Idea Janusza Korczaka współcześnie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
OBOWIĄZKI RODZICA WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA OŚWIATOWEGO
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Pegaz zdębiał, czyli warsztaty skutecznego tworzenia tekstów
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
mgr M. Tomczyk Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Jan Kochanowski.
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
DZIECI ŻOŁNIERZE.
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Jan Kochanowski geniusz renesansu
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Prezentacja na temat Jana Kochanowskiego
Dlaczego projekt KONSERWATOR jest potrzebny? Tendencje na małopolskim rynku pracy Kraków, grudzień 2011 r.
Prawa Dziecka.
Sztuka przetwarzania gotowych tekstów: translatorium 1.
Kliknij ikonę, aby dodać obraz Prawa dziecka. 25 lat Konwencji Praw Dziecka.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Zmiany w prawie oświatowym obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
HANDEL DZIEĆMI Konferencja „Przeciwdziałanie krzywdzeniu dzieci” Warszawa, 12 grudnia 2008 r.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki, Jan Matejko, 1862
Kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

Idea Janusza Korczaka współcześnie Dr Joanna Michalak-Dawidziuk

WidzieĆ w dziecku człowieka. Janusz Korczak

PARTNERSTWO PODMIOTOWOŚĆ Korczak starał się nie stawiać powyżej dzieci. To im oddawał wiele inicjatyw dotyczących działania w grupie. Starsi opiekowali się młodszymi. Sąd Koleżeński rozsądzał wiele sporów, a sam Korczak podał się parę razy do tego sądu, kiedy czuł, że naruszył podmiotowość wychowanków

Możemy zmieniać świat, zaczynając od naprawy sprawy dzieci czemu musi równolegle towarzyszyć samodoskonalenie, praca duchowa nad własnym charakterem czy osobowością osób dorosłych w tym przede wszystkim nauczycieli i wychowawców.

JAN KOCHANOWSKI TREN VIII Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim! Pełno nas, a jakoby nikogo nie było: Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło. Tyś za wszytki mówiła, za wszytki spiewała, Wszytkiś w domu kąciki zawżdy pobiegała. Nie dopuściłaś nigdy matce się frasować Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować, To tego, to owego wdzięcznie obłapiając I onym swym uciesznym śmiechem zabawiając. Teraz wszytko umilkło, szczere pustki w domu, Nie masz zabawki, nie masz rozśmiać się nikomu. Z każdego kąta żałość człowieka ujmuje, A serce swej pociechy darmo upatruje.

XX za sprawą Ellen Key uzyskał miano „Stulecie Dziecka”.

Ellen Key (1849 - 1926 Szwedzka pisarka, działaczka feministyczna i pedagog. Autorka książki „Stulecie dziecka” (1900 r.). Była przedstawicielką naturalizmu pedagogicznego, opowiadała się za tzw. Nowym Wychowaniem. Pedagogika Ellen Key oparta jest na samodzielnej pracy uczniów wspomaganej bazą szkolną, biblioteczną, ogrodem, pracowniami i warsztatami. Była za maksymalnie jak największym umożliwieniem uczniom kontaktu z rzeczywistością przez różnego rodzaju zajęcia sportowe, wycieczki itp. Ellen Key opowiadała się za uwzględnieniem indywidualnych cech wychowanków (dziecko miało być podmiotem) i szybkim zdiagnozowaniem jego zainteresowań i uzdolnień. Wychowanie – wg Ellen Key – powinno zapewnić dziecku miłość, poszanowanie i życzliwość.

To właśnie w XX wieku miał nastąpić czas symbolicznej i rzeczywistej naprawy zła wyrządzonego dziecku w poprzednich wiekach. Fakty jednak przeczą temu założeniu. Oto one: 250 mln dzieci było zmuszanych do ciężkiej pracy , 150 mln rocznie umierało dzieci z głodu, 130 mln nie uczyło się, 10 mln okaleczonych było psychicznie przez wojnę, 10 mln zarażonych było wirusem HIV.

Co piąte dziecko dotknięte ubóstwem, Ok Co piąte dziecko dotknięte ubóstwem, Ok. 34% dzieci w domach dziecka to sieroty społeczne, 25% dzieci przewlekle chorych, 60% nie podlegało stałej kontroli lekarskiej, 70% dzieci ze środowisk wiejskich nie uczestniczyło w kulturze, 87% dzieci od 3 do 5 roku życia na wsiach, nie korzystało z form edukacji wczesnoszkolnej, w miastach natomiast 79%.

Okres po II wojnie światowej – Polska - rozwój masowej edukacji, budowanie drożnych systemów oświatowych zwiększenie liczby przedszkoli, upowszechnienie obowiązkowego kształcenia dla osób do 15 roku życia, rozbudowa kształcenia średniego rozszerzenie dostępu do szkół wyższych, rozwój kształcenia ustawicznego (szkoły dla dorosłych) kształcenie na odległość, edukacja równoległa, edukacji równoległa, powstanie i rozwój ośrodków skoncentrowanych na pracach diagnostycznych, kompensacyjnych, opiekuńczych.

2. Kreowanie poglądu o konieczności zreformowania szkolnictwa Lata 70 - 80-te 1. Krytyka dotychczasowego systemu kształcenia (m.in. przerost funkcji kształcenia nad funkcją wychowawczą, zbyt wczesna specjalizacja, encyklopedyzm). 2. Kreowanie poglądu o konieczności zreformowania szkolnictwa

Zmiany społeczno- gospodarczo-polityczne w Polsce USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) 1. Uspołecznienie szkolnictwie w Polsce (utworzenie w szkołach rady rodziców, rady szkoły), 2. Powstają pierwsze szkoły niepubliczne

Reforma szkolnictwa w Polsce 1999 r. Upodmiotowienie ucznia – nauczyciel partnerem ucznia w procesie nauczania Autorskie programy nauczania W klasach I – III wprowadzono nauczanie zintegrowane

XXI wiek – ?

Zagrożenia HANDEL DZIEĆMI Według raportów międzynarodowych region Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej to jeden z najprężniej rozwijających się rynków handlu dziećmi na świecie, a terytorium Polski jest uznawane za jeden z głównych szlaków przerzutu ofiar handlu. Dzieci są sprzedawane do uprawiania prostytucji, żebractwa, nielegalnej adopcji, udziału w popełnianiu przestępstw. W proceder handlu są często zaangażowani członkowie ich rodzin lub znajomi. „Dziecko” oznacza każdą istotę ludzką w wieku poniżej osiemnastu lat” (art. 1 Konwencji o Prawach Dziecka)

Narkomania Alkoholizm Bezrobocie rodziców PATOLOGIE SPOŁECZNE Narkomania Alkoholizm Bezrobocie rodziców

NARKOMANIA Wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w ramach Europejskiego Programu Badań Szkolnych nad Używaniem Alkoholu i Narkotyków przez Młodzież – ESPAD oraz wyniki badań populacji generalnej przeprowadzonych przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii W 2007 roku chociaż raz w ciągu całego życia używało tych substancji 16% uczniów trzecich klas gimnazjów. Na drugim miejscu pod względem rozpowszechnienia są substancje wziewne (8%), a na trzecim amfetamina (4%).

ALKOHOLIZM WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) Rozdział II WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA Zasady ogólne Art. 30. Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych. Art. 31. 1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej. 2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.

USTAWA Z DNIA 25 LUTEGO 1964 R. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. nr. 9 poz. 59 z późn. zm.)

Ustawa z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. r 149, poz. 887) Ma zreformować system opieki nad dziećmi pozbawionymi opieki rodziców oraz wspierać rodziny mające kłopoty wychowawcze. W przypadku powzięcia informacji o rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, kierownik ośrodka pomocy społecznej zleca przeprowadzenie w tej rodzinie rodzinnego wywiadu środowiskowego. Jeżeli rodzinny wywiad środowiskowy potwierdzi występowanie trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez rodzinę, kierownik ośrodka pomocy społecznej przekazuje kwestionariusz wywiadu asystentowi rodziny, który podejmuje pracę z tą rodziną. Powierzając asystentowi rodziny pracę z daną rodziną, uwzględnia się przede wszystkim zakres pomocy, jaka powinna być udzielona rodzinie. Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną za jej zgodą i z jej aktywnym udziałem, motywując rodzinę do aktywnego współdziałania w realizacji planu pracy z rodziną.

Program „Razem bezpieczniej” ma ograniczyć skalę zjawisk i zachowań, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia.

Na podstawie art. 72 ust. 4 Konstytucji RP z 1997 r. w 2000 r Na podstawie art. 72 ust. 4 Konstytucji RP z 1997 r. w 2000 r. powołany został po raz pierwszy Rzecznik Praw Dziecka. Kieruje się dobrem dziecka oraz bierze pod uwagę, że naturalnym środowiskiem jego rozwoju jest rodzina.

XXI wiek – stuleciem mądrości i odpowiedzialności dorosłych za dziecko

Dr Joanna Michalak-Dawidziuk Dziękuje za uwagę Dr Joanna Michalak-Dawidziuk