KOMITETY MONITORUJĄCE REGIONALNE PROGRAMY OPERACYJNE 2014-2020 2 września 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Narodowa Strategia Spójności
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego 10.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
2 Projekt CWDR Rekomendacje dla WKDS Projekt 2011 – 2012 Geneza projektu.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
(Narodowej Strategii Spójności)
Zadania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata PIOTR JAN BAŃCZYK
Ogólne zasady systemu oceny projektów w RPO WD
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Strategia Komunikacji polityki spójności na lata Marek Kowalski Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania RPO Lublin, 25 czerwca 2015 r.
Departament Rozwoju Regionalnego KOMITET MONITORUJĄCY Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata Regionalny Program.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Sprawozdanie z działalności Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata ( ) Departament Polityki Regionalnej / Wydział Zarządzania RPO/
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja na temat planowanych dyskusji panelowych poświęconych efektywności funduszy UE Posiedzenie Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny.
Zapis prezentacji:

KOMITETY MONITORUJĄCE REGIONALNE PROGRAMY OPERACYJNE września 2015 r.

: SYSTEM POLITYKI SPÓJNOŚCI POLITYKI UNIJNE zgodne z Umową Partnerstwa (21 maja 2014r.) wskazujące główne kierunki interwencji Programów Operacyjnych w Polsce POLITYKA SPÓJNOŚCI REGIONALNA WSPÓLNA POLITYKA RYBOŁÓWSTWA WSPÓLNA POLITYKA ROLNA

KONWERGENCJA / SPÓJNOŚĆ wsparcie rozwoju i infrastruktury oraz potencjału gospodarczego i ludzkiego najbiedniejszych regionów (82% środków) WZROST KONKURENCYJNOŚCI REGIONÓW I ZATRUDNIENIA: wparcie innowacji i badań naukowych, zrównoważony rozwój, szkolenia zawodowe w mniej rozwiniętych regionach (ok. 16% wydatków), EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA TERYTORIALNA wsparcie promocji i realizacji wspólnych projektów o charakterze międzynarodowym na terytorium całej Unii Europejskiej SYSTEM POLITYKI SPÓJNOŚCI CELE POLITYKI SPÓJNOŚCI (REGIONALNEJ) WYRÓWNANIE WARUNKÓW EKONOMICZNYCH I SPOŁECZNYCH WE WSZYSTKICH REGIONACH UE WYRÓWNANIE WARUNKÓW EKONOMICZNYCH I SPOŁECZNYCH WE WSZYSTKICH REGIONACH UE WSPIERANIE WZROSTU GOSPODARCZEGO, SPOŁECZNEGO I PRZESTRZENNEGO W KRAJACH UE WSPIERANIE WZROSTU GOSPODARCZEGO, SPOŁECZNEGO I PRZESTRZENNEGO W KRAJACH UE

str. 4 POZIOM FINANSOWANIA WSPARCIE UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH POLITYKI SPÓJNOSCI : PERSPEKTYWA FINANSOWA mld złotych PERSPEKTYWA FINANSOWA ,5 mld euro w tym 31,28 mld euro REGIONALNE PROGRAMY OPERACYJNE

str. 5 POZIOM FINANSOWANIA PO KRAJOWYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH (w tym jednego ponadregionalnego dla województw polski wschodniej):

str. 6 POZIOM FINANSOWANIA RPO REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH przypisanych do każdego województwa

str. 7 MONITORING SYSTEMU FE KOMITETY MONITORUJĄCE 16 REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH KM POWOŁYWANE UCHWAŁAMI 6 PROGRAMÓW OPERACYJNYCH NA POZIOMIE KRAJOWYM KM POWOŁYWANE ZARZĄDZENIAMI PO IR PO PC PO PW PO PT PO IiŚ PO WER W 16 WOJEWÓDZTWACH

str. 8 MONITORING SYSTEMU FE Data: INSTYTUCJAMI ZARZĄDZAJĄCYMI dla REGIONALNYCH PROGRAMÓW OPERACYJNYCH są ZARZĄDY WOJEWÓDZTW (URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE) W perspektywie finansowej pełnią one także funkcje instytucji certyfikujących, poświadczających wydatki do KE (W latach wydatki do Komisji Europejskiej poświadczała Instytucja Certyfikująca, umiejscowiona w MIR). Instytucje Zarządzające dla danego RPO mają prawo do uszczegółowienia katalogu zadań KM, wymienionych we właściwych regulacjach prawnych, z zachowaniem określonych w nich ogólnych zasad.

str. 9 GDZIE ZNAJDZIEMY ZAPISY O KM?  Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z r, str. 320), zwanym dalej „rozporządzeniem ogólnym”  Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146).  Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) Nr 240/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (Europejski kodeks postępowania w zakresie partnerstwa  WYTYCZNE W ZAKRESIE KOMITETÓW MONITORUJĄCYCH (21 stycznia 2015r.)  BIAŁA KSIĘGA ZASADY PARTNERSTWA (grudzień, 2014r.) ZAKŁADKA: DO POBRANIA, DOKUMENTY STRATEGII

str. 10 MONITORING SYSTEMU FE KOMITET MONITORUJĄCY - definicje PODMIOT, USTANOWIONY DLA KAŻDEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO DOKONUJĄCY OCENY JEGO WDRAŻANIA ORAZ PEŁNIĄCY NADZÓR NAD JEGO REALIZACJĄ. NIEZALEŻNE CIAŁO DORADCZO-OPINIODAWCZE DLA INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ. ANALIZUJE POSTĘP MERYTORYCZNY I FINANSOWY PROGRAMU. USTANOWIONY JEST PRZEZ PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE W POROZUMIENIU Z INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCĄ.. NAJWAŻNIEJSZE GREMIUM MONITORUJĄCE WYDATKOWANIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH

str. 11 ROLA KOMITETÓW MONITORUJĄCYCH RPO KOMITET MONITORUJĄCY RPO rozpatruje i zatwierdza:  metodykę i kryteria wyboru projektów;  roczne i końcowe sprawozdania z wdrażania Programu;  plan ewaluacji i wszelkie zmiany planu;  strategię komunikacji dla Programu, zmiany tej strategii;  wszelkie propozycje IZ dotyczące zmian Programu. ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ART. 110 UST. 2 ROZPORZĄDZENIA OGÓLNEGO

str. 12 SKŁAD KOMITETU MONITORUJĄCEGO RPO PRZEDSTAWICIELE ADMINITRACJI SAMORZĄDOWEJ, Z WYRÓŻNIENIEM PRZEDSTAWICIELI INSTYTUCJI REALIZUJĄCYCH RPO PRZEDSTAWICIELE ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, ADMINISTRACJA PUBLICZNA PRZEDSTAWICIELE REPREZENTAYTWNYCH ORGANIZACJI PRACODAWCÓW PRZEDSTWICIELE REPREZENTATYWNYCH ORGANIZACJI ZWIĄZKOWYCH PRZEDSTAWICIELE IZB GOSPODARCZYCH PRZEDSTAWICIELE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH Z EWENTUALNYM WYRÓŻNIENIEM ICH RODZAJÓW PRZEDSTWICIELE ŚRODOWISKA NAUKOWEGO PARTNERZY SPOZA ADMINISTRACJI CO NAJMNIEJ 1/3 SKŁADU KM CO NAJMNIEJ 1 PRZEDSTAWICIEL KOMISJI EUROPEJSKIEJ PRZEDSTAWICIEL EBI (EUROPEJSKIEGO BANKU INWESTYCYJNEGO) – O ILE WNOSI WKŁAD W REALIZACJĘ DANEGO PO INNI PRZEDSTAWICIELE W KM

str. 13 SKŁAD KOMITETU MONITORUJĄCEGO RPO

str. 14 SKŁAD KOMITETU MONITORUJĄCEGO RPO Data: FUNKCJE PEŁNIONE W RAMACH KM RPO: PRZEWODNICZĄCY KM (IZ) – MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA ZASTĘPCA PRZEWODNICZĄCEGO KM (IZ) CZŁONKOWIE KM ZASTĘPCY CZŁONKÓW KM PRAWO DO UDZIAŁU W GŁOSOWANIU (1 OSOBA) OBSERWATORZY KM BEZ PRAWA DO GŁOSOWANIA PRZEDSTAWICIEL KE I/LUB EBI FUNKCJA DORADCZA

str. 15 Potencjał organizacji jest tym większy, im wyższe są kompetencje merytoryczne i zaangażowanie jej przedstawicieli, delegowanych do udziału w systemie. ZAPEWNIENIE KOMPETENTNYCH REPREZENTANTÓW PRACODAWCÓW RP W KM POSTRZEGANIA CZŁONKOWSTWA W KM JAKO ISTOTNEJ MISJI NA RZECZ REPREZENTOWANEGO ŚRODOWISKA ZAPEWNIENIE OBIEGU INFORMACJI I WŁAŚCIWEJ KOORDYNACJI PRAC REPREZENTANTÓW ORGANIZACJI W KM WZMOCNIENIE PRZEKONANIA, ŻE KM POZWALA JEGO CZŁONKOM WPŁYWAĆ NA SYSTEM WDRAŻANIA FUNDUSZY EUROPEJSKICH Takie podejście pozwoli na urealnienie wpływu Pracodawców RP na proces dystrybucji środków UE oraz właściwe adresowanie wsparcia PRACA W KOMITETACH MONITORUJĄCYCH RPO

str. 16 POŻĄDANY PROFIL KOMPTENECYJNY CZŁONKA KM RPO SCHEMAT PROFILU KOMPETENCYJNEGO CZŁONKA KM RPO WYMAGANIA WOBEC CZŁONKA KM RPO WYMAGANIA WOBEC CZŁONKA KM RPO KOMPETENCJE KLUCZOWE DEKLARACJA STOPNIA ZAANGAŻOWANIA KOMPETENCJE MIĘKKIE I PREDYSPOZYCJE DOŚWIADCZENIE I WYKSZTAŁCENIE REALIZACJA ZOBOWIĄZAŃ CZŁONKA KM WYNIKAJĄCYCH Z REGULAMINU KM WYNIKAJĄCYCH Z ZASAD PRACODAWCÓW RP ZWIĄZANIE TERYTORIALNE Z DANYM OBSZAREM ŚWIADOMOŚĆ MISJI I ISTOTY REPREZENTOWANIA INTERESÓW PRACODAWCÓW RP

str. 17 PRACA W KOMITETACH MONITORUJĄCYCH RPO Udział w pracach Komitetów Monitorujących – czyli przede wszystkim: prowadzenie monitoringu – należy traktować jako proces, a nie incydentalne uczestnictwo w spotkaniach sprawozdawczych. CZYNNIKI SUKCESU MONITORINGU SYSTEMU FE: WYSOKIE WYMAGANIA WOBEC CZŁONKÓW KM WSPARCIE CZŁONKÓW KM WYSOKA EFEKTYWNOŚĆ REPREZENTACJI W KM

str. 18 PRACA W KOMITETACH MONITORUJĄCYCH RPO JAK WZMOCNIĆ SKUTECZNOŚĆ REPREZENTACJI PRACODAWCÓW RP NA FORUM KM RPO: REALIZACJA NA POZIOMIE ORGANIZACJI PRACODAWCÓW RP (poziom krajowy)  system wyłaniania reprezentantów  przygotowanie reprezentantów do pełnienia funkcji  monitoring stopnia zaangażowania i aktywności reprezentantów w KM  wsparcie organizacyjne i merytoryczne dla reprezentantów w KM  ewaluacja Strategii Partnerstwa na lata (mechanizm interwencji)  wzmocnienie roli Platformy FE  współpraca, komunikacja i obieg informacji (ze szczególnym uwzględnieniem członków Pracodawców RP w regionach)

str. 19 PRACA W KOMITETACH MONITORUJĄCYCH RPO BIURO PRACODAWCÓW RP (KOORDYNATOR DS. MONITORINGU FE) -REPREZENTANT W KM RPO - GŁOS ŚRODOWISKA NA POZIOMIE REGIONU/BRANŻY (PRACODAWCY RP I ICH CZŁONKOWIE/PLATFORMA FE) CZŁONEK KM RPO-ZASTĘPCA KM RPO REPREZENTANT W KM RPO- GŁOS ŚRODOWISKA PRACODAWCÓW NA POZIOMIE REGIONU (ZAWIĄZYWANIE WSPÓŁPRACY Z INNYMI PARTNERAMI) REPREZENTANT W KM RPO-REPREZENTANCI W KM PO i RPO POZIOMY WSPÓŁPRACY CZŁONKÓW KM RPO

str. 20 PRACA W KOMITETACH MONITORUJĄCYCH RPO JAK WZMOCNIĆ SKUTECZNOŚĆ REPREZENTACJI PRACODAWCÓW RP NA FORUM KM RPO: REALIZACJA NA POZIOMIE REPREZENTANTÓW PRACODAWCÓW RP W KM  AKTYWNY UDZIAŁ W PRACACH KM  PODNOSZENIE WIEDZY I KOMPETENCJI  DIAGNOZA POTRZEB PRACODAWCÓW RP I PODEJMOWANIE INTERWENCJI W KM  EGZEKWOWANIE UPRAWNIEŃ, WYNIKAJĄCYCH Z PEŁNIENIA FUNKCJI  ZAWIĄZYWANIE WSPÓŁPRACY NA FORUM KM RPO  KOMUNIKACJA, WYMIANA INFORMACJI, SPRAWOZDAWCZOŚĆ  UDZIAŁ W KONSULTACJACH SPOŁECZNYCH W OBSZARZE FE  MONITOROWANIE REALIZACJI PODJĘTYCH PRZEZ KM DECYZJI  WYSOKA ŚWIADOMOŚĆ MISJI Z RACJI PEŁNIONEJ F-CJI W KM

str. 21 dysponujemy unikalną, praktyczną wiedzą w zakresie faktycznych potrzeb środowiska pracodawców stanowimy wiarygodne wsparcie eksperckie, oparte na wieloletnich doświadczeniach właściwie adresujemy pomoc oraz identyfikujemy słabości wdrażanych polityk znamy specyfikę obszarów tematycznych ujętych w programach operacyjnych oraz ich zróżnicowanie regionalne, przewidujemy skutki wdrożenia określonych rozwiązań w środowisku grup docelowych, zwiększając orientację na rezultaty konsolidujemy i aktywizujemy środowisko pracodawców pośredniczymy we współpracy pomiędzy instytucjami i grupami docelowymi PO i RPO kreujemy tematy i generujemy informację zwrotną zwiększamy legitymizację działań i wyborów dokonywanych w systemie wdrażania polityki spójności j esteśmy pełnoprawną stroną partnerstwa, opartego na dialogu i współpracy PRACODAWCY RP W PRACACH KM - MISJA

str. 22 PODSUMOWANIE Tylko aktywne włączenie się reprezentantów organizacji w proces monitorowania systemu FE w Polsce pozwoli na realne wykorzystanie szansy, jaką niesie nowa perspektywa finansowa POSTAWMY NA WSPÓŁRACĘ, DIALOG I KOMUNIKACJĘ...

str. 23 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ KATARZYNA SOSNOWSKA