Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,"— Zapis prezentacji:

1 Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole, 1 grudnia 2017 r.

2 8.30 - 9.00 Rejestracja uczestników.
Program konferencji „Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Rejestracja uczestników. Otwarcie konferencji – Michał Siek Opolski Kurator Oświaty. Wykład nt. istoty edukacji włączającej w podnoszeniu jakości edukacji wszystkich uczniów” – dr Mariusz Garbiec (adiunkt Instytutu Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Opolskiego). 10.00 – Zmiany w przepisach prawa dotyczące organizacji kształcenia i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Andrzej Migacz (kierownik Pracowni Wsparcia Psychologiczno – Pedagogicznego RCRE, lider edukacji włączającej w województwie opolskim). 10.00 – Dyskusja. Poczęstunek. 11.45 – cd. Zmiany w przepisach prawa dotyczące organizacji kształcenia i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Renata Papuga st. wizytator Kuratorium Oświaty w Opolu. Prezentacja dobrej praktyki z terenu województwa opolskiego z przedstawieniem aktywnej formy realizacji działań szkoły z udziałem uczniów (ZSP w Niwnicy, SP nr 10 w Nysie, PG nr 1 Prudniku, PLO nr VIII w Opolu).

3 Ustawy • ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.), • ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949), • ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949), • ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1927, z późn.zm.), • ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203).

4 Rozporządzenia 1) wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty - utrzymane w mocy i zmienione w oparciu o przepisy ustawy wprowadzającej ustawę Prawo oświatowe (USO), 2) wydane na podstawie ustawy Prawo oświatowe (UPO), 3) wydane na podstawie innych ustaw.

5 Rozporządzenia – które stosować?
GIMNAZJA WYDANE NA PODSTAWIE USO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE WYDANE NA PODSTAWIE UPO

6 Rozporządzenia MEN w sprawie:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2017 r., poz. 1189), zwłaszcza Art. 6. pkt 2 oraz Art. 42. pkt 2 i 2d; 2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz ze zm. z 2016 r., poz. 1954, 1985 i 2169, z 2017 r., poz. 60, 949 i. 1292), zwłaszcza Art. 44c, Art. 44d, Art. 44f ust.7, Art. 44h ust. 3–4 i 5, Art.44i ust. 7, Art. 44o ust. 2–3 i 5–6, Art. 44zb; 3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r.,poz. 60 i 949), zwłaszcza Art. 312–316;

7 4. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r
4.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 i 949) zwłaszcza Art. 1 pkt 5,Art. 4 pkt 24, 32 i 33, Art. 5, Art. 11 ust. 2-3 i 6, Art. 26, Art. 36 ust. 4–6, Art. 37 ust. 7, Art. 38, 39 ust. 4, Art.44, Art. 47 ust. 1 pkt 3, 5 i 7, Art. 55 ust. 1–2, Art. 68 ust.1 pkt 7 i 10, Art. 98 ust. 1. pkt 4 i 8, ust. 2 pkt 1 i 2,Art. 102 ust. 1 pkt 3–4 i 9 oraz 12, Art. 109 ust. 1 pkt 5 i ust 5, Art. 110, Art. 127, Art. 131 ust 2 pkt 2–5; 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1643) - USO 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) - UPO

8 7.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1652) – USO 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U r., poz. 1578)- UFO IPET(§ 6 ust. 1 pkt. 2, 5, ust. 4) - kierunek zintegrowanych oddziaływań nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych obowiązek uwzględnienia w IPET wyników diagnozy (WOPFU) i wniosków sformułowanych na jej podstawie, określenia zajęć z doradztwa zawodowego, a także zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

9 WOPFU (§ 6 ust. 9, 11, 12) - Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu w zakresie, o którym mowa w ust. 1, oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu. - Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców ucznia – z innymi podmiotami. - Udział rodziców w dokonywaniu WOPFU - Kopia WOPFU i IPET (rodzice otrzymują na ich wniosek) Informowanie rodziców – w sposób przyjęty w danym przedszkolu/szkole (dookreślenie formy w statucie)

10 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r., poz. 1656) - USO 10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606) -UPO

11 11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r., poz. 1616) – UPO 12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649) zwłaszcza § 10 ust. 3–4, § 17 ust. 1 pkt 8; 13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. Uz 2017 r., poz. 703), zwłaszcza § 2. ust. 1. pkt 2, ust. 3 pkt 6, § 5 ust. 1–4, § 6;

12 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1646), zwłaszcza § 11, § 13, § 18, § 19; 15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1651); 16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U r., poz. 1534);

13 17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r
17.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356); 18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r., poz. 977 ze zm.)

14 19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r., poz. 1635) – UPO 20. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647) – USO 21. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743)- UPO

15 22. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1628)- USO

16 Przepisy prawa zobowiązują do zapewnienia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warunków edukacji wyrównujących ich szanse edukacyjne oraz gwarantujących uczniom pełne włączenie w życie szkoły.

17 IPET Art Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U poz. 60 i 949) Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne opracowane przed dniem 1 września 2017 r. zachowują ważność do dnia 1 października 2017 r.

18 Ważność orzeczeń Art. 312 ust.1. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania i orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno--wychowawczych, o których mowa w art. 71b ust. 3 ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, wydane przed dniem 1 września 2017 r., zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane, z zastrzeżeniem ust. 2 i Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przed dniem 1 września 2017 r. na okres: 1) I etapu edukacyjnego – zachowują ważność do czasu zakończenia kształcenia w klasie IV szkoły podstawowej; 2) II etapu edukacyjnego – zachowują ważność do czasu zakończenia kształcenia w szkole podstawowej.

19 3. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydane przed dniem 1 września 2017 r. na okres: 1) I etapu edukacyjnego – zachowują ważność do czasu zakończenia kształcenia w klasie III szkoły podstawowej; 2) II etapu edukacyjnego – zachowują ważność do czasu zakończenia kształcenia w klasie VI szkoły podstawowej; 3) kształcenia w szkole podstawowej – zachowują ważność do czasu zakończenia kształcenia w klasie VI szkoły podstawowej.

20 WWRD Art Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w art. 71b ust. 2a ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym, utworzone w publicznych i niepublicznych młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodkach socjoterapii przed dniem 1 września 2017 r., działają do czasu zakończenia realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci objętych tym wspomaganiem na podstawie dotychczasowych przepisów, nie dłużej jednak niż do podjęcia nauki w szkole podstawowej przez te dzieci.

21 Nauczanie indywidualne
Art. 363 Dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1157), będą nadal stosowane w przypadku: 1. dotychczasowych gimnazjów i klas dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu, 2. dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących, czteroletnich techników oraz klas tych szkół prowadzonych odpowiednio w czteroletnich liceach ogólnokształcących lub pięcioletnich technikach, 3. klas dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia oraz w dotychczasowych szkołach policealnych – do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach.

22 Nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1. Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się. 2. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. 3. Zindywidualizowane ścieżki kształcenia oraz realizacji obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. 4. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (zajęcia organizowane były głównie przez nauczycieli wychowawców, w ramach godziny wychowawczej, przez pedagoga szkolnego lub przez szkolnego doradcę zawodowego. Zgodnie z nową koncepcją doradztwa zawodowego, w działania wspierające uczniów w zakresie przygotowania ich do wyboru kierunku kształcenia i zawodu, powinni być zaangażowani wszyscy: • pracownicy pedagogiczni pracujący z uczniem, • specjaliści pracujący z uczniem (w tym doradcy zawodowi) • instytucje zajmujące się kształtowaniem kariery zawodowej)

23 Wizytatorzy ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych Kuratorium Oświaty w Opolu Piastowska Opole 1. Aldona Kania – 2. Mariusz Mueller –

24 Nowa publikacja „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce”

25 ,,Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” -poradnik dla dyrektorów

26 „Czym gorączka, kaszel, wymioty dla lekarza, tym uśmiech, łza, rumieniec dla wychowawcy.
Nie ma objawu bez znaczenia. Trzeba notować i zastanawiać się nad wszystkim, odrzucać co przypadkowe, łączyć co pokrewne, szukać kierujących praw...” J. Korczak

27 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google