Wykład 6. Miasto – pojęcie, funkcje i rodzaje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Delimitacja Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego
PREZENTACJA NA TEMAT MIASTA KATOWICE
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Problematyka kształtowania układów metropolitalnych
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
1.
Wrocławski Obszar Metropolitalny
Metropolia „Silesia” - wprowadzenie
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
1.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Plac Długosza.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
GMINA MIEJSKO – WIEJSKA: BIAŁOBRZEGI. GMINA MIEJSKO – WIEJSKA: BIAŁOBRZEGI Historia gminy sięga roku 1540 W ciągu pierwszych czterystu lat istnienia Białobrzegi.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Ośrodki usługowe w Gdańsku I 28 stycznia 2016 I. 1.SUiKZP Analizy usług – stan istniejący 3.Ośrodki usługowe 4.Założenia do nowego SUiKZP.
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
Pod pojęciem urbanizacji rozumiemy proces rozwoju i wzrostu znaczenia miast oraz rozprzestrzeniania się miejskiego stylu życia Proces urbanizacji jest.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Analiza zdolności ekonomicznej gminy Nowa Dęba – powiat tarnobrzeski Dominika Pyryt Dorota Bieleń Justyna Buczek Marta Deptuch Zespół Szkół nr 2 w Nowej.
NASZE NADLEŚNICTWO Sucha Beskidzka Konkurs. Podstawowe informacje o Nadleśnictwie Położenie Nadleśnictwa na tle RDLP Katowice. Nadleśnictwo Sucha składa.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Warsztat konsultacyjny
KONSULTACJE Z PARTNERAMI PROJEKTU
Przemysław Śleszyński
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Założenia i koncepcje modeli miast
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
CEL OGÓLNY: Charakterystyka urbanizacji w Polsce
Zapis prezentacji:

Wykład 6. Miasto – pojęcie, funkcje i rodzaje

Miasto większa jednostka osadnicza, skupiająca ludność zatrudnioną w zawodach pozarolniczych; jednostka osadnicza charakteryzująca się wysoką intensywnością zabudowy, małą ilością terenów rolniczych, ludnością pracującą poza rolnictwem oraz prowadzącą miejski styl życia; jednostka osadnicza o przewadze zwartej zabudowy i funkcjach nierolniczych posiadająca prawa miejskie.

Kryteria wyróżniania miast PRAWNO-ADMINISTRACYJNE – prawa miejskie LUDNOŚCIOWE – duża gęstość zaludnienia i duża koncentracja miejsc pracy FUNKCJONALNE – przewaga zatrudnienia w sektorach pozarolniczych (przemysł i usługi) FIZJONOMICZNE – miejski typ zabudowy INFRASTRUKTURALNE – rozwinięta infrastruktura miejska SOCJOLOGICZNE – miejski styl życia

Cechy miasta: odpowiednia liczba ludności i zwartość skupiska ludności, zróżnicowana struktura funkcji z przewagą funkcji pozarolniczych, zwarta struktura zagospodarowania przestrzeni, odpowiadająca strukturze funkcji i liczbie mieszkańców, specyficzny (miejski) styl życia mieszkańców.

Funkcje miasta: to działalności pełnione przez miasto, od których zależy jego powstanie i rozwój, to główne rodzaje działalności (pracy) wykonywanej przez jego mieszkańców; stanowią podstawę rozwoju miasta.

Podstawowe rodzaje funkcji miasta f. produkcyjne – obejmują różne rodzaje działalności produkcyjnej; f. usługowe – dziedziny życia miasta, które składają się na zaspokojenie licznych potrzeb ludności w zakresie handlu, transportu, kultury, oświaty, nauki, ochrony zdrowia, rozrywki itp.

1) FUNKCJE ZEWNĘTRZNE (egzogeniczne, podstawowe, wyspecjalizowane) – to rodzaje działalności produkcyjnej lub usługowej realizowane przez podmioty zlokalizowane w mieście, ale skierowane na rynek pozamiejski, są spełniane przez miasto wobec jego zaplecza, regionu lub kraju, stanowią źródło dochodów gosp. miejskiej oraz decydują o jego rozwoju – określają bazę ekonomiczną miasta; określają specjalizację miasta w strukturze regionu lub kraju; są wyrazem otwarcia miasta na świat zewnętrzny, ich ilość i rodzaje są ściśle związane z wielkością miasta.

2) FUNKCJE WEWNĘTRZNE (endogeniczne, obsługi miasta, uzupełniające) – to rodzaje działalności podejmowane dla zaspokojenia wewnętrznych potrzeb miasta, stworzenia pożądanych warunków życia mieszkańców miasta i prowadzenia działalności gospodarczej w mieście, są spełniane wobec ludności miasta; ich celem jest obsługa wyłącznie mieszkańców miasta, mają charakter wtórny – nie są przyczyną powstania i rozwoju miasta decydują o warunkach życia w mieście; są związane z mieszkalnictwem, gospodarką komunalną oraz usługami o zasięgu lokalnym.

funkcja dominująca (wiodąca) – to funkcja tworząca najważniejszą podstawę życia miasta, f. uzupełniające – inne funkcje, podporządkowane funkcji dominującej Sukcesja funkcji – zjawisko zastępowania się (ewolucji) kolejnych funkcji miasta na pozycji dominującej

Czynniki wpływające na zmianę rangi funkcji miasta: koniunktura lub dekoniunktura w gospodarce krajowej, regionalnej lub lokalnej, wzmożone procesy migracji ludności, przyrost naturalny i zmiany w strukturze wieku i zatrudnienia, uaktywnienie lokalnych czynników rozwoju miasta lub też miast sąsiednich, działalność władz miejskich zachęcająca inwestorów do lokaty kapitałów, czynniki losowe (np. katastrofy), powodujące zmianę dotychczasowych funkcji.

Struktura przestrzenna miasta to: położenie względem siebie różnych działalności w mieście; opis rozmieszczenia zjawisk społeczno-gospodarczych w przestrzeni miasta; realnie istniejące, rozmieszczone w pewien uporządkowany sposób układy jednostek gospodarczych i społecznych wraz z ich wzajemnymi powiązaniami przestrzennymi; zespół nałożonych na siebie układów, odpowiadających podstawowym sferom życia i działalności mieszkańców miasta

Komponentami struktury przestrzennej miasta są: struktura morfologiczna, struktura demograficzno-społeczna, struktura funkcjonalna, które pozostają ze sobą w ścisłych związkach przyczynowo-skutkowych.

Komponenty struktury przestrzennej miasta: STRUKTURA MORFOLOGICZNA to przestrzenne rozmieszczenie i wzajemne związki elementów morfologicznych na obszarze miasta, jak: 1) ulice, drogi, place, parki; 2) tereny budowlane; 3) budynki i urządzenia techniczne, związane z funkcjami miasta; stanowi ramy, w których wykonywane są funkcje miasta i w których organizuje się codzienne życie jego mieszkańców.

Komponenty struktury przestrzennej miasta: STRUKTURA DEMOGRAFICZNO-SPOŁECZNA to rozmieszczenie ludności wg cech demograficznych oraz statusu społecznego mieszkańców; oznacza występowanie na pewnych obszarach miasta zgrupowań ludzi o podobnych cechach społecznych i ekonomicznych, tworzących rejony społeczno-zawodowe (np. inteligenckie, studenckie, robotnicze, rolnicze, mieszane);

Komponenty struktury przestrzennej miasta: STRUKTURA FUNKCJONALNA dotyczy rozmieszczenia i wzajemnego oddziaływania poszczególnych funkcji (działalności) na obszarze miasta i struktury użytkowania terenów miejskich, wyraża proporcje i związki między poszczególnymi funkcjami na terenie miasta,

Najważniejsze kategorie użytków miejskich: tereny zabudowy mieszkaniowej, tereny przemysłowo-składowe, tereny komunikacyjno-transportowe, strefy usługowe, tereny rekreacyjne- wypoczynkowe, nieużytki.

Strefy (obszary) funkcjonalne miast: 1) tereny zabudowy mieszkaniowej zajmują największą, w stosunku do pozostałych funkcji, część obszaru miast, wyraźnie wyodrębniają się w oddzielne osiedla, różnią się zwartością i wysokością zabudowy, standardem mieszkań oraz pozycją społeczną i poziomem zamożności mieszkańców;

Strefy (obszary) funkcjonalne miast: 2) strefy usług i biznesu lokalizacja usług ma charakter rynkowy; na lokalizację placówek usługowych wpływa częstotliwość korzystania z ich usług, cechą handlu i usług jest tendencja do skupiania się w centra handlowo-rozrywkowe lub centra biznesu, w centrum miasta położony jest centralny ośrodek usługowy („dzielnica interesów"), w wielkich miastach jest to city (Central Business District - CBD) – dzielnica finansowo-administracyjno-handlowa – koncentracja banków, biur, domów handlowych, hoteli – bardzo mała liczba stałych mieszkańców i bardzo duża liczba zatrudnionych;

Strefy (obszary) funkcjonalne miast: 3) strefy przemysłowe współcześnie przesuwają się na peryferia miast, lokalizują się wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych (przy drogach, nad kanałami i rzekami żeglownymi, blisko lotnisk); w granicach miasta mieszczą się jedynie „czyste” i nieuciążliwe gałęzie przemysłów zaawansowanej technologii (parki technologiczne, parki biznesu)

Strefy (obszary) funkcjonalne miast: 4) tereny komunikacyjne w miastach pełniących rolę węzłów transportowych wydzieliły się w postaci odrębnych dzielnic, np. tereny kolejowe, lotniska, porty.

Strefy (obszary) funkcjonalne miast: i) inne strefy funkcjonalne tereny rekreacyjne kampusy uniwersyteckie tereny wojskowe tereny sakralne

Model koncentryczny E.W. Burgessa Centralny obszar działalności gospodarczej (Central Business District - CBD) - centrum handlowo-usługowe i biznesowe Strefa przejściowa - obszar otaczający CBD, obejmuje obszary zabudowy mieszkaniowej o niskim standardzie Strefa mieszkaniowa ludności o niskim statusie ekonomicznym Strefa mieszkaniowa klasy średniej Pierścień zewnętrzny (strefa peryferyjna, podmiejska) - obszar mieszkaniowy wyższych klas społecznych CBD 1 2 3 4 5

Model radialno-sektorowy H. Hoyta Centralny obszar działalności gospodarczej (CBD) Strefa przejściowa - obszar otaczający CBD, obejmuje obszary zabudowy mieszkaniowej o niskim standardzie Strefa mieszkaniowa ludności o niskim statusie ekonomicznym Strefa mieszkaniowa klasy średniej Pierścień zewnętrzny (strefa peryferyjna, podmiejska) - obszar mieszkaniowy wyższych klas społecznych

Model policentryczny Ch.D. Harrisa i E.L. Ullmana Centralny obszar działalności gospodarczej (CBD) Strefa handlu hurtowego i przemysłu lekkiego Strefa mieszkaniowa o niskim standardzie Strefa mieszkaniowa klasy średniej (średni standard) Strefa mieszkaniowa ludności zamożnej (wysoki standard) Strefa przemysłu ciężkiego Peryferyjny ośrodek handlowo-usługowy Podmiejskie tereny mieszkaniowe Podmiejskie tereny przemysłowe

Kryterium klasyfikacji miast Rodzaje miast Kryterium klasyfikacji miast Rodzaje miast Wielkość miasta wg liczby mieszkańców i powierzchni: miasta wielkie, średnie, małe Funkcje miejskie – dominujące rodzaje działalności przemysłowe, handlowe, usługowe, rekreacyjne, stołeczne, ośrodki kultu religijnego, centra życia artystycznego, naukowego itp.. Dynamika rozwoju – poziom aktywności funkcji miastotwórczych w fazie tworzenia nowych funkcji, rozwijające się, w fazie stagnacji, w fazie schyłkowej, w fazie odbudowy funkcji Miejsce w podziale administracyjnym państwa stolica, miasta wojewódzkie, miasta na prawach powiatu, miasta siedziby władz powiatowych, gminy miejskie

Zespoły miejskie: to skupiska miast położonych blisko siebie, silnie ze sobą powiązanych funkcjonalnie i komunikacyjnie, tworzących jeden organizm miejski.

Typy zespołów miejskich Aglomeracja miejska – zintegrowany funkcjonalnie i przestrzennie zespół jednostek osadniczych, powiązanych ze sobą licznymi funkcjami i wykazujący silne tendencje integracyjne; wysoki poziom zurbanizowania zespołu, złożony układ funkcjonalno-przestrzenny, dobrze rozwinięta sieć komunikacyjna międzymiastowa lub podmiejska, wyludnianie się obszarów centralnych (śródmieść), urbanizacja terenów wiejskich (semiurbanizacja),

Typy aglomeracji miejskich: monocentryczna – zespół wielkomiejski z jednym dominującym ośrodkiem miejskim powiązanym z miastami satelickimi, pełniącymi funkcje podporządkowane ośrodkowi centralnemu, policentyczna - zespół kilku lub kilkunastu samodzielnych i równorzędnych pod względem wielkości i znaczenia gospodarczego miast, powiązanych gospodarczo, funkcjonalnie i komunikacyjnie.

Model konurbacji

Metropolia wielkoprzestrzenny obszar zurbanizowany, złożony z wielu ośrodków miejskich zintegrowanych poprzez rozwój transportu publicznego, rozbudowę połączeń drogowych, tworzenie nowych dzielnic mieszkalnych.

Centralną część metropolii stanowi CITY („dzielnica interesów”)

Cechy miasta-metropolii: koncentracja funkcji zarządczych (siedziby lub filie korporacji międzynarodowych, przedstawicielstwa organizacji miedzynarod.; usługi wyższego rzędu – tzw. FIRE: finance, insurance and real estate), wyposażenie w instytucje kulturalne i naukowe (wysoka aktywność kulturotwórcza, renomowane uniwersytety, międzynarodowe instytucje naukowe), doskonała sieć połączeń komunikacyjnych z innymi metropoliami w kraju i zagranicą (autostrady, szybka kolej, lotniska międzynarodowe),

Cechy miasta-metropolii (c.d.): rozwinięte usługi nastawione na klientów i turystów zagranicznych (centra kongresowe i wystawiennicze, luksusowe hotele, centra rozrywki, obiekty sportowe, itp.), regularne organizowanie spotkań międzynarodowych (kongresy, wystawy, targi, imprezy sportowe i artystyczne), własne przedstawicielstwa za granicą, rozwinięte przemysły wysokiej techniki, instytucje medialne o zasięgu międzynarodowym.

Sieć metropolii w ramach europejskiego centrum

Megalopolis to wielkoprzestrzenny układ osadniczy powstający w wyniku łączenia się sąsiednich obszarów metropolitalnych. np. tzw. BosWash (Boston, NY, Filadelfia, Baltimore i Waszyngton) – pow. 175 tys. km2, ok. 50 mln mieszk. Nippon-Megalopolis (Tokio-Jokohama, Osaka-Kioto-Kobe, Nagoja) - ok. 45 mln, megalopolis brytyjskie (Londyn-Birmingham-Manchester-Liverpool) - 20 mln, megalopolis zachodnioeuropejskie (Paryż-Lille-Bruksela-Antwerpia; Randstad Nederlanden: Rotterdam-Utrecht-Amsterdam i Zagłebie Ruhry) - ok. 40 mln

Nippon-Megalopolis

Shinkansen

Miasto postindustrialne to nowy typ miasta będący rezultatem współczesnych przemian w sferze ekonomicznej, technologicznej i społecznej; różni się od miast industrialnych pod wieloma względami, m.in. w zakresie struktury bazy ekonomicznej, systemu zarządzania, struktury społecznej, krajobrazu, rozmieszczenie funkcji, kierunków planowania itd.

Cechy miasta postindustrialnego: rosnąca rola sektora usług, przy jednoczesnym ograniczaniu znaczenia sektora produkcyjnego. większa elastyczność działalności produkcyjnej, rosnące znaczenie produkcji zaawansowanych technologii intensyfikacja kontaktów i przepływów międzynarodowych (ludzi, towarów, kapitałów i informacji) orientacja na zaspokajanie potrzeb konsumpcyjnych, menadżerski styl zarządzania, partnerska współpraca między sektorem publicznym i prywatnym, funkcjonowanie większości usług społecznych na zasadach rynkowych,