Przedsiębiorczość i biznes we współczesnym sporcie, turystyce i rekreacji Janusz Olearnik Wykład 5 Halloween 2014 Janusz Olearnik.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Lubuska Regionalna Organizacja Turystyczna LOTur
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
KONFERENCJA n.t. „Projekt CALYPSO w Polsce
Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Oferta Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Pro-Akademia Beata Bartoszewska Seminarium dla przedsiębiorców.
Misja i wizja SDSiZ RP - w poszukiwaniu strategii rozwoju poradnictwa w Polsce Wojciech Kreft Wiceprzewodniczący SDSiZ RP.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Wykorzystanie aktywności środowisk naukowych(rozwój gospodarczy i społeczny województw), Wspieranie działań społecznych i gospodarczych na rzecz integracji.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Projekt integrujący małe i średnie biura nieruchomości
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny (RPO)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Krok po kroku… …do WŁASNEJ FIRMY Zakładanie działalności gospodarczej
Prawne aspekty tworzenia i sprzedaży zintegrowanych produktów turystycznych „Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji” Kielce 9-10 kwietnia 2010.
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Międzynarodowa Federacja Schronisk Młodzieżowych
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Plan pracy Zarządu Oddziału ZNP w Przysusze na kadencję
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
TECHNIK HANDLOWIEC.
Konferencja Gdańsk - PODR
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Krzysztof Margol. Cele projektu: -zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe; - zwiększenie potencjału.
Przedstawicielstwo CzechTourism Warszawa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
udział w międzynarodowych targach przygotowanie plansz, prezentacji, które umożliwią szybkie i efektowne zaprezentowanie miasta.
Klub ” Lech” z Opalenicy Krótko o nim: siedzibą Klubu jest miasto Opalenica, klub opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
ISO 14001:2015 Spotkanie otwarte Stowarzyszenia Polskie Forum Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO Biuro Usług Doskonalenia Zarządzania.
SEKCJA DIAGNOSTÓW.
MARKETING INTERNETOWY
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorczość i biznes we współczesnym sporcie, turystyce i rekreacji Janusz Olearnik Wykład 5 Halloween 2014 Janusz Olearnik

Szans dla sukcesu w biznesie poszukuje się przede wszystkim na zewnątrz, poza firmą, na rynku. Janusz Olearnik

WSPÓŁCZESNY RYNEK TURYSTYCZNY SZANSĄ NA BIZNES Janusz Olearnik

Rynek turystyczny Przestrzeń ekonomiczna w której spotykają się kupujący (turyści) i sprzedający (przedsiębiorcy) w określonych warunkach powstałych we współpracy z jednostkami samorządu, administracji publicznej i gospodarczej oraz społeczności lokalnej. Janusz Olearnik

Koniunktura na rynku turystycznym w Polsce i UE Obniżenie poziomu ruchu turystycznego w większości krajów UE od 2008r.; Spadek turystyki przyjazdowej do Polski od 2009r.; Obniżenie ruchu turystycznego krajowego w Polsce od 2008r.; Poprawa sytuacji rynkowej od 2010r.; rola EURO 2012; Janusz Olearnik

Czynniki rozwoju przedsiębiorczości turystycznej w Polsce Aktywność administracji rządowej w zakresie promocji Polski; Inwestycje infrastrukturalne (drogi, stadiony, hotele, szlaki); Wzrost ilości i różnorodności regionalnych i lokalnych produktów turystycznych; Trwająca restrukturyzacja regionalnych organizacji turystycznych i wynikające stąd szanse poprawy promocji i tworzenia produktów turystycznych; Stosunkowo duży udział małych i średnich firm, a także firm rodzinnych – bardziej elastycznych na rynku; Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość we współczesnym sporcie M. Bednarczyk (red.) Przedsiębiorczość w turystyce, wprowadzenie Roberta Korzeniowskiego Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 1 Ponadnarodowe federacje sportowe Ponadnarodowe federacje sportowe organizujące rozgrywki są niezależne finansowo; Federacje uzyskują znaczne wpływy ze sponsoringu i praw do transmisji audiowizualnych; Federacje potrafią narzucać swoją wolę nawet rządom (przykład UEFA i EURO 2012) Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 2 Krajowe federacje sportowe Federacje krajowe są oparte na statutach stowarzyszeń, często funkcjonują jak przedsiębiorstwa; Są zróżnicowane jak chodzi o profesjonalizm i niezależność finansową, zależy to od atrakcyjności medialnej danej dyscypliny sportu; Federacje powinny działać na zasadach rynkowych, dostosowując się do potrzeb mediów, sponsorów, kibiców, klubów; Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 3 Ligi i cykle rozgrywek Dokonuje się profesjonalizacja organizacji zarządzających rozgrywkami (np. Polska Liga Koszykówki SA, Speedway Ekstraklasa Żużlowa Sp. z o.o.); Duże korporacje wspierają we własnych celach promocyjnych organizacje zarządzające rozgrywkami, np. „T-mobile Ekstraklasa”; Plus Liga, Orlen Liga, Tauron Basket Liga; Zakres działania tych podmiotów obejmuje: organizację rozgrywek, obrót prawami medialnymi, sponsoring i opiera się na zasadach rynkowych; Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 4 Kluby sportowe Proces przeobrażania klubów z formy stowarzyszeń w spółki; Duże kluby działają jak przedsiębiorstwa, zarządzają biznesem klubowym (marką, transferami gwiazd, sprzedażą praw i biletów), respektują rachunek ekonomiczny i prawa rynku; Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 5 Bliskie otoczenie zawodnika/drużyny Konieczność zapewnienia profesjonalnego wsparcia : trener, asystent trenera menedżer fizjoterapeuta; specjaliści medycyny sportowej – fizjolog, psycholog, kardiolog, ortopeda, farmakolog, itp; wg zasad rynkowych. Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 6 Sponsorzy Konieczność uwzględnienia interesu sponsora: przeniesienia pozytywnych emocji związanych z kibicowaniem, wyrazów podziwu i sympatii na daną firmę i jej produkty; Zysk wizerunkowy dla marki; Różnorodność form świadczeń na rzecz sponsorów Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 7 Nauka i technika Rewolucyjne znaczenie innowacji technicznych dla osiągnięć sportowych (stroje, sprzęt, przyrządy); Metody pomiarów wyników i wspomaganie analiz sędziowskich; Badania zdolności wysiłkowych zawodników jako wspomaganie treningu; Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 8 Kibice Nabywcy biletów na zawody; Kupujący pamiątki, symbole klubowe, wydawnictwa, itp. Kupujący transmisje; Kupujący usługi turystyczne. Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 9 Infrastruktura sportowa Projektowanie i budowa obiektów sportowych; Publiczne i komercyjne wykorzystanie obiektów; Zarządzanie obiektami; Rozwój infrastruktury i jej unowocześnianie Janusz Olearnik

Przedsiębiorczość w sporcie 10 Media Dostosowanie do potrzeb widzów, sponsorów, reklamodawców; Rynek praw do przekazów medialnych; Prasa sportowa; Portale, strony, fora internetowe; Janusz Olearnik

EWOLUCJA PODEJŚCIA… Sport jako idea powszechnego udziału w rywalizacji na gruncie fizycznym Sport jako system współzależności silnie zakorzenionych w realiach gospodarki, rynku i biznesu sportowego Janusz Olearnik

Robert Korzeniowski o profesjonalizacji sportu: Tylko realne, przedsiębiorcze i profesjonalne współdziałanie sportowców i organizacji sportowych oraz ich partnerów mogą przynieść sukces nie tylko sportowy, ale także w biznesie. Przedsiębiorcze i profesjonalne działania są najważniejszymi czynnikami dla rozwoju zarówno samego sportu, jak i wszystkich obszarów biznesu, w tym biznesu turystycznego. Janusz Olearnik

Instytucje wspierające przedsiębiorczość w turystyce Janusz Olearnik

Główne podmioty Minister Sportu i Turystyki Polska Organizacja Turystyczna Regionalne Organizacje Turystyczne Lokalne Organizacje Turystyczne Samorządy terytorialne Przedsiębiorstwa turystyczne Janusz Olearnik

POT, ROT, LOT Polska Organizacja Turystyczna Regionalne Organizacje Turystyczne Lokalne Organizacje Turystyczne Janusz Olearnik

Polska Organizacja Turystyczna POT jest państwową osobą prawną. Nadzór nad POT sprawuje Minister Sportu i Turystyki. Podstawa prawna powołania POT Janusz Olearnik

Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r o Polskiej Organizacji Turystycznej Dz.U. z 1999r. nr 62, poz. 689 Zmiany: 2000-04-15 Dz.U.2000 nr 22 2001-04-08 Dz.U.2001 nr 22 2006-10-27 Dz.U.2006 nr 170 2006-12-29 Dz.U.2006 nr 249 Janusz Olearnik

Zadania POT kształtowanie wizerunku Polski promocja walorów turystycznych Polski w kraju i za granicą, działanie na rzecz rozwoju polskiego rynku turystycznego, prowadzenie badań rynku, prowadzenie krajowego systemu informacji turystycznej, inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie planów rozwoju infrastruktury turystycznej Janusz Olearnik

Przedstawicielstwa zagraniczne POT w 14 krajach świata: Austria, Belgia, Francja,  Hiszpania,  Holandia,   Japonia,  Niemcy,  USA,  Rosja, Szwecja,  Węgry,  Wielka Brytania, Włochy, Ukraina. Dzięki znajomości specyfiki krajów – POT może planować kampanie promocyjne, które uwzględniają charakter i potrzeby poszczególnych rynków. Janusz Olearnik

LOGO „Polska” Logo jest traktowane jako wyróżnienie markowego produktu turystycznego i de facto jest turystycznym znakiem jakości. Polska Organizacja Turystyczna jest wyłącznym zarządzającym tym logo. Aby wykorzystać logo we własnych materiałach promocyjnych należy uzyskać zgodę POT. Zadaniem stosowania logo „Polska” są cele promocyjne tzn. może być wykorzystywane wyłącznie w celach promocji polskiej turystyki na rynkach zagranicznych i rynku krajowym. Janusz Olearnik

Podmioty współpracy z POT organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje zrzeszające przedsiębiorców z dziedziny turystyki, w tym samorząd gospodarczy i zawodowy oraz stowarzyszenia działające w tej dziedzinie. polskie przedstawicielstwa zagraniczne - w zakresie zadań wykonywanych za granicą regionalne i lokalne organizacje turystyczne Janusz Olearnik

Regionalna organizacja turystyczna (ROT) organizacja współpracy samorządu terytorialnego (zwłaszcza szczebla wojewódzkiego) i branży turystycznej w zakresie promocji obszaru obejmującego działalność tej organizacji, jako regionu atrakcyjnego turystycznie w kraju i za granicą, założona w formie prawno-organizacyjnej stowarzyszenia. Janusz Olearnik

Regionalne organizacje turystyczne (16) - zadania skoordynowanie działań promocyjnych w województwie, stworzenie regionalnego systemu informacji turystycznej w celu zapewnienia informacji o województwie w oparciu o lokalne punkty informacji turystycznej oraz włączenie w krajowe rozwiązania systemu informacji turystycznej, promocja walorów turystycznych regionu w kraju i za granicą, stymulowanie rozwoju produktu turystycznego w regionie inicjowanie, opiniowanie i wspomaganie planów rozwoju i modernizacji infrastruktury turystycznej, inspirowanie i pomoc przy tworzeniu Lokalnych Organizacji Turystycznych w regionie, doskonalenie kadr dla potrzeb turystyki, prowadzenie badań marketingowych w dziedzinie turystyki. Janusz Olearnik

Lokalne organizacje turystyczne (107) organizacje współpracy samorządu terytorialnego (zwłaszcza szczebla powiatowego lub gminnego) i lokalnej branży turystycznej w zakresie promocji turystycznej obszaru obejmującego działalność tej organizacji, a w szczególności kreowania (tworzenia, promocji i rozwoju) lokalnych produktów turystycznych, założone w formie prawno-organizacyjnej stowarzyszenia Częstochowska Organizacja Turystyczna Tadeusz Wrona 42-217 Częstochowa Aleja NMP 65 tel/fax. (034) 368 22 60 czot@czestochowa. um.gov.pl www.czestochowa.pl/dla_turysty/czot Jurajska Organizacja Leszek Łazarowicz 42-400 Zawiercie ul. Piastowska 1 tel. (032) 671 26 04 jurajskaorg@wp.pl www.jurajska.org.pl Beskidzka Organizacja Turystyczna Tomasz Lorek 43-438 Brenna ul. Wyzwolenia 71 tel. (033) 853 60 00 biuro@bot5.pl www.bot5.pl Wiślańska Organizacja Turystyczna Rafał Skurzok 43-460 Wisła pl. B. Hoffa 3 Janusz Olearnik

PRZYKŁADOWE NAJWAŻNIEJSZE INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polska Izba Turystyki Organizacja pozarządowa, samorządu gospodarczego, zrzeszająca podmioty gospodarcze w branży turystycznej. Działa od 1992r., reprezentuje interesy gospodarcze swoich członków Zajmuje się działalnością na rzecz rozwoju biznesu turystycznego, promocją turystyki, podnoszeniem poziomu usług w turystyce. Prowadzi system rekomendacji biur podróży, wydaje biurom podróży certyfikaty, które są gwarancją jakości usług. Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Automobilklub Polski Założony 1909r. Jest społeczną organizacją działającą na podstawie prawa o stowarzyszeniach, powołaną do: upowszechniania kultury motoryzacyjnej oraz popularyzowania: sportów motorowych, turystyki motorowej, zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. Cele swe Automobilklub realizuje przez: zrzeszanie osób zainteresowanych motoryzacją; inicjowanie i organizowanie imprez mających na celu podnoszenie kultury i bezpieczeństwa jazdy organizowanie zawodów i rajdów w sportach samochodowych, motocyklowych i kartingu; organizowanie zlotów, rajdów i innych imprez turystyki motorowej i caravaningowej oraz dla posiadaczy pojazdów zabytkowych; udział swoich członków w imprezach w kraju i za granicą; prowadzenie szkoleń podstawowych i doskonalących w dziedzinie kierowania pojazdami; prowadzenie działalności wychowawczo – szkoleniowej dla dzieci i młodzieży, organizowanie spotkań i prelekcji na tematy prawne i techniczne związane z działalnością motoryzacji; udzielanie poradnictwa w zakresie rozwoju techniki motoryzacyjnej i ruchu drogowego; nawiązywanie kontaktów krajowych i międzynarodowych służących rozwojowi działalności statutowej, przeciwdziałanie ujemnym skutkom rozwoju motoryzacji i ochrona środowiska; prowadzenie działalności w dziedzinie rzeczoznawstwa motoryzacyjnego. Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Instytut Turystyki Od 2007r. jednoosobowa spółka Skarbu Państwa. Jednostka badawczo-rozwojowa. Główne zadania statutowe: 1. Działalność wydawnicza 2. Badania i ekspertyzy naukowe 3. Badanie rynku i opinii publicznej 4. Działalność szkoleniowa Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polska Agencja Promocji Turystyki Jednostka państwowa 11 oddziałów regionalnych Zajmuje się organizacją krajowego systemu informacji turystycznej i promowaniem walorów turystycznych Polski. Prowadzi ogólnopolski system informacji turystycznej INFOTUR i Bank Ofert Turystycznych BOT Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA powstała w 1993 r. Głównym celem jej działalności jest konsulting w zakresie kreowania polskich marek turystycznych, opracowywanie strategii rozwoju produktów turystycznych. Oprócz tego agencja zajmuje się także: działalnością wydawniczą działalnością inwestycyjną pośrednictwem inwestycyjnym i finansowym doradztwem w zakresie organizacji Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polska Federacja Campingu i Caravaningu Głównymi celami statutowymi Federacji są: popularyzowanie idei campingu, a w szczególności kultury zachowania na campingach, prowadzenie ewidencji, klasyfikacji, rekomendacji i kontroli campingów w Polsce, poradnictwo w zakresie campingu, pomoc w budowie i modernizacji campingów reklamowa i promocja campingu i turystyki campingowej współpraca z klubami campingowymi, realizacja konkursu "Mister Camping" jako współzawodnictwa między campingami organizowanie zlotów campingowych i caravaningowych, krajowych i międzynarodowych Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwo Gościnne” Zrzesza stowarzyszenia w celu: 1. wspólnego prowadzenie działalności wydawniczej i reklamowej; 2. tworzenia ogólnopolskiego systemu kategoryzacji i standaryzacji wiejskiej bazy noclegowej; 3. współpracy z przedstawicielami władzy oraz innymi organizacjami, 4. wymiany i upowszechniania doświadczeń z zakresu organizacji i rozwoju turystyki wiejskiej; 5. tworzenia bazy danych o gospodarstwach agroturystycznych; 6. analizy rynku turystyki wiejskiej; 7. współpracy z mass mediami; 8. organizowania szkoleń, wykładów, odczytów, wystaw, Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polski Związek Alpinizmu Federacja skupiająca kluby górskie i wspinaczkowe w Polsce, związek sportowy. Zrzesza ponad 60 podmiotów, w tym 34 kluby powierzchniowe oraz 24 kluby i sekcje jaskiniowe - 4400 osób. Do jego zadań należą m.in. działalność szkoleniowa i popularyzatorska, koordynacja wypraw, organizacja współzawodnictwa na terenie Polski reprezentacja Polski ramach współzawodnictwa międzynarodowego. nadawanie uprawnień wspinaczkowych. Wydaje 1907 r kwartalnik „Taternik” oraz pomniejsze biuletyny. Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polski Związek Jeździecki Związek sportowy, zajmuje się organizacją, rozwojem i popularyzacją jeździectwa. Działa przez wojewódzkie związki i kluby jeździeckie. Nadaje certyfikaty i licencje: klubom, zawodnikom, szkoleniowcom, sędziom i koniom. Przygotowuje kadrę Polski do udziału w zawodach różnych szczebli. Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polski Związek Narciarski Główne zadania: organizowanie, popularyzacja i rozwijanie narciarstwa reprezentowanie interesów narciarstwa w organizacjach międzynarodowych. organizowanie i prowadzenie: - szkolenia zawodników - szkolenia instruktorów, trenerów, sędziów i działaczy narciarskich - kontaktów sportowych z zagranicznymi organizacjami sportowymi - współzawodnictwa sportowego. nadawanie zawodnikom licencji sportowych prowadzenie szkół mistrzostwa sportowego współpraca z producentami sprzętu i urządzeń narciarskich wnioskowanie i nadzorowanie budowania obiektów narciarskich Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polski Związek Żeglarski Główne zadania: ustala niezbędne normy organizacyjne oraz przepisy sportowe, techniczne, szkoleniowe i bezpieczeństwa dla żeglarstwa, popularyzuje dobre obyczaje żeglarskie przygotowuje udział reprezentantów sportowego żeglarstwa polskiego w zawodach przyznaje licencje sportowe i szkoleniowe, prowadzi szkolenia żeglarskie, organizuje regaty, obozy, pokazy, kursy, reprezentuje żeglarstwo polskie w organizacjach międzynarodowych Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych Działalność statutowa PTSM obejmuje: organizowanie sieci schronisk młodzieżowych organizowanie imprez turystycznych upowszechnianie taniej formy letniego wypoczynku - obozów wędrownych - w oparciu o ponad 80 tzw. "tras typowych" PTSM i sieć ponad 300 schronisk młodzieżowych. Członkostwo w PTSM poświadcza legitymacja PTSM, wydawana każdemu turyście. Dostępna jest też legitymacja międzynarodowa - rabaty na nocleg. Ważnym ogniwem organizacyjnym Towarzystwa są koła PTSM, które w liczbie ponad 800 (głównie szkolne) skupiają miłośników taniej turystyki schroniskowej. Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK) 61 tysięcy członków, 260 oddziałów - 2500 kół i klubów, 20 tysięcy miejsc noclegowych w 200 obiektach (domy turysty, schroniska górskie, stanice i ośrodki turystyki wodnej, ośrodki campingowe, zajazdy). sieć 16 muzeów regionalnych. wydawca map, folderów i przewodników. własna kadra przewodników turystycznych, instruktorów krajoznawstwa i ochrony przyrody oraz przodowników turystyki kwalifikowanej (pieszej, górskiej, rowerowej, kajakowej, motorowej, jeździeckiej i narciarskiej). 63 tys. km wyznakowanych przez PTTK szlaków: pieszych nizinnych i górskich, rowerowych, narciarskich, jeździeckich oraz wodnych. dalekobieżne (transeuropejskie) szlaki piesze i rowerowe nad którymi merytoryczną i prawną opiekę sprawuje PTTK. legitymacja członkowska, będąca jednocześnie Kartą Rabatową PTTK. Janusz Olearnik

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE TURYSTYCZNE W POLSCE Polskie Zrzeszenie Hoteli Główne cele PZHT: reprezentowanie polskiego hotelarstwa w kraju i za granicą, rozwój branży hotelarskiej i podnoszenie jakości obsługi klienta. kształcenie kadr dla branży, wspieranie badań naukowych ochrona interesów zawodowych hotelarzy, gastronomików, pracowników turystyki i ośrodków wypoczynkowych, Przykładowe działania: Wydawca miesięcznika „Hotelarz". Współtwórca programów nauczania dla szkół hotelarskich, Uczestnik opracowania ustawy o usługach turystycznych, która zawiera m.in. przepisy dotyczące kategoryzacji obiektów hotelarskich. Organizator warszawskich targów "Trend Hotel" - producentów dla hoteli; Współorganizator „Międzynarodowych Targów Turystycznych" w Poznaniu „Tour-Salon". Prowadzący system rekomendacji hoteli, a także konkursy (dla barmanów, kucharzy). Janusz Olearnik

Biznes turystyczny w sieci Janusz Olearnik

E-przedsiębiorczość w turystyce Obszar prawny Założenie podmiotu Relacja handlowa na odległość Ochrona danych osobowych Obszar techniczny Sprzęt komputerowy z oprogramowaniem Strona/ Portal internetowa Systemy informatyczne do obsługi relacji z klientami Obszar rynkowy Bazy i relacje z dostawcami Bazy danych o klientach i produktach Promocja Janusz Olearnik

Podstawowe akty prawne regulujące działalność firmy turystycznej w Internecie Ustawa z dn. 18 VII 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. Ustaw nr 44, poz.1204); Ustawa z dn. 18 IX 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. Ustaw nr 130, poz. 1450); Ustawa z dn. 29 VIII 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw nr 101; poz. 926). Janusz Olearnik

ETAPY ZAŁOŻENIA INTERNETOWEGO BIURA PODRÓŻY Krok 1 Prace przygotowawcze Krok 2 Utworzenie firmy Krok 3 Przygotowanie warunków technicznych Krok 4 Stworzenie oferty produktowej Krok 5 Marketing i sprzedaż ETAPY ZAŁOŻENIA INTERNETOWEGO BIURA PODRÓŻY Janusz Olearnik

Krok 1 Prace przygotowawcze Analizy rynkowe i strategiczne Porównanie portali i ofert turystycznych w internecie Biznesplan Krok 2 Utworzenie firmy Wybór formy prawnej Wybór nazwy Czynności formalno-prawne Krok 3 Przygotowanie warunków technicznych Biuro i meble Sprzęt komputerowy Oprogramowanie biurowe Oprogramowanie CMS plus komunikacja z klientami i płatności Domena Profesjonalna strona internetowa Krok 4 Stworzenie oferty produktowej Ustalenie asortymentu Wyszukanie produktów Nawiązanie kontaktów Zawarcie umów z dostawcami Umieszczenie oferty na stronie internetowej Krok 5 Marketing i sprzedaż Pozycjonowanie strony internetowej Kampania reklamowa Zatrudnienie i wyszkolenie pracowników Janusz Olearnik

Krok 1 Prace przygotowawcze Analizy rynkowe i strategiczne Porównanie portali i ofert turystycznych w internecie Biznesplan Janusz Olearnik

Czynności formalno-prawne Krok 2 Utworzenie firmy Wybór formy prawnej Wybór nazwy Czynności formalno-prawne Janusz Olearnik

Oprogramowanie biurowe Krok 3 Przygotowanie warunków technicznych Biuro i meble Sprzęt komputerowy Oprogramowanie biurowe Oprogramowanie CMS plus komunikacja z klientami i płatności Domena Profesjonalna strona internetowa Janusz Olearnik

Ustalenie asortymentu Krok 4 Stworzenie oferty produktowej Ustalenie asortymentu Wyszukanie produktów Nawiązanie kontaktów Zawarcie umów z dostawcami Umieszczenie oferty na stronie internetowej Janusz Olearnik

Pozycjonowanie strony internetowej Krok 5 Marketing i sprzedaż Pozycjonowanie strony internetowej Kampania reklamowa Zatrudnienie i wyszkolenie pracowników Janusz Olearnik

Koniec wykładu 5 Janusz Olearnik