Zastosowanie elementów e-learning projektu SCENO w procesie budowania społeczeństwa wiedzy dr Zbigniew E. Zieliński zzielinski@wsh-kielce.edu.pl Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna 15, 25-526 Kielce http://www.wsh-kielce.edu.pl
Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość jest projektem innowacyjnym i prekursorskim, jedynym tego typu rozwiązaniem naukowo-edukacyjnym w regionie świętokrzyskim. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Okres realizacji projektu Czas realizacji projektu jest przewidziany na 24 miesiące w okresie od 1 października 2005 roku do 30 września 2007 roku.
Cele projektu SCENO stworzenie internetowego portalu edukacyjno-naukowego skupiającego uczelnie wyższe i inne podmioty edukacyjne, udostępnienie bazy wiedzy dedykowanej użytkownikom Internetu, udostępniana baza wiedzy rozumiana jako: cyklicznie zamieszczane artykuły naukowe, kursy, informacje z zakresu nauk o zarządzaniu, ekonomii, informatyki, finansów, bieżące wiadomości dotyczące wydarzeń gospodarczych, ekonomicznych, teleinformatycznych, kulturalnych jakie miały miejsce w regionie.
Kluczowe cechy SCENO (1) Zwiększanie konkurencyjności uczelni i podmiotów edukacyjnych poprzez demokratyzację wiedzy, procesów uczenia, dostępu do informacji. Publikacja artykułów, kursów online. Tworzenie społeczności internetowej – wykorzystanie narzędzi sieciowych.
Kluczowe cechy SCENO (2) Propagowanie idei i rozwiązań gospodarki opartej na wiedzy – poprzez zamieszczenie (i aktualizację) w portalu baz danych, słowników i poradników. Organizowanie konferencji, spotkań, rozmów panelowych (także online).
Elementy e-learning w procesie budowania społeczeństwa wiedzy – Centrum Edukacyjne (1) Kreatywność i innowacja - poprzez działania umożliwianie internautom zdobycie wiedzy w sposób nowoczesny i bardziej dostępny, ponieważ przekazywanie materiałów edukacyjnych drogą elektroniczną nie jest ograniczone tak jak w tradycyjnym nauczaniu, wymagającym spotkania nauczyciela i ucznia w jednym czasie i w jednym miejscu.
Elementy e-learning w procesie budowania społeczeństwa wiedzy – Centrum Edukacyjne (2) Akceptowanie konkurencyjności – w przypadku publikowania recenzowanych artykułów naukowych, publicystyki, prac doktorskich, recenzji książek, kursów online (współpraca z odrębnym systemem e-learning http://moodle.wsh-kielce.edu.pl) czy wydarzeń z zakresu kultury, edukacji, nauki i technologii – obejmujące prace i badania naukowców z całego kraju, z różnych ośrodków akademickich.
Elementy e-learning w procesie budowania społeczeństwa wiedzy – Centrum Edukacyjne (3) Szanowanie sukcesu innych – gdzie w ramach działań promujących e-learning organizowane są szkolenia i kursy blended learning prowadzące przez specjalistów współpracujących z portalem. Szkolenia mają za zadanie przybliżać ideę nauczania na odległość, pokazywać rozwiązania które można wykorzystać w małych i średnich przedsiębiorstwach – gdzie programy często nastawione są na zdobywanie konkretnej wiedzy czy umiejętności z wykorzystaniem narzędzi Internetu.
Elementy e-learning w procesie budowania społeczeństwa wiedzy – Centrum Wiedzy (1) Tworzenie społeczności akademickiej, naukowej współpracującej z portalem i będącej trzonem wspólnoty wirtualnej w której uczestniczyłyby zainteresowane współpracą uczelnie wyższe, pracownicy akademiccy oraz studenci.
Elementy e-learning w procesie budowania społeczeństwa wiedzy – Centrum Wiedzy (2) Organizowanie grup ekspertów współpracujących z portalem wiedzy oraz partnerów instytucjonalnych wspierających działania projektu i działających na rzecz społeczności SCENO
Elementy e-learning w procesie budowania społeczeństwa wiedzy – Centrum Wiedzy (3) Przygotowanie i udostępnienie społeczności internautów baz wiedzy dotyczących zagadnień obejmujących elementy e-pracy, e-learningu, a także dane zawierające informacje o firmach szkoleniowych w regionie świętokrzyskim, przedsiębiorczości w województwie, poradniki biznesowe czy słowniki i darmowe aplikacje edukacyjne dostępne poprzez Internet.
Wnioski Wzmocnienie zasobów regionalnych, Ułatwienie z korzystania ze specjalistycznej wiedzy, Zbiór baz danych, Tworzenie społeczności wirtualnych, Udostępnienie kursów online.