IV Spotkanie Grupy Wymiany Doświadczeń Polkowice, 4-5 czerwca 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Realizacja w Polsce Planu działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie w obszarze edukacji.
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
Sugestie dotyczące raportów powiatowych z Monitoringu Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych Toruń, 26 marca 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Zakres badań ankietowych realizowanych w ramach Sądeckiego Obserwatorium Rynku Pracy, Edukacji i Zatrudnienia.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Osoby długotrwale bezrobotne na rynku pracy w Powiecie Cieszyńskim
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Sytuacja na rynku pracy
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania oświatą w powiatach moderator: Zbigniew Czepelak Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Ul. Gdyńska 31/33 Poznań Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski
SYTUACJA NA LOKALNYM RYNKU PRACY – POWIAT GORLICE
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Projekt pt. współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Perspektywy rynku pracy w Polsce po wstąpieniu do Unii Europejskiej w 2004 roku.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
MODUŁ A.
i sposoby przeciwdziałania mu w powiecie żyrardowskim
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt: „Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej” Priorytet III – Wysoka jakość oświaty Działanie.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Działania Komisji Europejskiej na rzecz zmniejszenia bezrobocia wśród osób młodych Oława, 29 października 2014 r.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Zapis prezentacji:

IV Spotkanie Grupy Wymiany Doświadczeń Polkowice, 4-5 czerwca 2012 r.

Polityka oświatowa – cel czy narzędzie samorządu Teza: oświata nie jest ostatecznym celem, jest również środkiem do spełniania przez samorząd takich zadań do których jest przede wszystkim powołany. Szersze spojrzenie na problematykę edukacji jako stymulatora pozytywnych przemian w środowisku lokalnym jest warunkiem wykorzystania tego narzędzia w zarządzaniu gminą, powiatem, województwem.

Znaczenie oświaty dla społeczności lokalnej Oświata nie jest tylko obowiązkiem i jedną z usług, jest istotnym warunkiem rozwoju Działania samorządu nie mogą dotyczyć samej sprawności obsługi zadań oświatowych, ale całokształtu działań na rzecz podniesienia poziomu wykształcenia społeczności lokalnej 3

W Polsce uczy się ponad 62 proc W Polsce uczy się ponad 62 proc. osób w wieku 20-24 lat - najwięcej wśród wszystkich krajów rozwiniętych

Zmiany w poziomie kształcenia młodzieży w Polsce W roku akademickim 2010/2011 w 460 uczelniach kształciło się 1 841,3 tys. osób ( w roku akad. 1990/91 – około 400 tys.) Współczynnik skolaryzacji wzrósł z 12,9% do 53,8% Udział osób z wykształceniem wyższym w grupie >13 roku życia wzrósł z 9,9% w 2002 r. do 17,5% w 2011 r. Zarejestrowani bezrobotni z wyższym wykształceniem 4% w 2002 r. i 11,4% w 2011 r.

Strategia EUROPA 2020 – Komisji Europejskiej działanie „Mobilna młodzież”- cele Ograniczenie przedwczesnego kończenia edukacji do 10% (Polska – 5,4% w 2010) Osiągnięcie wyższego wykształcenia przez co najmniej 40% osób młodych (Polska 35% w 2010 r.)

Stopa bezrobocia młodzieży w Polsce na tle Unii Europejskiej (do 25 lat) Średnia stopa bezrobocia w UE - 22,1% Stopa bezrobocia w Polsce – 27,7% Za nami: Irlandia(29%), Łotwa(30%), Portugalia(30,8%), Włochy(31%), Litwa(31%), Słowacja(35,6%), Grecja(47,2%), Hiszpania(48,7%) Najmniej: Niemcy(7,8%), Austria(8,2%),Holandia (8,6%)

Główne powody bezrobocia wśród młodzieży Brak doświadczenia zawodowego Niedopasowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy Niewystarczająca liczba ofert pracy (kryzys)

Czego nie wiemy o rynku pracy w Polsce? Dostępne dane statystyczne nie pozwalają dokładnie stwierdzić, w jakich zawodach młodzież kształci się nadmiernie, a w jakich niedostatecznie. Nie ma dobrych danych o strukturze kwalifikacyjnej wolnych miejsc pracy, ani profesjonalnych prognoz popytu na pracę. Nie prowadzi się ocen rezultatów kształcenia zawodowego.

Rekomendacja 1 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Organizacja egzaminów zawodowych: 1. dane o egzaminach winny obejmować pełny obraz, czyli wskaźnik absencji przy podejściu do egzaminu; wsk. zdawalności. 2. Egzamin obowiązkowy dla wszystkich 3. Zachęcanie uczniów przez nauczycieli 4. Uczulanie pracodawców o wadze zdania egzaminu przy ocenie kandydata do pracy

Rekomendacja 2 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Nauczyciele szkół zawodowych: 1. Obowiązek weryfikacji wiedzy zawodowej nauczycieli 2. Nauczyciele z uprawnieniami egzaminatora 3. Kierunki szkoleń w oparciu o potrzeby 4. Nauczyciele zawodu winni odbywać praktyki u pracodawców

Rekomendacja 3 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Poradnictwo zawodowe dla uczniów 1. Zbudować system poradnictwa opartego o standardy 2. Zajęcia z doradztwa dla wszystkich (g.wych..) 3. Współpraca PUP ze szkołami 4. Przed przekwalifikowaniem zawodowym - doradztwo

Rekomendacja 4 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Rozpowszechnianie informacji 1. Publikacja informatorów dla ucznia i rodzica 2. Informatory dla pracodawców 3. „Mundiale zawodów” 4. Otwieranie nowych kierunków kształćenia w oparciu o badania (m.in.. losów absolwentów)

Rekomendacja 5 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Organizacja praktycznej nauki zawodu 1. Wypracowanie formuły współpracy szkoły z pracodawcami 2. Zwiększenie zaangażowania pracodawców 3. Udział pracodawców w radach szkół 4. Korzystanie z usług praktyków w nauczaniu zawodu ( np.. przekazał firmę dzieciom i do wykorzystania)

Wyniki badań pracodawców Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji w ramach Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji

Badania pracodawców – administracja (jakich pracowników brakuje - 43) Pracownik wydziału architektury i budownictwa 1 2,33% Pracownik ds. ochrony środowiska Specjalista ds. zamówień publicznych Pracownik ds. inwestycji Budowlaniec Zootechnik Pracownik wydziału budownictwa Kierownik WSC 2 4,65% Specjalistów w zakresie pielęgniarstwa, geriatrii, opieki długoterminowej, 25 58,14% Kucharz Pracownik biurowy Pracownik działu podatków Archiwista Rolnik Księgowy Informatyk

Badania pracodawców – administracja (z czego wynika brak pracowników) 1.Brak osób z odpowiednimi kwalifikacjami 34 58,62% 2.Brak motywacji do pracy 5 8,62% 3. Emigracje za granicę 3 5,17% 4. Niewłaściwy wiek kandydatów 0,00% 5. Niewłaściwie cechy charakteru/osobowości 17 29,31% 6. Zbyt duże oczekiwania w stosunku do płacy 13 22,41% 7. Inne 19 32,76%

Badania pracodawców – oświata (czy brakuje nauczycieli ) Tak 21 6,56% Nie 299 93,44%

Badania pracodawców – oświata (czy zamierzają zatrudniać 2012-2016) Tak 25 7,81% Nie 201 62,81% Nie wiem, trudno powiedzieć 94 29,38%

Badania pracodawców – oświata (zatrudnienie 2012-2016– najczęściej) Nauczyciel języka angielskiego 3 4,76% Przedszkolanka 4 6,35% Teleinformatyka Nauczyciel przedmiotów budowlanych 6 9,52% Pedagog przedszkolny 8 12,70% Nauczyciel wczesnoszkolny 9 14,29% Nauczyciel przedmiotów elektronicznych 10 15,87%

Badania pracodawców – oświata (zwolnienia 2012-2016; najczęściej)) Nauczyciel ekonomii 4 6,15% Nauczanie wczesnoszkolne 2 3,08% Nauczyciel geografii Nauczyciel języka angielskiego Nauczanie początkowe Nauczyciel chemii, bilogii Nauczanie zintegrowane 5 7,69% Nauczyciel historii Nauczyciel matematyki 10 15,38% Nauczyciel przedmiotów ogólnokształcących 22 33,85%

Rynek pracy nauczycieli 2012 - 2016 Planowane zatrudnianie i zwalnianie bilansuje się i stanowi około 150 etatów (średnio 30/rok) Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w zawodach pedagogicznych (445) ; PUP - 272 UP NS – 173 Liczba ofert pracy I-X.2011 około 30 Liczba absolwentów samej PWSzZ w kierunkach pedagogicznych 2011 r. – 347; w 2012 – 441 ( łącznie studiuje – 1424 osób)

Dziękuję za uwagę Zbigniew Czepelak Tel.: 600 401 454 E-mail: trdd@op.pl