Rynek technologii i usług środowiskowych a zrównoważony rozwój

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
EUROPA 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Uniwersytet Medyczny im
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Programowanie perspektywy finansowej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Rynek technologii i usług środowiskowych a zrównoważony rozwój Uniwersytet Łódzki Rynek technologii i usług środowiskowych a zrównoważony rozwój Prof. Zofia Wysokińska Uniwersytet Łódzki

Europeizacja polityki społeczno-ekonomicznej i umiędzynarodowienie rynków narodowych Europeizacja oznacza wpływ integracji europejskiej na państwo narodowe, a w szczególności na jego struktury, procesy i funkcje. Jest to proces stopniowy, prowadzony na drodze dobrowolnej integracji. Prowadzi on do tego, że mechanizmy Unii Europejskiej stają się częścią systemu państwa narodowego. Celem tych procesów jest osiągnięcie wspólnych dla całego ugrupowania integracyjnego korzyści strategicznych w dziedzinie bezpieczeństwa politycznego, zrównoważonego i trwałego rozwoju zapewniającego ochronę środowiska naturalnego, wysoki poziom zatrudnienia i zabezpieczenia socjalnego, podnoszenie stopy życiowej i jakości życia oraz spójności ekonomicznej i społecznej. Ostateczne ukierunkowanie procesu europeizacji służy indywidualnym osobom: obywatelom, konsumentom, bowiem zapewnia on demokratyzację procesów i struktur, przestrzeganie praw człowieka, reguł państwa prawa, społeczeństwa obywatelskiego oraz podstawowych norm bezpieczeństwa i jakości towarów dla ochrony praw ich nabywców.

W procesie europeizacji obie sfery-europejska i narodowa wzajemnie na siebie wpływają i przenikają się. Państwa narodowe bowiem współpracują ze sobą na płaszczyźnie ponadnarodowej dochodząc do wspólnych koncepcji, integracji celów i działań. W tym procesie dochodzi do zwiększenia spójności gospodarczo-społecznej oraz do stopniowego procesu europeizacji polityk i umiędzynarodowienia rynków.

Priorytety nowej polityki środowiskowej Unii Europejskiej przeciwdziałanie niekorzystnym zmianom klimatu, ochrona różnorodności biologicznej, ograniczenia wpływu zanieczyszczenia na zdrowie; lepsze wykorzystanie zasobów naturalnych.

W Unii Europejskiej dominuje polityka zorientowana na: Innowacyjność Biotechnologie Nanotechnologie Technologie środowiskowe O ile jednak USA i Japonia mają wiodącą rolę w biotechnologii i nanotechnologii, to Unia Europejska jest liderem w technologiach środowiskowych. W odniesieniu do technologii środowiskowych na drugim miejscu jest Japonia OECD SCIENCE, TECHNOLOGY AND INDUSTRY SCOREBOARD 16 2007 – ISBN 978-92-64-03788-5 – © OECD 2007, p.p.9-16

USA (Kalifornia) i Japonia (Tokyo) to dwa przodujące regiony w ICT i biotechnologii. Europa (w tym głównie Niemcy) pozostaje za nimi w tyle w tych dziedzinach, natomiast jest liderem w technologiach ukierunkowanych na ochronę środowiska. (odnawialna energia, technologie w dziedzinie gospodarki odpadami, technologie ukierunkowane na redukcję emisji pojazdów samochodowych). Na drugiej pozycji w tej dziedzinie jest Japonia. OECD SCIENCE, TECHNOLOGY AND INDUSTRY SCOREBOARD 16 2007 – ISBN 978-92-64-03788-5 – © OECD 2007, p.p.9-16.

Wsparcie dla innowacji i technologii-7th Framework Programme of the EU Health -Zdrowie Food, Agriculture and Fisheries, Biotechnology- Żywność, Rolnictwo, Rybołówstwo , Żywność, Rolnictwo, Rybołówstwo , Biotechnologia Information & communication technologies- Technologie informacyjne i komunikacyjne Nanosciences, nanotechnologies, materials & new production technologies – Nanotechnologie i nanomateriały Energy -Energia Environment (including Climate Change) – Środowisko, w tym zmiany klimatyczne Transport (including aeronautics) -Transport (włącznie z lotniczym) Socio-economic Sciences and the Humanities- Nauki Społeczno-ekonomiczne i humanistyczne Space -Przestrzeń Security- Bezpieczeństwo

Strategia Europa 2020 Główny cel: zapewnić UE wyjście z kryzysu i przygotować europejskiej gospodarki na wyzwania następnego dziesięciolecia. Trzy najważniejsze czynniki wzrostu, których realizację zapewnią konkretne działania na szczeblu unijnym i krajowym, to: wzrost inteligentny (zwiększenie roli wiedzy, innowacji, edukacji i społeczeństwa cyfrowego), wzrost zrównoważony (produkcja efektywniej wykorzystująca zasoby naturalne i ludzkie przy jednoczesnym zwiększeniu konkurencyjności) wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju nie tylko w samej Europie ale również i w regionach pozaeuropejskich krajów rozwijających się, opartym na transferze wiedzy i innowacji oraz na zwiększaniu możliwości zatrudnienia w sektorach bazujących na czystszych i bardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego technologiach., wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu (zwiększenie aktywności zawodowej, podnoszenie kwalifikacji i walka z ubóstwem).

Nowe programy strategiczne Unii Europejskiej zapowiadają ukierunkowanie Europy na: wzrost innowacyjności gospodarki i zdolność do rozwoju opartego na przewadze wynikającej z kreatywności jej dobrze wykształconych obywateli i ich zdolności do przedsiębiorczości i podejmowania aktywnej współpracy z partnerami spoza Europy, w tym głównie w rozwijających się krajach Azji i Afryki. wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju nie tylko w samej Europie ale również i w regionach pozaeuropejskich krajów rozwijających się, opartym na transferze wiedzy i innowacji oraz na zwiększaniu możliwości zatrudnienia w sektorach bazujących na czystszych i bardziej przyjaznych dla środowiska naturalnego technologiach. walkę z ubóstwem i wykluczeniem społecznym

Cele „20/20/20" w zakresie klimatu i energii zwiększenia do 2020 roku efektywności energetycznej o 20%; zwiększenia do roku 2020 udziału energii ze źródeł odnawialnych do 20% całkowitego zużycia energii finalnej w UE; (dla Polski wskaźnik obniżono do 15%) zmniejszenia do 2020 roku emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20%, w porównaniu do 1990 roku, z możliwością wzrostu tej wielkości nawet do 30%, pod warunkiem, że inne kraje rozwinięte zobowiążą się do porównywalnej redukcji emisji, a wybrane kraje rozwijające się wniosą odpowiedni wkład na miarę swoich możliwości redukcyjnych.

Inicjatywy przewodnie w Strategii Europa 2020 Unia innowacji - wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej i innowacji do rozwiązywania naszych największych problemów oraz likwidacja przepaści między światem nauki a rynkiem, tak by wynalazki stawały się produktami. Młodzież w drodze - poprawa jakości i atrakcyjności europejskiego szkolnictwa wyższego na arenie międzynarodowej poprzez wspieranie mobilności studentów i młodych specjalistów. Konkretnym tego przejawem powinna być większa dostępność stanowisk w państwach członkowskich dla kandydatów z całej Europy oraz właściwe uznawanie kwalifikacji i doświadczenia zawodowego. Europejska agenda cyfrowa - osiągnięcie trwałych korzyści gospodarczych i społecznych z jednolitego rynku cyfrowego opartego na bardzo szybkim Internecie. Do 2013 r. wszyscy mieszkańcy Europy powinni mieć dostęp do szybkiego łącza internetowego. Europa efektywnie korzystająca z zasobów - wsparcie zmiany w kierunku gospodarki niskoemisyjnej i efektywniej korzystającej z zasobów. Europa powinna trzymać się celów wyznaczonych w strategii 2020 w odniesieniu do produkcji energii, efektywności i konsumpcji. Obniżyłoby to do 2020 roku wartość importu ropy naftowej i gazu o 60 mld euro. Polityka przemysłowa na rzecz ekologicznego rozwoju - zwiększanie konkurencyjności unijnego sektora przemysłu w warunkach pokryzysowych, wsparcie przedsiębiorczości i rozwój nowych umiejętności. Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia – rozwój kapitału ludzkiego i zapewnienie trwałości modeli społecznych w obliczu odchodzenia na emeryturę pokolenia wyżu demograficznego; Europejski program walki z ubóstwem - zapewnienie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej poprzez pomoc osobom biednym i wykluczonym społecznie oraz umożliwienie im aktywnego uczestniczenia w życiu.

Postępy w realizacji tych priorytetów będą mierzone w odniesieniu do pięciu nadrzędnych celów UE, które państwa członkowskie przełożą na cele krajowe, uwzględniając swoje pozycje wyjściowe: wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 20-64 lat powinien wynosić 75%; (dla Polski cel jest wyznaczony na 71%); na inwestycje w badania i rozwój należy przeznaczać 3% PKB Unii; należy osiągnąć cele „20/20/20" w zakresie klimatu i energii; liczbę osób przedwcześnie kończących naukę szkolną należy ograniczyć do 10%, co najmniej 40% osób z młodego pokolenia powinno zdobywać wyższe wykształcenie; liczbę osób zagrożonych ubóstwem należy zmniejszyć o 20 mln.

Horizon 2020 - The Framework Programme for Research and Innovation (2014-2020) stanowi pierwszą inicjatywę skupiającą w jednym programie wszystkie unijne środki na finansowanie badań naukowych i innowacji: Badania pionierskie (ERC, Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych) Przyszłe i powstające technologie (EIT, Europejski Instytut Innowacji i Technologii ) Zasoby ludzkie (Marie Curie) Badania tematyczne, jak zdrowie i zmiany demograficzne, bezpieczeństwo żywności i gospodarkę ekologiczną, energię, transport oraz zmiany klimatyczne. Całkowita kwota dla programu Horyzont 2020: 80 mld EUR; 46% wzrostu w stosunku do bieżącego okresu (2007-2013)

Nowe długoterminowe kierunki rozwoju Europy znalezienie właściwej drogi wyjścia z kryzysu, przywództwo w kwestii zmiany klimatu, inwestycje w nowe, niskoemisyjne technologie, w postaci przyszłego wzrostu gospodarczego i nowopowstałych miejsc pracy tworzenie nowych źródeł trwałego wzrostu i spójności społecznej, promowanie Europy obywateli, otwarcie nowej ery dla „globalnej Europy”.

Wzrost efektywności energetycznej; Trzy obszary „zielonego” zrównoważonego wzrostu w gospodarce europejskiej i światowej Wzrost efektywności energetycznej; Ukierunkowanie na zrównoważone rolnictwo, włącznie z rozwojem rolnictwa naturalnego; Zachęcanie do wykorzystywania technologii opartych na energii odnawialnej dla zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Trade and Environment Review 2009/2010 , www.unctad.org

Wolumen rynkowy krajów rozwijających się w zakresie usług środowiskowych można oszacować na ok.8,5% udziału w rynku światowym, przy stałej tendencji wzrostowej w ostatnich latach. Ich udział w światowym eksporcie i imporcie tych usług oscyluje wokół ok.6-7% udziału w handlu światowym, natomiast w światowej produkcji usług środowiskowych przekracza 8% udziału. Świadczy to rosnącym zaangażowaniu inwestycyjnym rodzimych producentów usług środowiskowych w tych krajach oraz w większym jeszcze stopniu o rosnących inwestycjach zagranicznych (z krajów wysoko rozwiniętych) w tym potencjalnie jednym z najbardziej dynamicznie rozwojowych sektorach światowej gospodarki .

WNIOSKI Zrównoważony rozwój i „zielona gospodarka” stanowią istotne wyzwania dla rozwoju Europy i świata w najbliższych 10 latach; Rosnące znaczenie tematyki zrównoważonego rozwoju zarówno w strategiach europejskich (Program Europa 2020) jak i w programach globalnych ONZ/UNEP/UNCTAD powoduje wzrost oczekiwań na bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego i dla zdrowia ludzi wzrost gospodarczy w procesie budowy „zielonej” gospodarki. Europa jest zdecydowanym liderem w świecie w technologiach środowiskowych i konsekwentnie dąży do utrwalenia tej pozycji. W ramach strategii Unii Europejskiej sprzyjających rozwojowi współpracy z krajami spoza Europy, na czoło wysuwają się plany intensyfikacji współpracy z Azją, głównie w ramach technologii oraz towarów i usług środowiskowych, pozyskiwania odnawialnej energii oraz zrównoważonego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. Europa dąży do większej solidarności wobec zjawisk kryzysowych oraz wkracza w nową erę globalną (Global Europe).