Fundusze unijne w przeddzień wejścia do Unii Europejskiej Integracja to nie kontakty polityków. Integracja to setki powiązań między ludźmi w różnych częściach Europy, ludzi odważnych, umiejących kreować przyszłość (J.K.Bielecki) Fundusze unijne w przeddzień wejścia do Unii Europejskiej
MOŻLIWOŚCI KORZYSTANIA Z FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ SEKTOR MSP PROGNOZOWANA POZYCJA POLSKI W RELACJACH Z UE UWAGA: zakładany poziom składki przy limicie wydatków budżetowych UE na poziomie maksymalnym (1,24 % DNB) i średniorocznych kursach walutowych od 2004 roku, kolejno: 4,25 PLN/euro, 4,2 PLN/euro, 4,2 PLN/euro
Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 Celem strategicznym Narodowego Planu Rozwoju jest rozwijanie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zdolnej do długofalowego, harmonijnego rozwoju, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym.
Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006. Udział środków UE i krajowych w finansowaniu poszczególnych programów operacyjnych (w mln euro)
Programy finansowane z PHARE Programy wewnętrzne Unii Europejskiej FINANSOWANIE MAŁEJ I ŚREDNIEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI, INNE FORMY WSPIERANIA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW W POLSCE Programy finansowane z PHARE Programy wewnętrzne Unii Europejskiej Propozycje krajowe Inne formy wspierania Programy organizacji międzynarodowych Kredyty i pożyczki dla małych i średnich przedsiębiorstw Emisja obligacji przez samorządy
PROGRAMY PRZEDAKCESYJNE Program Phare (ok. 1,5 mld EURO rocznie) ISPA (ok. 1 mld EURO rocznie) SAPARD (ok. 0,5 mld EURO rocznie) Fundusze przedakcesyjne są miniaturą Funduszy Strukturalnych
SŁOWNIK (NPR)
FUNDUSZE STRUKTURALNE EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 5.6 mld euro EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY 2.2 mld euro FUNDUSZE STRUKTURALNE 9.7 mld euro FINANSOWY INSTRUMENT RYBOŁÓWSTWA 179 mln euro EUROPEJSKI FUNDUSZ GWARANCJI ROLNYCH I ORIENTACJI 1.6 mld euro Źródło: UKIE
NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 przyjęty w dniu 14 stycznia 2003 r. przez Radę Ministrów Plan jest podstawą negocjowania przez Polskę Podstaw Wsparcia Wspólnoty – kierunków i wysokości wsparcia ze strony funduszy strukturalnych na realizację zamierzeń rozwojowych oraz podstawą interwencji z Funduszu Spójności w pierwszych latach członkostwa
NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 dziedziny wsparcia PRZEDSIĘBIORSTWA ROZWÓJ INFRASTRUKTURY ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH
NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 Łączna suma środków publicznych (fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, środki krajowe) zaangażowanych w realizację Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 wyniesie ponad 14,8 mld Euro, z czego ponad 11,4 mld Euro całości sumy pochodzić będzie ze środków wspólnotowych.
NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 Łączna wartość niezbędnego wkładu ze strony podmiotów prywatnych szacowana jest na około 4,2 mld Euro, co podwyższa łączną sumę środków zaangażowanych w realizację NPR do ponad 19 mld Euro.
NARODOWY PLAN ROZWOJU 2004-2006 Inicjatywy Wspólnotowe Fundusz Spójności Podstawy Wsparcia Wspólnoty SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw SPO Rozwój zasobów ludzkich SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego SPO Transport SPO Pomoc Techniczna Uzupełnienia programowe
Czym jest partnerstwo publiczno-prywatne? Partnerstwo publiczno - prywatne (PPP) można zdefiniować jako partnerstwo, w którym administracja (rządowa i samorządowa) oraz sektor prywatny realizują wspólne przedsięwzięcia, dzieląc się zarówno zyskiem jak i ryzykiem oraz odpowiedzialnością za podejmowaną działalność. Rezultatem takiego partnerstwa powinno być uzyskanie lepszej jakości świadczonych usług.
Zintegrowany Program Operacyjny ROZWOJU REGIONALNEGO 2004 - 2006 Jest zdecydowanie największym programem operacyjnym, którego finansowanie wynosi : 2,9 mld euro z EFRR i EFS Jak będzie realizowany ZPORR ? Projekty realizowane w ramach wszystkich działań i priorytetów będą wybierane na poziomie regionalnym. Instytucja zarządzająca : MGPiPS Instytucje pośredniczące : Województwa (16)
Jaki obszar kraju będzie obejmował ZPORR ? PRIORYTET 1 ROZBUDOWA I MODERNIZACJA INFRASTRUKTURY SŁUŻĄCEJ WZMOCNIENIU KONKURENCYJNOŚCI REGIONÓW Charakter horyzontalny CAŁY KRAJ Tylko działanie 1.6 - Rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach - Warszawa, Górny Śląsk PRIORYTET 2 WZMOCNIENIE ROZWOJU REGIONALNYCH ZASOBÓW LUDZKICH Ograniczone przestrzennie obszary wiejskie, obszary występowania przemysłów restrukturyzowanych oraz miasta i dzielnice miast zdegradowanych, treny po-przemysłowe, po-wojskowe PRIORYTET 3 ROZWÓJ LOKALNY
REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY Podpisanie umowy z beneficjentem Przyjmowanie wniosków URZĄD MARSZAŁKOWSKI Tryb rozpatrywania wniosków Ocena formalna wniosków URZĄD MARSZAŁKOWSKI Ocena merytoryczna wniosków PANEL EKSPERTÓW Rekomendacja wyboru projektów REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY Wybór projektów ZARZĄD WOJEWÓDZTWA Ocena zgodności projektów z celami ZPORR oraz Uzupełnienia ZPORRMGPiPS Podpisanie umowy z beneficjentem WOJEWODA
BARIERY TWORZENIA PROJEKTÓW 1. Nieznajomość kontekstu merytorycznego programu, z którego ubiegamy się o dofinansowanie 2. Nieznajomość „słów kluczy” 3. Nieznajomość zasad polityk Unii Europejskiej 4. Trudności montaży finansowych 5. Brak odpowiednich komórek organizacyjnych 6. Nieznajomość zasad zarządzania projektem Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004
FAZY TWORZENIA I REALIZACJI PROJEKTÓW Po pierwsze, należy dotrzeć do informacji, czy istnieje możliwość napisania projektu, FAZY TWORZENIA I REALIZACJI PROJEKTÓW Po drugie opisujemy przedsięwzięcia, na które chcemy pozyskać pieniądze, Po trzecie opisujemy zgłaszającego, czy zgłaszających projekt, Po czwarte przygotowujemy budżet, Po piąte składamy go we właściwym terminie w instytucji, która ogłosiła konkurs Po szóste realizujemy projekt zgodnie z przyjętym harmonogramem i procedurami Po siódme rozliczamy projekt Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004
KILKA RAD DLA UBIEGAJĄCYCH SIĘ O DOTACJE Przeanalizuj, na co sponsor przeznacza środki Połóż nacisk na te walory, którymi szczególnie jest zainteresowany sponsor Przedstaw projekt w sposób jasny i jednoznaczny, Dokładnie przestrzegaj instrukcji formularza aplikacyjnego Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004
Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004 ODPOWIEDZ NA PYTANIA Czy projekt jest zgodny z zainteresowaniami instytucji finansującej? Czy jest realny? Czy osoby odpowiedzialne za jego organizację mają kwalifikacje i doświadczenie? Czy wnioskowana kwota jest faktycznie potrzebna? Czy inne organizacje realizują już podobne projekty? Czy realizacja projektu mogłaby być kontynuowana po zakończeniu finansowania? Jak organizatorzy zamierzają go ocenić? Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004
DOBRY PROJEKT JEST: konkretny ważny realistyczny na czasie odpowiednio zaadresowany PAMIĘTAJ, ŻE POCZĄTKIEM PROCEDURY JEST PROJEKT, A KOŃCEM SPRAWOZDANIE Źródło: Laskowski: Fundusze Unijne, Poznań, 2004
WYBRANE LINKI www.mgpips.gov.pl - MGPiPS www.ekofundusz.org.pl - Ekofundusz www.nfosigw.org.pl - NFOSiGW www.stat.gov.pl - Urząd Statystyczny www.euroinfo.org.pl - Euro Info www.ukie.gov.pl – Urząd Komitetu integracji Europejskiej www.parp.gov.pl – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości www.fip.ngo.pl/fipress.php - Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych www.wiadomosci.ngo.pl – Portal organizacji pozarządowych www.batory.org.pl – Fundacja im. Stefana Batorego www.frdl.pl – Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
Postęp jest niewątpliwie rzeczą dobrą jeśli uzgodni się jego kierunek (Aldous Huxley) PARTNER RE Sp. z o. o. ODDZIAŁ W GLIWICACH ul. Berbeckiego 6, 44-100 Gliwice tel. (32) 231-78-95, fax (32) 231-89-45, e-mail: partnerre@partnerre.com.pl www.partnerre.com.pl Towarzystwo Obrotu Energią ul. Czackiego 7/9/11, 00 – 043 Warszawa tel. fax (22) 827 57 93 e-mail: toe@toe.pl www.toe.pl Dziękuję za uwagę