Diagnoza oraz analiza SWOT Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Fundusze unijne na rzecz innowacji: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Poznań, 14 stycznia 2008 r. copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved.
ROZWÓJ BAZY B+R POLITECHNIKI KOSZALIŃSKIEJ
Zapis prezentacji:

Diagnoza oraz analiza SWOT Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Autorzy: Elżbieta Kozłowska, Wojciech Pander, Adam Płoszaj, Anna Puchała, Agata Ostrowska

Cel i zakres badania Celem ekspertyzy było opracowanie diagnozy sytuacji społeczno-gospodarczej wraz z analizą SWOT dla Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Metodologia: W toku prac dokonano meta-analizy dostępnych źródeł (badań, analiz, ekspertyz, publikacji naukowych, statystyk publicznych w 6 obszarach analizy). W trakcie analizy wykorzystano model critical thinking, który pozwolił na przygotowanie ścieżek argumentacji opartej na dowodach dla większości naszych wniosków. W ocenach stosowaliśmy punkt odniesienia.

Struktura prezentacji SEKTOR PRZEDSIĘBIORSTW DZIAŁAJĄCYCH W POLSCE WSPÓŁPRACA POMIĘDZY PRZEDSIĘBIORCAMI ORAZ POMIĘDZY PRZEDSIĘBIORCAMI A INNYMI UCZESTNIKAMI RYNKU ROZWÓJ TECHNOLOGII I INNOWACJI, WSPÓŁPRACA SEKTORA NAUKI Z SEKTOREM PRZEDSIĘBIORSTW DOSTOSOWANIE DO PRZEJŚCIA NA GOSPODARKĘ NISKOEMISYJNĄ SEKTOR NAUKOWO-BADAWCZY W POLSCE OTOCZENIE INSTYTUCJONALNE PRZEDSIĘBIORSTW

I. Sektor przedsiębiorstw działających w Polsce

Kluczowe potrzeby Wspieranie zaangażowania przedsiębiorstw w prowadzenie działalności innowacyjnej i wzrost ich aktywności w tym zakresie W odniesieniu do prac B+R warto w sposób kompleksowy odpowiedzieć na potrzeby przedsiębiorstw poprzez: wspieranie rozwoju potencjału technologicznego, finansowego, organizacyjnego i ludzkiego Zwiększenie aktywności polskich przedsiębiorstw w zakresie ochrony własności przemysłowej

Kluczowe potrzeby Wzrost świadomości polskich przedsiębiorców w zakresie korzyści jakie niesienie podejmowanie działalności innowacyjnej, a także informowanie o dostępnych źródłach finansowania Zwiększenie udziału biznesu w finansowaniu prac B+R Zwiększenie dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw poprzez wdrożenie instrumentów dostosowanych do poziomu ryzyka projektu, czy etapu jego rozwoju

II. Współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami oraz pomiędzy przedsiębiorstwami a innymi uczestnikami rynku

Potrzeby sektora Konieczne jest wspieranie współpracy polskich przedsiębiorstw z podmiotami z zagranicy, zarówno w aspekcie wymiany handlowej (eksport), jak i działalności innowacyjnej (zewnętrzne źródła wiedzy). Dotyczy to również współpracy z Europejskimi Platformami Technologicznymi Konieczne jest stymulowanie rozwoju istniejących klastrów i struktur klastrowych. W tym aspekcie istotne jest podnoszenie ich konkurencyjności (w tym innowacyjności) na arenie międzynarodowej. .

Wyzwania Szczególnie istotne jest budowanie relacji pomiędzy dużymi, innowacyjnymi przedsiębiorstwami a sektorem nauki, Wyzwaniem jest zwiększenie poziomu i zakresu współpracy polskich przedsiębiorstw z innymi uczestnikami rynku, w tym innymi przedsiębiorstwami, jednostkami naukowymi, instytucjami otoczenia biznesu.

Wyzwania Konieczność lepszego niż dotychczas wykorzystania zewnętrznych źródeł innowacji (i wiedzy o innowacjach) w działalności gospodarczej przedsiębiorstw. Konieczność integracji z Europejską Przestrzenią Badawczą (Europejskie Platformy Technologiczne).

III. Rozwój technologii i innowacji, współpraca sektora nauki z sektorem przedsiębiorstw

Kluczowe potrzeby Istnieje potrzeba kontynuacji dotychczasowych schematów wsparcia działalności B+R w przedsiębiorstwach i współpracy sektora nauki z sektorem gospodarki. Nacisk powinien zostać położony na wsparcie projektów realizowanych przez konsorcja jednostek naukowych z podmiotami gospodarczymi. Ważnym jest podnoszenie kompetencji w przedsiębiorstwach do prowadzenia prac B+R Wsparciem powinny zostać objęte również duże przedsiębiorstwa, z racji tego, że to głównie aktywność tych firm na polu działalności B+R ma wpływ na wartość wskaźnika BERD i dysponują one największym potencjałem w zakresie działalności B+R. 

Kluczowe potrzeby Niezbędne są zmiany legislacyjne zachęcające przedsiębiorców do podejmowania ryzykownych działań innowacyjnych. Szczególne znaczenie w tym zakresie ma właściwie skonstruowany system zachęt podatkowych. Wśród szczegółowych propozycji można wskazać na: Rezygnację z uzależniania przyznania premii technologicznej od osiągnięcia przez przedsiębiorcę przychodu netto ze sprzedaży towarów lub usług, które zostały wprowadzone w wyniku inwestycji technologicznej, Rozszerzenie zakresu obowiązywania ulgi na nowe technologie na prowadzoną bezpośrednio przez podmiot gospodarczy działalność innowacyjno-wynalazczą  

Kluczowe potrzeby Systemy wyboru projektów powinny koncentrować się przede wszystkim na merytorycznych aspektach ocenianego projektu bezpośrednio związanych z nowatorstwem proponowanego rozwiązania. Potrzebna jest rezygnacja lub ograniczenie znaczenia kryteriów nie związanych bezpośrednio z polem interwencji Ograniczone powinny zostać wymogi formalne- w pierwszej kolejności ocenie powinien być poddawany wyłącznie pomysł na projekt (tzw. fiszka projektowa) System wyboru projektów powinien być wyposażony w mechanizmy „akceptacji ryzyka”. Należy liczyć się z tym, że część projektów B+R nie zakończy się spodziewanym rezultatem  

Kluczowe potrzeby Kwestia niedostatecznej ochrony własności intelektualnej powinna zostać zaadresowana w sposób kompleksowy. Interwencja publiczna powinna być ukierunkowana na następujące cele: wzrost świadomości pracowników naukowych z korzyści płynących z ochrony własności intelektualnej wsparcie prawne pracowników naukowych związane z ochroną własności intelektualnej np. poprzez -wzmocnienie potencjału centrów transferu technologii w tym zakresie, wzrost liczby rzeczników patentowych wsparcie finansowe pracowników naukowych chcących chronić prawa własności przemysłowej w kraju lub za granicą- kontynuacja takich inicjatyw jak program Patent Plus czy działanie 1.3.2 PO IG  

IV. Dostosowanie do przejścia na gospodarkę niskoemisyjną

Kluczowe potrzeby Transformacja w kierunku gospodarki niskoemisyjnej to kluczowe wyzwanie gospodarcze i środowiskowe Przekształcenie gospodarki krajowej w kierunku niższej redukcji gazów cieplarnianych powinno dokonywać poprzez nowe innowacyjne technologie Technologie te pozwolą na wzrost konkurencyjności z równoczesnym  ograniczeniem presji na środowisko w tym zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych. Transformacja w kierunku niskoemisyjnym powinna stanowić silny impuls rozwojowy oraz znaczące pobudzenie innowacyjności gospodarki.

Wyzwania sektora przeciwdziałanie ucieczce emisji poprzez opracowanie i wdrażanie projektów pozwalających na obniżenie emisji wzrost znaczenie krajowych technologii w zakresie redukcji emisji versus import technologii w tym zakresie podkreślenie wagi potrzeby redukcji emisji w społeczeństwie i instytucjach wdrażających wsparcie prac badawczo-rozwojowych oraz wdrożeniowych może wpłynąć na obniżenie ryzyka technologicznego i ekonomicznego projektów w analizowanym obszarze wsparcia.

Istnieje duży potencjał redukcji gazów cieplarniach który znajduje poparcie w krajowych dokumentach strategicznych Redukcja ta może być osiągnięta dzięki inicjatywą w zakresie badań i wdrażania inwestycji innowacyjnych: w inwestycje służące poprawie efektywności energetycznej rozwój niskoemisyjnych źródeł energii oraz czystych technologii węglowych rozwój pozostałych metody redukcji emisji (gospodarka odpadami, rolnictwo, alternatywne paliwa)

V. Sektor naukowo – badawczy w Polsce

Kluczowe potrzeby Zwiększenie publicznych i prywatnych nakładów na B+R Należy wspierać zwiększenie udziału polskich zespołów badawczych w międzynarodowych projektach, zarówno poprzez bezpośrednie bodźce finansowe (np. finansowanie przygotowania wniosków, finansowanie spotkań z potencjalnymi partnerami zagranicznymi), jaki i podnoszenie kompetencji kadr nauki (zarówno kompetencji naukowych, jak i zarządczych).

Kluczowe potrzeby Warto rozważyć zasadność stymulowania liczby zgłoszeń patentowych, przede wszystkim do Europejskiego Urzędu Patentowego poprzez zachęty finansowe, zmniejszające koszty uzyskania ochrony patentowej, W przyszłości należy zapewnić odpowiednie środki na wykorzystanie potencjału wytworzonej infrastruktury (prowadzenie badań przy jej wykorzystaniu), a także na kontynuację rozpoczętych projektów infrastrukturalnych. Ponadto należy kontynuować rozwój specjalistycznej infrastruktury wraz z pojawianiem się nowych potrzeb oraz możliwości technologicznych, W kolejnych latach należy stymulować rozwój kadr nauki i techniki, w szczególności istotne będą działania zmierzające do wzrostu liczby nadanych stopni doktora i doktora habilitowanego.

VI. Otoczenie instytucjonalne przedsiębiorstw

Kluczowe potrzeby Warto stymulować rozwój działalności instytucji otoczenia biznesu w kierunku usług zaawansowanych, specjalistycznych, proinnowacyjnych. W tym celu konieczne jest wsparcie nastawione na rozwój jakościowy rozwój tych podmiotów, w szczególności wzrost kompetencji i umiejętności ich pracowników, Należy tworzyć sprzyjające warunki do rozwijania działalności instytucji otoczenia biznesu na zasadach komercyjnych, tj. finansowanych przez przedsiębiorstwa, tak aby instytucje otoczenia biznesu konkurowały o klientów, a nie o środki unijne, Należy tworzyć sprzyjające warunki do rozwijania działalności instytucji otoczenia biznesu na zasadach komercyjnych. Kluczowy w tym przypadku jest wzrost kompetencji pracowników, a także transfer dobrych praktyk działalności instytucji otoczenia biznesu.