Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Advertisements

Dokument HTML jest zwykłym
Zastosowanie technologii medialnych i internetowych Wygląd witryny krok po kroku Wykład dr in ż. Jacek Wachowicz
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Procesor tekstu Word część 2
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
Pracownia komputerowa wykorzystana została do elektronicznego logowania się uczniów do szkół ponadgimnazjalnych, po wcześniejszym zapoznaniu się z ofertą
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Kurs HTML.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Tworzenie nowej biblioteki
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Excel Wstęp do laboratorium 3..
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
SPRAWDZIAN PO KLASIE SZÓSTEJ
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 2. WYPEŁNIANIE SRP W WERSJI PAPIEROWEJ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
ARKUSZ KALKULACYJNY JUŻ PROŚCIEJ SIĘ NIE DA Wersja OFFICE 2010
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
Microsoft Office Excel
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
Word Tabela.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Konferencja regionalna projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” TIK w szkole podstawowej arkusze kalkulacyjne.
Prezentacja danych w postaci wykresu
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Podręcznik: Elementarz małego informatyka 4, Anna Stankiewicz – Chatys, wyd. MAC Edukacja, Kielce Temat: Przygotowujemy slajd, zajęcia nr 23, s.
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dysleksja i trudności szkolne
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sztuka robienia notatek Zasady tworzenia „Map y myśli”
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Prezentacja w Power Point
Procedura przygotowania tekstu jednolitego – praktyczne rozwiązania część 2 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Systemy zapisywania liczb:
prezentacja multimedialna
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
NOTATKI CO I JAK ?.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
„NIEODPŁATNE POMOCE EDUKACYJNE” DO DYREKCJI SZKOŁY Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz pedagogów, Firma CREATUS z pomocą lokalnych firm doposaża.
METODA DOBREGO STARTU.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
1. Adres względny 2. Adres bezwzględny 3. Adres mieszany.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Recepty na dobre czytanie
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Temat: Tworzenie bazy danych
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Wyniki projektu naukowego
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Praca z tekstem np. przyrodniczym

Podczas cichego czytania (do 10 min.) dzieci mogą wykonywać następujące polecenia rodzica: podkreśl zdania z najważniejszymi informacjami podkreśl zdania z najważniejszymi informacjami podziel tekst na części, przy każdej zapisz, o czym jest lub postaw pytanie podziel tekst na części, przy każdej zapisz, o czym jest lub postaw pytanie wypisz konkretne dane (np. daty, nazwiska, miejsca, nazwy roślin, zwierząt) wypisz konkretne dane (np. daty, nazwiska, miejsca, nazwy roślin, zwierząt) treść tekstu zapisz w tabeli lub umieść na wykresie ( klasa VI) treść tekstu zapisz w tabeli lub umieść na wykresie ( klasa VI)

d przekształcić wskazany tekst (zapisując definicję) stosując różne formy pisma (np. DRUKOWANE LITERY, różna wielkość) przekształcić wskazany tekst (zapisując definicję) stosując różne formy pisma (np. DRUKOWANE LITERY, różna wielkość) sporządź rubryki tabeli sporządź rubryki tabeli znajdź w tekście odpowiedzi na pytania (dostosowujemy je do dziecka – max 3) znajdź w tekście odpowiedzi na pytania (dostosowujemy je do dziecka – max 3) nadaj fragmentom tytuły nadaj fragmentom tytuły przedstaw tekst w postaci rysunku (np. koła w którym najważniejsze informacje są w środku) – schematu (np. równanie matematyczne: woda + dwutlenek węgla…. ) przedstaw tekst w postaci rysunku (np. koła w którym najważniejsze informacje są w środku) – schematu (np. równanie matematyczne: woda + dwutlenek węgla…. ) informacje z tekstu przedstaw w określonym porządku (np. od najważniejszej lub najciekawszej itp.) informacje z tekstu przedstaw w określonym porządku (np. od najważniejszej lub najciekawszej itp.) narysuj i opisz obrazek, np. jeżeli jest to postać historyczna lub liść z drzewa opisujemy za pomocą strzałek (odnośników) narysuj i opisz obrazek, np. jeżeli jest to postać historyczna lub liść z drzewa opisujemy za pomocą strzałek (odnośników)

NOTATKI Dzieci w naszej szkole mają trudności w sporządzaniu samodzielnym notatek. Łatwiej się zapamiętuje informacje, jeżeli tworzy się pomocnicze notatki zawierające najważniejsze informacje z tekstu. Dzieci w naszej szkole mają trudności w sporządzaniu samodzielnym notatek. Łatwiej się zapamiętuje informacje, jeżeli tworzy się pomocnicze notatki zawierające najważniejsze informacje z tekstu. Dzieci w następnych etapach kształcenia (gimnazjum, szkoła średnia i studia) muszą same konstruować notatki podczas zajęć, czy pracując z tekstem, przygotowując się do egzaminów. Dzieci w następnych etapach kształcenia (gimnazjum, szkoła średnia i studia) muszą same konstruować notatki podczas zajęć, czy pracując z tekstem, przygotowując się do egzaminów. Każde z dzieci powinno wybrać własny sposób notowania informacji, który pomoże mu szybciej je zapamiętać. Każde z dzieci powinno wybrać własny sposób notowania informacji, który pomoże mu szybciej je zapamiętać.

Sposoby notowania Jedni wybierają liniowy zapis zakreślając ważne informacje kolorem, podkreślając, pisząc DRUKOWANYMI literami. Jedni wybierają liniowy zapis zakreślając ważne informacje kolorem, podkreślając, pisząc DRUKOWANYMI literami. Inni zapisują wszystko w punktach, używając kolorów. Inni zapisują wszystko w punktach, używając kolorów. Definicję zapisują innym kolorem, pojęcie inną Definicję zapisują innym kolorem, pojęcie inną i większą czcionką np. DRUKOWANE LITERY, otaczają ramką. i większą czcionką np. DRUKOWANE LITERY, otaczają ramką. Można też tworzyć notatki w postaci typowych map mózgu bądź ich zmodyfikowanych wersji mapa skojarzeń czy najprostszej wersji (lubianej przez dzieci) słoneczka. Można też tworzyć notatki w postaci typowych map mózgu bądź ich zmodyfikowanych wersji mapa skojarzeń czy najprostszej wersji (lubianej przez dzieci) słoneczka.

TABELE I WYKRESY Należy pamiętać, że dzieci dyslektyczne mają często zaburzenia w orientacji przestrzennej, Należy pamiętać, że dzieci dyslektyczne mają często zaburzenia w orientacji przestrzennej, w schemacie własnego ciała, będą też miały problemy w odczytywaniu danych z tabel i wykresów oraz ich tworzeniu. w schemacie własnego ciała, będą też miały problemy w odczytywaniu danych z tabel i wykresów oraz ich tworzeniu.

Dzieci mogą nie rozpoznać symboli zawartych w tabeli i na wykresie mimo umieszczonego obok opisu. Należy przed analizą tabeli zapoznać się z jej oznaczeniami. Dzieci mogą nie rozpoznać symboli zawartych w tabeli i na wykresie mimo umieszczonego obok opisu. Należy przed analizą tabeli zapoznać się z jej oznaczeniami. Uczniowie mylą odczytywane wiersze czy osie Uczniowie mylą odczytywane wiersze czy osie np. temperaturę z opadami – można pokazywać palcem odczytywane informacje, aby uniknąć pomyłki. np. temperaturę z opadami – można pokazywać palcem odczytywane informacje, aby uniknąć pomyłki. Oznaczenia miesięcy zapisane rzymskimi cyframi stanowią problem (rozszyfrowanie, która to liczba oraz który to miesiąc). Najlepiej, aby dziecko wypisało miesiące według kolejności występowania, podpisało je kolejno liczbami arabskimi i rzymskimi oraz powiesiło do wglądu nad biurkiem. Oznaczenia miesięcy zapisane rzymskimi cyframi stanowią problem (rozszyfrowanie, która to liczba oraz który to miesiąc). Najlepiej, aby dziecko wypisało miesiące według kolejności występowania, podpisało je kolejno liczbami arabskimi i rzymskimi oraz powiesiło do wglądu nad biurkiem. Przy sporządzaniu tabel należy zastanowić się, po co rysujemy tabelę, ile i jakie rubryki sporządzimy, co w nich zapiszemy. Tabele są świetne przy porównywaniu (np. epok, organizmów, substancji), przy wszelkich powtórkach (wypisujemy najważniejsze: pojęcia, daty, nazwiska, wzory) Przy sporządzaniu tabel należy zastanowić się, po co rysujemy tabelę, ile i jakie rubryki sporządzimy, co w nich zapiszemy. Tabele są świetne przy porównywaniu (np. epok, organizmów, substancji), przy wszelkich powtórkach (wypisujemy najważniejsze: pojęcia, daty, nazwiska, wzory)

Życzę powodzenia w pracy z dzieckiem i zapraszam do współpracy na indywidualnych konsultacjach Oprac. Małgorzata Szeremeta Oprac. Małgorzata Szeremeta

BIBLIOGRAFIA: M. Bogdanowicz. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2002 M. Bogdanowicz. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2002 M. Bogdanowicz, A.Adryjanek. Uczeń z dysleksją w szkole, Wyd. OPERON, Gdynia 2004 M. Bogdanowicz, A.Adryjanek. Uczeń z dysleksją w szkole, Wyd. OPERON, Gdynia 2004 J. Wojdon. Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce na lekcjach historii, Edukacja Humanistyczna, Zielona Góra 2002 J. Wojdon. Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce na lekcjach historii, Edukacja Humanistyczna, Zielona Góra 2002