Nauczanie na odległość a standaryzacja materiałów edukacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Podstawowe pojęcia e-learningu
Katarzyna Szypuła-Sajon
mgr inż. Tadeusz Pietrzak
JĘZYK VHDL Geneza: komputerowa symulacja układu cyfrowego, Departament Obrony USA opis skomplikowanego systemu w postaci schematu jest nieczytelny, szybkie.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Gambit Centrum Oprogramowania i Szkoleń Sp. z o.o Kraków, al.Pokoju 29B/ Autoryzowany dystrybutor Thomson-Reuters.
przetwarzaniu informacji
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Wykonawca główny: Włoska Agencja Narodowa Wykonawcy współuczestniczący: Austriacka Agencja Narodowa Grecka Agencja Narodowa Polska Agencja Narodowa Idea.
Personalizacja kursów e-learningowych
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
(Content Management System)
Zaangażowanie wielu jednostek Studium Języków Obcych Ośrodek Nowych Technologii Edukacyjnych Wieloetapowość prac Tworzenie treści Obróbka metodyczna Obróka.
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Wprowadzenie do prezentacji multimedialnych
Praca dyplomowa inżynierska
Systemy zarządzania treścią CMS
Technologie informacyjne w kształceniu na Politechnice Gdańskiej Wykład 3 Platformy, narzędzia, zasoby Dr inż. Anna Grabowska
JOOMLA – nowoczesny system portalowy open source
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Projekt z Baz Danych II Łukasz Wiatrak Marta Kowalczyk Krzysztof Cywicki.
SIEĆ P2P 1. Definicja sieci równouprawnionej. To taka sieć, która składa się z komputerów o takim samym priorytecie ważności, a każdy z nich może pełnić.
Podsumowanie prac związanych z dostawą sprzętu i oprogramowania oraz szkoleń. Prezentacja funkcjonalności dostarczonego w ramach Projektu oprogramowania.
System webowy do tworzenia kolektywnych prototypów aplikacji sieciowych i mobilnych Łukasz Przywarty
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Zdalne Nauczanie w Praktyce Nowoczesne Metody Nauczania (NMN)
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
PowerPoint – Wprowadzenie
Digitalizacja obiektów muzealnych
Informatyczny system edukacyjny do przedmiotu „Multimedia”
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Autor: Justyna Radomska
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
S.J. Szarża - Serwis WWW Serwis oparty o system CMS.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Prezentacja PowerPoint’a
Network Literacy Katarzyna Chomicz.
Tworzenie prezentacji
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Jak przygotować dobrą prezentacje???
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Strona startowa Wybierz … co Cię interesuje Nasza szkoła Strona Pracowni Strony WWW Prezentacja Wykorzystanie Internetu O autorze Redakcja Zadanie Należy.
Treści kształcenia.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
System Zarządzania Bazą Danych
prezentacja multimedialna
Archiwizacja i zabezpieczenie danych studia stacjonarne 2008/2009 dr Remigiusz Sapa.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Związek Harcerstwa Polskiego rozpoczyna wdrażanie usługi Microsoft Office 365, z którego korzystać będą mogli bezpłatnie wszyscy członkowie organizacji.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Kazimierz Wiatr, Marek Kwaśniewski, Maria Wielgus ACK CYFRONET AGH Iwona Wendel Urząd.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
1 Technologie Informacyjne MS Power Point – podstawy dr Olga Dębicka Zakład Gospodarki Elektronicznej.
Piotrkowska platforma e-learningowa Miasto Piotrków Trybunalski Powiat Piotrkowski Piotrków Trybunalski, , opracował: Marcin Góra.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Wyszukiwanie partnerów do projektów międzynarodowych Możliwość wspólnej pracy nad wnioskiem i współpracy projektowej w ramach tzw. Collaborative.
Modele baz danych - spojrzenie na poziom fizyczny
Zapis prezentacji:

Nauczanie na odległość a standaryzacja materiałów edukacyjnych P o l i t e c h n i k a W a r s z a w s k a Nauczanie na odległość a standaryzacja materiałów edukacyjnych Krzysztof Kaczmarski

Nauczanie na odległość Nauczanie ustawiczne Studia przez Internet ? Publiczne zasoby dydaktyczne (portale edukacyjne) Nowe wyzwanie dydaktyczne Internet środkiem i nośnikiem Ciągle jednak nie jest powszechny

Argumenty... Podnoszenie poziomu wykształcenia społeczeństwa ? Łatwość i dostępność możliwości zmieniania kwalifikacji ? Obniżanie kosztów nauczania ?

Stan aktualny Materiał prezentowany w postaci Duży nakład pracy Slajdów (materiały z wykładów) Skryptów (rozbudowane notatki) Video zapisów z wykładów Multimedialne, interaktywne prezentacje Duży nakład pracy Kosztowna technologia Czasochłonne tworzenie Potrzebne administrowanie zasobami Często brak wynagrodzenia dodatkowych nakładów pracy

Problemy techniczne Brak stabilnych standardów prezentacji Częste zmiany narzędzi autorskich Brak zgodności narzędzi autora i studenta Ciągłe zmiany platform sprzętowych Potrzeba konwersji pomiędzy formatami zapisu danych Uzależnienie od polityki pojedynczych firm software’owych Podniesienie kosztów

Problemy organizacyjne Uczelnie nie są przygotowane do tworzenia materiałów elektronicznych Brak technologii i doświadczeń Autorzy przejawiają spontaniczną aktywność w tej dziedzinie Jak organizować zdalnie konsultacje Jak rozliczać takie zajęcia dydaktyczne Jak zapewnić odpowiednią jakość nauczania Muszą osiągnąć nowy poziom rozwoju organizacyjnego

Przyjrzyjmy się prezentacjom Konstrukcja Lista slajdów Jednolita forma graficzna Podążanie za tokiem rozumowania wykładowcy Zalety Łatwość tworzenia Intuicyjna obsługa pokazu

Przyjrzyjmy się prezentacjom Wady Pojedyncza ścieżka dydaktyczna Brak możliwości zdalnego i szybkiego przeszukiwania zawartości slajdów Ograniczone formy zawartości slajdów (interakcja jest skomplikowana) Dowolność w sposobie prezentacji informacji (prezentacja może stać się nieczytelna)

Materiały dydaktyczne (ogólnie) Podział wykładu na poszczególne rozdziały, kroki, etapy, cegiełki Połączenie cegiełek w prezentacji Kolejność kroków ustalana przez autora Scenariusz wykładu – czy musi być tylko jeden ?

Podstawowa jednostka Klocek (cegiełka) wiedzy Atomowy i niepodzielny Samowystarczalny Typ jest określony i należy do ograniczonego zbioru Tekst, Wyliczenie, Wniosek ... Twierdzenie, Dowód ... Rysunek, Animacja, Schemat ... Testy, Ankiety ... ...

Podstawowa jednostka Scenariusz Reprezentuje pewną sekwencję klocków Tworzenie scenariusza jest niezależne od tworzenia klocków Kilka scenariuszy może się wzajemnie przenikać Scenariusz może mieć jeden wątek główny

Układ scenariusza

Podział kompetencji Autor System odpowiada jedynie za zawartość merytoryczną klocka może określić kilka ścieżek przechodzenia przez wykład System Odpowiada za sposób prezentacji scenariusza Wygląd klocka może się zmieniać w zależności od scenariusza, w którym się znalazł

Zaawansowane możliwości Wprowadzenie do systemu klocków z testami i zadaniami (klocek staje się samodzielnym bytem) Powstaje możliwość rozszerzenia działań w ramach scenariusza Zliczanie punktów zdobytych przez ucznia Zablokowanie dostępu do następnego slajdu jeśli nie zaliczono testu nie zdobyto wymaganej liczby punktów nie rozwiązano zadania Są to własności ustalane przez autora scenariusza Może on więc jednocześnie zdefiniować ścieżki o różnych trudnościach

Repozytorium nauczania Przechowuje scenariusze i klocki wszystkich autorów Autor może do nowo tworzonego scenariusza (wykładu) wybierać klocki innych autorów Konieczna jest meta-informacja o zawartości przechowywanych klocków i scenariuszy W poważnych systemach konieczni są recenzenci materiałów Autoryzacja użytkowników

Schemat systemu Autorzy Studenci Recenzenci CD-ROM Administrator

Użytkownicy

Narzędzia Tworzenia klocków Tworzenia scenariuszy Dedykowane dla każdej klasy klocka Wprowadzenie nowego gatunku klocków wymaga stworzenia odpowiedniego narzędzia Tworzenia scenariuszy Łączenie klocków Wyszukiwanie Wybór sposobu prezentacji Komentarze od autora scenariusza

Narzędzia Zarządzania bazą Prezentacyjne Tworzenie grup studenckich Kontrola uprawnień Funkcje administracyjne Prezentacyjne On-line Przygotowanie wydruków Testy on-line Komentowanie klocka Generator materiałów off-line

Moduł Prezentacyjny A B C D Zawartość klocka Notatka Autora Inne wątki Zawartość klocka A B C D Notatka Autora scenariusza Skok do opinii recenzenta Pytanie do autora scenariusza ?

Moduły i narzędzia

Nowy system – zalety Uporządkowanie materiałów Oddzielenie treści od formy prezentowanej informacji Klocek o danej zawartości tworzony jest tylko raz W miarę rozrastania się bazy klocków tworzenie nowych scenariuszy jest coraz prostsze Scenariusz wykładu może mieć nieliniowy charakter Wszystkie materiały są przechowywane w jednym miejscu

Nowy system - zalety Łatwość wprowadzania nowych klocków Automatyczne tworzenie prezentacji do oglądania off-line Możliwość globalnej zmiany sposobu graficznej prezentacji scenariuszy Łatwość ponownego użycia materiałów Rozbudowane możliwości przeszukiwania zgromadzonych wiadomości Uniezależnienie materiałów edukacyjnych od konkretnych platform sprzętowych Możliwości łączenia zasobów pomiędzy ośrodkami

Sieć nauczania Uczelnia A Uczelnia B Uczelnia C Uczelnia D

SCORM Sharable Content Object Reference Model Koncepcja rozwijana przez konsorcjum ADL (www.adlnet.org) Dokładna specyfikacja organizacji obiektów (klocków) i łączenia ich w scenariusze Specyfikacja wymiany danych pomiędzy serwerami Klocki mogą składać się z dowolnych innych, klocków (sharable content object) Klocki składają się z podstawowych jednostek typu tekst, rysunek, video .... (asset) Graf przejść pomiędzy klockami (Content Structure Format)

SCORM – budowa SCORM Content Aggregation Model – model gromadzenia i współ-dzielenia danych edukacyjnych SCORM Run-Time Environment – specyfikacja sposobu wymiany zawartości pomiędzy różnymi systemami zarządzania nauczaniem (LMS)

Podsumowanie Trwałość – odporność na zmiany technologii Przenośność – działanie na różnorodnym sprzęcie komputerowym Dostępność – łatwość przeszukiwania i przeglądania Ponowne użycie – zdolność do modyfikacji i wielokrotnego wykorzystania

Pytania przed wdrażaniem Jak rozliczać wymianę klocków pomiędzy serwerami ? Jak bardzo scentralizowany powinien być system ? Jakie powinny być dostępne klasy klocków ? Ilu autorów zdecyduje się na współpracę ?