Fundusze unijne w przeddzień wejścia do Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
FUNDUSZE STRUKTURALNE W POLSCE
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Regionalne związki pracodawców projektodawcami funduszy strukturalnych Paweł P.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM PROGRAM ZPORR.
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
1 STAN WDRAŻANIA RPO WD W 2010 r.. 2 PORÓWNANIE PROGRAMÓW – stan na r. Minimum uprawniające do udziału w KRW. Wydatki jako % budżetu programu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Organizacje pozarządowe w procesie absorpcji - obszary współpracy
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
System wdrażania funduszy europejskich w latach Rola partnerów społeczno-gospodarczych Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Warszawa,
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO stan realizacji w woj. podlaskim Białystok, 13 stycznia 2005 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Fundusze unijne w przeddzień wejścia do Unii Europejskiej Integracja to nie kontakty polityków. Integracja to setki powiązań między ludźmi w różnych częściach Europy, ludzi odważnych, umiejących kreować przyszłość (J.K.Bielecki) Fundusze unijne w przeddzień wejścia do Unii Europejskiej

MOŻLIWOŚCI KORZYSTANIA Z FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ SEKTOR MSP PROGNOZOWANA POZYCJA POLSKI W RELACJACH Z UE UWAGA: zakładany poziom składki przy limicie wydatków budżetowych UE na poziomie maksymalnym (1,24 % DNB) i średniorocznych kursach walutowych od 2004 roku, kolejno: 4,25 PLN/euro, 4,2 PLN/euro, 4,2 PLN/euro

Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 Celem strategicznym Narodowego Planu Rozwoju jest rozwijanie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zdolnej do długofalowego, harmonijnego rozwoju, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym.

Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006. Udział środków UE i krajowych w finansowaniu poszczególnych programów operacyjnych (w mln euro)

Programy finansowane z PHARE Programy wewnętrzne Unii Europejskiej FINANSOWANIE MAŁEJ I ŚREDNIEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI, INNE FORMY WSPIERANIA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W POLSCE Programy finansowane z PHARE Programy wewnętrzne Unii Europejskiej Propozycje krajowe Inne formy wspierania Programy organizacji międzynarodowych Kredyty i pożyczki dla małych i średnich przedsiębiorstw Emisja obligacji przez samorządy

PROGRAMY PRZEDAKCESYJNE Program Phare (ok. 1,5 mld EURO rocznie) ISPA (ok. 1 mld EURO rocznie) SAPARD (ok. 0,5 mld EURO rocznie) Fundusze przedakcesyjne są miniaturą Funduszy Strukturalnych

SŁOWNIK (NPR)

FUNDUSZE STRUKTURALNE EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 5.6 mld euro EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY 2.2 mld euro FUNDUSZE STRUKTURALNE 9.7 mld euro FINANSOWY INSTRUMENT RYBOŁÓWSTWA 179 mln euro EUROPEJSKI FUNDUSZ GWARANCJI ROLNYCH I ORIENTACJI 1.6 mld euro Źródło: UKIE

NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 przyjęty w dniu 14 stycznia 2003 r. przez Radę Ministrów Plan jest podstawą negocjowania przez Polskę Podstaw Wsparcia Wspólnoty – kierunków i wysokości wsparcia ze strony funduszy strukturalnych na realizację zamierzeń rozwojowych oraz podstawą interwencji z Funduszu Spójności w pierwszych latach członkostwa

NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 dziedziny wsparcia PRZEDSIĘBIORSTWA ROZWÓJ INFRASTRUKTURY ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH

NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 Łączna suma środków publicznych (fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, środki krajowe) zaangażowanych w realizację Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 wyniesie ponad 14,8 mld Euro, z czego ponad 11,4 mld Euro całości sumy pochodzić będzie ze środków wspólnotowych.

NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 Łączna wartość niezbędnego wkładu ze strony podmiotów prywatnych szacowana jest na około 4,2 mld Euro, co podwyższa łączną sumę środków zaangażowanych w realizację NPR do ponad 19 mld Euro.

NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 Inicjatywy Wspólnotowe Fundusz Spójności Podstawy Wsparcia Wspólnoty SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw SPO Rozwój zasobów ludzkich SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego SPO Transport SPO Pomoc Techniczna Uzupełnienia programowe

Czym jest partnerstwo publiczno-prywatne?   Partnerstwo publiczno - prywatne (PPP) można zdefiniować jako partnerstwo, w którym administracja (rządowa i samorządowa) oraz sektor prywatny realizują wspólne przedsięwzięcia, dzieląc się zarówno zyskiem jak i ryzykiem oraz odpowiedzialnością za podejmowaną działalność. Rezultatem takiego partnerstwa powinno być uzyskanie lepszej jakości świadczonych usług.

Zintegrowany Program Operacyjny ROZWOJU REGIONALNEGO 2004 - 2006 Jest zdecydowanie największym programem operacyjnym, którego finansowanie wynosi : 2,9 mld euro z EFRR i EFS Jak będzie realizowany ZPORR ? Projekty realizowane w ramach wszystkich działań i priorytetów będą wybierane na poziomie regionalnym. Instytucja zarządzająca : MGPiPS Instytucje pośredniczące : Województwa (16)

Jaki obszar kraju będzie obejmował ZPORR ? PRIORYTET 1 ROZBUDOWA I MODERNIZACJA INFRASTRUKTURY SŁUŻĄCEJ WZMOCNIENIU KONKURENCYJNOŚCI REGIONÓW Charakter horyzontalny CAŁY KRAJ Tylko działanie 1.6 - Rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach - Warszawa, Górny Śląsk PRIORYTET 2 WZMOCNIENIE ROZWOJU REGIONALNYCH ZASOBÓW LUDZKICH Ograniczone przestrzennie obszary wiejskie, obszary występowania przemysłów restrukturyzowanych oraz miasta i dzielnice miast zdegradowanych, treny po-przemysłowe, po-wojskowe PRIORYTET 3 ROZWÓJ LOKALNY

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY Podpisanie umowy z beneficjentem Przyjmowanie wniosków URZĄD MARSZAŁKOWSKI Tryb rozpatrywania wniosków Ocena formalna wniosków URZĄD MARSZAŁKOWSKI Ocena merytoryczna wniosków PANEL EKSPERTÓW Rekomendacja wyboru projektów REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY Wybór projektów ZARZĄD WOJEWÓDZTWA Ocena zgodności projektów z celami ZPORR oraz Uzupełnienia ZPORRMGPiPS Podpisanie umowy z beneficjentem WOJEWODA

BARIERY TWORZENIA PROJEKTÓW 1. Nieznajomość kontekstu merytorycznego programu, z którego ubiegamy się o dofinansowanie 2. Nieznajomość „słów kluczy” 3. Nieznajomość zasad polityk Unii Europejskiej 4. Trudności montaży finansowych 5. Brak odpowiednich komórek organizacyjnych 6. Nieznajomość zasad zarządzania projektem Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004

FAZY TWORZENIA I REALIZACJI PROJEKTÓW Po pierwsze, należy dotrzeć do informacji, czy istnieje możliwość napisania projektu, FAZY TWORZENIA I REALIZACJI PROJEKTÓW Po drugie opisujemy przedsięwzięcia, na które chcemy pozyskać pieniądze, Po trzecie opisujemy zgłaszającego, czy zgłaszających projekt, Po czwarte przygotowujemy budżet, Po piąte składamy go we właściwym terminie w instytucji, która ogłosiła konkurs Po szóste realizujemy projekt zgodnie z przyjętym harmonogramem i procedurami Po siódme rozliczamy projekt Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004

KILKA RAD DLA UBIEGAJĄCYCH SIĘ O DOTACJE Przeanalizuj, na co sponsor przeznacza środki Połóż nacisk na te walory, którymi szczególnie jest zainteresowany sponsor Przedstaw projekt w sposób jasny i jednoznaczny, Dokładnie przestrzegaj instrukcji formularza aplikacyjnego Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004

Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004 ODPOWIEDZ NA PYTANIA Czy projekt jest zgodny z zainteresowaniami instytucji finansującej? Czy jest realny? Czy osoby odpowiedzialne za jego organizację mają kwalifikacje i doświadczenie? Czy wnioskowana kwota jest faktycznie potrzebna? Czy inne organizacje realizują już podobne projekty? Czy realizacja projektu mogłaby być kontynuowana po zakończeniu finansowania? Jak organizatorzy zamierzają go ocenić? Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004

DOBRY PROJEKT JEST: konkretny ważny realistyczny na czasie odpowiednio zaadresowany PAMIĘTAJ, ŻE POCZĄTKIEM PROCEDURY JEST PROJEKT, A KOŃCEM SPRAWOZDANIE Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004

WYBRANE LINKI www.mgpips.gov.pl - MGPiPS www.ekofundusz.org.pl - Ekofundusz www.nfosigw.org.pl - NFOSiGW www.stat.gov.pl - Urząd Statystyczny www.euroinfo.org.pl - Euro Info www.ukie.gov.pl – Urząd Komitetu integracji Europejskiej www.parp.gov.pl – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości www.fip.ngo.pl/fipress.php - Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych www.wiadomosci.ngo.pl – Portal organizacji pozarządowych www.batory.org.pl – Fundacja im. Stefana Batorego www.frdl.pl – Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej

Postęp jest niewątpliwie rzeczą dobrą jeśli uzgodni się jego kierunek (Aldous Huxley) PARTNER RE Sp. z o. o. ODDZIAŁ W GLIWICACH ul. Berbeckiego 6, 44-100 Gliwice tel. (32) 231-78-95, fax (32) 231-89-45, e-mail: partnerre@partnerre.com.pl www.partnerre.com.pl Towarzystwo Obrotu Energią ul. Czackiego 7/9/11, 00 – 043 Warszawa tel. fax (22) 827 57 93 e-mail: toe@toe.pl www.toe.pl Dziękuję za uwagę