Istota Marketingu Wewnętrznego („MW”)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Marketing Usług - WYKŁAD
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Znaczenie podręcznika
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Przedsiębiorcy i rozwój
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Adam Walicki - 30 września 2010
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Szkolenia, Coaching, PR.
Istota konkurencji w internecie …
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
1. 2 Zarządzanie wiedzą i kwalifikacjami pracowników jako element procesu restrukturyzacji procesu restrukturyzacji Maciej Łukawski.
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Ministerstwo Finansów
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym?
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Proces przewodzenia i kontrolowania
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
MARKETING INTERNETOWY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Opracowanie: Dagmara Lustyk
Zapis prezentacji:

Istota Marketingu Wewnętrznego („MW”) prof. zw. dr hab. Józef Perenc Katedra Marketingu Usług WZiEU Istota Marketingu Wewnętrznego („MW”) Plan wykładu: Istota marketingu wewnętrznego Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Formy „MW” Uwarunkowania „MW” Korzyści ze stosowania „MW”

Literatura zalecana: Praca zbiorowa pod red. M. Daszkowskiej: Marketing. Ujęcie systemowe, WPG Gdańsk 2005 Ph. Kotler i inni: Marketing. Podręcznik Europejski PWE Warszawa 2002 J. Otto: Marketing relacji. Wyd. C.H. Beck 2000 G. Baroniewska: TQM – identyfikacja powiązań i pomiar jakości klienta wewnętrznego, „Organizacja i kierowanie” Nr 3/1999 Zb. Maciąg: Marketing personalny, czyli jak zarządzać personelem w firmie, Business Press 1996

Ad.1. Istota marketingu wewnętrznego Marketing wewnętrzny jest stosowany przez firmy – i polega na szkoleniu i motywowaniu personelu kontaktującego się z nabywcami oraz wszystkich innych pracowników – aby tworzyli zespół zaspakajający potrzeby nabywców. Satysfakcja nabywców jest m.in. uzależniona od jakości obsługi (przez personel pierwszego kontaktu). Najważniejszym zasobem w firmach jest dobrze wykształcony personel. Marketing wewnętrzny dotyczy wszystkich pracowników danej organizacji.

Ad.1. Istota marketingu wewnętrznego Klientem wewnętrznym jest każdy pracownik firmy, który uczestniczy w procesie dostarczania satysfakcji jej odbiorcom. Ph. Kotler stwierdza, że klientom trzeba dostarczyć pożądany łańcuch wartości (użyteczności), którzy umożliwi uzyskanie większych korzyści niż suma poniesionych nakładów. Klient w tym także wewnętrzny ma osiągać przewagę konkurencyjną lub przewagę strategiczną (w dłuższym okresie czasu).

Ad.1. Istota marketingu wewnętrznego Główne zasady marketingu wewnętrznego: Każda firma ma swój rynek wewnętrzny, Pracownik jako klient uczestniczy w wytwarzaniu wartości dodanej, Uczestnikami marketingu wewnętrznego są wszyscy pracownicy zatrudnieni w przedsiębiorstwie, Pomiędzy oferującymi usługi wewnętrzne zawierane są transakcje wg reguły „coś za coś”, Rynek wewnętrzny pozostaje pod wpływem otoczenia zewnętrznego i otoczenia społecznego, Na rynku wewnętrznym wykształcają się prawa i zasady funkcjonowania – odbijające się w kulturze wewnętrznej organizacji

Ad.1. Istota marketingu wewnętrznego Marketing wewnętrzny „przyciąga” i zatrzymuje najlepszych pracowników, a firma jest wtedy rozpoznawana jako bardziej atrakcyjna dla pracujących. Tym co dziś jest „nowe” w marketingu wewnętrznym – to jasno określone cele, odnoszące się do rynku odbiorców oraz usystematyzowane podejście do celów, zasad wartości wyznawanych w danej firmie.

Ad. 2. Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Proces ten składa się z 3 faz: Opracowanie diagnozy i projekt programu marketingu wewnętrznego Wdrożenie programu marketingu wewnętrznego Ustawiczny rozwój i doskonalenie marketingu wewnętrznego

Ad. 2. Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Diagnoza i projekt „MW” – polega na wykonaniu: identyfikacji aktualnego poziomu obsługi, ocena relacji wewnętrznych + wnioski zdefiniowanie pożądanego poziomu obsługi oraz celów marketingu wewnętrznego opracowanie programu marketingu wewnętrznego

Ad. 2. Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Wdrożenie programu „MW” wprowadzenie stosownych zmian organizacyjnych szkolenie personelu (dot. umiejętności obsługowych i komunikacyjnych) budowanie klimatu otwarcia na oczekiwania partnerów ocena skutków wdrożenia programu „MW”

Ad. 2. Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Rozwój i doskonalenie „MW” ma polegać na: badanie marketingowe oczekiwań klientów zewnętrznych i wewnętrznych segmentacje rynku wewnętrznego – ułatwiająca rekrutacje personelu doskonalenie orientacji prousługowej wdrożenie uprawnień i innowacji w MW stałe monitorowanie zadowolenia klientów zewnętrznych i wewnętrznych

Ad. 2. Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Do strategicznych i taktycznych celów marketingu wewnętrznego zalicza się: Cele Wewnętrzne Zewnętrzne A. Strategiczne motywacja pracowników kształtowanie świadomości pozycji klienta kształtowanie zadowolenia pracowników zdobycie klientów utrzymanie klientów B. Taktyczne skuteczne i dobre postawy i zadowolenie menadżerów poprawa know-how pracowników wyróżnienie się od konkurencji zadowolenie klientów

Ad. 2. Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Program marketingu wewnętrznego docelowo powinien obejmować: ustalenie roli i kompetencji każdego członka personelu oraz każdej komórki w stosunku do zadań i funkcji w organizacji określenie zasad kultury wewnętrznej danej organizacji

Ad. 2. Sposoby kształtowania marketingu wewnętrznego Ważną częścią tego programu są szkolenia, dokształcanie personelu a w tym: zapoznanie załogi z istotą, cechami, programem i korzyściami wdrożenia „MW” kształtowanie umiejętności nabywców i dostawców wartości i postaw każdego zatrudnionego, tworzenie więzi informacyjnych z partnerami, monitorowanie i doskonalenie obsługi formowanie postaw otwartości uczestników na wyzwania współczesnego rynku i przemiany zachodzące na nim

Ad. 3. Formy marketingu wewnętrznego Do najważniejszych form (działań) „MW” należą: komunikacja wewnętrzna w firmie, publiczna i interdyscyplinarna realizacja programu szkoleń i i edukacji wewnętrznej cykliczne spotkania i odprawy kierownictwa oddziaływanie motywacyjne

Ad. 3. Formy marketingu wewnętrznego Celem komunikacji wewnętrznej jest: uświadomienie celów i wyzwań stojących przed firmą prezentacja podejmowanych decyzji i działań realizacyjnych informowanie o efektach działalności firmy wzmacnianie motywacji i integracja zatrudnionego personelu

Ad. 3. Formy marketingu wewnętrznego Jedną z odmian komunikacji jest komunikacja masowa, która można realizować następującymi kanałami: materiały drukowane, broszury, plakaty, gazetki środki audiowizualne kampanie internetowe spotkania okresowe i okazjonalne

Ad. 3. Formy marketingu wewnętrznego Programy edukacyjno-szkoleniowe służą: poznania i akceptacji rozwiązań „MW” kreowania pomysłów dotyczących obsługi klientów opanowanie umiejętności i technik ułatwiających pracę organizacja szkoleń, warsztatów dla podnoszenia kompetencji obsługowych korespondencyjne badanie opinii pracowników spotkania menadżerów i menadżerów produktów dla wypracowania kierunków rozwoju

Ad. 3. Formy marketingu wewnętrznego Spotkania i odprawy kierownictwa (briefing session) mają uzupełnić cały program szkoleń i komunikacji wewnętrznej. Pracownicy średniego i najniższego szczebla powinni wiedzieć „Co i dlaczego dzieje się w firmie?”, „Jakie nas czekają zmiany?”, „Jak i kiedy te zmiany wdrażać?” Spotkania te: zwiększają zaangażowanie pracowników ograniczają nieporozumienia kierownictwo ma nadal inicjatywę eliminuję się plotki doskonalona jest komunikacja Wzmacnia się rola przełożonych na niższych szczeblach

Ad. 3. Formy marketingu wewnętrznego Do nowych zachowań trzeba motywować poprzez m.in.: Formy materialne: płaca za wyniki pracy premie, nagrody, świadczenia dodatkowe a w tym: dodatkowe ubezpieczenie samochód (ew. ryczałty) opłata za mieszkanie składka za ubezpieczenia medyczne finansowanie szkoleń itp. Formy pracy materialnej, a w tym: sprawiedliwe okresowe oceny propagowanie postaw i wzorców awanse pochwały, wyróżnienia, odznaczenia współzawodnictwo i podziękowanie

Ad. 4. Uwarunkowania marketingu wewnętrznego Do najważniejszych należą: dobór właściwych pracowników (własny nabór lub poprzez „łowców głów”) angażowanie pracowników w proces podejmowania decyzji stałe szkolenia i kształcenia zainteresowanie i wsparcie okazywane podwładnym kształtowanie przyjaznego środowiska pracy doskonalenie kultury wewnętrznej oparcie „MW” na podstawach etycznych

Ad. 4. Uwarunkowania marketingu wewnętrznego Przykładowe kryteria dla kandydatów do pracy lojalność kreatywność i innowacyjność przedsiębiorczość i dynamika zaangażowanie, dyspozycyjność otwartość i umiejętności komunikacyjne

Ad. 4. Uwarunkowania marketingu wewnętrznego

Ad.5. Korzyści ze stosowania marketingu wewnętrznego Potencjalne korzyści ze stosowania „MW” Poprawa obsługi klientów – dotyczy odbiorców produktów i stopnia ich satysfakcji Lepsza obsługa klientów wewnętrznych Uelastycznienie działalności firmy na rynku Łatwiejsze budowanie kompetencji firmy i jej pracowników Lepsza komunikacja wewnętrzna – otwartość, gotowość służenia Poprawa stosunków międzyludzkich i budowanie klimatu współpracy w firmie Opieranie relacji wewnętrznych zewnętrznych na zasadach etycznych