Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
UCZEŃ ZDOLNY Metody identyfikacji: Jak rozpoznawać ucznia zdolnego?
Dojrzałość szkolna dziecka
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
„Uczeń zdolny – wyzwanie dla szkoły i środowiska”
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
ZAJĘCIA DODATKOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GRABOWIE NAD PILICĄ ROK SZKOLNY 2012/2013.
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Praca z uczniem „zdolnym”
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Dydaktyka ogólna.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
PEDAGOG SZKOLNY.
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Praca katechetyczna z uczniem zdolnym
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ŻYCIE Z PASJĄ SMAKUJE LEPIEJ!
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
KOORDYNATORZY ZESPOŁU : M.Orłowska-Gaweł , J. Kowalska,M. Rajterowska,
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 221 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. BARBARY BRONISŁAWY CZARNOWSKIEJ W WARSZAWIE.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Szkolny Program Wspierania Zdolności i Talentów „Lubuscy poszukiwacze talentów” opracowali: Agnieszka Pisarczyk i Zdzisław Kapiński.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
„Równe szanse dla wszystkich”
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój? Wnioski grupy IV Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?

Definicja ucznia zdolnego Uczeń wykazujący ponadprzeciętny poziom rozwoju psychofizycznego, połączonego z ciekawością poznawczą i wysokim poziomem motywacji, przejawiającym się w samodzielnym i konsekwentnym poszukiwaniu odpowiedzi na stawiane przez siebie pytania.

Cechy ucznia uzdolnionego Wysoka wiedza ponadprogramowa Bogate słownictwo Szybkie tempo pracy (klasy 1-3) Tempo przyswajania wiedzy i wysoce rozwinięta pamięć. Nieschematyczny typ myślenia – kreatywność. Podniesiony próg wrażliwości (klasy 1-3). Dociekliwość.

Cechy ucznia uzdolnionego Sam szuka problemów, szukając nietypowych sposobów ich rozwiązywania. Niechętnie przyswaja wiedzę w sposób pamięciowy. Chęć poznawania nowych zjawisk i sytuacji.

Klasyfikacja uczniów uzdolnionych Uzdolnienia: Artystyczne (śpiew, taniec, manualne, gra na instrumencie) Humanistyczne (konstrukcja wypowiedzi i dyskusji, bogate słownictwo, analiza tekstu) Matematyczno-przyrodnicze (szybkie wykonywanie zadań, sprawne logiczne rozumowanie, zainteresowanie naukami ścisłymi) Sportowe (wysoka sprawność ruchowa, umiejętność strategicznego myślenia) Społeczne (cechy przywódcze, umiejętność podejmowania rozmowy i organizacji akcji klasowych) Rzemieślnicze (gotowanie, szycie, prace w drewnie i metalu) Językowe (łatwość przyswajania nowych struktur językowych, dobra pamięć)

Formy pracy z uczniem uzdolnionym Indywidualizacja pracy. Motywowanie do udziału w konkursach. Praca projektem. Zajęcia dodatkowe szkolne i pozaszkolne zgodne z rodzajem uzdolnień. Rozwiązywanie zadań o podwyższonym stopniu trudności. Przydzielenie dodatkowych funkcji (np. pomoc słabszym uczniom). Stwarzanie sytuacji do podzielenia się ponadprogramową wiedzą. Udział w doświadczeniach(zjawiska przyrodnicze i fizyczne). Prezentacja osiągnięć na forum klasy i szkoły.

Wnioski: Uczeń uzdolniony wymaga opieki i wsparcia grona pedagogicznego w takim samym stopniu co uczeń z potrzebami. Istnieje kilka typów uzdolnień. Uzdolnienia mogą występować na kilku polach jednocześnie. Forma pracy z uczniem uzdolnionym powinna być zależna od jego możliwości i odporności psychicznej. Uzdolnienie rzutuje na funkcjonowanie ucznia jako jednostki społecznej. (pozytywnie lub negatywnie).