Warsztat USESPON „Benchmarking miast”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Związku Miast Polskich
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Perspektywa Finansowa
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Perspektywa i taktyka ubiegania się o środki europejskie w latach Założenia i cele Projektu doradczego Teraz Limanowa Wystąpienie Ekspertów CERTUS.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytet Warszawski Maciej Smętkowski Polskie miasta z perspektywy europejskiej – projekt ESPON.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Benchmarking miast krok po kroku
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Procesy przedsiębiorczego odkrywania w kontekście rozwoju innowacyjnego województwa śląskiego do roku 2020 dr inż. Jan BONDARUK.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Warsztat USESPON „Benchmarking miast” 6.11.2013 Katarzyna Wojnar

Cele warsztatu Prezentacja metody benchmarkingu miast jako narzędzia kształtowania i ewaluacji polityk rozwoju na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym. Podczas warsztatu uczestnicy uzyskają podstawowe informacje o założeniach i metodologii benchmarkingu miast, a następnie, pod okiem ekspertów, będą mieli okazję do Samodzielne przeprowadzenie analizy z uwzględnieniem dostępnych narzędzi analitycznych, w tym zwłaszcza narzędzi ESPON. 3. Integracja 3 perspektyw

Grupy Perspektywa centralna Perspektywa regionalna Perspektywa lokalna

Plan dnia: 11.00 –Wprowadzenie 11.30 – Burza mózgów i prezentacja wyników 12.00 –Benchmarking miast krok po kroku 12.45 – Obiad   13.20 – Aplikacje online ESPON CityBench i ESPON HyperAtlas 13.30 – Benchmarking miast w praktyce 14.00 – Benchmarking miast: ćwiczenia w grupach 14.45 – Dyskusja: odczucia, wątpliwości, dylematy 15.15 – Ewaluacja przebiegu spotkania (ankieta ewaluacyjna) 15.30 – Zakończenie spotkania

USESPON Projekt USESPON Zachęcenie i wsparcie wykorzystania wyników badań projektów ESPON 2013 Partnerzy projektu wspierają europejskich interesariuszy poprzez wskazywanie sposobów wykorzystywania wyników w praktyce www.espon-usespon.eu

Program ESPON www.espon.eu

Warsztat USESPON „Benchmarking miast” Benchmarking miast jako narzędzie kształtowania i ewaluacji polityk rozwoju Warsztat USESPON „Benchmarking miast” 6.11.2013 Katarzyna Wojnar

Geneza i istota „bench-mark”: zaznaczona w terenie podstawa, stanowiąca punkt wyjścia do prowadzenia pomiarów wysokości Schemat relatywnej oceny rezultatów charakteryzującej metodę BM Benchmarking: narzędzie poprawy wyników, które wykracza poza pomiar, wskazując JAK osiągnąć lepsze wyniki (Foot, 1998) Metoda relatywnej oceny osiąganych rezultatów, zwłaszcza w przypadku pomiaru kompleksowych zjawisk, dla których trudno wyznaczyć jednoznaczną miarę sukcesu Benchmarking może służyć do uczenia się od najlepszych, korzystania z ich wiedzy i doświadczenia. Jako narzędzie stosowane w zarządzaniu pojawiło się najpierw w sektorze prywatnym

Benchmarking w sektorze publicznym „wszystkie rządy potrzebują wiarygodnych metod relatywnej oceny wyników poszczególnych programów publicznych, by móc wyznaczać ogólne cele i formułować strategie. Benchmarking pozwala urzędnikom poprawić jakość informacji o osiąganych rezultatach […], pomagając w zaspokojeniu wewnętrznych i zewnętrznych wymogów rozliczalności.” O’Connel (2000: 22)

Benchmarking w sektorze publicznym lata 80. : rząd Margaret Tatcher Compulsory Competitive Tendering – benchmarking wydajności w usługach publicznych lata 90. : w Wielkiej Brytanii Beacon Scheme - rozpowszechnianie najlepszych praktyk z zakresu usług publicznych wśród samorządów lokalnych, certyfikaty jakości Pierwsza dekada XXI w.: wzrost znaczenia dyscypliny urban studies Zmiana liczby artykułów naukowych z dziedziny urban studies, 1992-2012

Kontekst Typologia of europejskich obszarów metropolitalnych (MEGA) Źródło: ESPON Project 1.1.1 Typologia europejskich obszarów metropolitalnych (MEGA) na podstawie ich funkcji w gospodarce informacyjnej i przemyśle 76 MEGA: największa koncentracja w obszarze tzw. europejskiego Pentagonu Warszawa sklasyfikowana została jako MEGA 3 Pozostałe duże polskie miasta jako ośrodki czwartej kategorii Legenda

Kontekst Miasta odgrywają kluczową rolę w procesach rozwoju Największe ośrodki miejskie w Polsce znajdują się w okresie dynamicznych przemian – rozwoju funkcji metropolitalnych Pozycja polskich miast w europejskiej przestrzeni metropolitalnej jest stosunkowo słaba Zarządzanie miastami wymaga nowego podejścia, uwzględniającego złożone relacje zachodzące w ramach obszarów funkcjonalnych

włączeniu społecznemu Kontekst EUROPA 2020 Inteligentny i trwały rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu W kontekście miast istotne są metody diagnostyczne pozwalające na: (1) łączeniu kilku obszarów tematycznych oceny, (2) elastyczny dobór wskaźników pozwalający na operacjonalizację takich procesów, jak np. inteligentny rozwój (3) prezentowanie wyników w ujęciu relatywnym, kładącym nacisk na zidentyfikowanie obszarów mających potencjał poprawy.

Benchmarking miast: zalety umożliwia zobiektywizowaną ocenę silnych i słabych stron danego ośrodka w wielu różnorodnych aspektach wskazanie obszarów wymagających poprawy ujęcie porównawcze – ocena danego miasta na tle innych jednostek (grupy odniesienia) – ułatwia identyfikację i interpretację zjawisk oraz trendów, a także zwiększa komunikatywność wyników ocena efektywności programów ukierunkowanych na restrukturyzację i poprawę funkcjonowania miasta elastyczność - pozwala na dopasowanie diagnozy, np. do trzech strategicznych celów sformułowanych w strategii EU 2020 partycypacja - mechanizm wspierający udział obywateli, zarówno na etapie tworzenia diagnozy, jak i w debacie o jej wynikach w proces oceny można włączyć także kwestie środowiskowe

Benchmarking miast: wady pokusa poszukiwania idealnego rozwiązania i kopiowania już istniejących rozwiązań nie ma uniwersalnej recepty pozwalającej na selekcję właściwych jednostek - konieczność przemyślanego doboru grupy odniesienia stosowanie uniwersalnych standardów (np. średniej dla regionów europejskich) może pomijać specyfikę danego obszaru konieczność krytycznej oceny wskaźników – ich relacji do celów, porównywalności, wiarygodności źródeł ograniczona dostępność porównywalnych danych statystycznych wady metod statystycznych związane np. ze zróżnicowaną metodologią konstrukcji wskaźników

Porównanie z podobnymi metodami   Miejski benchmarking Analiza SWOT Model nexus Geneza Nowe Zarządzanie Publiczne; pierwotnie w sektorze prywatnym, nacisk na konkurencyjność i pomiar jakości usług w administracji Zarządzanie strategiczne; pierwotnie w sektorze prywatnym Nauki medyczne i środowiskowe; nacisk na kontekstualizację analiz i potencjał endogenny regionów Istota Ustrukturyzowane porównanie Jakościowa analiza strategiczna Skontekstualizowana analiza strategiczna Cel 1) Zobiektywizowana ocena wyników miasta 2) Wskazanie obszarów wymagających poprawy 3) Transfer dobrych praktyk, uczenie się od liderów 4) Ocena efektywności programów restrukturyzacji 5) Wzmocnienie rozliczalności i zaangażowania obywateli Podstawowym celem jest identyfikacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych, istotnych z punktu widzenia osiągnięcia założonego celu. Pozwala to lepiej zdiagnozować swoje przewagi konkurencyjne i odpowiednio ukształtować strategię działania. 1) Identyfikacja obszarów o istotnym potencjale rozwoju 2) Połączenie procesów rozwoju ze specyfiką geograficzną regionu 3) Stworzenie alternatywy dla podejścia opartego na konwergencji 4) Uwzględnienie w analizie strategicznej miękkich procesów

Porównanie z podobnymi metodami   Miejski benchmarking Analiza SWOT Model nexus Praktyka Podejście bottom-up, włączające decydentów i inne grupy interesariuszy na wszystkich etapach prowadzenia oceny. Trzy typy benchmarkingu: 1) procesu: 2) rezultatu: 3) standardów:   Wiele możliwości wizualizacji, m.in. wykresy, mapy, infografiki. Dwa podstawowe elementy interpretacji, tj. (1) wiązanie (matching) – znajdowanie przewag konkurencyjnych w oparciu o łączenie silnych stron z szansami oraz (2) przekształcanie – przekuwanie słabości i zagrożeń w silne strony i szanse.  Wizualizacja rezultatów zwykle w formie matrycy. Podział badanych regionów na kategorie wg specyficznych cech środowiska geograficznego (np. górzystości), w celu zidentyfikowania sieci współzależnych procesów determinujących procesy rozwojowe w tego typu miejscach  Wizualizacja zwykle w formie schematu. Czynniki sukcesu 1) gotowość do opierania celów na rezultatach analizy 2) chęć uczenia się od innych i dążenie do porównywania się z najlepszymi, ale unikanie podejścia rankingowego 3) uwzględnienie mierników procesu: jak zaprojektowane i wdrażane są interwencje 1) wyznaczenie osiągalnego celu 2) odpowiednia priorytetyzacja czynników 1) odpowiednie zdiagnozowanie powiązań między cechami środowiska geograficznego, a zagrożeniami i szansami 2) równowaga między kontekstualizacją, a możliwością prowadzenia porównań międzyregionalnych

Burza mózgów Losowy podział na 3 grupy. Każda grupa otrzymuje osobny problem: 1. jakie miasta można i powinno się ze sobą porównywać (kryteria wyboru grupy odniesienia)? 2. jakie mogą być obszary tematyczne tych porównań? - przykłady z Państwa praktyki 3. jakie są korzyści i pułapki wynikające z benchmarkingu miast?