IV Spotkanie Grupy Wymiany Doświadczeń Polkowice, 4-5 czerwca 2012 r.
Polityka oświatowa – cel czy narzędzie samorządu Teza: oświata nie jest ostatecznym celem, jest również środkiem do spełniania przez samorząd takich zadań do których jest przede wszystkim powołany. Szersze spojrzenie na problematykę edukacji jako stymulatora pozytywnych przemian w środowisku lokalnym jest warunkiem wykorzystania tego narzędzia w zarządzaniu gminą, powiatem, województwem.
Znaczenie oświaty dla społeczności lokalnej Oświata nie jest tylko obowiązkiem i jedną z usług, jest istotnym warunkiem rozwoju Działania samorządu nie mogą dotyczyć samej sprawności obsługi zadań oświatowych, ale całokształtu działań na rzecz podniesienia poziomu wykształcenia społeczności lokalnej 3
W Polsce uczy się ponad 62 proc W Polsce uczy się ponad 62 proc. osób w wieku 20-24 lat - najwięcej wśród wszystkich krajów rozwiniętych
Zmiany w poziomie kształcenia młodzieży w Polsce W roku akademickim 2010/2011 w 460 uczelniach kształciło się 1 841,3 tys. osób ( w roku akad. 1990/91 – około 400 tys.) Współczynnik skolaryzacji wzrósł z 12,9% do 53,8% Udział osób z wykształceniem wyższym w grupie >13 roku życia wzrósł z 9,9% w 2002 r. do 17,5% w 2011 r. Zarejestrowani bezrobotni z wyższym wykształceniem 4% w 2002 r. i 11,4% w 2011 r.
Strategia EUROPA 2020 – Komisji Europejskiej działanie „Mobilna młodzież”- cele Ograniczenie przedwczesnego kończenia edukacji do 10% (Polska – 5,4% w 2010) Osiągnięcie wyższego wykształcenia przez co najmniej 40% osób młodych (Polska 35% w 2010 r.)
Stopa bezrobocia młodzieży w Polsce na tle Unii Europejskiej (do 25 lat) Średnia stopa bezrobocia w UE - 22,1% Stopa bezrobocia w Polsce – 27,7% Za nami: Irlandia(29%), Łotwa(30%), Portugalia(30,8%), Włochy(31%), Litwa(31%), Słowacja(35,6%), Grecja(47,2%), Hiszpania(48,7%) Najmniej: Niemcy(7,8%), Austria(8,2%),Holandia (8,6%)
Główne powody bezrobocia wśród młodzieży Brak doświadczenia zawodowego Niedopasowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy Niewystarczająca liczba ofert pracy (kryzys)
Czego nie wiemy o rynku pracy w Polsce? Dostępne dane statystyczne nie pozwalają dokładnie stwierdzić, w jakich zawodach młodzież kształci się nadmiernie, a w jakich niedostatecznie. Nie ma dobrych danych o strukturze kwalifikacyjnej wolnych miejsc pracy, ani profesjonalnych prognoz popytu na pracę. Nie prowadzi się ocen rezultatów kształcenia zawodowego.
Rekomendacja 1 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Organizacja egzaminów zawodowych: 1. dane o egzaminach winny obejmować pełny obraz, czyli wskaźnik absencji przy podejściu do egzaminu; wsk. zdawalności. 2. Egzamin obowiązkowy dla wszystkich 3. Zachęcanie uczniów przez nauczycieli 4. Uczulanie pracodawców o wadze zdania egzaminu przy ocenie kandydata do pracy
Rekomendacja 2 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Nauczyciele szkół zawodowych: 1. Obowiązek weryfikacji wiedzy zawodowej nauczycieli 2. Nauczyciele z uprawnieniami egzaminatora 3. Kierunki szkoleń w oparciu o potrzeby 4. Nauczyciele zawodu winni odbywać praktyki u pracodawców
Rekomendacja 3 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Poradnictwo zawodowe dla uczniów 1. Zbudować system poradnictwa opartego o standardy 2. Zajęcia z doradztwa dla wszystkich (g.wych..) 3. Współpraca PUP ze szkołami 4. Przed przekwalifikowaniem zawodowym - doradztwo
Rekomendacja 4 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Rozpowszechnianie informacji 1. Publikacja informatorów dla ucznia i rodzica 2. Informatory dla pracodawców 3. „Mundiale zawodów” 4. Otwieranie nowych kierunków kształćenia w oparciu o badania (m.in.. losów absolwentów)
Rekomendacja 5 (Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji – wynik konsultacji) Organizacja praktycznej nauki zawodu 1. Wypracowanie formuły współpracy szkoły z pracodawcami 2. Zwiększenie zaangażowania pracodawców 3. Udział pracodawców w radach szkół 4. Korzystanie z usług praktyków w nauczaniu zawodu ( np.. przekazał firmę dzieciom i do wykorzystania)
Wyniki badań pracodawców Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji w ramach Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji
Badania pracodawców – administracja (jakich pracowników brakuje - 43) Pracownik wydziału architektury i budownictwa 1 2,33% Pracownik ds. ochrony środowiska Specjalista ds. zamówień publicznych Pracownik ds. inwestycji Budowlaniec Zootechnik Pracownik wydziału budownictwa Kierownik WSC 2 4,65% Specjalistów w zakresie pielęgniarstwa, geriatrii, opieki długoterminowej, 25 58,14% Kucharz Pracownik biurowy Pracownik działu podatków Archiwista Rolnik Księgowy Informatyk
Badania pracodawców – administracja (z czego wynika brak pracowników) 1.Brak osób z odpowiednimi kwalifikacjami 34 58,62% 2.Brak motywacji do pracy 5 8,62% 3. Emigracje za granicę 3 5,17% 4. Niewłaściwy wiek kandydatów 0,00% 5. Niewłaściwie cechy charakteru/osobowości 17 29,31% 6. Zbyt duże oczekiwania w stosunku do płacy 13 22,41% 7. Inne 19 32,76%
Badania pracodawców – oświata (czy brakuje nauczycieli ) Tak 21 6,56% Nie 299 93,44%
Badania pracodawców – oświata (czy zamierzają zatrudniać 2012-2016) Tak 25 7,81% Nie 201 62,81% Nie wiem, trudno powiedzieć 94 29,38%
Badania pracodawców – oświata (zatrudnienie 2012-2016– najczęściej) Nauczyciel języka angielskiego 3 4,76% Przedszkolanka 4 6,35% Teleinformatyka Nauczyciel przedmiotów budowlanych 6 9,52% Pedagog przedszkolny 8 12,70% Nauczyciel wczesnoszkolny 9 14,29% Nauczyciel przedmiotów elektronicznych 10 15,87%
Badania pracodawców – oświata (zwolnienia 2012-2016; najczęściej)) Nauczyciel ekonomii 4 6,15% Nauczanie wczesnoszkolne 2 3,08% Nauczyciel geografii Nauczyciel języka angielskiego Nauczanie początkowe Nauczyciel chemii, bilogii Nauczanie zintegrowane 5 7,69% Nauczyciel historii Nauczyciel matematyki 10 15,38% Nauczyciel przedmiotów ogólnokształcących 22 33,85%
Rynek pracy nauczycieli 2012 - 2016 Planowane zatrudnianie i zwalnianie bilansuje się i stanowi około 150 etatów (średnio 30/rok) Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w zawodach pedagogicznych (445) ; PUP - 272 UP NS – 173 Liczba ofert pracy I-X.2011 około 30 Liczba absolwentów samej PWSzZ w kierunkach pedagogicznych 2011 r. – 347; w 2012 – 441 ( łącznie studiuje – 1424 osób)
Dziękuję za uwagę Zbigniew Czepelak Tel.: 600 401 454 E-mail: trdd@op.pl