Ocena jednostek naukowych Nowelizacja Ustawy o stopniach naukowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przewody doktorskie, postępowania o nadania stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora Antoni Różalski.
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
projekty stypendialne Centrum Studiów Zaawansowanych PW
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Prof. dr hab. Bogdan Nogalski
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Seminarium doktoranckie
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Ustawa z dnia 14 marca 2003 roku o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa.
Zmiany w systemie stypendialnym UW 2012/ kwietnia 2012.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Powoływanie Rady Pracowników
Ocena parametryczna jednostek naukowych za lata: 2005 – 2009 Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 maja 2010 r.
System zachęt dla młodych naukowców Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leszek Grabarczyk.
Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu POSTĘPOWANIE HABILITACYJNE
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Spotkanie z doktorantami
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Regionalny Program Operacyjny
Zmiany w statucie AktualniePo zmianie § Instytut można utworzyć, jeżeli w proponowanym składzie osobowym, liczącym przynajmniej piętnastu.
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
dr hab. Anna Organiściak-Krzykowska, prof. UWM
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
XX Jubileuszowe Seminarium PTM 2014
CENTRALNA KOMISJA ds. STOPNI I TYTUŁÓW
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zmiany w rozporządzeniu dot. szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach oraz w postępowaniu o nadanie tytułu.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Doktorat i habilitacja 1 Zmiany przepisów Uprawnienia do nadawania stopnia doktora może otrzymać jednostka organizacyjna zatrudniająca co najmniej 8 osób.
Podstawy prawne i najważniejsze dokumenty Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ustawa z dnia r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw. W ustawie z dnia r. o stopniach.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Studenckie Granty Badawcze 2018
Przykładowy model podziału środków
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Awans zawodowy nauczycieli
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – Zmiany w procedurach prowadzenia awansu zawodowego nauczyciela r. LESZEK ZALEŚNY.
Stopień doktora i kształcenie doktorantów
Stopień doktora i kształcenie doktorantów
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Ocena jednostek naukowych Nowelizacja Ustawy o stopniach naukowych ORAZ Nowelizacja Ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym ….. Prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn

OCENA JEDNOSTEK NAUKOWYCH

Ostatnia „kategoryzacja” – 2010 r.

Kategorie „stare” i „nowe” Dotychczasowa Kategoria „Nowa” kategoria ???? Kategoria 1 Kategoria 2 Kategoria 3 Kategoria 4 Kategoria 5 Kategoria A+ Kategoria A Kategoria B Kategoria C

UWAGA Regulamin ustalania kategorii jednostek NIE uwzględniał procedury odwołania się od decyzji (niektórzy twierdzą, że jest to wobec tego regulamin sprzeczny z Konstytucją RP). Niemniej jednak 234 jednostki zwróciły się o ponowną ocenę w związku z zauważonymi nieprawidłowościami przy naliczaniu punktów. Wnioski te będą w dalszej części nazywane „odwołaniami”, gdyż praktycznie taką rolę spełniały.

9 grudnia 2010 r. – Komunikat MNiSW o rozpatrzeniu „odwołań”: Oceniono łącznie 945 jednostek 234 jednostki (24,8%) „odwołały” się od oceny 9 grudnia 2010 r. – Komunikat MNiSW o rozpatrzeniu „odwołań”: 169 „odwołań” rozpatrzono pozytywnie, w tym zmieniono kategorię 18 jednostkom istniejącym krócej niż 5 lat, ale w 59 przypadkach nie zmieniono kategorii mimo przyznania dodatkowych punktów 65 „odwołań” rozpatrzono negatywnie

Komentarz: Duża liczba „odwołań” (234 jednostki na 945 ocenianych, czyli 24,8%, odwołały się od oceny) a przede wszystkim duża liczba jednostek, którym zmieniono Końcowy Wskaźnik Efektywności (169 jednostek, czyli 17,9% wszystkich ocenianych) świadczy o istotnych problemach organizacyjnych, które wystąpiły podczas ustalania kategorii jednostek naukowych.

Ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki weszła w życie w dniu 1 października 2010 r., zatem kolejna ocena MUSI być dokonana do dnia 30 września 2012 r.

Wyciąg z Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki Art. 42 pkt. 3. W wyniku kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostkom naukowym jest przyznawana kategoria: 1) A+ — poziom wiodący; 2) A — poziom bardzo dobry; 3) B — poziom zadowalający, z rekomendacją wzmocnienia działalności naukowej, badawczo-rozwojowej lub stymulującej innowacyjność gospodarki; 4) C — poziom niezadowalający.

Art. 42 pkt. 4. Parametry i kryteria oceny jednostek naukowych zależą od ich wielkości, rodzaju i profilu naukowego i są dostosowane do specyfiki każdej z czterech grup dziedzin nauki, odrębne dla instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Akademii Umiejętności, podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, instytutów badawczych i jednostek naukowych, o których mowa w art. 2 pkt 9 lit. f.

Oczekiwania: Usprawnienie prac nad przesyłaniem danych do oceny oraz prac nad samą oceną celem wyeliminowania błędów, jakie wystąpiły podczas oceny w 2010 r. Zasady ewaluacji powinny być znane PRZED rozpoczęciem okresu, za jaki jednostka będzie oceniana, a NIE PO zakończeniu tego okresu, tak jak to było do tej pory ! - Inne ????

PROPOZYCJA Wcześniejsze (przed rozpoczęciem okresu, za jaki dokonywana będzie ocena) określenie nie tylko zasad ewaluacji lecz także zakresów wielkości Końcowych Wskaźników Efektywności odpowiadających poszczególnym kategoriom (A+, A, B, C) w poszczególnych grupach ocenianych jednostek. Na przykład: W grupie jednostek „X”: Kategorię A+ otrzymają jednostki o Wskaźniku: powyżej 100 Kategorię A otrzymają jednostki o Wskaźniku: 75-100 Kategorię B otrzymają jednostki o Wskaźniku: 50-74 Kategorię C otrzymają jednostki o Wskaźniku: poniżej 50

NOWELIZACJA USTAWY O STOPNIACH NAUKOWYCH …..

DOKTORAT Warunek otwarcia przewodu – co najmniej jedna publikacja w formie książki, artykułu w recenzowanym czasopiśmie o zasięgu co najmniej krajowym lub w recenzowanym sprawozdaniu z międzynarodowej konferencji. Rozprawa może mieć formę maszynopisu, książki lub zbioru publikacji w czasopismach (określonych przez Ministra). Rozprawa doktorska może być przestawiona w języku innym niż polski (za zgodą rady jednostki przeprowadzającej przewód doktorski).

DOKTORAT c.d. Rozprawę doktorską i recenzje umieszcza się na stronie internetowej jednostki przeprowadzającej przewód (UWAGA – konflikt z innymi przepisami !!!). Wprowadzenie funkcji promotora pomocniczego – może to być osoba ze stopniem doktora. Recenzenci tylko „zewnętrzni”. W szczególnych przypadkach stopień doktora można nadać osobie z tytułem licencjata, inżyniera lub równorzędnym, które uzyskała „Diamentowy Grant”

HABILITACJA Do postępowania habilitacyjnego może być dopuszczona osoba, która posiada stopień doktora oraz osiągnięcia naukowe uzyskane po otrzymaniu stopnia doktora, stanowiące znaczny wkład autora w rozwój określonej dyscypliny naukowej oraz wykazuje się istotną aktywnością naukową. Osiągnięcie, o którym mowa w ust. 1 może stanowić: opublikowane dzieło albo jednotematyczny cykl publikacji.

HABILITACJA c.d. Kandydat składa wniosek do CK i wskazuje radę, która ma przeprowadzić postępowanie – jeśli ta rada odmówi, to postępowanie przeprowadza rada wskazana przez CK CK dokonuje oceny formalnej wniosku w przeciągu 7 dni (NIEMOŻLIWE DO ZREALIZOWANIA). CK w ciągu miesiąca od otrzymania formalnie poprawnego wniosku powołuje Komisję ds. konkretnego przewodu (NIEMOŻLIWE DO ZREALIZOWANIA) . CK wskazuje przewodniczącego, 2 recenzentów oraz członka a rada jednostki wskazuje sekretarza, recenzenta i członka.

HABILITACJA c.d. Recenzenci sporządzają recenzje w terminie 6 tygodniu. Po przedstawieniu recenzji i zapoznaniu się z autoreferatem członkowie komisji w głosowaniu jawnym (!!!!!!!!) podejmują uchwałę w sprawie nadania stopnia dr hab. W szczególnych przypadkach (!!!), uzasadnionych wątpliwościami komisji dotyczącymi dokumentacji (!!!), komisja może przeprowadzić z wnioskodawcą rozmowę.

HABILITACJA c.d. Komisja w ciągu 21 dni od otrzymania recenzji podejmuje uchwałę i przedkłada ją radzie jednostki prowadzącej postępowanie. Na tej podstawie (!!!) rada w terminie miesiąca (NIEREALNE) podejmuje uchwałę o nadaniu lub odmowie nadania stopnia. W przypadku rozbieżności między opinią komisji a uchwałą rady, CK może cofnąć jednostce uprawnienie do nadawania stopnia dr hab.

HABILITACJA c.d. Osoby zatrudnione na stanowiskach profesora nadzwyczajnego lub profesora wizytującego nabywają uprawnienia równorzędne uprawnieniom wynikającym z posiadania stopnia dr hab. na podstawie decyzji rektora (!!!).

TYTUŁ PROFESORA Tytuł profesora może być nadany osobie, która ma stopień dr hab. lub nabyła równorzędne uprawnienia oraz: Ma osiągnięcia naukowe znacznie przekraczające wymagania w postępowaniu habilitacyjnym Posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami badawczymi, realizującymi projekty finansowane w szczególności ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej lub z innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (JAK TEN WARUNEK MAJĄ SPEŁNIĆ SPECJALIŚCI Z DZIEDZINY NAUK HUMANISTYCZNYCH I KILKU INNYCH DZIEDZIN???).

TYTUŁ PROFESORA c.d. Uczestniczyła co najmniej 3 razy w charakterze promotora lub promotora pomocniczego w przewodzie doktorskim oraz co najmniej 2 razy w charakterze recenzenta w przewodzie doktorskim lub postępowaniu habilitacyjnym Odbyła staże naukowe i prowadziła prace naukowe w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych (CZY ZATEM SPECJALISTA W ZAKRESIE NP. FILOLOGII POLSKIEJ W OGÓLE NIE MA SZANS NA TYTUŁ PROFESORA ????).

TYTUŁ PROFESORA c.d. Postępowanie wszczyna rada jednostki na wniosek kandydata Rada proponuje listę 10 kandydatów na recenzentów „zewnętrznych” i przekazuje ją do CK CK powołuje 5 recenzentów spośród osób zaproponowanych przez radę lub spośród innych osób. Po otrzymaniu recenzji rada jednostki podejmuje uchwałę w sprawie poparcia wniosku o nadanie tytułu profesora Dalsza procedura analogiczna do dotychczas obowiązującej.

Aspekty finansowe i organizacyjne Koszty pokrywa jednostka przeprowadzająca przewód lub postępowanie, z tym, że jednostka zatrudniająca kandydata lub sam kandydat może przejąć ten obowiązek. W okresie 2 lat od wejścia w życie ustawy, przewody i postępowania, na wniosek kandydata, mogą być przeprowadzane na podstawie przepisów dotychczasowych lub ujętych w ustawie.

CENTRALNA KOMISJA Ograniczenie członkostwa w CK do maksymalnie dwóch 4-letnich kadencji Ograniczenie biernego prawa wyborczego do wieku 70 lat Zakaz łączenia funkcji członka CK z funkcjami w innych organów przedstawicielskich nauki i szkolnictwa wyższego (np. PKA, RGNiSW) oraz funkcjami rektora, prorektora lub dziekana na uczelni albo dyrektora placówki PAN lub jednostki naukowej Dotychczasowa CK działa do 31 grudnia 2012 r.