Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarka odpadami.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Gospodarka odpadami w Warszawie
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
Planowane zmiany prawne
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
Politechnika Krakowska
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
„PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA MIASTA ŁODZI - PGO - ŁÓDŹ” na lata z perspektywą na lata Łódź, Wydział Gospodarki Komunalnej.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI W WARSZAWIE
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Model powiązania obniżonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z wynikiem segregacji.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie

Obowiązki administracji samorządowej w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnienie objęcia wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, zapewnienie warunków funkcjonowania systemu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami lub przedsiębiorcami instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych albo zapewnienie warunków do budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych przez przedsiębiorców, zapewnienie warunków ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania.

Ilość odpadów w perspektywie roku 2020 Tabela 1. Przewidywana ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie m.st. Warszawy do roku 2020 [Mg]

300 m

Wymagania dotyczące gospodarowania wybranymi rodzajami odpadów

Odpady ulegające biodegradacji Relację pomiędzy wydajnością obecnie istniejących „miejskich” zakładów gospodarki odpadami a wymogami osiągnięcia poziomów przetworzenia odpadów biodegradowalnych.

Stan aktualny - wnioski Gospodarka odpadami w m. st. Warszawie nie stanowi systemu, tzn. nie występują powiązania organizacyjne, prawne i finansowe w sposób celowy wykorzystywane do osiągnięcia zaplanowanych celów. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie gospodarowania odpadami konkurują na zasadach rynkowych kierując się maksymalizacją zysków przy wypełnianiu w minimalnym dopuszczalnym zakresie wymogów prawa. Sieć instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów jest niewystarczająca, a rezultaty selektywnej zbiórki niezadowalające, W obecnym stanie bez podjęcia działań organizacyjnych i inwestycyjnych odpowiedzialne za gospodarowanie odpadami komunalnymi władze samorządowe m. st. Warszawy nie osiągną stawianych prawem i aktami planistycznymi celów (jedynie do roku 2010 przy wykorzystaniu istniejących instalacji możliwe jest spełnienie wymagań w zakresie gospodarowania odpadami ulegającymi biodegradacji.) Realizacja postawionych przed samorządem celów wymaga utrzymania przez władze samorządowe bezpośredniego wpływu na realizację i eksploatację instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych.

Jak sobie radzą z tym problemem inne kraje Unii Europejskiej? Należy zwrócić uwagę na znaczny wzrost w ostatnich latach znaczenia termicznej utylizacji odpadów.

Zintegrowany system gospodarki odpadami Uszczelnienie źródła powstawania odpadów, poprzez: obowiązek podpisania umów na odbiór odpadów przez właścicieli nieruchomości, stworzono bazy zawartych umów, kontrola służb miejskich, wykonanie zastępcze. 2. Segregacja odpadów u źródła, utworzenie systemu segregacji odpadów w każdej altance śmietnikowej. 3. Odbiór i transport odpadów poprzez firmy posiadające zezwolenia: zmiana wszystkich zezwoleń, kontrola warunków nałożonych w zezwoleniach.

Ramowy schemat docelowego systemu gospodarowania odpadami dla roku 2020

Zintegrowany system gospodarki odpadami – ciąg dalszy 4. Modernizacja istniejących i budowa nowych instalacji do unieszkodliwiania i odzysku odpadów. 4.1. Rozbudowa i modernizacja ZUSOK przy ul. Gwarków poprzez: zwiększenie wydajności instalacji termicznego przekształcania opadów do 265 tys. Mg rocznie (dwie linie po 17 Mg/h), realizację sortowni zbieranych selektywnie odpadów opakowaniowych, wykorzystanie istniejącej kompostowni do kompostowania odpadów zielonych. 4.2. Realizacja nowego obiektu w zakresie: instalacja termicznego przetwarzania odpadów o wydajności 390 tys. Mg rocznie, instalacje towarzyszące, wykorzystanie lokalizacji ZUOK „Radiowo” przede wszystkim pod realizację funkcji wspomagających selektywną zbiórkę odpadów. 4.3. Realizacja składowisk odpadów,

Co dalej z Zakładem Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych Radiowo? Do czasu realizacji inwestycji polegających na modernizacji ZUSOK-u oraz budowie nowego zakładu termicznej utylizacji, zakłada się działanie ZUOK „Radiowo” w zakresie biologicznego przetwarzania odpadów oraz jego modernizację zmniejszającą uciążliwość dla okolicznych mieszkańców.

Schemat sytemu instalacji odzysku i unieszkodliwiania wraz z bilansem materiałowym

Działania administracyjne podjęte przez Urząd m.st. Warszawy Podejmowane działania administracyjne prowadzą do stworzenia systemu prawa lokalnego opartego na istniejącym ustawodawstwie, poprzez: 1. Projekt uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Stołecznego Warszawy, 2. Projekt uchwały w sprawie „w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.” Oba te dokumenty wprowadzają zapisy sprzyjające selektywnej zbiórce odpadów. Po pierwsze wprowadzają obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki przez właścicieli nieruchomości. Po drugie wprowadzają motywację ekonomiczną dla prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych.

Działania administracyjne podjęte przez Urząd m.st. Warszawy Dodatkowo Władze Miasta będą postulować dokonanie zmian w prawodawstwie, tak aby gmina w pełni była właścicielem odpadów a przejęcie obowiązków posiadacza odpadów nie łączyło się z koniecznością przeprowadzenia referendum gminnego, a wprowadzane było uchwałą Rady Gminy.

Działania inwestycyjne Działania inwestycyjne zamierza się zrealizować etapowo. W I etap przedsięwzięcia planuje się rozbudowę i modernizację ZUSOK, - przygotowania wniosku do funduszy unijnych (grudzień 2006r.), - przygotowanie i rozstrzygnięcie przetargu w zakresie łącznym projektuj-buduj, Poszukiwanie lokalizacji dla nowej instalacji unieszkodliwiania odpadów i dwóch składowisk odpadów, Monitorowanie rozwoju technologii z zakresu unieszkodliwiania odpadów w celu weryfikacji przyjętych rozwiązań i dokonania optymalnego wyboru metody unieszkodliwiania zastosowanej w nowej, drugiej instalacji (np. metoda plazmowa, termiczna).

Przygotowanie inwestycji

Przygotowanie inwestycji

Co nam grozi jeżeli nic nie zrobimy ? Kary nałożone przez Trybunał Sprawiedliwości na wniosek Komisji Europejską po upływie okresów przejściowych, na Polskę mogą się wahać od 50÷250 tys.€ dziennie, można szacować, że w przypadku przeniesienia ich na samorządy, Warszawa musiałaby ponieść koszty od 2÷10 mln.€ rocznie. Przykładowo kary nałożone na Grecję przekraczały 40 tys. € dziennie, które to płatności zostały przeniesione na samorządy nie realizujące dyrektyw Unii Europejskiej m.in. Kretę.

Opłaty za odbiór odpadów w wybranych miastach Unii Europejskiej Średnia roczna opłata za odbiór odpadów w większości miast europejskich wynosi około 180-230 euro na gospodarstwo domowe. Przyjmuje się, że w gospodarstwie domowym żyje średnio około 2,3 osoby, w związku z tym można przyjąć, że koszt odbioru odpadów przeliczany na osobę wynosi około 100 euro. Najczęściej opłata składa się z dwóch elementów: stałej opłaty (tzw. Podatku śmieciowego) wynoszącej około 60-90 euro na rok od gospodarstwa domowego opłaty za jednokrotne opróżnienie pojemnika na odpady wynoszącej około od 3 do 5 euro w zależności od objętości pojemnika (5 euro to opłata za jednokrotne opróżnienie pojemnika o pojemności 240 litrów).

Ile będą płacić mieszkańcy? ILE PŁACI? Pan X ma podpisaną umowę, segreguje odpady Płaci za odbiór odpadów według stawek rynkowych, na obecnym poziomie Pan Y ma podpisaną umowę, nie segreguje odpadów Płaci za odbiór odpadów według stawek rynkowych + mandat za niesegregowanie odpadów (postępuje niezgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku) Pan Z nie ma podpisanej umowy Miasto dokonuje wykonania zastępczego, koszty naliczane zgodnie z uchwałą w sprawie górnych stawkach opłat za odbiór odpadów komunalnych + mandat za niesegregowanie odpadów

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ