Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: ",,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski."— Zapis prezentacji:

1 ,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne”
dr Piotr Sitniewski

2 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości WYROK SĄDU (piąta izba w składzie powiększonym) z dnia 25 września 2018 r.. W sprawach od T‑639/15 do T‑666/15 i T‑94/16 ,, odstępstwa od ochrony danych osobowych należy interpretować zawężająco (zob. analogicznie wyrok z dnia 9 listopada 2010 r., Volker und Markus Schecke i Eifert, C‑92/09 i C‑93/09, EU:C:2010:662, pkt 77).” autor materiałów dr Piotr Sitniewski

3 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Art. 61 ust. 1 Konstytucji R.P. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

4 Wyrok NSA z dnia 25.04.2014 r. sygn. I OSK 2399/13
,, Art. 5 u.d.i.p. nie wprowadza jako przesłanki ograniczenia prawa do informacji ochrony danych osobowych. Nie oznacza to jednak, że na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej relacje między dostępem do informacji oraz ochroną danych osobowych nie występują, ale należy je oceniać w oparciu o prywatność, o której mowa w art. 5 ust. 2 u.d.i.p., a dopiero następnie to rozwiązanie odnieść do przepisów ustawy o ochronie danych osobowych” Wyrok NSA z dnia r. sygn. I OSK 2399/13 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

5 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Art. 5 ust. 2. UODIP ,,Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa” autor materiałów dr Piotr Sitniewski

6 KIM JEST OSOBA PEŁNIĄCA FUNKCJĘ PUBLICZNĄ ?
autor materiałów dr Piotr Sitniewski

7 Wniosek I-go Prezesa SN do Trybunału Konstytucyjnego – sygn. K 58/13
,, bez właściwego uregulowania terminu „osoba pełniąca funkcję publiczną” w ramach samej u. d. i. p. nie jest możliwie określenie ani jej zakresu podmiotowego, ani praw lub obowiązków osób tego rodzaju, w tym w sposób pozwalający na zapewnienie, co najmniej w „wymiarze proceduralnym” właściwej ochrony sfery ich prywatności ”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

8 Wyrok NSA z dnia 15 czerwca 2016 r. sygn. akt I OSK 3217/14
,, pojęcie osoby pełniącej funkcję publiczną ma na gruncie u.d.i.p. autonomiczne i szersze znaczenie niż w art § 13 i 19 Kodeksu karnego” Wyrok NSA z dnia 15 czerwca 2016 r. sygn. akt I OSK 3217/14 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

9 Wyrok NSA z dnia 25.04.2014 r. sygn. I OSK 2399/13
,, Trudno byłoby również stworzyć ogólny, abstrakcyjny, a tym bardziej zamknięty katalog tego rodzaju funkcji i stanowisk. (…). Chodzi o takie stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowywaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. Spod zakresu funkcji publicznej wykluczone są zatem takie stanowiska, choćby pełnione w ramach organów władzy publicznej, które mają charakter usługowy lub techniczny” Wyrok NSA z dnia r. sygn. I OSK 2399/13 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

10 wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05
,, pojęcie „osoba publiczna” nie jest równoznaczne z pojęciem „osoba pełniąca funkcje publiczne”. Ten pierwszy termin jest znacznie szerszy i obejmuje również osoby zajmujące w życiu publicznym istotną pozycję z punktu widzenia kształtowania postaw i opinii ludzi, wywołujące powszechne zainteresowanie ze względu na te lub inne dokonania, np. artystyczne, naukowe czy sportowe. Analizowane pojęcie osoby pełniącej funkcje publiczne jest w tym wypadku ściśle związane z konstytucyjnym ujęciem prawa z art. 61 ust. 1, a więc nie może budzić wątpliwości, że chodzi tu o osoby, które związane są formalnymi więziami z instytucją publiczną (organem władzy publicznej)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

11 wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05
,, pojęcie „osoba publiczna” nie jest równoznaczne z pojęciem „osoba pełniąca funkcje publiczne”. Ten pierwszy termin jest znacznie szerszy i obejmuje również osoby zajmujące w życiu publicznym istotną pozycję z punktu widzenia kształtowania postaw i opinii ludzi, wywołujące powszechne zainteresowanie ze względu na te lub inne dokonania, np. artystyczne, naukowe czy sportowe (…)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

12 wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05
,,(…) Analizowane pojęcie osoby pełniącej funkcje publiczne jest w tym wypadku ściśle związane z konstytucyjnym ujęciem prawa z art. 61 ust. 1, a więc nie może budzić wątpliwości, że (1) chodzi tu o osoby, które związane są formalnymi więziami z instytucją publiczną (organem władzy publicznej)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

13 wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05
,, można bez większego ryzyka błędu uznać, iż chodzi o takie (2) stanowiska i funkcje, których sprawowanie jest równoznaczne z podejmowaniem działań (3) wpływających bezpośrednio na sytuację prawną innych osób lub łączy się co najmniej z przygotowywaniem decyzji dotyczących innych podmiotów. Spod zakresu funkcji publicznej (4) wykluczone są zatem takie stanowiska, choćby pełnione w ramach organów władzy publicznej, które mają charakter usługowy lub techniczny”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

14 Postanowienie SN z dnia 7 maja 2012 r. V KK 402/11
,, ,, Ustawodawca nie uzależnia statusu osoby pełniącej funkcję publiczną od wyposażenia jej w kompetencję do wydawania decyzji w sferze działalności publicznej. Nie ma takiego zawężającego kryterium w treści art. 115 § 19 k.k. (…)”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

15 wyrok TK z dnia 20 marca 2006 r. K 17/05
,, Interpretacja tego wyjątku od ograniczenia w dostępie do informacji, przyjętego w art. 5 ust. 1 zd. 1 udip, musi jednak uwzględniać konieczny związek funkcjonalny istniejący między rodzajem informacji dotyczących danej osoby i jej zachowaniem jako pełniącej funkcję publiczną. Jedynie przy takim założeniu jest możliwe zachowanie odpowiedniej, proporcjonalnej równowagi między wchodzącymi w konflikt wartościami: jawnością informacji publicznej a prywatnością osoby pełniącej funkcję publiczną.”. autor materiałów dr Piotr Sitniewski

16 WSA w Gliwicach 13.07.2016 r. IV SA/Gl 391/16
,, w zakresie użytego w art. 5 ust. 2 udip zwrotu "osoba mająca związek z pełnieniem funkcji publicznych" nie może mieścić się każdy i jakikolwiek związek z pełnieniem funkcji publicznych (…). Związek z pełnieniem funkcji publicznych to związek wyrażający się w realnym i skonkretyzowanym, a nie jedynie hipotetycznym wpływie na procesy decyzyjne dotyczące sytuacji prawnych innych podmiotów (por. cyt. wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2014r. sygn. akt I OSK 2499/13)” autor materiałów dr Piotr Sitniewski

17 WPŁYW PORZĄDKUJĄCY RODO 13,17,31
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY 13 AUTONOMIA INFORMACYJNA PRAWO DO ZAPOMNIENIA 17 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

18 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Art. 13 RODO 1. Jeżeli dane osobowe osoby, której dane dotyczą, zbierane są od tej osoby, administrator podczas pozyskiwania danych osobowych podaje jej wszystkie następujące informacje: c) cele przetwarzania danych osobowych, oraz podstawę prawną przetwarzania; e) informacje o odbiorcach danych osobowych lub o kategoriach odbiorców, jeżeli istnieją; autor materiałów dr Piotr Sitniewski

19 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Art. 13 RODO 2. Poza informacjami, o których mowa w ust. 1, podczas pozyskiwania danych osobowych administrator podaje osobie, której dane dotyczą, następujące inne informacje niezbędne do zapewnienia rzetelności i przejrzystości przetwarzania: a) okres, przez który dane osobowe będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu; e) informację, czy podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym lub umownym lub warunkiem zawarcia umowy oraz czy osoba, której dane dotyczą, jest zobowiązana do ich podania i jakie są ewentualne konsekwencje niepodania danych; autor materiałów dr Piotr Sitniewski

20 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Art. 17 RODO 1. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo żądania od administratora niezwłocznego usunięcia dotyczących jej danych osobowych, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć dane osobowe, jeżeli zachodzi jedna z następujących okoliczności: dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane; d) dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem; autor materiałów dr Piotr Sitniewski

21 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Art. 17 RODO 3. Ust. 1 i 2 nie mają zastosowania, w zakresie w jakim przetwarzanie jest niezbędne: a) do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji; autor materiałów dr Piotr Sitniewski


Pobierz ppt ",,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google