WSPÓŁDZIAŁANIE PODMIOTÓW EDUKACYJNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bogusława Dorota Gołębniak DSW we Wrocławiu
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Priorytet IX PO KL Podkarpacie stawia na rozwój Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Województwo Podkarpackie.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Projekty zrealizowane w ZS1
„Między tablicą a smartphone”-
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

WSPÓŁDZIAŁANIE PODMIOTÓW EDUKACYJNYCH W KONTEKŚCIE PRAKTYK NAUCZYCIELSKICH dr Izabella M. Łukasik

DIALOG Dialog z Innymi jest podstawą budowania tożsamości nauczyciela. Tylko poznając racje, opinie osób, z którymi wchodzimy w różne relacje, jesteśmy w stanie nabrać dystansu do własnych poglądów, odmienności, czy uprzedzeń. Akceptowanie różnic pozwala na wydobycie kolorytu z sytuacji, gdy pojawi się konflikt, czy opór. Pozostając w dialogu, przy zachowaniu niezależności, otwieramy się na współpracę (Kwiatkowska, 2004, s.197-200).

Obecnie oczekuje się współpracy internacjonalnej między placówkami szkolnymi wszystkich szczebli i określenia priorytetów przez organizacje regionalne i międzynarodowe : Radę Europy, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Organizację do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury – UNESCO, Bank Światowy, Unię Europejską Narodów Zjednoczonych (Rumiński, 2004, s.39).

WSPÓŁPRACA Współpraca między uczelniami kształcącymi przyszłych nauczycieli a placówkami oświatowymi przyjmującymi studentów na praktyki pedagogiczne jest nieodzowna. Tylko przy wspólnym działaniu można maksymalnie wykorzystać czas, aby student mógł nabyć właściwe kompetencje.

PODMIOTY EDUKACYJNE uczniowie student - praktykant student-praktykant uczelnia szkoła

Wyzwania współczesnego świata stawiają przed nami zadania, które czasami są niewykonalne bez wsparcia grupy.

Na początku karieru zawodowej doskonalenie się w roli nauczyciela doprowadza do opanowania „rutynowych czynności” (Singer za: Day, 2004, s.47): rutynowe wzory pracy szybka, intuicyjna reakcja na sytuacje i wydarzenia w klasie założenia przyjęte jako pewnik, które nadają ramy praktyce i dyskusji w klasie, pokoju nauczycielskim oraz innych miejscach w szkole .

Pewne zachowania stają się wykładnią działania (Argyris i Schőn, za: Day, 2004, s. 47-48). Powstało wiele teorii działania, które rzeczowo określają praktykę: […] teoria celowego ludzkiego zachowania, która dla podmiotu stanowi pewien rodzaj kontroli, ale która, zastosowana do tego podmiotu, służy także wyjaśnianiu i przewidywaniu jego zachowania: teorie głoszone – uzasadniają i opisują zachowanie (to, co mówimy, o tym, co robimy) teorie stosowane – realizowane lub są rezultatem teorii głoszonych

Teoria dotycząca nauczycielskiego postępowania musi być kompatybilna do praktyki. Ważna staje się profesjonalna efektywność, która wymaga refleksji - namysłu w działaniu (ograniczona przez kontekst) i nad działaniem. W obliczu rozbudzonej świadomości dokonuje się dekonstrukcja i rekonstrukcja.

Warto odwołać się do Lévi- Straussa, który mówił o „angażowaniu się w dialog z sytuacją”, co pozwala na dostosowanie, a nie zmianę (Day, 2004, s.54).

Wspomnieć należy o „technicznej acjonalności” odnoszącej się do obaw o siebie i o zadania występujące na wcześniejszym etapie programu przygotowującego jednostki do podjęcia pracy w zawodzie. Gdzie ważny staje się kontekst, czyli możliwość rozpoczęcia sprawdzania z innymi przyszłymi nauczycielami swoich podstawowych umiejętności dotyczących kompetencji ogólnych - wykorzystanie mikronauczania (w małych, kontrolowanych środowiskach) (Day, 2004, s.58).

Praktyczne i teoretyczne powody TEORIA PRAKTYCZNA G.Handal (za: Day, 2004, s.57-58) powołuje się na teorię praktyczną. P3 Etyczne uzasadnienie P2 Praktyczne i teoretyczne powody P1 Działania

Okazuje się na przykładzie nauczycieli Norwegii, że często rozmawiają o swojej pracy, podejmują decyzje co, kiedy i jak robić. Zajmują się planowaniem działania P1. Nie zastanawiają się nad powodem uruchamiania pewnych działań P2 i nie starają się znaleźć etycznego uzasadnienia P3.

Praktykant, jeśli przyjrzeć się modelowi nabywania umiejętności Dreyfusa, znajduje się na pierwszym poziomie – nowicjusz. Jego zdaniem, nowicjusz sztywno trzyma się wyuczonych zasad i planów. Ma niewielką percepcję sytuacji i nie odwołuje się do własnego osądu.

Nauczyciel, który znajduje się na poziomie trzecim - kompetentny nauczyciel, czwartym - biegły nauczyciel, czy piątym –ekspert, może ułatwić przejście na poziom drugi –zaawansowanego początkującego. Wprawdzie nadal percepcja sytuacji jest zawężona, ale wytyczne do działań bazują na atrybutach lub aspektach pracy, którym nadawana jest ta sama wartość, bo małe doświadczenie nie pozwala na kładzenie akcentów na ważniejsze elementy (Day, 2004, s.85).

Judyth Sachs (Day, 2004, s.265) wskazuje na istnienie partnerstwa między uniwersytetami i szkołami. Rozróżnia współpracę (collaboration) i współdziałanie (cooperation).

WYMAGANIA DOTYCZĄCE WSPÓŁPRACY Przy współpracy koniecznym jest podejmowanie wspólnych decyzji, opracowanie skutecznego systemu komunikowania się, czasami negocjacji, wszystkie te zabiegi są czasochłonne.

WYMAGANIA DOTYCZĄCE WSPÓŁDZIAŁANIA Współdziałanie wymaga ustalenia zadań w granicach pełnionej roli – w tym przypadku podejmowane zadania dotyczą podmiotu uczelnia-szkoła.

Na tej płaszczyźnie dochodzi do wymiany między pedagogami- badaczami a nauczycielami szkolnymi i administratorami. Wagner (za: Day, 2004, s.266) mówi o porozumieniu w sprawie dostępu do danych, rzeczowym partnerstwie, porozumieniu na rzecz wzajemnego uczenia się.

David Bakan użył terminu sprawczość i wspólnotowość, co wiele lat później zainspirowało Vicki Helgeson do rozwinięcia koncepcji orientacji sprawczej i wspólnotowej (Wojcieszke, 2010, s.173). Sprawczość kieruje uwagę na siebie i realizację własnych celów. Wspólnotowość wymaga koncentracji na Innych a także na swoich relacjach z Innymi.

SPRAWCZOŚĆ Oba konstrukty są niezmiernie ważne w przygotowaniu studenta do roli nauczyciela. Z jednej strony budowanie osobistej koncepcji pedagogicznej, co prowadzi do poszerzenia kompetencji w obszarze swoich zdolności i realizowanych celów, np. znajdowanie własnej strategii dyscyplinowania uczniów, poszerzanie metod i form nauczania z uwzględnieniem własnych priorytetów, nabieranie wprawy w komunikowaniu się na płaszczyźnie nauczyciel-uczniowie, nauczyciel- nauczyciele.

WSPÓLNOTOWOŚĆ Z drugiej strony wspólnotowość, która pozwala na pochylenie się nad problemem dziecka, szukanie wsparcia i doradztwa od koleżanek i kolegów z większym stażem pracy, lepiej radzących sobie w sytuacji szkolnej. Wymiana doświadczeń i dyskusja, realizacja wspólnych pomysłów, które mogą przeistoczyć się w ciekawe projekty pedagogiczne. Otwarcie na ustawiczne kształcenie, kontakt z uczelnią.

Praktyki nauczycielskie dają możliwość bezpiecznego poruszania się w szkolnej przestrzeni, bo pod czujnym okiem profesjonalistów, zarówno teoretyków jak i praktyków.

PRACA W MAŁEJ GRUPIE Nie można zapomnieć o tym, że kształcące są dyskusje między studentami, mającymi świeży ogląd sytuacji. Praktyki odbywane w małych grupach pozwalają na otrzymanie informacji zwrotnej od kolegów. Przećwiczenie trudnych momentów na współtowarzyszach (mikronauczanie).

Student motywacja do podjęcia studiów, wejścia w rolę zawodową wiedza umiejętności/kompetencje zasoby typu: osobowość, charakter, zdolności zaangażowanie oczekiwania wobec instytucji stosunek do dzieci stopień refleksyjności postawa etyczna

Uczelnia przygotowanie przedmiotowe poprzez stosowanie właściwych metod pracy typu mikronauczanie przygotowanie do pracy w zespole skłanianie do autorefleksji, samokontroli antycypowana socjalizacja

Szkoła udostępnienie przestrzeni edukacyjnej dla obserwacji i eksperymentów pedagogicznych wzorce osobowe możliwość konsultacji, korzystania z doradztwa opartego na praktyce nauczycielskiej obserwowanie pracy studentów i ich postaw dokonanie oceny zachowania studentów w czasie praktyki udostępnienie terenu do badań prowadzonych przez nauczycieli akademickich

Wspólne działania realizacja wspólnych projektów edukacyjnych ustalenie kryteriów oceny pracy studentów w ramach praktyki, np. stopień zaangażowania w wykonanie zadania, motywacja, skuteczność, postawa (sumienność, staranność, komunikacyjność, postawa etyczna) …inne propozycje /dyskusja/

Piśmiennictwo Day Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, GWP, Gdańsk. Kwiatkowska H.(2004). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk. Rumiński A. (red.) (2004). Etyczny wymiar edukacji nauczycielskiej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Wojcieszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego, GWP, Gdańsk.