Inteligentne sieci a prawo do prywatności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

z uwzględnieniem zastosowania jej dla usług pozaenergetycznych
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Najważniejsze prace legislacyjne dotyczące problematyki społeczeństwa informacyjnego zakończone w 2001 r. Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów.
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ochrona danych osobowych
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Internet 2006: rozwój e-commerce
Spam w Europie i w Polsce
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Aktualne zagadnienia prawne.
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Dane Osobowe - prezentacja zrealizowana przez Katarzynę Malinowską w ramach projektu „Twoje Dane – Twoja sprawa”
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Rola ośrodków naukowych jako stymulatora realizacji
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Ochrona danych osobowych
Mark Redman Punkt Kontaktowy ENRD 28 November 2011.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Regionalny Program Operacyjny
Nowoczesne środki komunikacji elektronicznej a metodyka konsultacji wewnętrznych w urzędzie publicznym. Dostęp do poszczególnych elementów procesu konsultacyjnego.
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
1 Trzeci Program działań Unii w dziedzinie zdrowia czerwca 2015 r. partnerstwo"
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
RODO – co czeka przedsiębiorców?
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
Prawne aspekty gromadzenia danych monitoringu wizyjnego
Piotr Sadowski Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
Włącznie inspektora ochrony danych w proces zarządzania projektami
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Przetwarzanie danych osobowych - dokumentacja
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Andrzej Rybus-Tołłoczko
Klauzula informacyjna
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Inteligentne sieci a prawo do prywatności Dr Mariusz Swora, Katedra PPG WPiA UJ w Krakowie Inteligentne sieci - rynek, konsument i zasada zrównoważonego rozwoju Konferencja, Warszawa 18.09.2012 r.

Stany Zjednoczone/Kanada Prawo do prywatności silnie zakorzenione w sferze prawnej i kulturowej Przetwarzanie danych w AMI przedmiotem zorganizowanych akcji obywatelskich („Say no to smart meters”) Prawodawstwo stanowe: opt – out (prawo do odmowy instalacji inteligentnego licznika) Porozumienie pomiędzy Information & Privacy Commissioner of Ontario a SDG&E (marzec 2012) Systemy inteligentnych sieci powinny uwzględniać zasady ochrony prywatności w ich ogólnej strukturze zarządzania projektem i proaktywnie osadzać wymogi prywatności w ich konstrukcji, w ​​celu zapobieżenia występowaniu zdarzeń zagrażających prywatności Systemy inteligentnych sieci muszą zapewnić, że prywatność jest domyślna – powinna uwzględniać tryb "brak działań” (no action required) wymaganych dla ochrony własnej prywatności Systemy inteligentnych sieci muszą uczynić prywatność podstawową funkcjonalnością w zakresie ich projektowania i architektury Systemy inteligentnych sieci muszą unikać niepotrzebnych kompromisów pomiędzy prywatnością a uzasadnionymi celami projektów inteligentnych sieci Systemy inteligentnych sieci należy osadzić prywatności end-to-end (tj. uwzględniającej pełny łańcuch pośredników biorących udział w komunikacji), w całym cyklu życia każdej zgromadzonej danej osobowej Systemy inteligentnych sieci muszą być widoczne i przejrzyste dla konsumentów - zaangażowanych w wiarygodne (accountable) praktyki biznesowe - w celu zapewnienia, że nowe systemy działają zgodnie z określonymi celami Systemy inteligentnych sieci muszą być zaprojektowana z poszanowaniem prywatności konsumentów, jako podstawowego wymogu stojącego u ich podstaw

Unia Europejska – soft law Rekomendacja Komisji z dnia 9 marca 2012 r. w sprawie przygotowań do rozpowszechnienia inteligentnych systemów pomiarowych (2012/148/UE) Stanowisko Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z 8 czerwca 2012 r. dotyczące Zaleceń Komisji w sprawie przygotowań do rozpowszechnienia inteligentnych systemów pomiarowych Opinia zespołu roboczego ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych, powołany na mocy art. 29 Dyrektywy 95/46/WE nr 12/2011 z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie inteligentnego pomiaru zużycia (smart metering) The Task Force Smart Grids Expert Group 2 report on “Essential Regulatory Requirements and Recommendations for Data Handling, Data Safety, and Consumer Protection” version 1.0., z dnia 5 grudnia 2011 r. ENISA, Smart Grid Security, Recommendations for Europe and Member States, 2012.07.01.

RekomendacjA Komisji Europejskiej (2012/148/eu) Wzór oceny skutków regulacji dla ochrony danych osobowych w SG Data protection by design oraz data protection by default Środki ochrony danych (adekwatność, proporcjonalność, usprawiedliwiony cel zgodnie z dyrektywą 95/46/UE, ocena w jakim zakresie przetwarzanie danych w SG jest niezbędne) Bezpieczeństwo przetwarzania (architektura podporządkowana bezpieczeństwu, kodowane kanały, standaryzacja etc.) OBOWIĄZKI W ZAKRESIE DOSTARCZENIA INFORMACJI o: Tożsamości i danych kontaktowych administratora danych Celach przetwarzania danych osobowych oraz podstawie prawnej przetwarzania; Okresie przez który dane będą przechowywane Prawie dostępu, poprawy i usunięcia danych osobowych dotyczących osoby, której dane dotyczą oraz prawie sprzeciwu przeciwko przetwarzaniu danych osobowych Prawie wniesienia skargi do właściwego organu ochrony danych i danych kontaktowych takiego organu Odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych Wszelkie innej informacje niezbędne do zagwarantowania uczciwego przetwarzania wobec podmiotu którego dane dotyczącą, mając na uwadze szczególne okoliczności w jakich dane są zbierane.

Podsumowanie Prawo do prywatności nie stanowi bezwzględnej bariery dla wdrażania inteligentnych sieci Bezspornym w tej chwili jest konieczność wdrażania przez podmioty zaangażowane zasad data protection by design i data protection by default W UE nie została rozstrzygnięta kwestia opt – out (poza Holandią); w różnych państwach kwestia prywatności ma różną wagę w dyskusji dotyczącej wdrażania inteligentnych sieci W przyszłości można spodziewać się pogłębienia dorobku UE w zakresie ochrony danych osobowych w systemie inteligentnych sieci Tajemnica pomiarów? Konieczność jasnego zdefiniowania ról poszczególnych podmiotów w systemie ochrony danych osobowych (z punktu widzenia zasad przetwarzania danych) w inteligentnych sieciach

Dziękuję za uwagę mariusz.swora@uj.edu.pl