przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wnioski z kontroli doraźnych
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w szkołach/placówkach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Obszary pracy przedszkoli wymagające doskonalenia (ustalone w oparciu o wyniki kontroli) Aleksandra Jadczak – Z-ca Dyrektora Delegatury w Płocku. Narada.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Język obcy w przedszkolu
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego Wnioski z kontroli doraźnych przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego rok szkolny 2011-2012 2017-03-24

Poznań Kalisz Konin Leszno Piła Razem 195 112 64 81 76 528 128 57 38 Łączna liczba kontroli doraźnych przeprowadzonych w przedszkolach, szkołach i placówkach na terenie województwa wielkopolskiego w roku szkolnym 2011/12 łWydział/ Delegatura Poznań Kalisz Konin Leszno Piła Razem Liczba skontrolowa-nych szkół/placówek 195 112 64 81 76 528 Liczba szkół, w których wydano zalecenia 128 57 38 67 17 307 65,6% 50,9% 59,3% 82,7% 22,4% 58,1%

Poznań Kalisz Konin Leszno Piła Razem 23 7 1 9 5 45 17 8 2 35 Liczba kontroli doraźnych przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego w roku szkolnym 2011/12 łWydział/ Delegatura Poznań Kalisz Konin Leszno Piła Razem Liczba skontrolowanych przedszkoli 23 7 1 9 5 45 Liczba przedszkoli, w których wydano zalecenia 17 8 2 35

Wykaz aktów prawnych (odniesienie do stanu prawnego obowiązującego w czasie przeprowadzanych kontroli): Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz.69 z późn. zm.). Ustawa - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400). 2017-03-24 4

sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki Wykaz aktów prawnych (odniesienie do stanu prawnego obowiązującego w czasie przeprowadzanych kontroli): Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19.02.2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.). 2017-03-24 5

Tematyka kontroli doraźnych Sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora przedszkola Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki Przestrzeganie statutu i organizacji przedszkola Prowadzenie dokumentacji Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego Prawidłowość udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Organizowanie i realizowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 2017-03-24 6

Sprawowanie nadzoru pedagogicznego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Dyrektor nie przedstawił radzie pedagogicznej planu nadzoru pedagogicznego w terminie do dnia 15 września roku szkolnego. W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor nie prowadził kontroli. W ramach nadzoru pedagogicznego dyrektor nie wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez organizowanie szkoleń i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawiania nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. 2017-03-24

Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400) Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Dyrektor przedszkola zatrudnił nauczycieli bez wymaganych kwalifikacji. Dyrektor zatrudnił nauczyciela religii bez wymaganego skierowania od biskupa diecezjalnego. Prowadzenie zajęć logopedycznych powierzono nauczycielowi, który nie posiadał kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy w przedszkolu. 2017-03-24

Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz.69 z późn. zm.) Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: W statucie przedszkola nie określono sposobu sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć. Poszkodowanemu dziecku nie zapewniono prawidłowej opieki, nie sprowadzono fachowej pomocy medycznej . Dyrektor nie zabezpieczył szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola, prowadzących na plac zabaw, w sposób uniemożliwiający wyjście dzieci na jezdnię. W protokole kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów przedszkola nie odnotowano daty przeprowadzenia kontroli i daty sporządzenia protokołu. 2017-03-24

Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz.69 z późn. zm.) Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki cd. Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Do przedszkola przyjęto dziecko w wieku poniżej 2,5 roku. Liczba dzieci w oddziale przekroczyła 25 osób. Dyrektor, organizując zajęcia dodatkowe w przedszkolu nie dostosował czasu trwania tych zajęć do możliwości rozwojowych dzieci. Przy organizacji imprezy wyjazdowej nie uwzględniono specyfiki wycieczki i stopnia rozwoju psychofizycznego dzieci. Nie zapoznano rodziców dzieci z: celem, trasą, programem, harmonogramem oraz regulaminem organizowanej wycieczki.   2017-03-24

Przestrzeganie statutu i organizacji pracy przedszkola Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) załącznik nr 1 - przedszkola Przestrzeganie statutu i organizacji pracy przedszkola Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: W arkuszu organizacji przedszkola, zatwierdzonego przez organ prowadzący, nie określono czasu pracy poszczególnych oddziałów. W statucie nie określono organizacji pracy przedszkola. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego była realizowana w czasie krótszym niż 5 godzin dziennie. Ramowy rozkład dnia nie uwzględniał proporcji zalecanych warunków realizacji podstawy programowej. Nauki religii nie organizowano w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych tygodniowo. 2017-03-24 11

Przestrzeganie statutu i organizacji pracy przedszkola cd. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) załącznik nr 1 - przedszkola Przestrzeganie statutu i organizacji pracy przedszkola cd. Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: W statucie przedszkola nie określono szczegółowo zakresu zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale. W statucie przedszkola niepublicznego brak zapisów dotyczących: - organów przedszkola oraz zakresu ich zadań, - praw i obowiązków pracowników przedszkola, - sposobów uzyskiwania środków finansowych na działalność przedszkola. 2017-03-24 12

Przestrzeganie statutu i organizacji pracy przedszkola cd. Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) załącznik nr 1 - przedszkola Przestrzeganie statutu i organizacji pracy przedszkola cd. Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo (umuzykalniające, język obcy, religia, zajęcia rewalidacyjne) nie dostosowano do możliwości rozwojowych dzieci. W statucie przedszkola nie określono dziennego czasu pracy przedszkola, w tym czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 2017-03-24 13

Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Udzielanie zgodnie z prawem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, dla dzieci uczęszczających do przedszkola i posiadających orzeczenia Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Dyrektor objął wychowaniem przedszkolnym dzieci w wieku powyżej 6 lat z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, które nie posiadały odroczenia od obowiązku szkolnego. Dyrektora przedszkola nie zorganizował pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku oraz wsparcia nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. 2017-03-24

Prowadzenie dokumentacji przedszkola Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 19.02.2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.) Prowadzenie dokumentacji przedszkola Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Dzienniki zajęć przedszkola prowadzono niezgodnie z przepisami. Nie dokonano sprostowania oczywistej pomyłki, a miejsce sprostowania opatrzono małą pieczęcią urzędową. 2017-03-24

Organizowanie i realizowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76) Organizowanie i realizowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Wymiar godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczestnika zajęć wynosił 1 godzinę dziennie przez trzy dni w tygodniu. Indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracował nauczyciel prowadzący te zajęcia bez współpracy z psychologiem. Nie organizowano indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w wymiarze 2 godzin dziennie dla każdego uczestnika zajęć. . 2017-03-24

Organizowanie i realizowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych cd. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. Nr 14, poz. 76) Organizowanie i realizowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych cd. Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości: Zespołowe zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze nie były organizowane w wymiarze 4 godzin dziennie dla każdego zespołu. W dzienniku zajęć rewalidacyjno-wychowawczych brak danych: daty i miejsca urodzenia dzieci oraz indywidualnych programów zajęć. W arkuszu organizacji przedszkola nie uwzględniono zajęć rewalidacyjno- wychowawczych. 2017-03-24

Dziękuję za uwagę 2017-03-24