Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej Marcin Karpiński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
im. Króla Jana III Sobieskiego
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
i trudności z nimi związane...
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Autorzy raportu: Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematycznej w IBE
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
System edukacji w Polsce
Samorząd Uczniowski.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Informator dla rodziców
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Sprawdzian szóstoklasisty
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Zapis prezentacji:

Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej Marcin Karpiński Badanie nauczania matematyki w szkole podstawowej Marcin Karpiński Małgorzata Zambrowska Pracownia Matematyki IBE Warszawa, 17 września 2015 r.

Badanie zostało zaprojektowane tak, aby można było ocenić zróżnicowanymi narzędziami praktykę nauczania matematyki na I i II etapie edukacji szkolnej (klasy 1-3 i 4-6 szkoły podstawowej).

W każdej szkole przeprowadzono: obserwacje czterech kolejnych lekcji matematyki; ankietę wśród uczniów; wywiad grupowy z uczniami; test matematyczny dla uczniów; wywiad indywidualny z nauczycielem.

Wylosowano 40 szkół podstawowych z czterech województw w tym: 8 szkół wiejskich; 8 szkół z miast do 20 tys. mieszkańców; 8 szkół z miast o 20-100 tys. mieszkańców; 16 szkół z miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Z każdej szkoły wylosowano jedną klasę trzecią lub jedną klasę piątą.

Wnioski z badania – wspólne dla pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego

Nauczanie w szkole podstawowej Nauczyciele szkoły podstawowej nie mają poczucia spójności nauczania matematyki na wszystkich etapach nauczania. Nie dostrzegają wspólnych celów nauczania matematyki. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej rozumieją matematykę jako ćwiczenie drobnych umiejętności opisanych w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej. Nauczyciele matematyki z klas 4-6 uważają, że w podstawie programowej brakuje powiązania zagadnień realizowanych w klasach I-III z zagadnieniami z klas IV-VI.

Nauczanie w szkole podstawowej   Podstawa programowa i program nauczania są przez nauczycieli utożsamiane z podręcznikiem, z którego korzystają. Nauczanie w szkole podstawowej Od jakości podręczników matematyki bezpośrednio zależy jakość nauczania. Nauczyciele biorą z nich nie tylko układ tematów, ale też rozwiązania metodyczne.

Nauczanie w szkole podstawowej Nauczyciele pracują na ogół metodą wydawania dyrektyw lub odsłaniania sposobu rozwiązywania zadania. Uczniowie rzadko przekazują własne pomysły, swój inny sposób podejścia do problemu. Zadawanie pytań przez uczniów występuje sporadycznie. Powszechnie stosowany styl pracy całą klasą, powiązany ze sposobem prowadzenia lekcji opartym na dominującej roli nauczyciela, prowadzi do tłumienia u uczniów chęci samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Ten styl utrudnia dostrzeganie zarówno oryginalnych, nietypowych rozwiązań uczniowskich, jak i specyficznych błędów przez nich popełnianych.

Nauczanie w szkole podstawowej Rzadko stosowaną przez nauczycieli metodą pracy jest praca w grupach. Nauczyciele stosują ją zazwyczaj jako urozmaicenie lekcji i nie uznają za pełnoprawną metodę nauczania. Uważają, że podczas takiej pracy uczniowie się gorzej zachowują niż podczas tradycyjnej lekcji. Twierdzą, że zwłaszcza w przypadku bardziej licznych klas w trakcie pracy grupowej powstaje chaos, a także, że wkład pracy poszczególnych uczniów podczas takiej pracy jest nierównomierny.

Nauczanie w szkole podstawowej Większość badanych nauczycieli uważa, że dopiero po bardzo dobrym opanowaniu przez uczniów podstawowych umiejętności narzędziowych można zająć się kształtowaniem u nich umiejętności rozumowania.

Nauczanie w szkole podstawowej Praca domowa jest zadawana bardzo często, sprawdzana jest znacznie rzadziej, a jeszcze rzadziej jest omawiana i wykorzystywana przez nauczyciela do przekazywania uczniowi informacji zwrotnej. Praca domowa nie podlega indywidualizacji. Wszyscy uczniowie otrzymują, jako obowiązkowe, zadania podobne do tych rozwiązywanych na lekcji, a tylko czasem jako dodatkowe i nieobowiązkowe zadania trudniejsze.

Wnioski z badania – pierwszy etap edukacyjny

Nauczanie w klasach 1-3 Znaczna część badanych nauczycieli czuje się niepewnie na gruncie matematyki szkolnej. Ta niepewność matematyczna nauczycieli hamuje śmiałość myślenia matematycznego uczniów. Jest też przyczyną bezkrytycznego odtwarzania wszystkich zadań i metod proponowanych w podręczniku i w innych materiałach edukacyjnych, niezależnie od możliwości uczniów i sytuacji w klasie. Niepewność matematyczna nauczycieli jest też jedną z przyczyn niewłaściwych reakcji na błędy uczniowskie popełniane na lekcjach. Zamiast wykorzystać pomyłki do wzmocnienia rozumowania uczniów, nauczyciele dążą wyłącznie do korekty błędu przez ucznia lub wręcz sami ten błąd poprawiają.

Wnioski z badania – drugi etap edukacyjny

Znaczną część badanych nauczycieli cechuje brak swobody matematycznej. Nauczanie w klasach 4-6 Znaczną część badanych nauczycieli cechuje brak swobody matematycznej. Objawia się on między innymi: narzucaniem uczniom jednego (swojego) sposobu rozwiązania problemu; niechęcią do modyfikowania zadań i metod pracy w zależności od możliwości uczniów czy też pod wpływem przebiegu lekcji; unikaniem zadań wymagających rozumowania i mających wiele poprawnych strategii rozwiązania – zadania algorytmiczne stanowią główną oś nauczania matematyki; nieobecnością na lekcjach powiązań między różnymi działami i zagadnieniami matematycznymi.

Nauczanie w klasach 4-6 Nauczyciele pracują zwykle z całą klasą jednocześnie. Wszyscy uczniowie, niezależnie od swoich umiejętności, rozwiązują te same zadania w tym samym czasie. Wspólna praca nauczyciela i uczniów nad zadaniem często sprowadza się do zadawania przez nauczyciela tak szczegółowych pytań pomocniczych, że uczeń właściwie nie uczestniczy w tworzeniu rozwiązania, a tylko kolejno wykonuje drobne instrukcje, które prowadzą do rozwiązania zaplanowanego przez nauczyciela. Zaniedbywane są nauka metod dochodzenia do rozwiązania i kształcenie umiejętności rozumowania.

Wyniki szczegółowe. Kilka przykładów

Czy nauczyciel zadał pracę domową? Czy nauczyciel sprawdził pracę domową? Nauczyciele zadawali pracę domową na 75% obserwowanych lekcji matematyki, natomiast sprawdzali ją tylko na co drugiej lekcji. Najczęściej było to formalne sprawdzenie, czy uczeń ma odrobioną pracę domową, bez wnikania czy jest ona wykonana poprawnie.

Test matematyczny W czasie badania uczniowie rozwiązywali specjalnie przygotowany test. Składał się on z dwóch rodzajów zadań: typowych zadań rachunkowych lub tekstowych, wymagających jedynie opanowania podstawowych umiejętności matematycznych. Z takimi zadaniami uczniowie na pewno spotkali się na lekcjach. zadań nietypowych, w których trzeba się było wykazać rozumieniem istoty używanych pojęć matematycznych i rozumowaniem. Takich zadań uczniowie na lekcjach mogli nie rozwiązywać.

Przykład zadania typowego (klasa 3) Jaką liczbę należy wpisać w okienko? 38 – 6 + 9 – 7 = A. 16 B. 34 C. 42 D. 60

Przykład zadania nietypowego (klasa 3) Maciek i Agata chcą zmierzyć wysokość drzwi. Mają dwie listewki, każdą o długości 130 cm. Na rysunku pokazano, w jaki sposób dzieci mierzą drzwi. Jaka jest wysokość drzwi? A. 170 cm B. 180 cm C. 220 cm D.260 cm 40 cm

Związek miedzy osiągnięciami uczniów dla zadań typowych i nietypowych

Związek miedzy osiągnięciami uczniów dla zadań typowych i nietypowych Ani opanowanie rachunków nie wystarcza do rozwiazywania zadań wymagających rozumowania, ani umiejętność rozumowania nie gwarantuje dobrego radzenia sobie z prostymi rachunkami.

Sposoby pracy nauczycieli podczas rozwiązywania z uczniami zadań Prowadzenie ucznia metodą szczegółowych pytań pomocniczych. Ile same dzieci zapłacą za bilety? Ile osoba dorosła? Ile razem zapłacą za bilety? Która godzina jest napisana wprost? Które zwierzęta są karmione o tej godzinie? Skoro wiemy, że wielbłąd karmiony jest o 13, to proszę przeczytaj, o której godzinie są karmione lwy?

Sposoby pracy nauczycieli podczas rozwiązywania z uczniami zadań Pozorna praca wspólna. Nauczyciel zadaje pytania uczniom. Na te pytania dobrze odpowiadają tylko niektórzy uczniowie – być może na każde pytanie inny z nich. Nauczyciel wybiera poprawne odpowiedzi na swoje pytania i sam układa z nich rozwiązanie. W efekcie i u nauczyciela, i u uczniów powstaje mylne przekonanie, że uczniowie potrafią rozwiązać zadanie.

Rekomendacje Należy zasadniczo zmienić sposób kształcenia przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie przygotowania do uczenia matematyki, a także przyszłych nauczycieli matematyki. System rekrutacji do zawodu nauczyciela matematyki powinien ulec znacznej modyfikacji. To zawód wymagający nie tylko wiedzy, ale też odpowiednich cech charakteru.  

Rekomendacje W ramach kształtowania umiejętności metodycznych nauczycieli należy położyć większy nacisk na sposoby osiągania celów ogólnych kształcenia matematycznego oraz na zachowanie prawidłowych proporcji pomiędzy kształtowaniem sprawności rachunkowych i algorytmicznych a rozwijaniem umiejętności rozumowania. Podręczniki i inne materiały edukacyjne powinny funkcjonować w systemie wymuszającym ich dobrą jakość. Należy zadbać o to, by to sam nauczyciel, a nie jego dyrektor, wybierał podręcznik, z którym chce pracować.  

Rekomendacje Szkoły podstawowe powinny wdrożyć system współpracy nauczycieli matematyki i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie nauczania matematyki. System ten powinien mieć na celu m. in. zapewnienie spójności nauczania matematyki w szkole podstawowej i wymianę informacji o umiejętnościach i potrzebach uczniów. Część nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej czuje się bardzo niepewnie w nauczaniu matematyki. Ponieważ nie da się tego stanu poprawić w krótkim czasie, warto zapewnić prawną możliwość prowadzenia zajęć z edukacji matematycznej przez innego nauczyciela, niż nauczyciel na stałe przypisany do danej klasy.

Rekomendacje Duży wpływ na jakość nauczania matematyki mają egzaminy zewnętrzne. Proponowane na nich zadania są dla nauczycieli najważniejszą, po podręczniku, wskazówką, jakiego rodzaju matematyki warto uczyć. To od arkuszy egzaminacyjnych w dużej mierze zależy, czy matematyka szkolna opierać się będzie wyłącznie na odtwarzaniu algorytmów, czy też silnie w niej obecne będą rozumienie pojęć, rozumowanie i argumentacja. Dlatego szczególnej dbałości wymaga system przygotowywania arkuszy egzaminacyjnych.  

Rekomendacje Należy dalej rozwijać system diagnozowania umiejętności matematycznych, a w miarę możliwości warto udoskonalać jego funkcjonowanie. Przez diagnozę rozumiemy tu nie prostą ocenę poziomu ogólnych umiejętności (jak na egzaminach końcowych), a wysokiej jakości narzędzia (np. badanie Kompetencje trzecioklasistów (K3) czy Kompetencje piątoklasistów (K5)), dzięki którym nauczyciele będą mogli dla każdego ucznia z osobna wskazać obszary umiejętności matematycznych, w których potrzebna jest interwencja.