Doświadczenia Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w realizacji projektów POKL Warszawa, 29 października 2013 r. dr Agnieszka Kloskowska-Dudzińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
ZAŁOŻENIA WOJEWÓDZKIEGO URZĘDU PRACY NA ROK 2010 W ZAKRESIE WDRAŻANIA DZIAŁAŃ ORAZ PO KL.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Plan Działania Priorytet 1 Zatrudnienie i integracja społeczna.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
1 DZIAŁANIA URZĘDÓW PRACY W KONTEKŚCIE PO KL I RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO – POMORSKIM TORUŃ, MARZEC 2008 ROK.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Joanna Brzozowska – Wabik związek lustracyjny spółdzielni pracy
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Projekty innowacyjne i współpracy ponadnarodowej realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie opolskim Brygida Głąb Kierownik.
INFORMACJA O OSOBACH NIEPEŁNOSPRAWNYCH ZAREJESTROWANYCH W URZĘDZIE PRACY POWIATU OLSZTYŃSKIEGO ORAZ FORMY WSPARCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH KRYSTYNA DUDZIŃSKA.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Realizowanego w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy w Białymstoku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Poddziałanie Wsparcie.
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
Założenia projektu KONSERWATOR – program aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia .
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Priorytety inwestycyjne Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wdrażane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu Europejski Fundusz.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Charakterystyka projektu Program Operacyjny - Kapitał Ludzki Priorytet 1: Zatrudnienie i integracja społeczna. Działanie 1.3. Ogólnopolskie.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w realizacji projektów POKL Warszawa, 29 października 2013 r. dr Agnieszka Kloskowska-Dudzińska Zastępca Prezesa PFRON

- Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna - Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej - Poddziałanie PFRON - projekty systemowe Łączna wartość alokacji dla PFRON na lata wynosi: 64,7 mln EUR, co stanowi: 273,7 mln PLN (1 EUR - 4,228 PLN). Zakontraktowano środki finansowe na realizację 28 projektów na ogólną kwotę: 242,3 mln PLN, co stanowi 88,53% alokacji. Wsparcie w ramach projektów otrzymują osoby niepełnosprawne z rzadko występującymi niepełnosprawnościami i niektórymi niepełnosprawnościami sprzężonymi w celu eliminacji i przeciwdziałania wykluczenia społecznego i zawodowego z terenu całego kraju, poprzez udzielenie kompleksowej, zindywidualizowanej usługi, polegającej na wsparciu przy wchodzeniu na rynek pracy, przy czynnym udziale i ich najbliższego otoczenia (opiekunów ustawowych, prawych i faktycznych). Wsparcie ukierunkowane jest na wypracowanie modelowych i kompleksowych rozwiązań wspierania z zakresu aktywizacji społecznej i zawodowej tych osób. Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

Poziom wykorzystania posiadanych środków finansowych w ramach POKL na dzień r.

1.Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych Wartość 8,05 mln PLN Projekt badawczy, objęto nim osób niepełnosprawnych. 2. Wsparcie osób niewidomych na rynku pracy (3 edycje) Wartość 28,3 mln PLN Wskaźniki: ON, podjęło naukę 677 ON, podjęło pracę 248 ON 3. Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy (3 edycje) Wartość 65,6 mln PLN Wskaźniki: ON, podjęło naukę 628 ON, podjęło pracę 860 ON Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

4. Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym (w tym z zespołem Downa i/lub niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego (3 edycje) Wartość 20,7 mln PLN Wskaźniki: ON, praktyczna nauka zawodu 470 ON, podjęło pracę 235 ON 5. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy (2 edycje) Wartość 8,56 mln PLN Wskaźniki: ON, podjęło naukę 51 ON, podjęło pracę 154 ON 6. Wsparcie osób z niesłyszących na rynku pracy (2 edycje) Wartość 12,45 mln PLN Wskaźniki: ON, podjęło naukę 220 ON, podjęło pracę 220 ON Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

7. Wsparcie osób głuchoniewidomych na rynku pracy (2 edycje) Wartość 12,96 mln PLN Wskaźniki 846 ON, podjęło naukę 204 ON, podjęło pracę 155 ON 8. Wsparcie osób z autyzmem (2 edycje) Wartość 7,92 mln PLN Wskaźniki 645 ON, podjęło naukę 7 ON, podjęło pracę 85 ON 9. Wsparcie osób niepełnosprawnych w swobodnym dostępie do informacji i usług zamieszczonych w Internecie (2 edycje) Wartość 4,94 mln PLN Wskaźnik audyt 500 stron internetowych Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

10. Wsparcie osób ze stwardnieniem rozsianym, w tym z niepełno sprawnościami sprzężonymi na rynku pracy Wartość 6 mln PLN Wskaźnik 800 ON 11. Wsparcie osób z Zespołami Uwarunkowanymi Genetycznie Wartość 5,57 mln PLN Wskaźnik 400 ON 12. Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych Wartość7,49 mln PLN Wskaźnik 480 ON, 5 mentorów, 72 trenerów pracy Opracowanie wytycznych dotyczących świadczenia usług osobom niepełnosprawnym przez trenera pracy. Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

13. Ramowe wytyczne w zakresie projektowania obiektów, pomieszczeń oraz przystosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych o specyficznych potrzebach Wartość 5,85 mln PLN Opracowanie ramowych wytycznych w zakresie projektowania dostosowania stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. 14. Wsparcie środowiska osób niepełnosprawnych z terenów wiejskich i małomiasteczkowych Wartość 27,94 mln PLN Wskaźnik ON 15. Staż w administracji publicznej wsparciem aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych oraz budowaniem pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych na rynku pracy Wartość 4,99 mln PLN Wskaźnik 200 ON Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

16. Wsparcie absolwentów we wchodzeniu na rynek pracy Wartość 7,47 mln PLN Wskaźnik 375 ON 17. Wsparcie osób z rzadko występującymi niepełnosprawnościami i niektórymi niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 45+ na rynku pracy Wartość7,47 mln PLN Wskaźnik 375 ON Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

W ramach projektów objęto wsparciem ON W ramach projektów objęto wsparciem ON ON udzielono poradnictwa i doradztwa zawodowego oraz opracowano Indywidualne Plany Działania, ON odbyło szkolenia zawodowe, ON odbyło staż u pracodawcy, 955 ON odbyło praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, ON podjęło lub kontynuowało naukę, ON podjęło zatrudnienie w ramach projektów. Planuje się objęcie wsparciem w ramach projektów do końca 2015 r ON. W ramach POKL PFRON obejmie wsparciem ON. W ramach Działania 7.4 (Niepełnosprawni na rynku pracy) wsparciem zostanie objętych przez 16 Instytucji Wdrażających ON (57% wskaźnika osiągniętego przez PFRON).

Pozostało do zakontraktowania 31,4 mln PLN. Projekty planowane do realizacji: 1. Staż w administracji publicznej wsparciem aktywizacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych oraz budowaniem pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych na rynku pracy II r. do r. Wartość 5 mln PLN Planowany wskaźnik 200 ON 2. Wsparcie absolwentów we wchodzeniu na rynek pracy II r. do r. Wartość 7,5 mln PLN Planowany wskaźnik 375 ON 3. Wsparcie osób z rzadko występującymi niepełnosprawnościami i niektórymi niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 45+ na rynku pracy II r. do r. Wartość 7,5 mln PLN Planowany wskaźnik 375 ON Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych jako podmiot odpowiedzialny za wkład merytoryczny do Planów Działania w zakresie Poddziałania PO KL podjęło starania o 2 dodatkowe projekty: Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy IV na kwotę 13 mln PLN Standardy kwalifikowania do stopnia niesamodzielności" na kwotę 2,5 mln PLN. Doświadczenia PFRON we wdrażaniu POKL

Fundusz realizuje projekty w partnerstwie: z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, realizując tym samym Strategię Lizbońską (zwiększenia zasięgu oddziaływania polityk wspólnotowych poprzez włączenie trzeciego sektora, promowanie integracji społecznej, zwiększenia roli partnerów społecznych oraz rozwoju wiedzy i przedsiębiorczości). Współpraca na poziomie operacyjnym: z Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi w celu rekrutowania osób niepełnosprawnych do projektów, z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej (PCPR, OPS, DPS, ŚDS) w celu przedstawienia zaplanowanych działań i rekrutowania osób niepełnosprawnych do projektów, z Urzędami Pracy w celu pozyskania ofert staży i ofert pracy, z jednostkami samorządu terytorialnego w celu przedstawienia zaplanowanych działań w projektach, promocji, możliwości organizacji staży i zatrudnienia. Współpraca PFRON z podmiotami współrealizującymi projekty POKL

Rekomendacje: Kontynuacja działań skierowanych do grupy docelowej na szczeblu regionalnym i lokalnym Wdrażanie na poziomie regionalnym rozwiązań wypracowanych w ramach projektów PFRON (zgodnie z mandatem negocjacyjnym) Najciekawsze projekty, wychodzące w stronę rozwiązań systemowych: Ramowe wytyczne w zakresie projektowania obiektów, pomieszczeń oraz przystosowania stanowisk pracy, Trener pracy, projekt internetowy (rozpoczęty zanim ukazało się rozporządzenie dotyczące ram interoperacyjności, kiedy były systemowo niedopasowane strony internetowe) Umożliwienie niektórym osobom ciągłe lub przynajmniej powtarzalne korzystanie z tego samego rodzaju wsparcia, nawet w ramach tych samych projektów (niepełnosprawność jest stanem ciągłym, nie chwilowym jak np. bezrobocie) Wybór działań powinien być adekwatny do potrzeb w regionie i stopnia ich zaspokojenia

Zagrożenia: Ryzyko związane z ograniczeniem się do podejścia horyzontalnego (brak dedykowanej alokacji w ramach RPO) Brak rzetelnej informacji o potrzebach osób niepełnosprawnych (wielkość popytu, konkretne kierunki i formy wsparcia) Zróżnicowane podejście regionów do rozwiązywania problemów osób niepełnosprawnych, w tym w kontekście rynku pracy Brak jednolitego systemu nadzoru nad wsparciem kierowanym do tej grupy Ryzyko pomijania grup z najtrudniejszymi niepełnosprawnościami w projektach na poziomie regionów Ryzyko postrzegania niepełnosprawności w kategoriach klientów pomocy społecznej Ryzyko związane z trybem konkursowym – brak ciągłości finansowania Nieobecność Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych w konsultowanych przez PFRON projektach regionalnych programów operacyjnych

Dziękuję za uwagę