EWALUACJA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Jak mierzyć efektywność realizacji procesu
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Spotkanie środowiskowe - scenariusz zajęć
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Planowanie projektów Regionalny Program Operacyjny
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Metody badawcze w socjologii
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Wymagana dokumentacja dyrektora szkoły w zakresie procedur prowadzonych w szkole/placówce w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu zawodowego.
Jak pisać pracę dyplomową?
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
ZEBRANIE jako środek łączności organizacyjnej
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Metodyki zarządzania projektami
Metody zbierania danych empirycznych
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Idea oceniania kształtującego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Rodzaje dokumentów biurowych
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
ROBICIE PROJEKT!!! A ja Wam pomogę. Kiedy Wasza mama musi przygotować kolację, czy przejęcie, albo upiec ciasto też realizuje projekt. PROJEKT, A CO TO.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Obserwacja wybranych uczniów
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Jak napisać dobry konspekt?
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zapis prezentacji:

EWALUACJA

Ewaluacja jest zbieraniem, analizą i interpretacją informacji o każdym z aspektów dokształcania i doskonalenia – częścią procesu wydawania osądu na temat jego efektywności, sprawności i każdego z możliwych wyników (M. Thorpe, 1993, s. 5)

W przytoczonej definicji ewaluacji pojawiają się następujące czynności: - zbieranie informacji o osiągniętych lub przewidywanych wynikach oraz warunkach, w jakich te wyniki uzyskano, - analiza tych informacji, - ocena skuteczności i sprawności oraz osiągniętych rezultatów, wyciągnięcie wniosków i podjęcie decyzji dotyczących poprawy wyników – sformułowanie zaleceń. Stąd krótko – ewaluacja ma na celu sprawdzenie przebiegu i wyniku naszych działań.

- znać sytuacje wyjściową (przed rozpoczęciem działań), Z ewaluacją związane jest planowanie. Aby sprawdzić czy działania dały efekty powinniśmy: - znać sytuacje wyjściową (przed rozpoczęciem działań), - wiedzieć co chcemy osiągnąć i jak to zrobimy? - ustalić co będziemy sprawdzać w czasie i po zakończeniu programu?

KOMU MA SŁUŻYĆ? Ewaluacja jest potrzebna ludziom, którzy przygotowali i realizują np. jakiś program do podjęcia decyzji: Co robić dalej (jak zaplanować dalszą pracę)? Czy program kontynuować, zmodyfikować (zmiana celu dotyczącego przekazywania wiedzy, gdyż jej poziom u uczestników jest wysoki; ograniczenie liczby i zakresu działań, które zaplanowano zbyt ambitnie i nierealnie w stosunku do czasu, który jest do dyspozycji; zmiana metod – poszerzenie zakresu metod aktywizujących) czy przerwać?

Ewaluacja wyników – sprawdzenie: Wyróżniamy dwa rodzaje ewaluacji: Ewaluacja wyników – sprawdzenie: Czy osiągnięto założone cele? Czy nasze działania zakończyły się sukcesem czy niepowodzeniem? Ewaluacja procesu – sprawdzenie: Co naprawdę zdarzyło się w czasie realizacji programu i dlaczego? Czy i jak realizowane były ustalone zadania?

TECHNIKI, RODZAJE I ETAPY EWALUACJI Arkusz do przeprowadzenia ewaluacji: 1. Jakie były nasze cele? 2. Które z nich zostały zrealizowane i w jakim stopniu? 3. Co powinno być udoskonalone?

Tzw. „lista sprawdzająca” Jaki jest cel ewaluacji? Czemu ma służyć? Kto jest nią zainteresowany? Co będzie przedmiotem ewaluacji? Kto będzie ją przeprowadzał? Jakie informacje będą gromadzone? Jakimi metodami? Kiedy ewaluacja zostanie przeprowadzona? Gdzie? Ile przeznaczymy na nią czasu? Jak zostaną opracowane wyniki? W jakiej formie przedstawione? Komu? Jak zostaną wykorzystane wyniki ewaluacji?

Rozbudowany „model PIWO” Etapy Rodzaje podczas procesu zmiany po zakończeniu procesu zmiany monitoring ewaluacja cząstkowa ewaluacja końcowa - bieżąca ewaluacja końcowa - odroczona 1. Pytania 2. Informacje 3. Wnioski 4. Określanie zaleceń

Monitoring - „system wczesnego ostrzegania” - to bieżące gromadzenie informacji o przebiegu procesu zmiany, analiza zebranych informacji, wydanie osądu wartościującego i podjęcie decyzji korygujących, bądź o wyniku zadowalającym. Monitorować można np..: czy zaplanowane działania są na bieżąco wykonywane, czy dotrzymywane są ich terminy, czy informacje przekazywane są systematycznie, czy trafiają do właściwych osób, itp. Jednym ze sposobów monitorowania może być sporządzanie sprawozdań (za jakiś okres) z realizacji zadań, tych całkowicie wykonanych, częściowo i nie rozpoczętych z ustaleniem przyczyn problemów i prezentacją propozycji ich przezwyciężania.

Ewaluacja cząstkowa jest przeprowadzana po zakończeniu jakiegoś etapu procesu zmian. Podobnie jak monitoring pozwala na podejmowanie działań korygujących w trakcie procesu. Ewaluacji cząstkowej można poddawać różne sprawy np.: czy realizacja pierwszego etapu programu przebiega w sposób zadowalający, jak należałoby ten program udoskonalić w następnym etapie, czy poszczególne działania są realizowane i jakie dają efekty.

Ewaluacja końcowa – bieżąca – przeprowadzana bezpośrednio po zakończeniu procesu zmiany, wzbudza najwięcej kontrowersji dlatego, że dokonana na fali euforii związanej z zakończeniem jakiegoś przedsięwzięcia bardziej oddaje nastroje oraz chwilowe odczucia jego uczestników niż służy rzetelnej ocenie efektów, choć w tym celu jest podejmowana. Przykładami takiej ewaluacji może być np. badanie, czy uczestnicy procesu zmiany są zadowoleni z jego przebiegu lub czy w ich ocenie zamiana została wdrożona z dobrym skutkiem.

Niezmiernie rzadko, jeśli w ogóle, przeprowadzana jest ewaluacja końcowa – odroczona, tzn. taka, której dokonuje się po jakimś czasie od zakończenia procesu zmiany w celu oceny jej trwałości oraz rzeczywistych skutków. Przedmiotem tej ewaluacji może być np. to, czy „nowość” wprowadzona rok temu jest poprawnie stosowana, czy stała się normą, czy ma nadal pozytywny wpływ.

Wyróżniamy również ewaluację ilościową, ewaluację jakościową i rzadko stosowaną - ewaluację porównawczą. Ewaluacja ilościowa – koncentruje się na wynikach liczbowych. Jej celem jest zliczenie lub pomiar osiągnięć. Głównymi pytaniami jakie są stawiane to: Ile...? Jak wiele...? Jak często...? Ewaluacja jakościowa – zwana mierzeniem jakości, odnosi się do kwestii jakościowych programu; koncentruje się na wyjaśnianiu działań, które wystąpiły dla osiągnięcia wcześniej określonego wskaźnika. Może to być obserwowane na poziomie indywidualnym lub grupowym. Głównymi pytaniami stosowanymi są: Jak ...? Dlaczego...? Ewaluacja porównawcza - polega ma pomiarze lub szacowaniu zmiany, jaka nastąpiła pomiędzy poprzednim a obecnym stanem rzeczy w odniesieniu do jakiegoś obszaru działania, osoby lub instytucji; służy np. stwierdzeniu, w jakim zakresie dokonały się zmiany w stosunku do upływającego czasu (samoocena).

- sposób ich formułowania - liczba - adresaci - anonimowość odpowiedzi I etap ewaluacji to PYTANIA. Istotne są tu następujące zagadnienia: - treść pytań - sposób ich formułowania - liczba - adresaci - anonimowość odpowiedzi

II etap – INFORMACJE Odnosi się do sposobu gromadzenia informacji i wymaga odpowiedzi na pytanie, jaką zastosować metodę np.: ankieta, sondaż opinii, obserwację, wywiady, analizę dokumentów, analizę danych statystycznych, technika zdań niedokończonych, itp. Zebranie informacji w tym przypadku wymaga opracowania specjalnego narzędzia lub posłużenia się gotowym.

III etap – FORMUŁOWANIE WNIOSKÓW Wymagane jest tu rozstrzygnięcie czy interesują nas wnioski „na dziś” czy też na przyszłość, czy w odniesieniu tylko do pewnych osób, niektórych spraw.

IV etap – OKREŚLENIE ZALECEŃ Etap kieruje uwagę na to, do kogo będę one adresowane, bo często zdarza się tak, że na wykonanie wniosków sformułowanych w poprzednim etapie potrzebne mogą być środki, warunki, którymi nie dysponujemy np. pieniądze, dzień wolny od zajęć lekcyjnych.

KONIEC Opracowała: Izabela Gromada