Dr Aldona Kopik DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECI SZEŚCIOLETNICH Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
OŚRODKI PRZEDSZKOLNE – szansa na dobry start
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

dr Aldona Kopik DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECI SZEŚCIOLETNICH Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach

PRZYGOTOWANIE DO SZKOŁY Zainteresowanie dojrzałością szkolną ma już długą historię. Obecnie bardzo powszechnie używa się zamiennie terminów DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA GOTOWOŚĆ SZKOLNA PRZYGOTOWANIE DO SZKOŁY gdyż ich definicje niewiele się różnią między sobą. Podstawę różnicowania tych pojęć może stanowić zarówno rozumienie samego procesu dojrzewania, jak też roli uczenia się w procesie rozwojowym.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym i opanowanie treści programowych klasy pierwszej W. Okoń

DOJRZAŁOŚĆ SZKOŁY osiągnięcie przez szkołę takiego poziomu wrażliwości na dziecko, jego potrzeby, oczekiwania, uczenie się i możliwości rozwojowe, jaki stanowi o modyfikacji, kierunku i dynamice zmian programowo - organizacyjnych oraz zmian w procesie nauczania – uczenia się B. Wilgocka-Okoń

Edukacja jest zawsze interwencją w układ żywy, zanurzony w swym bliższym i dalszym środowisku, rozwijający się, obdarzony własną historią i aspirujący ku jakiejś przyszłości. A. Brzezińska

KRYTERIA SZKOLNEJ GOTOWOŚCI W praktyce pojęcie dojrzałości (gotowości) szkolnej dotyczy relacji między środowiskiem szkolnym, środowiskiem rodzinnym a dzieckiem.

KRYTERIA SZKOLNEJ GOTOWOŚCI Wg S. Szumana Wrażliwość na naukę szkolną (zainteresowanie szkołą, wiadomościami i umiejętnościami), Podatność na nauczanie (czy to czego dziecko się uczy jest przystępne i zrozumiałe).

KRYTERIA SZKOLNEJ GOTOWOŚCI Wg E.B. Hurlock Zainteresowanie dziecka uczeniem się, Długotrwałość zainteresowania, pomimo trudności, Osiąganie postępów w uczeniu się.

KRYTERIA SZKOLNEJ GOTOWOŚCI Wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej Umiejętność pokonywania trudności, Samodzielność, Przygotowanie do nauki czytania, pisania i matematyki.

KRYTERIA SZKOLNEJ GOTOWOŚCI Wg D. Golemana Wiara w siebie, Ciekawość, Intencjonalność, Samokontrola, Towarzyskość, Umiejętność porozumiewania się, Umiejętność współdziałania.

KRYTERIA SZKOLNEJ GOTOWOŚCI Wg H. Gasiula Elementy składające się na dojrzałość szkolną: Właściwości jednostkowe – sfera możliwości adaptacji Strona promująca, szkoła – czynniki umożliwiające adaptację Przywiązanie do szkoły – jakość adaptacji

Lista wskaźników dojrzałości szkolnej wg W. Brejnaka Czy dziecko potrafi: Korzystać z przyborów do rysowania, pisania ? Lepić z plasteliny, modeliny ? Grupować przedmioty według barw, kształtu, wielkości ? Wymienić różnice w pozornie podobnych przedmiotach, obrazkach? Dobrać w pary obrazki z uwzględnieniem cechy wspólnej ? Odróżnić z otoczenia dźwięki różnych zwierząt, instrumentów, itp.? Wyróżnić głoskę na początku i na końcu wyrazu ? Odtworzyć prosty układ rytmiczny ? Rozwiązywać proste zagadki ? Swobodnie liczyć kolejno do 20, dodawać i odejmować z przekroczeniem progu dziesiątkowego ?

Lista wskaźników dojrzałości szkolnej wg W. Brejnaka (c.d.) Wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne ? Odróżnia lewą stronę ciała od prawej ? Samo zapinać guziki, założyć buty i zawiązać sznurowadło ? Zgodnie bawić się w grupie ? Przez dłuższą chwilę uważnie słuchać opowiadania, bajki, muzyki ? Opowiadać rozwiniętymi zdaniami, prawidłowo wymawiając głoski ? Podporządkować się poleceniom słownym ? Podać ile ma lat, gdzie mieszka, czym zajmują się rodzice ? Pogodnie rozstać się z rodzicami i nawiązać kontakty ? Być swobodne, szybkie i samodzielne w działaniu ?

Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej PROJEKT BADAWCZY Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej

KONKURS MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU ogłosiło konkurs nr 5/2.1a/2004 na składanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektu „BADANIE STOPNIA PRZYGOTOWANIA SZEŚCIOLATKÓW DO EDUKACJI SZKOLNEJ” W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 Priorytet 2 Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy Działanie 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie Schemat a Zmniejszenie dysproporcji edukacyjnej pomiędzy wsią a miastem

WYMAGANIA KONKURSU Wniosek powinien przewidywać realizację badań na obszarze całego kraju Rozkład geograficzny badań powinien gwarantować reprezentatywność uzyskanych wyników badań w całym kraju, a także powinien uwzględniać wszystkie czynniki różnicujące na płaszczyźnie geograficznej Badania powinny w szczególności obejmować dzieci pochodzące z obszarów wiejskich i małych miast Minimalna liczebność próby dzieci sześcioletnich w całym okresie realizacji projektu powinna wynosić 60.000

dzieci sześcioletnich do podjęcia edukacji szkolnej GŁÓWNY CEL PROJEKTU Diagnoza przygotowania dzieci sześcioletnich do podjęcia edukacji szkolnej

DIAGNOZA Diagnozą objęte zostały podstawowe sfery rozwoju dziecka: rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, rozwój umysłowy, rozwój społeczno-emocjonalny, zdrowie, warunki środowiskowe i wychowawcze, w których przebiega jego rozwój.

MODUŁY BADAWCZE Badania miały charakter kompleksowy. W projekcie realizowane były trzy moduły badawcze wzajemnie od siebie zależne.

MODUŁY BADAWCZE

MODUŁ - RODZIC Celem badań modułu był pomiar Koordynator - Barbara Walasek Celem badań modułu był pomiar warunków rozwoju dziecka (SES rodziny) oraz aspiracji edukacyjnych rodziców wobec własnych dzieci

MODUŁ - DZIECKO ROZWÓJ I ZDROWIE DZIECKA ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY ROZWÓJ UMYSŁOWY ROZWÓJ SPOŁECZNO-EMOCJONALNY

MODUŁ - DZIECKO ROZWÓJ I ZDROWIE DZIECKA Koordynator Ewa Szumilas Celem badania było oszacowanie zbiorowości sześciolatków z pełną i niepełną gotowością zdrowotną oraz wyodrębnienie grupy dzieci o specjalnych potrzebach zdrowotnych oraz edukacyjnych.

MODUŁ - DZIECKO ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY Koordynatorzy: Małgorzata Markowska, Elżbieta Cieśla Celem badania była ocena poziomu rozwoju fizycznego dzieci, sprawności fizycznej, lateralizacji funkcji ciała oraz podstawowych umiejętności ruchowych.

MODUŁ - DZIECKO Celem badania była ocena poziomu rozwoju ROZWÓJ UMYSŁOWY Koordynator – Aldona Kopik Celem badania była ocena poziomu rozwoju umysłowego, gotowości szkolnej oraz poznanie rzeczywistych możliwości i preferencji dzieci w zakresie wykonywania czynności umożliwiających rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

MODUŁ - DZIECKO Celem badania było zdiagnozowanie poczucia ROZWÓJ SPOŁECZNO-EMOCJONALNY Koordynator: Jadwiga Klimaszewska Celem badania było zdiagnozowanie poczucia kontroli i określenie poziomu rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka na podstawie wybranych zachowań, najbardziej istotnych dla prawidłowego funkcjonowania w roli ucznia.

MODUŁ - NAUCZYCIEL Celem badań modułu był pomiar warunków Koordynator – Barbara Walasek Celem badań modułu był pomiar warunków rozwoju dziecka w środowiskach placówek (przedszkoli/szkół).

ETAPY BADAŃ Badania w ramach projektu prowadzone były w roku 2006 w dwóch etapach: Próba losowa I sekwencja – IV-V 2006 – dzieci urodzone w 1999 r. 34 225 dzieci i ich rodziców; 1316 placówek; 3 189 nauczycieli. Średni wiek dzieci 6,8. II sekwencja – IX-X 2006 - dzieci urodzone w 2000 r. 33 616 dzieci i ich rodziców; 1316 placówek; 2 947 nauczycieli. Średni wiek dzieci 6,3.

PROJEKT Projekt zakładał określenie różnic w poziomie rozwoju badanych sfer i przygotowania do nauki w zależności od: płci (chłopcy, dziewczęta); środowiska zamieszkania (miasto, wieś); rodzaju placówki wychowania przedszkolnego (przedszkole, szkoła). Projekt badawczy trwał 20 miesięcy i był finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS oraz MEN.

A. Kopik red., Sześciolatki w Polsce. WYNIKI BADAŃ Uzyskane w toku badań wyniki zaprezentowane zostały w raporcie ogólnopolskim A. Kopik red., Sześciolatki w Polsce. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Raport 2006, Kielce – Bydgoszcz 2007 oraz w 16 raportach wojewódzkich.

WYNIKI BADAŃ W prezentacji ukazane zostały tylko ogólne tendencje w zakresie rozwoju umysłowego z uwzględnieniem różnic wynikających z: płci, środowiska, rodzaju placówki

WYNIKI BADAŃ - ROZWÓJ UMYSŁOWY POZIOM ROZWOJU UMYSŁOWEGO GOTOWOŚĆ SZKOLNA UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNE

OCENA PSYCHOMETRYCZNA Test Matryc J.C. Ravena jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej stosowanych testów na świecie. Służy do badania niewerbalnych zdolności wnioskotwórczych, które są ważnym składnikiem ogólnego rozwoju umysłowego. Bada on trzy podstawowe procesy psychiczne: uwagę, percepcję wzrokową i myślenie. Jest stosowany do oceny możliwości intelektualnych, mierzy on jednak jedynie edukacyjny aspekt tych możliwości.

WYNIKI BADAŃ % centyle Ryc. 1. Poziom rozwoju umysłowego dzieci badanych w I i II sekwencji

WYNIKI BADAŃ Ryc. 2. Poziom rozwoju umysłowego badanych dzieci % centyle Ryc. 2. Poziom rozwoju umysłowego badanych dzieci w podziale na płeć (I sekwencja)

WYNIKI BADAŃ Ryc. 3. Poziom rozwoju umysłowego badanych dzieci % centyle Ryc. 3. Poziom rozwoju umysłowego badanych dzieci w podziale na płeć (II sekwencja)

WNIOSKI Poziom rozwoju umysłowego badanych dzieci oszacowany na podstawie indywidualnych wyników można ocenić jako dobry. Zarówno w I, jak i w II sekwencji badań wyniki przeciętne stanowiły ponad 50%. Wyższe wyniki uzyskały dzieci badane w I sekwencji niż w II (zmiana wieku metrykalnego o pół roku zmienia wyniki). Im dziecko jest starsze, tym wyższe wyniki uzyskuje w teście. Zróżnicowanie wyników uwidoczniło się w grupach badanych chłopców i dziewcząt. W grupie chłopców więcej było wyników powyżej przeciętnej niż u dziewcząt, przy zbliżonym poziomie wyników niskich. Bardzo wyraźne różnice zaobserwowano w poziomie rozwoju umysłowego dzieci miejskich i wiejskich w obu sekwencjach badań na korzyść dzieci z miasta.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Poziom dojrzałości szkolnej określono zmodyfikowaną wersją Testu Dojrzałości Szkolnej B. Wilgockiej – Okoń [2003].Test ten nadal dobrze ocenia i różnicuje badane dzieci. Ocena rzetelności testu wskazuje, że jest on bardziej diagnostyczny w odniesieniu do dzieci badanych w II sekwencji. Współczynnik alfa Cronbacha dla II sekwencji wynosi około 0,8; dIa I sekwencji 0,75 niezależnie od płci dziecka. Trafność testu jest zadowalająca dla badań II sekwencji (odniesiona do testu Ravena; korelacje dodatnie, rzędu 0,2–0,4 istotne, p<0,001, niezależnie od płci dziecka oraz odniesiona do poczucia kontroli badanych dzieci: korelacje ujemne, istotne, p<0,001).

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Poziom przygotowania badanych dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych określony został przy pomocy Testu Dojrzałości Szkolnej DS1 B. Wilgockiej-Okoń. Ogólny poziom rozwoju umysłowego dzieci wyrażony został poprzez cechy szczegółowe: Gotowość do czytania: zadania obejmujące porównywania globalne, analityczne i abstrakcyjne rzeczy, zbiorów i znaków oraz analizę i syntezę przedmiotów konkretnych o różnym stopniu abstrakcyjności. Gotowość do pisania: analizę i syntezę znaków graficznych i figur geometrycznych. Gotowość do liczenia: zadania obejmujące elementarne pojęcia matematyczne (ujmowanie ilościowe i rozumienie mocy zbioru oraz porównywanie zbiorów). Rozumowanie: myślenie przyczynowo-skutkowe i rozumowanie na podstawie rozpoznawania niedorzeczności na obrazkach.

Ryc. 4. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w I sekwencji w podziale na płeć

Ryc. 5. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w II sekwencji w podziale na płeć

Ryc. 6. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w I i II sekwencji w podziale na płeć

Ryc. 7. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w I sekwencji w podziale na środowisko

Ryc. 8. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w I sekwencji w podziale na środowisko

Ryc. 9. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w I i II sekwencji w podziale na środowisko

Ryc. 10. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w I sekwencji w podziale na placówkę

Ryc. 11. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w II sekwencji w podziale na placówkę

Ryc.12. Profile gotowości do czytania, pisania, liczenia i rozumowania dzieci badanych w I i II sekwencji w podziale na placówkę

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA - WNIOSKI Ogólny poziom dojrzałości szkolnej badanych dzieci oceniono jako dobry. Potwierdzono zakładany, wyższy poziom dojrzałości u dzieci kończących edukację przedszkolną niż u dzieci rozpoczynających roczne przygotowanie. Analiza porównawcza wyników ogólnych w grupach chłopców i dziewcząt pozwala na stwierdzenie, że istnieją różnice w poziomie osiągnięć dzieci z porównywanych grup na korzyść dziewcząt. Nie stwierdzono różnic w poziomie dojrzałości szkolnej dzieci miejskich i wiejskich kończących edukację przedszkolną, natomiast wyraźne różnice na korzyść dzieci miejskich występują u dzieci rozpoczynających roczne przygotowanie.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA - WNIOSKI W każdej sekwencji najwyższe wyniki uzyskały badane dzieci w zakresie gotowości do czytania i do liczenia, a najniższe w zakresie rozumowania. Największe zróżnicowanie pomiędzy wynikami I i II sekwencji występuje w zakresie gotowości do pisania i do liczenia, najmniejsze w zakresie gotowości do czytania. W badaniach I sekwencji nie zaobserwowano istotnych różnic pomiędzy chłopcami i dziewczętami, dziećmi wiejskimi i miejskimi, ani między dziećmi uczęszczającymi do szkół i przedszkoli. Różnice takie ujawniły się wyraźnie w badaniach II sekwencji. Analiza porównawcza wyników chłopców i dziewcząt pokazała, że wyższe wyniki w gotowości do czytania, pisania, liczenia oraz w zakresie rozumowania uzyskały dziewczęta. Zdecydowanie wyższy poziom we wszystkich ocenianych aspektach gotowości prezentowały dzieci miejskie i dzieci uczęszczające do przedszkoli.

WYBRANE UMIEJĘTNOŚCI SZKOLNE Obszar badań pedagogicznych w podjętym przedsięwzięciu badawczym zawierał też zadania pozwalające określić poziom wybranych umiejętności, ważnych z punktu widzenia nauki szkolnej dziecka. Pomysł i opracowanie zadań są autorskie. Przygotowane dla badań zadania obejmowały: Wiadomości ogólne, Analizą i syntezę słuchową, Rozumienie czytanego tekstu, Analizę i syntezę wzrokową.

WIADOMOŚCI OGÓLNE U dzieci rozpoczynających naukę szkolną obserwuje się intensywny rozwój zdolności poznawczych, które wynikają z potrzeby poznania i zrozumienia otaczającego świata, pobudzanej przez oddziaływania instytucjonalne i rówieśnicze. Poziom posiadanych przez dziecko wiadomości ogólnych ma istotny wpływ na funkcjonowanie dziecka w roli ucznia. Analiza wyników pozwala stwierdzić, że wyższy poziom wiadomości ogólnych posiadały dzieci kończące edukację przedszkolną. Analiza porównawcza wyników badań II sekwencji wykazała, że wyższy poziom wiadomości ogólnych mają dzieci miejskie niż wiejskie. Zróżnicowanie to widoczne jest także w grupach dzieci uczęszczających do przedszkoli i do szkół na korzyść dzieci z przedszkoli. Różnice te nie wystąpiły w I sekwencji badań.

ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA Większość metod nauki czytania w Polsce to metody analityczno-syntetyczne. Dzieci rozpoczynające naukę muszą więc być zdolne do przeprowadzania precyzyjnych analiz i syntez w zakresie percepcji wzrokowej i słuchowej. Analiza i synteza sylabowa przygotowuje dzieci do analizy i syntezy głoskowej. Warunkiem poprawnej analizy i syntezy jest dobrze działający słuch; analizy i syntezy wzrokowej – wzrok. Pierwszą ocenianą umiejętnością z zakresu analizy i syntezy słuchowej była umiejętność wyróżniania głosek na początku, na końcu i w środku wyrazu. Kolejną umiejętność dokonywania analizy oraz syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów.

WYNIKI BADAŃ % Ryc. 13. Poziom analizy głoskowej wyrazów u dzieci badanych w I sekwencji w podziale na płeć

WYNIKI BADAŃ % Ryc. 14. Poziom analizy głoskowej wyrazów u dzieci badanych w II sekwencji w podziale na płeć

ROZUMIENIE CZYTANEGO TEKSTU Stopień rozumienia tekstu ujawnia się najpełniej w odpowiedziach na pytania kontrolne. Pytania dobiera się tak do tekstu, aby można było ocenić, czy rozumienie jest prawidłowe, fragmentaryczne, czy też brak jest rozumienia czytanego tekstu. Rozumienie prawidłowe występuje wtedy, gdy dziecko rozumie istotny sens wraz ze szczegółami. O rozumieniu fragmentarycznym mówimy, gdy dziecko rozumie tylko istotny sens lub szczegóły. Jeśli dziecko nie potrafi odpowiedzieć na pytania, ani opowiedzieć, o czym jest tekst, to znaczy, że nie rozumie ono treści czytanego tekstu.

WYNIKI BADAŃ % Ryc. 15. Poziom rozumienia /czytanego przez nauczyciela/ tekstu u dzieci badanych w I sekwencji w podziale na płeć

WYNIKI BADAŃ % Ryc. 16. Poziom rozumienia /czytanego przez nauczyciela/ tekstu u dzieci badanych w II sekwencji w podziale na płeć

ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA Poziom analizy i syntezy wzrokowej badanych dzieci był zróżnicowany ze względu na rodzaj wykonywanego zadania. Dzieci badane w II sekwencji charakteryzował niższy poziom analizy i syntezy wzrokowej we wszystkich próbach. Obserwowano tu zróżnicowanie ze względu na płeć, rodzaj placówki i miejsce zamieszkania. Wyższe wyniki osiągnęły dziewczęta, dzieci mieszkające w mieście i uczęszczające do przedszkoli. U dzieci kończących edukację przedszkolną te różnice się wyrównywały.

WIADOMOŚCI OGÓLNE - WNIOSKI Poziom wybranych umiejętności szkolnych badanych dzieci był dobry i zróżnicowany ze względu na rodzaj wykonywanego zadania. Lepsze wyniki uzyskały dzieci kończące roczne przygotowanie do nauki szkolnej. Porównanie wszystkich kategorii pozwala na stwierdzenie, że płeć dziecka, środowisko ani rodzaj placówki nie różnicują wyników I sekwencji badań. Są to jednak czynniki różnicujące wyniki II sekwencji.

PROBLEMATYKA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ W LITERATURZE

Literatura Brejnak W., 2006, Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Warszawa, PZWL. Brzezińska A., 1987, Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. Brzezińska A., 2000, Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa, Scholar. Brzezińska A., 2002, Współczesne ujęcie gotowości szkolnej [w] O pomyślny start ucznia w szkole pod red. W. Brejnaka, Biuletyn informacyjny PTD nr23 Wydanie Specjalne, Warszawa. Brzezińska A.I., 2005, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk, GWP. Gruszczyk – Kolczyńska E., 1989, dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszwa, IWZZ. Gruszczyk – Kolczyńska E., 1997, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki,, Warszawa, WSiP. Hurlock E.B.,1985, Rozwój dziecka, Warszawa, PWN. Janiszewska B., 2006, Ocena dojrzałości szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Seventh Sea

Literatura Karwowska – Struczyk M., 2000, Nisze ekologiczne a rozwój dziecka, Warszawa, IBE. Kopik A., 1996, Akceleracja rozwoju dzieci siedmioletnich rozpoczynających naukę szkolną, Kielce, WSP. Kopik A., 1999, Wykorzystanie testów dojrzałości szkolnej w ocenie przygotowania dzieci do szkoły [w] G. Treliński red., Niektóre problemy pomiaru czynności i zjawisk dydaktycznych, Kielce, WSP. Kopik A., red., 2007, Sześciolatki w Polsce. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Raport 2006, Kielce, Wydawnictwo Tekst. Kopik A., red., 2007, Sześciolatki w Polsce. Diagnoza badanych sfer rozwoju. Raport 2006, Kielce, Wydawnictwo Tekst. Meinders-Lűcking F., Loy S., 2009, Czy moje dziecko osiągnęło dojrzałość szkolną?, Kielce, Jedność Michalak R., Misiorna E., 2006, Konteksty gotowości szkolnej, Warszawa, CMPPP. Okoń W., 1998, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Sajdak A., 2005, Wprowadzanie dziecka w świat języka matematyki [w] Mój uczeń przekracza próg szkolny pod red. J. Kędzierskiej, Kraków, Wydawnictwo UJ. Szuman S., 1970, O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich [w] Materiały do nauczania psychologii red. L. Wołoszynowa, Warszawa. Waloszek D., 1993, Przygotowanie dzieci sześcioletnich do zadań szkolnych, Zielona Góra, WSP.

Literatura Wilgocka – Okoń B., 2002, Gotowość szkolna w perspektywie historycznej [w] W. Brejnak red., O pomyślny start ucznia w szkole, Biuletyn informacyjny PTD nr23 Wydanie Specjalne, Warszawa. Wilgocka – Okoń B., 2003, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Woynarowska B. red., 2000, Zdrowie i szkoła, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Wygotski L.S. 1971, Wybrane prace psychologiczne, Warszawa, PWN. Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995, Psychologia dziecka, Warszawa, WSiP. Zabłocki J.K., Brejnak W. red., 2008, Emocjonalno-społeczne uwarunkowania dojrzałości szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo UKSW.

www.6latki.com

DZIĘKUJĘ