Wada słuchu i zaburzenia mowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Organizacja nauczania indywidualnego
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
Indywidualne nauczanie
logopedyczny-prezentacja
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Logopedia w szkole.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wada słuchu i zaburzenia mowy Alicja Zyska SOSW dla Dzieci Niesłyszących w Szczecinie

W Ośrodku funkcjonuje: Przedszkole Publiczne nr 6 SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl W Ośrodku funkcjonuje: Przedszkole Publiczne nr 6 Szkoła Podstawowa nr 22 Gimnazjum nr 56 Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 18 II Uzupełniające Liceum Zawodowe Internat Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

Stopnie uszkodzenia słuchu: Niedosłuch lekki (od 25 do 40 dB) SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl Stopnie uszkodzenia słuchu: Niedosłuch lekki (od 25 do 40 dB) - powoduje trudności w rozumieniu i słyszeniu mowy cichej i z pewnej odległości. Mogą wystąpić trudności ze słyszeniem i rozumieniem nowych zwrotów czy nazw. W rozwoju mowy występują zaburzenia artykulacji. Niedosłuch umiarkowany (od 41 do 60 dB) - charakteryzuje się tym, że dziecko bez aparatu słuchowego, stojąc twarzą w twarz z rozmówcą, może mieć trudności w rozumieniu mowy z odległości 1,5 metra i opuszcza często pojedyncze słowa (nie rozumie, niedosłyszy). Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

Głuchota całkowita brak reakcji na bodźce słuchowe. SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl Niedosłuch - znaczny - ciężki ( od 61 do 80 dB) - charakteryzuje się znacznym ubytkiem słuchu. Dziecko słyszy tylko głośna mowę, ma trudności w zrozumieniu dyskusji grupowych, występują zaburzenia mowy, słownictwo jest w bardzo dużym stopniu ograniczone. Niedosłuch ten pozwala usłyszeć głośne dźwięki z odległości 30 cm. Dzieci mogą rozumieć tylko pojedyncze samogłoski, a nie spółgłoski. Mowa jest mało zrozumiała dla osób słyszących. Niedosłuch głęboki -dziecko odbiera raczej wibracje niż totalne układy, szybciej odczyta mowę z ust, niż usłyszy. Jego wymowa jest mocno zniekształcona. Konieczne są mocne aparaty słuchowe i intensywna rehabilitacja. Głuchota całkowita brak reakcji na bodźce słuchowe. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU Konsekwencje, jakie powoduje utrata słuchu, są zależne od wielu czynników. Należy wśród nich wymienić przede wszystkim: wiek, w jakim nastąpiła utrata słuchu - czy mamy do czynienia z głuchotą powstałą przed, czy po opanowaniu mowy jako środka porozumiewania się; rodzaj i stopień utraty słuchu - w jakim zakresie odbiór różnych częstotliwości został uszkodzony; protezowanie słuchu - czy miało miejsce w przeszłości i jak długo, czy obecnie osoba niesłysząca korzysta z aparatów słuchowych; Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU Konsekwencje, jakie powoduje utrata słuchu, są zależne od wielu czynników. Należy wśród nich wymienić przede wszystkim: umiejętność wykorzystania posiadanych resztek słuchu - jakie bodźce akustyczne osoba z uszkodzonym słuchem jest w stanie odebrać i zidentyfikować bez pomocy aparatów słuchowych czy innych urządzeń; czynniki środowiskowe okresu dzieciństwa - czy rodzice słyszą czy są niesłyszący, czy w tym okresie była prowadzona efektywna praca rewalidacyjna z dzieckiem niesłyszącym przez rodziców, poradnie specjalistyczne lub w innej formie; czynniki środowiskowe wieku szkolnego - w jakiej szkole odbywała się nauka, z kim spędzało czas wolny; Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU aktualne warunki rodzinne osoby niesłyszącej czy rodzice i rodzeństwo są słyszący czy niesłyszący, jakie są kontakty z bliższą rodziną, kolegami itp.; podstawowy sposób porozumiewania się z otoczeniem – czy jest to mowa dźwiękowa z odczytywaniem z ust i odbiorem akustycznym, język migowy, pismo, gestykulacja, kombinacja tych elementów itp.; cechy osobowości osoby niesłyszącej - w tym ogólny poziom inteligencji, zdolności ustroju do kompensacji, motywacje i możliwości w zakresie integracji z osobami słyszącymi itp. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl KONSEKWENCJE UTRATY SŁUCHU Najistotniejsze konsekwencje wczesnej utraty słuchu występują w sferze zdolności poznawczych związanych z językiem. Mówiąc o dziecku niesłyszącym, należy pamiętać , że nie głos, ale słowo jest prawdziwym problemem głuchych - mówimy nie tylko po to, aby powiedzieć innym, co myślimy, ale również, aby powiedzieć to sobie samemu - język jest częścią myślenia. Dziecko niesłyszące, odbiera raczej wibracje niż totalne układy, odczyta wpierw mowę z ust niż usłyszy. Jego język i wymowa jest mocno zniekształcona - wymaga specjalnych potrzeb edukacyjnych. Może się okazać, że nigdy nie będzie posługiwało się mowa werbalną. Aparat słuchowy nie czyni z ucznia z uszkodzonym słuchem osoby normalnie słyszącej. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

JAK NAUCZYCIEL MOŻE POMÓC DZIECKU Z WADĄ SŁUCHU SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl JAK NAUCZYCIEL MOŻE POMÓC DZIECKU Z WADĄ SŁUCHU Podstawowym warunkiem dobrej pracy nauczyciela z dzieckiem z wadą słuchu jest wnikliwe rozpoznanie umiejętności i możliwości dziecka. Uczeń taki powinien być pod stałą obserwacja nauczyciela. 1. Zadbać o zmniejszenie poziomu hałasu w klasie. 2. Zmniejszyć pogłos. 3. Zadbać o prawidłowe posadzenie ucznia w klasie. 4. Pamiętać, w jaki sposób mówimy do ucznia. 5. Zebrać wiedzę o uczniu. 6. Wypracować formy pracy z dzieckiem. 7. Współpracować z rodzicami. 8. Przygotować uczniów do obecności kolegi z aparatem słuchowym. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ W SZKOLE UCZNIA Z WADĄ SŁUCHU SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ W SZKOLE UCZNIA Z WADĄ SŁUCHU Znaczący wpływ na niepowodzenia mają: Skąpy zasób pojęć, a zwłaszcza braki w pojęciach abstrakcyjnych. Przewaga w słownictwie dziecka słów rzeczownikowych, trudności z ich odmianą przez przypadki, braki wyrażeń określających czynności oraz innych części mowy ważnych przy budowaniu zdań, szczególnie zdań rozwiniętych. Trudności w używaniu poprawnych pytań i odpowiedzi, w budowaniu poprawnych zdań. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ W SZKOLE UCZNIA Z WADĄ SŁUCHU SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ W SZKOLE UCZNIA Z WADĄ SŁUCHU Trudności w czytaniu ze zrozumieniem ze względu na ograniczony zasób słownictwa. Trudności w opowiadaniu. Trudności w wypowiadaniu się na piśmie i inne. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

METODY I FORMY PRACY W SZKOLE DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl METODY I FORMY PRACY W SZKOLE DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH W procesie nauczania dzieci niesłyszących wykorzystuje się trzy grupy metod: ogólne metody nauczania, stosowane we wszystkich typach szkół; metody specjalne, stosowane w zależności od przedmiotu i treści nauczania; metody specyficzne, jak metody rozwijania sprawności językowej, odczytywanie wypowiedzi z ust. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANE METODY W KSZTAŁCENIU DZIECI NIESŁYSZĄCYCH SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANE METODY W KSZTAŁCENIU DZIECI NIESŁYSZĄCYCH 1. Metody oparte na słowie: pogadanka, opowiadanie, opis, praca z książką. 2. Metody oparte na obserwacji: pokaz, pomiar. 3. Metody oparte na działaniu praktycznym: zajęcia praktyczne, metoda laboratoryjna. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

METODY NAUCZANIA MOWY Metoda ustno - słuchowa SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl METODY NAUCZANIA MOWY Metoda ustno - słuchowa   Metoda ta łączy naukę mowy ustnej z wykorzystaniem resztek słuchu, przy pomocy aparatów słuchowych indywidualnych bądź stacyjnych. Metoda ta wspomagana umownymi gestami to fonogesty. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

METODY NAUCZANIA MOWY Metoda ustna SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl METODY NAUCZANIA MOWY Metoda ustna Jej celem nadrzędnym jest nauka i rozwój mowy dźwiękowej.  W nauce mowy dźwiękowej wychodzi się od wywołania głoski, ćwiczenie w sylabach i w znanych wyrazach. Wyklucza się stosowanie migów i gestów. . Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

METODY NAUCZANIA MOWY Metoda kombinowana SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl METODY NAUCZANIA MOWY Metoda kombinowana Metoda ta, to system, który opiera się na nauczaniu mowy dźwiękowej z wykorzystaniem alfabetu palcowego i - lub języka migowego. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

METODY NAUCZANIA MOWY Totalna komunikacja SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl METODY NAUCZANIA MOWY Totalna komunikacja Jest to porozumiewanie się za pomocą wszystkich dostępnych środków: mowy ustnej, języka migowego, daktylografii, fonogestów, odczytywania mowy z ust, pisania, czytania, wykorzystywania resztek słuchu. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

ORGANIZACJA REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl ORGANIZACJA REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ Prowadzenie zajęć z rewalidacji indywidualnej wymaga od nauczyciela dobrej znajomości dziecka. Prowadząc rewalidację indywidualną, należy pamiętać o tym żeby: wszystkie ćwiczenia były prowadzone na podstawie znanego dzieciom materiału językowego, dobierając ćwiczenia zachować stopniowanie trudności, dobór metod dostosować do indywidualnych potrzeb ucznia, prowadzić ćwiczenia w formach interesujących ucznia, chwalić ucznia za najmniejsze nawet osiągnięcia, jak najczęściej powtarzać przerobiony materiał. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl ZABURZENIA MOWY Uczniowie słabo słyszący z zaburzeniami ekspresji mowy uniemożliwiającymi swobodną komunikację z innymi osobami. Zalecenia: w ramach godzin rewalidacyjnych należy rozwijać różne sprawności językowe z zakresu mówienia, pisania i czytania; doskonalić umiejętności wypowiadania się w formie ustnej i pisemnej, rozumienia różnych komunikatów ustnych i pisemnych; w ramach terapii logopedycznej prowadzić trening słuchowy, doskonalić artykulacje, rozwijać analizę i syntezę słuchową, wzbogacać słownictwo; Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.

ZABURZENIA MOWY zachęcać do aktywności poznawczej i czytelnictwa; SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH im. Hansa Christiana Andersena 70-116 Szczecin; ul. Szpitalna 15 tel.: (91) 4 82 11 51; fax.: (91) 4 82 10 67 www.soswszczecin.edupage.org email: nieslysz@poczta.onet.pl ZABURZENIA MOWY zachęcać do aktywności poznawczej i czytelnictwa; uczyć poszukiwania, analizowania, hierarchizowania zdobytych wiadomości, korzystania z posiadanej wiedzy oraz skutecznych technik uczenia się; stale rozwijać funkcje psychiczne – myślenie, pamięć, uwagę w oparciu o materiał słowno – pojęciowy; w ocenianiu prac pisemnych uwzględniać występowanie błędów wynikających z wady słuchu; wykorzystywać wszystkie metody komunikacji. Ośrodek jest placówką regionalną dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu w wieku od 3 do 24 roku życia, które nie mają możliwości realizowania obowiązku szkolnego w miejscu zamieszkania.