o specjalnych potrzebach edukacyjnych na zajęciach biologii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
CZASOPISMA POPULARNONAUKOWE –
Organizacja nauczania indywidualnego
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Konferencja dla nauczycieli języka polskiego r. Program I Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna. 1. Indywidualny rozwój ucznia zadaniem.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

o specjalnych potrzebach edukacyjnych na zajęciach biologii Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na zajęciach biologii Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli MODEL PRACY Z UCZNIEM ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W SZKOLE PODSTAWOWEJ, GIMNAZJUM, PONADPODSTAWOWEJ: POZNANIE. PLANOWANIE. WSPIERANIE. DIAGNOZA, PROGRAM, PRAKTYKA Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli POZIOM DIAGNOSTYCZNY – ROZPOZNAWANIE POTRZEB UCZNIA – SCHEMAT NR 1 ROZPOZNAWANIE WSTĘPNE (ORZECZENIA, OPINIE) MONITORUJĄCE ROZPOZNANIE INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA (IPET, PDW) ANALIZA DOKUMENTACJI UCZNIA. PRZEPROWADZENIE I DOKUMENTOWANIE ROZPOZNANIA NA POZIOMIE PRZEDSZKOLA I SZKOŁY. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 091 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli 3. IDENTYFIKACJA MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH I TRUDNOŚCI EDUKACYJNYCH UCZNIA, W TYM ROZPOZNANIE PRZYCZYN TRUDNOŚCI ORAZ OKREŚLANIE SPECJALNYCH POTRZEB EDUKACYJNYCH. 4. MONITOROWANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIA, EFEKTYWNOŚCI UDZIELANEGO WSPARCIA. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli II. POZIOM PROGRAMOWY – PLANOWANIE WSPARCIA IPET KIPU, PDW III. POZIOM PRAKTYCZNY OPIS REALIZACJI IPET LUB PDW Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH, NAUCZYCIEL: - OKREŚLA ZAKRES DOSTOSOWANIA PROGRAMU EDUKACYNEGO, - UWARUNKOWANIA WYNIKAJĄCE Z DIAGNOZY UCZNIA, CELE EDUKACYJNE I TERAPEUTYCZNE, PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW EDUKACYJNYCH I TERAPEUTYCZNYCH, ZASADY PRACY I OCENIANIA USTALENIA PRZEKŁADAJĄ SIĘ NA: SPOSÓB PROWADZENIA ZAJĘĆ OBOWIĄZKOWYCH, DODATKOWYCH, NADOBOWIĄZKOWYCH Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli W RAMACH ZAJĘĆ NAUCZYCIEL UCZNIA SPE MUSI WYKONAĆ DODATKOWE CZYNNOŚĆI: czynności wstępne – warunki zewnętrzne: miejsce pracy, oświetlenie, pomoce dydaktyczne uświadomienie celów i wytworzenie pozytywnej motywacji – oparcie na mocnych niezaburzonych stronach ucznia wprowadzenie nowych treści: modele, schematy, ilustracje, tekst mówiony, pisany i jw., dotyk, zapach, powierzchnia d) nabywanie, uogólnianie i systematyzowanie pojęć Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Nauczyciel musi zadbać o prawidłowe przeprowadzenie procesu, kształtowanie pojęć, szczególnie złożonych (pojęcia konkretne– abstrakcyjne, złożone–proste), rozwijanie myślenia uczniów Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli e) Etap utrwalania przez zastosowanie w praktyce: dostateczna ilość czasu na działanie właściwy dobór środków dydaktycznych ścisła kontrola nauczyciela nadzór nad wykonywaniem czynności f) Kontrola i samokontrola osiągniętych przez uczniów kompetencji (w jakim stopniu udało się zrealizować cele), ocena wkładu pracy ucznia nie efektu, wynik a założony cel. Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 091 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Charakterystyka pracy z uczniem o specyficznych potrzebach na zajęciach edukacyjnych: Trudności w uczeniu się czytania i pisania (dysleksja): ogólne uwagi dotyczące postępowania z uczniem z dysleksją II. Uczeń niesłyszący lub słabosłyszący: ograniczone możliwości gromadzenia wiedzy o naturalnym środowisku w wyniku bezpośredniego poznawania brak wykrywania analogii między zachodzącymi zjawiskami Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wyzwalać spontaniczną aktywność poznawczą, służącą zrozumieniu występujących w naturalnym środowisku zależności przyczynowo-skutkowych. III. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim: III etap edukacyjny (znać przebieg i charakterystykę rozwoju ucznia na poprzednich etapach edukacyjnych) utrwalanie wiadomości szczególnie ważnych w dalszym kształceniu i życiu codziennym stosowanie metod pracy (problemowa, zadawania pytań, praktycznego działania, oparta na przeżywaniu) Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli środki dydaktyczne: modele, filmy, plansze interaktywne, schematy rysunki, modele forma: praca w grupach eksperymenty i doświadczenia (rozwijanie myślenia logicznego, postawa poszukująca Zasady oceniania: - akcent na wkład pracy i zaangażowanie a nie poziom wiadomości i umiejętności Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli IV. UCZEŃ Z ADHD: ZABURZENIA UWAGI NADMIERNA IMPULSYWNOŚĆ NADRUCHLIWOŚĆ ZASADY PRACY ZADADY OCENIANIA – ZASADA NIEKARANIA OBJAWY V. UCZEŃ NIEDOSTOSOWANY SPOŁECZNIE LUB ZAGROŻONY NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM: aktywizujące metody i formy pracy IPET indywidualizacja nauczania stopniowanie trudności (wzmocnienie pozytywne) Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli funkcja oceny szkolnej (inspirowanie aktywności intelektualnej) zasada pomocy w nauce (przywrócenie wiary ucznia) zasada dominacji wychowania metody i formy aktywizujące: giełda pomysłów, burza mózgów, gry dydakt., dramy, metody laboratoryjne, problemowe zasada systematyczności zasada treści kształcących (pozytywne cechy osobowości) wrażliwość, współczucie, prawdomówn- ość, uczciwość, pracowitość, sumienność Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 091 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Warto pamiętać – uczeń z ADHD, niezbędne jest: stworzenie stałej struktury lekcji krótkie polecenia podawanie notatek w punktach częste zmienianie rodzajów zadań częste przypominanie instrukcji skracanie czasu wykonania poszczególnych zadań umożliwienie wykonania zadań we fragmentach wykorzystanie przyciągaczy czasu: kolorowe kredki, flamastry, naklejki wpisanie zadania domowego (każdorazowo) umożliwienie odrabiania lekcji na terenie szkoły prowadzenie zeszytu korespondencji z rodzicami, współpraca wprowadzenie jednolitego i czytelnego systemu zasad Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi,wskazówki: dostosowanie toku nauczania oraz zakres wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia praca w oparciu o pozytywne wzmocnienie stopniowo zwiększanie wymagań w zakresie zasad panujących w szkole chronić ucznia przed przemocą rówieśników uczeń nie wymaga wsparcia w obszarach, w których sobie radzi aktywizacja klasy do pomocy w uzupełnieniu zaległości przy ocenianiu oddzielać te obszary i umiejętności, w których mogą występować zaburzenia spowodowane ubocznym działaniem leków nie karać ucznia za objawy choroby Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 091 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dziecko z depresją, nauczyciel: powinien zastanowić się, w jaki sposób chce rozmawiać z uczniem „czy mogę coś dla Ciebie zrobić…?” unikać zgadywania, wypytywania „co się stało?” nie krytykować, nie podważać wypowiedzi interesować się uczniem na co dzień, niezależnie pod jego nastroju jeśli zachowanie dziecka budzi niepokój, zadać dyskretne pytanie nie zatrzymywać wiedzy o zachowaniu dziecka dla siebie, rozmawiać z jego rodzicami, zaprosić na spotkanie, podać adres, telefon poradni, z której pomocy można skorzystać Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli VI. UCZEŃ Z CHOROBĄ PRZEWLEKŁĄ: Wg. IMiDZ choroby: układu nerwowego (w tym padaczka) reumatyczne wydzielania wewnętrznego (w tym cukrzyca) układu krążenia, oddechowego, jamy nosowo- gardłowej, moczowego, odżywianie, w tym otyłość, genetyczne, nowotwory Źródło frustracji, deprywacji, częste pobyty w szpitalu, depresje, ból, cierpienie Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Realizuje podstawę programową, PDW Ocena wg zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Ocenianie: o wymiarze edukacyjnym, ocena: pozytywna, podkreślająca umiejętności dziecka i włożony wysiłek b) jawna, jasna z komentarzem z zastosowaniem kryteriów rozstrzygana zawsze na korzyść ucznia uwzględniająca potrzeby ucznia, zasada podmiotowości o wymiarze wspierającym, ocena: a) uwzględniająca postępy, a nie wyłącznie efekty Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli b) indywidualna, czyli ukierunkowana na ucznia c) uwzględniająca wyjątkowe i specyficzne cechy każdego ucznia d) odwołująca się do podstawy programowej a nie programu nauczania o wymiarze informacyjnym: informacja o postępach ucznia wskazująca rodzicom i uczniom osiągnięcia na etapach procesu edukacji jako punkt odniesienia co do rzeczywistych możliwości Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 091 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli d) Ocenie ucznia z chorobą przewlekłą (w zależności od możliwości) podlegają: prace pisemne lub ustne (nauczyciel wspomagający), odpowiedzi ustne, prace wykonane w domu, praca w grupie (przydzielona), aktywność indywidualna na zajęciach, przygotowanie własne do zajęć, umiejętność logicznego myślenia, wyrażająca się w korzystaniu ze spiralnego układu treści edukacyjnych Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Realizacja zajęć edukacyjnych w pracy z uczniem z chorobą przewlekłą, w obszarze przyroda i biologia: uczniowie nie mają większych trudności i nie wymagają tym samym wprowadzenia odpowiednich dostosowań Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Literatura: 1. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczyciela, MEN 2. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Część I, MEN 3. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi . Materiały szkoleniowe. Część II, MEN 4. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, MEN 5. One są wśród nas, MEN, MZ 6. Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Gimnazjum . Zbiór ćwiczeń i kart pracy. Zeszyt specjalny nr 1, Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza Sp. z o.o., W-wa Małgorzata Majewska Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mmajewska@zcdn.edu.pl 2017-03-24