Analiza konkurencji: Przedsiębiorstwa powinny regularnie prowadzić analizę konkurencji, aby ustalić własne słabe i mocne strony w porównaniu z z najważniejszymi konkurentami. Analiza konkurencji powinna być prowadzona dla przedsiębiorstwa, rynku, pracowników, produkcji, materiałów itd. oraz dla poszczególnych grup produktów. Kryteria miarodajne dla oceny własnego przedsiębiorstwa i konkurencji, tiajlepiej można ustalić w ramach wewnętrznego seminarium. Kadra kierownicza powinna przeprowadzić anonimowo, w ciągu 10-15 minut. Wyniki należy prezentować graficznie.
Analiza konkurencji - przedsiębiorstwo:
Analiza konkurencji - rynek:
Analiza konkurencji - produkcja:
Analiza konkurencji - pracownicy:
Analiza konkurencji - materiały:
Analiza konkurencji - dla wybranego produktu/usługi (grupy produktów/usług) :
Analiza konkurencji - podsumowanie: Graficznie przedstawione wyniki analizy konkurencji należy przedyskutować. Należy sporządzić plany działań dla najpoważniejszych słabości firmy. Analiza konkurencji wspomaga proces ulepszania lub zmiany konstrukcji własnych produktów. Analiza konkurencji pozwala na określenie wytycznych dla nowych wyrobów wprowadzanych na rynek. Analiza konkurencji pozwala na obiektywną ocenę konkurencyjności naszej firmy na tle innych przedsiębiorstw w danej branży.