Budowa programów studiów z wykorzystaniem efektów uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Od kompetencji do kwalifikacji
Efekty uczenia się Definicja i rola w kształtowaniu programów studiów
Ramy kwalifikacji i programy nauczania na bazie efektów uczenia
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Wyrównywanie szans edukacyjnych
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
Efekty uczenia się w programach kształcenia
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Taksonomia Benjamina Blooma
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projektowanie programów studiów
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
1 Tworzenie programów studiów w systemie ECTS z wykorzystaniem efektów uczenia się Ryszard Rasiński, Uniwersytet Łódzki ekspert boloński,
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Cele kształcenia.
EFEKTY UCZENIA SIĘ Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów, umiędzynarodowienie.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Krajowe Ramy Kwalifikacji
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Budowa programów studiów z wykorzystaniem efektów uczenia się Seminarium Bolońskie Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI, Uniwersytet Łódzki, rasinski@uni.lodz.pl Jolanta URBANIKOWA, Uniwersytet Warszawski

PLAN PREZENTACJI Efekty uczenia się w nowym (bolońskim) paradygmacie kształcenia Efekty uczenia się – definicja i klasyfikacja Przykłady efektów uczenia się Zasady formułowania efektów uczenia się Efekty uczenia się a Ramy Kwalifikacji Zamiast podsumowania

NOWY PARADYGMAT KSZTAŁCENIA istotne co absolwent wie i potrafi; efekty uczenia się – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (centralny element reform związanych z Procesem Bolońskim) mniej istotne w jaki sposób nabył wiedzę i umiejętności Jolanta Urbanikowa, UW

Element konstrukcyjny nowego paradygmatu kształcenia krajowe ramy kwalifikacji (KRK) europejskie ramy kwalifikacji (ERK) EFEKTY UCZENIA SIĘ standardy kształcenia zapewnianie jakości, akredytacja programy studiów za A. Krasniewskim

DEFINICJA EFEKTÓW Efekty uczenia się określają, co uczący się wie, rozumie i potrafi po zakończeniu okresu kształcenia (w obszarze wiedzy, umiejętności i postaw). Efekty prowadzą do kompetencji (ogólnych, dziedzinowych, przedmiotowych) – stanowiących zintegrowaną, dynamiczną kombinację wiedzy, umiejętności i postaw. vs. Cele kształcenia – intencje uczącego Jolanta Urbanikowa, UW

Cele dydaktyczne a efekty: Wiedzieć Rozumieć Zapoznać się Docenić Przyswoić Rozróżnić Wybrać Wymienić Dostosować Zidentyfikować Jolanta Urbanikowa, UW

KLASYFIKACJA EFEKTÓW (1) Z czym (z jaką częścią programu kształcenia) są związane? pełny program studiów (dyplom) - studia I, II, III stopnia, studia podyplomowe, … moduł (blok programowy) pojedynczy przedmiot dodatkowo przypisane punkty ECTS za A. Krasniewskim Jolanta Urbanikowa, UW

KLASYFIKACJA EFEKTÓW (2) Jakiego rodzaju (na ile specyficzne) efekty związane są z programem studiów? ogólne (generyczne) dziedzinowe przedmiotowe - specyficzne dla danego modułu/przedmiotu (i jego realizacji) określone centralnie (standardy kształcenia) określone decyzją uczelni za A. Krasniewskim

Przykład efektu kształcenia (1): Przykład efektu kształcenia prowadzącego do kompetencji ogólnych: Po zakończeniu nauki w ramach modułu/ przedmiotu /programu studiów student powinien umieć: wyszukiwać informacje ze źródeł podstawowych i wtórnych, łącznie z wyszukiwaniem informacji za pomocą komputera w trybie on-line.

Przykład efektu kształcenia (2): Przykład efektu kształcenia prowadzącego do kompetencji dziedzinowych (z historii): Po zakończeniu nauki w ramach modułu/przedmiotu/ programu studiów student powinien umieć: komentować oraz opatrywać przypisami teksty i dokumenty, zgodnie z kanonami tej dziedziny.

Przykład efektu kształcenia (3): Przykład efektu kształcenia prowadzącego do kompetencji przedmiotowych (z historii Irlandii): Po zakończeniu nauki w ramach modułu/ przedmiotu/ programu studiów student powinien umieć: opisać historię Celtów od najwcześniejszych świadectw do migracji na Wyspy.

KLASYFIKACJA EFEKTÓW (3) Z jakim poziomem wymagań są związane? pożądane (standardowe, dla typowego studenta) progowe (minimalne) Z jaką fazą „cyklu życia” procesu kształcenia są związane? zamierzone (projektowanie procesu kształcenia) osiągnięte (realizacja procesu kształcenia) za A. Krasniewskim

KLASYFIKACJA EFEKTÓW (4) Efekty uczenia się należą do trzech obszarów: Savoir Savoir faire Savoir être inaczej Knowing and understanding (wiedza) Knowing how to act (umiejętności) Knowing how to be (postawy) Jolanta Urbanikowa, UW

ATRYBUTY EFEKTÓW obserwowalne osiągalne mierzalne jasno i prosto zdefiniowane nie lista „pobożnych życzeń” stwierdzenia: „po ukończeniu kształcenia/kursu/programu uczący będzie” + czasownik w stronie czynnej Jolanta Urbanikowa, UW

WZORCE i PUNKTY ODNIESIENIA Taksonomia Blooma Ramy Kwalifikacji dla EOSW (Deskryptory Dublińskie) Projekt TUNING Projekt OECD DeSeCo Europejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie Krajowe Ramy Kwalifikacji

TAKSONOMIA BLOOMA (1956) Efekty uczenia się występują w 3 domenach: 1) kognitywnej (wiedzy)* 2) afektywnej (postaw) 3) psychomotorycznej *(i umiejętności)

Domena kognitywna (wiedzy) Domeny kognitywna afektywna psychomotoryczna 1. Wiedza 3. Zastosowanie 2. Zrozumienie 4. Analiza 5. Synteza 6. Ocena Hierarchia procesów w domenie kognitywnej (wiedzy) Bloom (1956)

Wiedza (knowledge) Umiejętność przywoływania i pamiętania faktów (bez konieczności ich rozumienia). nazwij, określ, opisz, pokaż, wylicz, wymień, zbierz, zdefiniuj, znajdź, itp. Wymień kryteria, jakie należy uwzględnić przy leczeniu pacjenta chorego na zapalenie płuc. Określ jakie zachowania świadczą o nieprofesjonalnym podejściu adwokata do klienta. Opisz historię Celtów od najwcześniejszych świadectw do migracji na Wyspy.

Zrozumienie (comprehension) Umiejętność rozumienia (understanding) oraz interpretacji (interpreting) zebranych bądź nabytych informacji. oszacuj, powiąż, przekształć, przetłumacz, skonstruuj, wyjaśnij, zakwalifikuj, zróżnicuj itp. Przetłumacz fragment tekstu medycznego z języka angielskiego na polski. Zróżnicuj prawo cywilne i prawo karne. Opisz siły hamujące rozwój systemu oświaty irlandzkiej w XIX-tym wieku.

Zastosowanie (application) Umiejętność wykorzystania nabytych informacji w nowych sytuacjach, np.do rozwiązywania problemów. oblicz, opracuj, pokaż, rozwiąż, użyj, zastosuj, zbuduj, zilustruj, zademonstruj, itp. Zastosuj wiedzę o kontroli zakażeń do praktyki konserwacji urządzeń medycznych. Pokaż, jak zmiany w prawie karnym wpłynęły na liczbę więźniów w Polsce powojennej. Zbuduj chronologię najważniejszych wydarzeń w historii Irlandii w XIX-tym wieku.

Analiza (analysis) Umiejętność dekompozycji informacji na elementy składowe, odnajdywanie powiązań i zależności przyczynowo-skutkowych. porównaj, przetestuj, sklasyfikuj, uporządkuj, zanalizuj, zademonstruj itp. Zanalizuj możliwe skutki prywatyzacji szpitali w Polsce. Porównaj prawo o wykroczeniach przed i po ostatnich zmianach kodeksowych. Sklasyfikuj na skali ważności społeczne skutki rewolucji francuskiej.

Umiejętność łączenia w całość składowych nabytej wcześniej wiedzy. SYNTEZA (synthesis) Umiejętność łączenia w całość składowych nabytej wcześniej wiedzy. opracuj, podsumuj, rozwiń, sformułuj, uogólnij, zorganizuj, zrekonstruuj itp. Opracuj program rehabilitacji pourazowej dla pacjenta oddziału ortopedycznego. Sformułuj projekt statutu dla organizacji pozarządowej. Podsumuj przyczyny i skutki rewolucji październikowej 1917 roku.

OCENA (evaluation) Umiejętność wydania osądu/opinii o wartości/przydatności nabytej wcześniej wiedzy do wskazanych celów. obroń, oceń, osądź, poprzyj, podsumuj, skrytykuj, zaopiniuj, zarekomenduj itp. Oceń rolę sportu w promocji zdrowia wśród młodzieży. Zaopiniuj poprawność (formalną i merytoryczną) statutu organizacji pozarządowej. Podsumuj krytycznie wkład partii politycznych w kształtowaniu ustroju powojennej Irlandii.

Domena afektywna (postaw) kognitywna psychomotoryczna 1. percepcja 3. wartościowanie 2. reagowanie 4. hierarchizowanie 5. integrowanie Hierarchia procesów w domenie afektywnej (postawy) Bloom (1956)

DOMENA AFEKTYWNA (postaw) akceptować, asystować, doceniać, komunikować się, kwestionować, podejmować wyzwanie, przestrzegać zasad, wspierać, wykazać się Wykaż się umiejętnością rozmowy z pacjentem i opisania podejmowanych wobec niego działań medycznych. Przestrzegaj zasad dyskrecji (poufności) w relacjach z klientem kancelarii adwokackiej. Akceptuj konieczność zachowania obiektywizmu w sytuacji publicznej oceny działań innych osób, np. w relacji nauczyciel-uczeń.

Przykład efektów kształcenia dla modułu Economics 1102 (University College Cork) Po ukończeniu tego modułu studiów student potrafi: Wymienić i zdefiniować podstawowe wskaźniki ekonomiczne. Rozróżniać między polityką monetarną a fiskalną państwa. Zorganizować i poprowadzić księgowość przedsiębiorstwa. Sformułować właściwą politykę budżetową przedsiębiorstwa. Ocenić politykę fiskalną rządu i jej wpływ na kierunki rozwoju branży.

Przykład efektów kształcenia dla programu studiów informatycznych II stopnia (University College Cork) Po ukończeniu tego programu studiów absolwent potrafi: Rozwiązywać problemy informatyczne w środowisku i miejscu pracy. Budować (tworzyć) duże systemy informatyczne i administrować nimi. Wykonywać zlecone zadania w projektach zespołowych zawierających komponent informatyczny. Organizować i realizować seminaria informacyjne zgodne z aktualnymi standardami wiedzy fachowej. Komunikować się w sposób skuteczny ze środowiskiem zawodowym, jak również ze społecznością odbiorców usług informatycznych.

FORMUŁOWANIE EFEKTÓW Jasno napisanie Mierzalne (tak sformułowane, aby dały się zmierzyć) 5-9 efektów na przedmiot/moduł/program Unikać zwrotów: wiedzieć, rozumieć, nauczyć się, zapoznać się, przyswoić – niemierzalne i dwuznaczne Myśleć w kategoriach efektów dla studenta, a nie intencji, czy zamierzeń dydaktycznych nauczyciela Jolanta Urbanikowa, UW

Techniki oceny efektów uczenia się Pisemne: test, egzamin, zadanie domowe, esej Praktyczne: sprawdzian praktyczny, zadanie w laboratorium Ustne: egzamin ustny Projekt: indywidualny, grupowy, badania, praca projektowa, Portfolio Obserwacja Prezentacja Inne? Jolanta Urbanikowa, UW

KRYTERIA OCENY EFEKTU Efekt kryteria oceny Ocena 1 Ocena 2 Ocena 3 uczenia się Ocena 1 Ocena 2 Ocena 3 Zaliczone Niezaliczone Po ukończeniu modułu student będzie umiał wykorzystać źródła do przedstawienia dowodów na poparcie obranej linii argumentacji Wyróżniające wykorzystanie źródeł wskazujące na doskonałą umiejętność syntetycznego przedstawienia dowodów oraz formułowania wniosków. Bardzo dobre wykorzystanie źródeł wskazujące na bardzo dobrą umiejętność … Dobre wykorzystanie… Ograniczone wykorzystanie… Niewystarczające wykorzystanie … Jolanta Urbanikowa, UW

EFEKTY-NAUCZANIE-EWALUACJA Efekty uczenia się Działania dydaktyczne Ewaluacja (ocena) Kognitywne (demonstracja: wiedzy, rozumienia, zastosowań, analizy, syntezy, oceny) Afektywne (integracja: przekonań, idei, postaw) Wykład Dyskusja Ćwiczenia laboratoryjne Klinika Praca w grupie Seminarium - egzamin końcowy - egzamin śródsemestralny test cząstkowy praca domowa (np. esej) - esej - raport z badań/eksperymentu - sprawdzian praktyczny - badanie kliniczne - prezentacja - portfolio - projekt zespołowy - … Jolanta Urbanikowa, UW

EFEKTY- STATUS PRAWNY Rozporządzenie MNiSzW z 3.X.2006 w sprawie warunków i trybu przenoszenia osiągnięć studenta Para 2.2. Jeden punkt ECTS odpowiada efektom kształcenia… Para 3.2. Student otrzymuje ECTS jeśli… osiągnie… efekty kształcenia Rozporządzenie MNiSzW z 12.VII.2007 w sprawie standardów kształcenia… Zał. Standardy kształcenia dla kierunków studiów 3. Treści i efekty kształcenia Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje Uchwała 219/2008 PKA z 10.IV.2008 W sprawie kryteriów oceny systemu weryfikacji efektów kształcenia Jolanta Urbanikowa, UW

STRUKTURA/RAMA KWALIFIKACJI Narzędzie przekładu, porównywania kwalifikacji – ułatwia dostęp do systemu kształcenia, progresję, uznawanie osiągnięć spoza systemu formalnego, zapewnia informację dla pracodawców i społeczeństwa. Kwalifikacja – element struktury: tytuł/stopień, odpowiadający dyplom, świadectwo Jolanta Urbanikowa, UW

Stanowi opis stanu lub narzędzie zmiany. KWALIFIKACJA Definiowana przez: poziom nakład pracy studenta (ECTS) profil efekty uczenia się Struktura kwalifikacji – elementy i relacje pomiędzy nimi - ścieżki kształcenia. Stanowi opis stanu lub narzędzie zmiany. Jolanta Urbanikowa, UW

STRUKTURA/RAMA KWALIFIKACJI Struktura Kwalifikacji dla EOSW (2005) [Qualifications Framework for EHEA] 3 stopnie (lic. – mgr - dr) Deskryptory Dublińskie Efekty uczenia się wiedza i rozumienie stosowanie wiedzy i rozumienia formułowanie sądów kompetencja komunikacyjna umiejętność uczenia się Jolanta Urbanikowa, UW

STRUKTURA/RAMA KWALIFIKACJI Europejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (2008) [European Qualifications Framework for LLL] 8 stopni (6.+7.+8. = 1.+2+3.) Efekty uczenia się wiedza umiejętności postawy samodzielność odpowiedzialność Jolanta Urbanikowa, UW

STRUKTURA/RAMA KWALIFIKACJI Harmonogram wdrożenia: 3-stopniowa – decyzja Ministrów Państw Sygnatariuszy Deklaracji Bolońskiej (2005/2007) 8-stopniowa – Rekomendacja Parlamentu (2008) Europejskiego i Rady (inkorporuje 3-stopniową) do 2010 – opracowanie Krajowych Ram Kwalifikacji kompatybilnych z europejskimi Do 2012 – wszystkie wydawane dyplomy (kwalifikacje) odniesione do jednego z 8 poziomów Ramy – odpowiedni zapis na wydawanym dokumencie Jolanta Urbanikowa, UW

PRZYSZŁOŚĆ? Centralne „standardy” (w kategoriach generycznych efektów uczenia się) w odniesieniu do dziedzin/dyscyplin Uczelnie same określają nazwę programu studiów i efekty uczenia się (szczegółowe) Misja, strategia, zasoby, potrzeby …

ZAMIAST PODSUMOWANIA Po zapoznaniu się z tą prezentacją odbiorca potrafi: Zdefiniować pojęcie „efekty uczenia się”. Nazwać 3 obszary, do których należą efekty uczenia się. Podać przykład efektu uczenia się prowadzącego do kompetencji ogólnych. Podać przykład efektu uczenia się w domenie postaw. Wymienić min. 3 zasady formułowania efektów. Opisać związek efektów uczenia się i Ram Kwalifikacji.

Dziękuję za uwagę.