Wyniki badania PISA w Polsce Zmiany i wyzwania na przyszłość

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Konstruowanie programu nauczania
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Badanie psychologiczne jako narzędzie ewaluacji wewnetrznej
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Zasady konstruowania programów projakościowych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Perspektywa uczenia się przez całe życie poziom krajowy i regionalny 18 marca 2011.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Kompetencje kluczowe polskich uczniów w świetle wyników badań
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
1 KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH ORAZ ORGANÓW PROWADZĄCYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpień 2008 Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Odsetek dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych i niepublicznych w Tychach w roku szkolnym 2009/2010.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Konferencja „Umiejętności 15-latków: PISA 2012”
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
WYNIKI PISA 2015 W POLSCE.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Projekty zrealizowane w ZS1
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zapis prezentacji:

Wyniki badania PISA 2000-2009 w Polsce Zmiany i wyzwania na przyszłość „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Perspektywa uczenia się przez całe życie Czego dokonaliśmy przez ostatnich dziewięć lat? Co mamy nadal do zrobienia? Perspektywa uczenia się przez całe życie Jakiej edukacji pragniemy za następnych dziewięć lat?

Czytanie i interpretacja – Polskę wyróżnia przejście od bardzo niskich wyników w 2000 roku do wyników powyżej średniej OECD Agenda 2000 Finlandia 546 Kanada 534 Nowa Zelandia 529 Australia 528 Irlandia 527 Hong Kong-Chiny 525 Korea Japonia 522 Szwecja 516 Belgia 507 Islandia Norwegia 505 Francja USA 504 Dania 497 Szwajcaria 494 Hiszpania 493 Austria 492 Czechy Włochy 487 Niemcy 484 Lichtenstein 483 Węgry 480 Polska 479 Grecja 474 Portugalia 470 Rosja 462 Łotwa 458 Izrael 452 Tajlandia 431 Bułgaria 430 2003 Finlandia 543 Korea 534 Kanada 528 Australia 525 Lichtenstein Nowa Zelandia 522 Irlandia 515 Szwecja 514 Holandia 513 Hong Kong-Chiny 510 Belgia 507 Norwegia 500 Szwajcaria 499 Japonia 498 Makao-Chiny Polska 497 Francja 496 USA 495 Dania 492 Islandia Niemcy 491 Austria Łotwa Czechy 489 Węgry 482 Hiszpania 481 Luksemburg 479 Portugalia 478 Włochy 476 Grecja 472 2006 Korea 556 Finlandia 547 Hong Kong-Chiny 536 Kanada 527 Nowa Zelandia 521 Irlandia 517 Australia 513 Lichtenstein 510 Polska 508 Szwecja 507 Holandia Belgia 501 Estonia Szwajcaria 499 Japonia 498 Tajwan 496 Wielka Brytania 495 Niemcy Dania 494 Słowenia Makao-Chiny 492 Austria 490 Francja 488 Islandia 484 Norwegia Czechy 483 Węgry 482 Łotwa 479 Luksemburg Chorwacja 477 Portugalia 472 2009 Szanghaj-Chiny 556 Korea 539 Finlandia 536 Hongkong-Chiny 533 Singapur 526 Kanada 524 Nowa Zelandia 521 Japonia 520 Australia 515 Holandia 508 Belgia 506 Norwegia 503 Estonia 501 Szwajcaria Polska 500 Islandia USA Liechtenstein 499 Szwecja 497 Niemcy Irlandia 496 Francja Tajwan 495 Dania Wielka Brytania 494 Węgry Portugalia 489 Macao-Chiny 487 Włochy 486 Łotwa 484 Słowenia 483 Grecja Hiszpania 481 Czechy 478 Słowacja 477 Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego 43 kraje 41 krajów 57 krajów 65 krajów

Matematyka – brak zmian przy pewnym obniżeniu osiągnięć uczniów w wielu krajach Agenda 2003 Hong Kong (Chiny) 550 Finlandia 544 Korea 542 Holandia 538 Liechtenstein 536 Japonia 534 Kanada 532 Belgia 529 Makao (Chiny) 527 Szwajcaria Australia 524 Nowa Zelandia 523 Czechy 516 Islandia 515 Dania 514 Francja 511 Szwecja 509 Austria 506 Irlandia 503 Niemcy Słowacja 498 Norwegia 495 Luksemburg 493 Polska 490 Węgry Hiszpania 485 Łotwa 483 USA Federacja Rosyjska 468 Portugalia 466 Włochy Grecja 445 Serbia 437 Turcja 423 Urugwaj 422 Tajlandia 417 Meksyk 385 2006 Tajwan 549 Finlandia 548 Hong Kong (Chiny) 547 Korea Holandia 531 Szwajcaria 530 Kanada 527 Makao (Chiny) 525 Liechtenstein Japonia 523 Nowa Zelandia 522 Belgia 520 Australia Estonia 515 Dania 513 Czechy 510 Islandia 506 Austria 505 Słowenia 504 Niemcy Szwecja 502 Irlandia 501 Francja 496 Wielka Brytania 495 Polska Słowacja 492 Węgry 491 Luksemburg 490 Norwegia Litwa 486 Łotwa Hiszpania 480 Azerbejdżan 476 Rosja USA 474 Chorwacja 467 Portugalia 466 2009 Szanghaj (Chiny) 600 Singapur 562 Hong Kong (Chiny) 555 Korea 546 Taiwan 543 Finlandia 541 Liechtenstein 536 Szwajcaria 534 Japonia 529 Kanada 527 Holandia 526 Makao (Chiny) 525 Nowa Zelandia 519 Belgia 515 Australia 514 Niemcy 513 Estonia 512 Islandia 507 Dania 503 Słowenia 501 Norwegia 498 Francja 497 Słowacja Austria 496 Polska 495 Szwecja 494 Czechy 493 W. Brytania 492 Węgry 490 Luksemburg 489 USA 487 Irlandia Portugalia Hiszpania 483 Włochy Łotwa 482 Litwa 477 Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego 41 krajów 57 krajów 65 krajów

Rozumowanie w naukach przyrodniczych poprawa między 2006 a 2009 – powyżej średniej OECD Agenda 2006 Finlandia 563 Hongkong-Chiny 542 Kanada 534 Tajwan 532 Estonia 531 Japonia Nowa Zelandia 530 Australia 527 Holandia 525 Liechtenstein 522 Korea Słowenia 519 Niemcy 516 Wielka Brytania 515 Czechy 513 Szwajcaria 512 Makao-Chiny 511 Austria Belgia 510 Irlandia 508 Węgry 504 Szwecja 503 Polska 498 Dania 496 Francja 495 Chorwacja 493 Islandia 491 Łotwa 490 USA 489 Słowacja 488 Hiszpania Litwa Norwegia 487 Luksemburg 486 Rosja 479 Włochy 475 Portugalia 474 2009 Szanghaj-Chiny 575 Finlandia 554 Hongkong-Chiny 549 Singapur 542 Japonia 539 Korea 538 Nowa Zelandia 532 Kanada 529 Estonia 528 Australia 527 Holandia 522 Tajwan 520 Niemcy Lichtenstein Szwajcaria 517 Wielka Brytania 514 Słowenia 512 Makao-Chiny 511 Polska 508 Irlandia Belgia 507 Węgry 503 Stany Zjednoczone 502 Czechy 500 Norwegia Dania 499 Francja 498 Islandia 496 Szwecja 495 Austria 494 Łotwa Portugalia 493 Litwa 491 Słowacja 490 Włochy 489 Hiszpania 488 Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego 57 krajów 65 krajów

Główny sukces Polski to zmniejszanie odsetka uczniów osiągających najsłabsze wyniki Agenda Czytanie i interpretacja Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego Poziom odniesienia w programie „Kształcenie i Szkolenie 2020” (15%)

Odsetek uczniów osiągających najsłabsze wyniki jest jednym z najniższych w Unii Europejskiej Agenda Rozumowanie w naukach przyrodniczych Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

Wyzwaniem pozostaje zmniejszanie liczby uczniów osiągających słabe wyniki w matematyce Agenda matematyka Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego Poziom odniesienia w programie „Kształcenie i Szkolenie 2020” (15%)

Przeprowadzenie badań PISA 2000 r Przeprowadzenie badań PISA 2000 r. zbiegło się w czasie z wprowadzaniem kompleksowych reform systemu edukacji Reformy 1999 : powiązanie wielkości środków finansowych przekazywanych władzom lokalnym z liczbą uczniów. zmiana struktury szkolnictwa – wprowadzenie gimnazjów i wydłużenie o rok powszechnej edukacji reforma programowa – (podstawa programowa - core curriculum) wprowadzenie systemu egzaminów zewnętrznych racjonalizacja sieci szkolnej, zwłaszcza na obszarach wiejskich modernizacja wyposażenia szkół, szczególnie w zakresie nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych

System przed reformą (PISA 2000): ISCED-0 ISCED-1 -2 ISCED-3 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 WIEK UCZNIÓW SZKOŁA PODSTAWOWA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE SZKOŁY ŚREDNIE ZAWODOWE ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA PRZEDSZKOLE System po reformie (PISA 2003, 2006, 2009, …) ISCED-0 ISCED-1 ISCED-2 ISCED-3 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 WIEK UCZNIÓW SKOŁA PODSTAWOWA GIMNAZJUM LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE PRZEDSZKOLE LICEUM PROFILOWANE TECHNIKUM ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA

Efektem zmian była poprawa umiejętności uczniów najsłabszych, bez pogorszenia wyniku uczniów najlepszych

Gimnazja zmieniają się Poprawa wyposażenia szkoły w opinii jej dyrektora (odsetek dyrektorów szkół wskazujących na braki lub niedostateczne wyposażenie) 2003 2006 2009 sprzęt i materiały laboratoryjne do nauczania nauk przyrodniczych 82 66 45 komputery wykorzystywane do zajęć 54 35 18 wyposażenie biblioteki 65 38 23 materiały i pomoce szkolne 67 26 programy komputerowe 77 51 29

Gimnazja zmieniają się Poprawa relacji uczeń – nauczyciel w opinii uczniów (odsetek uczniów zgadzających się z podanymi stwierdzeniami) 2000 2003 2009 nauczyciele wysłuchują tego co mam do powiedzenia 64 62 60 jeśli potrzebuję pomocy otrzymuję ją od nauczycieli 57 68 73 nauczyciele traktują mnie sprawiedliwie 69 71

dlatego od 2006 r. rozszerzono w Polsce badanie PISA Wyzwaniem dla systemu edukacji w Polsce pozostają zmiany w szkołach ponadgimnazjalnych dlatego od 2006 r. rozszerzono w Polsce badanie PISA o uczniów tych szkół Pomaga to: uzyskać całościowy edukacji na progu przejścia po gimnazjum systematycznie monitorować ewolucję szkół ponadgimnazjalnych (PISA 2006, 2009, 2012, 2015, …) lepiej wyjaśniać zmiany w poziomie kompetencji uczniów ważnych dla LLL - konsolidować politykę edukacyjną i debatę publiczną

Badanie PISA 2000 wyraźnie potwierdziło znaczące różnice w poziomie umiejętności uczniów rożnych typów szkół Agenda Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

są mniejsze niż w badaniu PISA 2000 W 2009 r. badanie 16-latków pokazało, że uczniowie poszczególnych szkół są wciąż zróżnicowani, ale różnice są mniejsze niż w badaniu PISA 2000 Agenda Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

Na zmianach w latach 2000-2009 najbardziej zyskali uczniowie zasadniczych szkół zawodowych Średni wynik uczniów w podziale na typ szkoły w 2000 (15-latkowie) i 2009 r. (16-latkowie)

Selekcja na progu szkoły ponadgimnazjalnej wciąż jest problemem – w zasadniczym szkołach zawodowych koncentrują się najsłabsi uczniowie nie mający podstawowych umiejętności mierzonych w badaniu PISA Odsetek uczniów poniżej drugiego poziomu umiejętności wśród uczniów poszczególnych typów szkół

Ewolucyjna zmiana struktury szkolnictwa średniego struktura szkół ponadpodstawowych/ponadgimnazjalnych według liczby uczniów pierwszych klas Agenda Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

Dlaczego umiejętności piętnastolatków są ważne w perspektywie uczenia się przez całe życie? (Lifelong Learning LLL) Agenda Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

Dlaczego umiejętności piętnastolatków są ważne w perspektywie uczenia się przez całe życie? (LLL) Agenda Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

Reformy 2009 Kontynuacja kierunku przemian z 1999: reforma programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego wdrażana od 2009, oparta na efektach kształcenia obniżenie wieku obowiązkowego przygotowania przedszkolnego (od 5. roku życia) połączone z upowszechnieniem wychowania przedszkolnego i obniżeniem wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego (od 6. roku życia) modernizacja kształcenia i szkolenia zawodowego, podstawa programowa, implementacja od 2012 zmiany w szkołach i ich otoczeniu, wspierające proces indywidualizacji pracy z uczniami, szeroko rozumiane potrzeby edukacyjne indywidualnego ucznia, w tym rozwijanie uzdolnień

Zróżnicowanie między gimnazjami Agenda Zróżnicowanie międzyszkolne wyników uczniów w umiejętności czytania i interpretacji i umiejętnościach matematycznych Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

Zróżnicowanie wyników między typami szkół ponadgimnazjalnych Agenda Standardy/wskazówki do SIWZ Regulaminy dot. Zamówień publicznych Współpraca międzyzespołowa/szkolenia Planowanie prac: zespół analityczno-informatyczny, prawnicy Eksperci banku światowego

Generalne wnioski dla publicznej debaty GIMNAZJUM – jako typ szkoły powszechnego kształcenia ogólnego potwierdziło sens swojego istnienia. Zamiast pytać CZY - pytajmy JAKIE gimnazjum? Reformy docierały do różnych segmentów szkolnictwa z różną intensywnością. Szkoły ponadgimnazjalne powinny być objęte konsekwentną wizją przemian. W tej wizji warto pamiętać o możliwości elastycznego kształtowania ścieżek karier edukacyjnych przez indywidualnych uczniów, w tym o przechodzeniu między kształceniem ogólnym i zawodowym, co sprzyja osłabieniu społecznych mechanizmów generowania nierówności edukacyjnych.

Za następnych 9 lat Szkoła, której nauczyciele dyskutują ze sobą i wspólnie rozwiązują konkretne problemy Uniwersytety, które są otwarte na potrzeby szkoły i nauczycieli, i które współpracują z wieloma szkołami Obie instytucje przygotowują do uczenia się przez całe życie (LLL) i są jego ośrodkami dla lokalnych społeczności „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego