Miasto Stołeczne Warszawa jako realizator

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
ZESPÓŁ LECZENIA ŚRODOWISKOWEGO SZPITALA BIELAŃSKIEGO W WARSZAWIE
Ochrony Zdrowia Psychicznego
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Psychiatryczna opieka zdrowotna w Województwie Małopolskim
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Prawo administracyjne
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
WOLONTARIAT, UMOCOWANIA PRAWNE. Wolontariat - bezpłatne, dobrowolne, świadome i bez wynagrodzenia wykonywanie świadczeń na rzecz uprawnionych organizacji.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m. st. Warszawy
ŚRODOWISKOWY MODEL OPIEKI PSYCHIATRYCZNEJ
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Bytomski Oświatowy Okrągły Stół
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
ANALIZA LECZNICTWA PSYCHIATRYCZNEGO W WOJEWÓDZTWIE PODKARPACKIM
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Problematyka uzależnień w województwie śląskim - rys epidemiologiczny
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Warszawa, grudzień 2013 r. 16 programów 16 programów adresowanych do: 1.Kobiet w ciąży 1.Kobiet w ciąży – Szkoła Rodzenia - blisko odbiorców rocznie.
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Programy wojewódzkie w zakresie ochrony zdrowia
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Warszawski Program Ochrony Zdrowia Psychicznego
Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Warszawie Sp. z o.o.
Artur Kochański.  Samorząd Miasta Lublin  Placówki służby zdrowia  Jednostki pomocy społecznej  Organizacje pozarządowe  Instytucje rynku pracy 
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH M.ST. WARSZAWY.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
Gdański Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2016 – 2020 Dotychczasowy program, prace nad kontynuacją, wyzwania przyszłościowe.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Miasto Stołeczne Warszawa jako realizator Warszawskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego Warszawa, 26 października 2012 r.

Podstawa prawna tworzenia Warszawskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego Akty prawa powszechnie obowiązujące:  Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375);  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2010 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 24, poz. 128);  Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.);  Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień. Akty prawa miejscowego:  Uchwała Nr XXVI/510/2011 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 20 października 2011 r. w sprawie przyjęcia Warszawskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015;  Uchwała Nr XXXIV/814/2012 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 29 marca 2012 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Warszawskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2011-2015; Akty wewnętrzne:  Zarządzenie Nr 1477/2011 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 2 września 2011 r. w sprawie powołania Warszawskiej Rady Ochrony Zdrowia Psychicznego

Realizatorzy WPOZP Realizacja celów na poziomie m.st. Warszawy będzie wykonywana przez: Komórki organizacyjne Urzędu m.st. Warszawy; Biuro Polityki Zdrowotnej, Biuro Pomocy i Projektów Społecznych, Biuro Edukacji, Jednostki organizacyjne nadzorowane przez powyższe Biura podmioty lecznicze m.st. Warszawy, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki szkolne, domy pomocy społecznej, środowiskowe domy samopomocy, 3) Urząd Pracy m.st. Warszawy Organizacje pozarządowe (poprzez wsparcie finansowe ze strony m.st. Warszawy inicjatyw dotyczących osób z zaburzeniami psychicznymi)

Rola Biura Polityki Zdrowotnej w zakresie realizacji WPOZP Ustalenie priorytetów promocji zdrowia psychicznego, Powołanie lokalnego zespołu koordynującego realizację Programu, Opracowanie i wdrożenie lokalnego programu zwiększania dostępności i zmniejszania nierówności w dostępie do różnych form środowiskowej psychiatrycznej opieki, Tworzenie warunków do kontraktowania przez płatnika deficytowych świadczeń Opracowanie programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego

Priorytety promocji zdrowia psychicznego na terenie m.st. Warszawy Zaburzenia nerwicowe, Zaburzenia organiczne, Zaburzenie spowodowane używaniem alkoholu i środków psychoaktywnych Choroby typu schizofrenicznego i afektywne, Samobójstwa. Z uwagi na współpracę z MROZP także priorytety Mazowsza znajdować będą uznanie w pracach WROZP Do wyznaczenia priorytetów promocji zdrowia psychicznego na obszarze m.st. Warszawy wykorzystana została bieżąca działalność Biura Polityki Zdrowotnej w zakresie pozyskiwania informacji o stanie zdrowia mieszkańców stolicy, której efektem są cykliczne publikacje dotyczące tej problematyki. Dla potrzeb wyboru głównych kierunków wzmocnienia psychiatrycznej opieki zdrowotnej posłużyła między innymi publikacja „Stan zdrowia mieszkańców Warszawy w latach 1999-2008”.

Sytuacja epidemiologiczna w zakresie zdrowia psychicznego w m.st. Warszawa Rozpoznanie Różnica (%) między wskaźnikami na 100 000 ludności w latach 1999-2007 Leczeni ogółem Leczeni po raz pierwszy Ogółem Zaburzenia organiczne włącznie z zespołami objawowymi F00-F09 80 74 Zaburzenia psychiczne spowodowane używaniem alkoholu F10 -30 -34 Zaburzenia psychiczne spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych F11-F19 427 250 Schizofrenia F20 19 18 Inne psychotyczne (bez schizofrenii i zaburzeń afektywnych) F21-F29 40 Zaburzenia nastroju (afektywne) F30-F39 84 Zaburzenia nerwicowe związane ze stresem i somatoformiczne F40-F48 237 222 Upośledzenie umysłowe F70-0F79 11 -18 Zespoły behawioralne F50-F59 Zaburzenia osobowości F60-F69 Zaburzenia rozwojowe i emocji F84-F98 264 60 Nieokreślone zaburzenia psychiczne F99 70 12 W okresie 1999-2007 nastąpił największy wzrost wskaźnika pierwszorazowych zachorowań związanych ze stresem ( o 222%), stosowaniem substancji psychoaktywnych (o 250%). Największy spadek wskaźnika odnotowano w zaburzeniach psychicznych spowodowanych alkoholem (o 34%) oraz zaburzeń psychotycznych (o 30%). Generalnie, nastąpił wzrost w większości analizowanych jednostek chorobowych.

Standaryzowane wskaźniki zgonów w poszczególnych dzielnicach, średnia dla lat 2005-2008

Warszawska Rada Ochrony Zdrowia Psychicznego Lokalny zespół powołany do koordynowania NPOZP na obszarze właściwości m.st. Warszawy Do zadań Rady w szczególności należy: • opracowanie lokalnego programu ochrony zdrowia psychicznego, dotyczącego m.st. Warszawy, uwzględniającego potrzeby ludności m.st. Warszawy w zakresie zdrowia psychicznego i opieki psychiatrycznej oraz dostosowanie do nich skoordynowanej działalności różnych form pomocy i oparcia społecznego oraz aktywizacji zawodowej; • realizacja, koordynowanie i monitorowanie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na terenie m.st. Warszawy.

Warszawska Rada Ochrony Zdrowia Psychicznego Skład Rady: - jak przewodniczący Dyrektor BPZ - Konsultant Wojewódzki w Dziedzinie Psychiatrii dla Województwa Mazowieckiego oraz przedstawiciele: - Urzędu Pracy m.st. Warszawy, - Komisji Dialogu Społecznego ds. Ochrony i Promocji Zdrowia, - Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, - Ministra Zdrowia, - Ministra Spraw Wewnętrznych, - Ministra Obrony Narodowej, - Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, - Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie

Warszawska Rada Ochrony Zdrowia Psychicznego Dotychczasowy zakres prac: Diagnoza dotycząca zasobów przeznaczonych do udzielania świadczeń z zakresu psychiatrii Określenie zasad tworzenia i organizacji centrów zdrowia psychicznego w Warszawie – uzgodnienie koncepcji sieci 12 CZP Liczne wystąpienia do MOW NFZ w sprawie dostosowania poziomu kontraktów z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień do aktualnych potrzeb Opracowanie koncepcji rozwijania form opieki zdrowotnej dla osób z zaburzeniami psychicznymi innych, niż leczenie w oddziałach psychiatrycznych w szpitalach monospecjalistycznych

Aktualne zasoby m.st. Warszawy w zakresie psychiatrycznej opieki zdrowotnej z uwzględnieniem wytycznych w zakresie CZP dla osób dorosłych z zaburzeniami psychiatrycznymi Rodzaj świadczeń psychiatrycznych Liczba łóżek/miejsc/poradni Razem Wskaźnik Niedobory w podmiotach leczniczych m.st. Warszawy w pozostałych podmiotach działających na obszarze Warszawy posiadających umowę z NFZ opieka stacjonarna 72 561 633 4 łóżka/10 tys. W dzielnicach powyżej 80 tys. mieszkańców 55 oddziały dzienne 198 155 353 3 miejsca/10 tys. 163 poradnie dla dorosłych 14 41 56 1 poradnia/50 tys. mieszkańców zespoły środowiskowe 2 4 6 1 zespół/50 tys. 29 hostele 0,2 łóżka/10 tys. 35 Zakłady opiekuńczo- lecznicze 1-2 łóżka/10 tys. 173 Dla wyliczeń wykorzystano dane GUS o liczbie mieszkańców Warszawy z 2010 r.- 1 720 398 osób

Centra Zdrowia Psychicznego Centra zdrowia psychicznego dla osób dorosłych będą świadczyły usługi psychiatrycznej opieki zdrowotnej dorosłym mieszkańcom Warszawy. Będą one obejmowały obszar jednej, bądź zespołu dzielnic 1) Żoliborz – Bielany 2) Szpital Bielański 3) Bemowo 4) Wola-Śródmieście 5) Szpital Wolski 6) Ochota – Włochy – Ursus 7) Ursynów – Wilanów 8) Mokotów 9) Wawer – Wesoła 10) Rembertów – Praga Płd. 11) Białołęka – Praga Płn. 12) Targówek

Niewłaściwa alokacja łóżek Wskaźnik dla łóżek psychiatrycznych szpitalnych – 4 łóżka /10 tys. mieszkańców. Liczba łóżek psychiatrycznych na terenie Warszawy – 633, z czego istotna większość w szpitalach monospecjalistycznych. Brakuje więc „tylko” 55 łóżek, ale … Niedostateczna liczba łóżek psychiatrycznych w województwie Tylko 3 szpitale ogólne w Warszawie dysponują ogólnodostępnymi oddziałami psychiatrycznymi – Bielański, Wolski i Bródnowski Szczególna rola IPiN Problem niedostatecznego finansowania łóżek psychiatrycznych w szpitalach ogólnych grozi likwidacją małych (środowiskowych) oddziałów psychiatrycznych

Niewłaściwa alokacja łóżek - c.d. Wskaźnik dla łóżek psychiatrycznych w ZOL’ach zgodnie z rozporządzeniem RM powinien wynosić 1-2 łóżka/10 tys. mieszkańców. Wg informacji NFZ, na Mazowszu jest takich łóżek 750. Potrzebna liczba łóżek dla Mazowsza wg liczby ludności, aby spełnić wymogi wskaźnika – wynosi od 520 do 1040 łóżek. W Warszawie brak jest dotąd takich łóżek. Aby spełnić wymogi rozporządzenia wg wskaźnika powinno ich być 170 (licząc tylko osoby zameldowane). Obecna propozycja dla NFZ to stworzenie w stołecznych ZOL-ach warunków udzielania świadczeń dla ok. 100 pacjentów z problemami psychicznymi tak aby mogli oni zachować łatwy i częsty kontakt z bliskimi w celu szybkiego powrotu do środowiska

Brak zainteresowania zakupem świadczeń psychiatrycznych w oddziałach dziennych Wskaźnik: 3 miejsca w oddziałach dziennych na 10 tysięcy mieszkańców Brakuje 163 miejsca Mimo deficytu miejsc istnieją w Warszawie oddziały, w których płatnik wykupił jedynie 20 – 30% możliwości Taka sytuacja grozi więc likwidacją już istniejących miejsc i dalszym pogłębieniem deficytu