Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHonorata Stachów Został zmieniony 10 lat temu
1
JOOMLA – nowoczesny system portalowy open source
Rajmund Radziewicz
2
Wprowadzenie Joomla (suahili: razem) – CMS rozprowadzany na licencji GNU GPL Wielojęzykowy, wspierający UTF-8 Budowa modułowa, obsługa pamięci podręcznej Obsługa szablonów, komponentów, wsparcie dla RSS Kilka tysięcy dodatków (fora, sklepy internetowe, galerie, szablony) Obsługa wymiany banerów Zróżnicowany poziom dostępu do zasobów (powszechny, rejestrowany, specjalny)
3
Struktura Joomli Pozycje – podstawowe, pojedyncze elementy treści: artykuły, dokumenty, odnośniki do zasobów, obrazy w galerii, produkty w katalogu, itp. Kategorie – kolekcje, zbiory pozycji zgrupowanych ze względu na jakieś kryterium – temat, rodzaj, typ, Sekcje i komponenty – kolekcje kategorii artykułów (sekcje) i innych materiałów (komponenty). Pozycje porządkowane są w kategoriach, kategorie w - sekcjach artykułów lub w komponentach. Kategoria nie może istnieć bez sekcji lub poza komponentem, a w sekcji artykułów i niemal w każdym komponencie musi być przynajmniej jedna kategoria
4
Struktura Joomli – C.D Komponenty – zewnętrzne/wewnętrzne (np. komponent ankiet, formularz kontaktowy, „spinacz RSS”) Moduły (moduł logowania, moduł menu) Kreatory menu, edytor wizualny, zarządzanie multimediami
5
Joomla – obszary robocze
6
Instalacja Prawa dostępu
Prawa dostępu to prawa do wykonywania operacji na plikach katalogach: czytaj [read]: prawo do odczytu pliku lub przeglądania katalogu, zapisz [write]: prawo do zapisu w pliku lub zmieniania zawartości katalogu wykonaj [execute]: prawo wykonywania skryptów lub otwarcia katalogu RXW W systemach *nixowych (np. Linux) użytkownicy mogą posiadać te prawa jako: właściciele [owner] grupa [group] inni [other] (r=4, w=2, x=1)
7
Instalacja C.D właściciel grupa inni r w x r - x r - x 7 5 5
r w r r
8
Użytkownicy - role Autorzy posiadają uprawnienia do:
przesyłania materiałów do wyznaczonych sekcji i kategorii artykułów, edytowania swoich materiałów Redaktorzy posiadają uprawnienia do: dodawania i redagowania artykułów w wyznaczonych sekcjach i kategoriach oraz edytowania i redagowania artykułów wszystkich pozostałych autorów. Wydawcy: dodawania artykułów w każdej sekcji witryny, edytowania (redagowania) artykułów wszystkich innych autorów decydowania o opublikowaniu bądź zakończeniu publikacji każdego artykułu.
9
Użytkownicy systemowi
Operatorzy [Managers], Administratorzy [Administrators], Główny Administrator [Super Administrator]
10
Operatorzy Operatorzy mają prawa do zarządzania artykułami i zarządzania pozycjami menu witryny. Mogą tworzyć, usuwać, kopiować, przemieszczać kategorie i sekcje artykułów. Tworzyć, usuwać, kopiować, przemieszczać artykuły. Tworzyć, usuwać, kopiować, przemieszczać pozycje menu umożliwiające prezentację artykułów. Modyfikować parametry, a także przenosić do śmietnika (ale nie usuwać fizycznie!) wszystkie inne pozycje menu. Operatorzy nie mogą dodawać użytkowników i modyfikować ich uprawnień, instalować składników systemu, posługiwać się innymi komponentami.
11
Administratorzy Administratorzy mają wszystkie prawa przysługujące operatorom oraz mogą dodatkowo: Posługiwać się wszystkimi komponentami, modułami i dodatkami. Dodawać, modyfikować i usuwać konta użytkowników (z wyjątkiem konta głównego administratora) Instalować komponenty, moduły i dodatki (z wyjątkiem szablonów i plików komunikatów językowych). Administrator nie ma prawa zmieniać globalnych ustawień konfiguracyjnych witryny. Nie może też przenieść konta administratora do innej grupy użytkowników.
12
Główny administrator …. może wszystko ;-)
13
Główny administrator Główny administrator jako jedyny ma dostęp do wszystkich funkcji panelu administracyjnego. Ma wszystkie prawa przysługujące administratorom oraz dodatkowo: Prawo modyfikacji ustawień globalnych, Przenoszenia kont administratorów do innych grup - niższej lub grupy głównych administratorów. Instalowania szablonów i plików zawierających lokalizacje językowe..
14
Uprawnienia Uprawnienia: w tym miejscu określamy poziom uprawnień użytkowników do danej kategorii. Są trzy opcje do wyboru: Powszechny - dostęp publiczny: jeśli wybierzesz tę opcję każdy odwiedzający witrynę będzie mógł przeglądać zawartość tej kategorii, Rejestrowany - jeśli wybierzesz tę opcję zawartość tej kategorii będą mogli przeglądać wszyscy zarejestrowani użytkownicy witryny. Specjalny - dostęp specjalny: jeśli wybierzesz tę opcję użytkownicy ze specjalnymi uprawnieniami (autorzy, redaktorzy, edytorzy) będą mogli zależnie od swych uprawnień - dodawać (wszyscy z grupy specjalnej, edytować (edytorzy i wydawcy) i publikować (tylko wydawcy) artykuły.
15
Migracja Przenosiny katalogu /var/www tar zcvf archiwum.tgz /var/www/*
tar -xzvf archiwum.tgz Eksport bazy danych: mysqldump.exe -u user -p baza > kopia.sql Edycja configuration.php
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.