Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1. O wyższą jakość kształcenia Znaczenie funkcji diagnostycznej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
WYNIKI PRÓBNEGO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Zanim wybierzesz program nauczania
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Egzamin 2012 Wnioski z interpretacji wyników egzaminu z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO – KWIECIEŃ 2012 HISTORIA.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu żnińskiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów przy uwzględnieniu wyników.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Organizacja i harmonogram przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2013/2014 Gimnazjum nr 36 w Łodzi im.K.Kieślowskiego.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Lekcje z ZUS – uwagi metodyczne Wodzisław Śląski, 18 lutego 2014 r. Marcin Kopczyński.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
PODSUMOWANIE EGZAMINU GIMNAZJALNEGO IV 2012 Wiedza o społeczeństwie.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Informator dla rodziców
Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach województwa kujawsko-pomorskiego Rok szkolny 2014/2015.
Sprawdzian szóstoklasisty
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1

O wyższą jakość kształcenia Znaczenie funkcji diagnostycznej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej 2

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Środowisko uczenia się Wyniki egzaminu gimnazjalnego określają układ odniesienia istotny dla ewaluacji stosowanych metod pracy w procesie kształtowania środowiska uczenia się. 3

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Umiejętności złożone badane zadaniami egzaminu gimnazjalnego Badanie umiejętności złożonych w zakresie: odkrywania analogii między treściami zawartymi w tekstach kultury, analizowania, syntetyzowania i porównywania informacji, dostrzegania i formułowania związków przyczynowo -skutkowych, formułowania uogólnień, wnioskowania, zachowania konsekwencji w procesie myślenia o problemie (dedukcja, indukcja), wartościowania, uzasadniania (nie tylko z uwzględnieniem argumentów najsłabszego i najmocniejszego, ale także argumentów: logicznych, rzeczowych i emocjonalnych), pogłębiania świadomości językowo-stylistycznej.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Celowość działań dydaktycznych Jak uczniowie byli przygotowani w zakresie grupy umiejętności złożonych opisanych w osiągnięciach w nowej podstawie programowej dla trzeciego etapu kształcenia dotyczących tworzenia własnego tekstu? Jak należy rozumieć znaczenie wartości diagnostycznej zadań sprawdzających umiejętności złożone w aspekcie jakości efektów kształcenia? Jakie wnioski można formułować w zakresie rozwijania umiejętności złożonych na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w sesji kwietniowej w 2013 roku?

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Źródła informacji

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Ocenianie zewnętrzne 7

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Historia i wiedza o społeczeństwie Podstawa programowa przedmiotu Historia i przedmiotu Wiedza o społeczeństwie III etap edukacyjny Cele kształcenia – wymagania ogólne Treści nauczania – wymagania szczegółowe 8

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Arkusz – GH-H1-132

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Chronologia historyczna. II. Analiza i interpretacja historyczna. III. Tworzenie narracji historycznej. I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. IV. Znajomość zasad i procedur demokracji. V. Znajomość podstaw ustroju Rzeczypospolitej Polskiej. VI. Rozumienie zasad gospodarki rynkowej. 10

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Osiągnięcia uczniów według przedmiotów – arkusz GH-H1-132 Zadania Województwolubelskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie OKE Kraków Historia56%60%58% WOS62%63%62% Arkusz GH-H %60%59%

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Poziom wykonania zadań z arkusza z historii i wiedzy o społeczeństwie – arkusz GH-H1-132

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Zadanie 5. Opisany w tekście typ miasta został przedstawiony na ilustracjach oznaczonych numerami Numer zadaniaWymagania ogólne i wymagania szczegółowe Komentarz dydaktyczny Zadanie 5. zadanie bardzo łatwe II. Analiza i interpretacja historyczna SP 13. Uczeń: 1) opisuje miasto średniowieczne, 2) porównuje warunki życia w mieście średniowiecznym i współczesnym. 11. Społeczeństwo średniowiecznej Europy. Uczeń: charakteryzuje funkcje gospodarcze, polityczne i kulturowe miast w średniowieczu. 14. Polska dzielnicowa i zjednoczona. Uczeń: 4) opisuje zmiany społeczno- gospodarcze. Poziom wykonania zadania 90% Uczeń samodzielnie wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł – tekst zestawiony z ilustracją. Umiejętność kształcona już w SP. Analiza i interpretacja różnych tekstów kultury. Poznanie przeszłości dla zrozumienia świata współczesnego.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Zadanie 16. Wybierz nazwę powstania, którego dotyczy ilustracja, i wskaż uzasadnienie wyboru spośród podanych. Numer zadaniaWymagania ogólne i wymagania szczegółowe Komentarz dydaktyczny Zadanie 16. zadanie bardzo trudne II. Analiza i interpretacja historyczna 27. Uczeń: 2) przedstawia cele i następstwa powstania kościuszkowskiego; 34.1)sytuuje w czasie i przestrzeni powstanie listopadowe i styczniowe, 2)przedstawia przyczyny oraz porównuje przebieg i charakter powstań narodowych. Poziom wykonania zadania 22% Uczeń samodzielnie wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł - informacje należało połączyć z posiadaną wiedzą na temat kluczowych wydarzeń czy podstawowych pojęć historycznych.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Aspekt formalny

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Perspektywa Ćwiczenie kompetencji w zakresie: analizy i interpretacji różnych typów źródeł historycznych, przetwarzania różnych informacji i formułowania prostych wniosków, chronologii historycznej (dostrzeganie sekwencyjności, ciągów wydarzeń, wyjaśnianie związków przyczynowo- skutkowych i związków poprzedzania i następstwa wydarzeń), dostrzegania i analizowania kontekstu historycznego, wykorzystania wiedzy i umiejętności w nowym kontekście.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Język polski Podstawa programowa przedmiotu Język polski III etap edukacyjny Cele kształcenia – wymagania ogólne Treści nauczania – wymagania szczegółowe 17

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. III. Tworzenie wypowiedzi. 18

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Arkusz GH-P1-132

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Osiągnięcia uczniów według przedmiotów – arkusz GH-P1-132 Zadania Województwolubelskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie OKE Kraków Arkusz GH-P1-132 Język polski 63%64%63%

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Poziom wykonania zadań z arkusza z języka polskiego – arkusz GH-P1-132

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Zadanie 22. Napisz charakterystykę bohatera literackiego, który Twoim zdaniem wykazał się odwagą. 22

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Poziom wykonania zadania 22. w rozbiciu na kryteria w rejonie OKE w Krakowie Numer zadania i kryterium Nazwa kryteriumPoziom wykonania w % 22_1Treść49,1 22_2Segmentacja tekstu77,3 22_3Styl83 22_4Język48,4 22_5Ortografia55,3 22_6Interpunkcja34,4

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Kontekst kulturowy a tworzenie środowiska uczenia się Kontekst kulturowy dla humanistów powinien stanowić podstawę do różnorodnych rozwiązań metodycznych, adekwatnie do możliwości konkretnego ucznia, danej klasy, szkoły czy środowiska. Kształtowanie kultury humanistycznej uwzględniające zakres wiadomości i umiejętności z języka polskiego, historii i sztuki pozwala nauczycielom poszerzyć zakres działań dydaktycznych w ramach zasady liniowości i kumulatywności założonej w nowej podstawie programowej.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Kontekst kulturowy a tworzenie środowiska uczenia się Kształcenie umiejętności humanistycznych przekłada się na ogólny rozwój młodych ludzi. Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminów musi uwzględniać rozwój kompetencji adaptacyjnej. Uczniowie powinni zostać odpowiednio zmotywowani do zdobywania nowych wiadomości i umiejętności, a także do samokształcenia – dynamika rozwoju informacji zwrotnej.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Perspektywa Ćwiczenie kompetencji w zakresie: odbioru wypowiedzi (różne style wypowiedzi), analizy i interpretacji tekstów kultury (odczytywanie informacji rozproszonych i wnioskowanie na ich podstawie), świadomości językowo-stylistycznej, tworzenia wypowiedzi pisemnej w różnych formach gatunkowych ze świadomością celu wewnętrznego wpisanego w gatunek wypowiedzi, świadomości uwarunkowań językowo-tekstowych i kulturowych samej sytuacji tworzenia tekstu.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Katalog kompetencji nauczyciela XXI wieku Kompetencje merytoryczne. Kompetencje metodyczne/organizacyjne. Kompetencje techniczne. Kompetencje komunikacyjne. Kompetencje/cechy psychofizyczne zachowania/psychologia społeczna.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Efektywne środowisko uczenia się Kształcenie winno być: skoncentrowane na uczniu, ustrukturyzowane i dobrze zaplanowane, dogłębnie spersonalizowane, wrażliwe na różnice, społeczne. 28

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie Dziękuję za uwagę.