaniu czynności, z zachowaniem należytej staranności, w celu identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i stosowaniu uzależnionych od oceny ryzyka odpowiednich środków weryfikacji jego tożsamości w celu uzyskania przez instytucję obowiązaną danych dotyczących tożsamości beneficjenta rzeczywistego, w tym ustalaniu struktury własności i zależności klienta; Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Beneficjent rzeczywisty „rzeczywisty beneficjent”, oznacza osobę fizyczną lub osoby fizyczne, które ostatecznie są właścicielami lub sprawują kontrolę nad klientem lub osobą fizyczną, w imieniu których przeprowadzana jest transakcja lub prowadzona jest działalność. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej w przypadku podmiotów o charakterze korporacyjnym: osobę fizyczną lub osoby fizyczne, które ostatecznie są właścicielami lub kontrolują podmiot prawny bezpośrednio lub pośrednio posiadając lub kontrolując wystarczający odsetek udziałów lub praw głosu w tym podmiocie prawnym, w tym za pomocą pakietów akcji na okaziciela, z wyjątkiem spółek notowanych na rynku regulowanym, podlegających wymaganiom ujawniania informacji zgodnym z przepisami wspólnotowymi lub podlegających równoważnym standardom międzynarodowym; odsetek w wysokości 25 % plus jeden udział uznaje się za wystarczający dla spełnienia tego kryterium Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej w przypadku podmiotów o charakterze korporacyjnym: osobę fizyczną lub osoby fizyczne, które w inny sposób sprawują kontrolę nad zarządzaniem podmiotem prawnym; Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej Notariusz w pierwszej kolejności ustala strukturę właścicielską. Jeżeli nie jest w stanie ustalić struktury właścicielskiej ustala osoby kontrolujące lub zarządzające klientem np w przypadku fundacji, stowarzyszeń beneficjentem będą osoby kontrolujące lub zarządzające (zarząd) Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej Art. 9d. 1. Instytucje obowiązane, przy uwzględnieniu ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, mogą odstąpić od stosowania przepisów art. 8b ust. 3 pkt 1-3: W przypadku gdy klient jest spółką, której papiery wartościowe są dopuszczone do publicznego obrotu na rynku regulowanym w co najmniej jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie równoważnym, instytucje obowiązane, przy uwzględnieniu ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, mogą ograniczyć stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego do przypadków i środków określonych w art. 8b ust. 3 pkt 1 i ust. 4 pkt 1 i 3. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej Art. 9d ust. 2 Wyłączenie z obowiązku identyfikacji beneficjenta rzeczywistego określone w art. 9 d ust. 2 ustawy dotyczy klienta. W przypadku gdy beneficjent rzeczywisty klienta jest podmiotem notowanym na rynku regulowanym nie ma obowiązku identyfikacji beneficjenta rzeczywistego ale podstawa do tego zwolnienia jest definicja beneficjenta rzeczywistego określona w ar 1a lit. B Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej analiza transakcji (art. 8a ust. 1 i 2) – bieżąca analiza transakcji służy typowaniu transakcji, o których mowa w art. 8 ust. 3 i 3a oraz art. 16 i 17 ustawy, ponadto powinna być dokonywana w formie pisemnej lub elektronicznej i powinna być przechowywana przez okres 5 lat licząc od pierwszego dnia roku następującego po upływie roku w którym zostały przeprowadzone. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej rejestracja transakcji (art. 8 ust. 1,3 i 3a) – dotyczy transakcji powyżej 15. 000 EUR oraz podejrzanych. przekazywanie informacji do GIIF (art. 12 ust. 2) – informacje powinny być przekazywane w terminie 14 dni po upływie każdego miesiąca a w przypadku transakcji, których mowa w art. 8 ust. 3 i 3a przekazywane winny być niezwłocznie. Szyfrowanie wysyłanych plików. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej przechowywanie rejestru oraz dokumentów i informacji o transakcjach (art. 8 ust. 4 , 4a, art. 9k ) rejestr powinien być prowadzony zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 września 2001r. i powinien być przechowywany przez okres 5 lat. Po upływie okresu 5 lat nie ma podstawy prawnej do dalszego przechowywania danych uzyskanych w wyniku stosowania przepisów ustawy. Admission, on the 5 June of the current year of the Polish financial intelligence unit to the Egmont Group is, in the field of international co-operation, the greatest achievement of the General Inspector of Financial Information in 2002. The Egmont Group has been established in 1995 in Brussels as an international organization associating financial intelligence units – FIUs. At present 69 countries are members of EGMONT; they co-operate mainly in perfecting the information exchange network, which prevents the money laundering business. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej szkolenia (art. 10a ust. 4) – notariusz obowiązany jest odbyć szkolenie z zakresu przeciwdziałania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. W przypadku gdy Notariusz zatrudnia pracownika obowiązek ten powinien być zrealizowany w odniesieniu do pracownika realizującego obowiązki wynikające z ustawy. Szkolenie nie powinno być starsze niż październik 2009r Admission, on the 5 June of the current year of the Polish financial intelligence unit to the Egmont Group is, in the field of international co-operation, the greatest achievement of the General Inspector of Financial Information in 2002. The Egmont Group has been established in 1995 in Brussels as an international organization associating financial intelligence units – FIUs. At present 69 countries are members of EGMONT; they co-operate mainly in perfecting the information exchange network, which prevents the money laundering business. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej realizacja wniosków i zaleceń pokontrolnych (art. 24 ust. 2) Informacja o sposobie wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych powinna być przekazywana do GIIF – działanie to kończy tryb ustawowy w odniesieniu do kontroli. Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej

MINISTERSTWO FINANSÓW DEPARTAMENT INFORMACJI FINANSOWEJ TEL. 694 30 60 Dziękuję za uwagę Monika Mazuch Wydział Kontroli MINISTERSTWO FINANSÓW DEPARTAMENT INFORMACJI FINANSOWEJ TEL. 694 30 60 FAX 694 54 50 internet : www.mf.gov.pl Monika Mazuch Wydział Kontroli Departament Infromacji Finansowej