Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
4.2. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynki konkurencji niedoskonałej
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Kluczowe czynniki sukcesu
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Model łańcucha wartości
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Grupy interesu a kapitał społeczny
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie strategiczne 4
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Otoczenie organizacji
Konkurencja a polityka konkurencji
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Model „pięciu sił” M.Portera
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Publiczne prawo konkurencji
Marketing w Firmie.
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa „Nie ma przedsiębiorstw efektywnych czy nieefektywnych, są tylko firmy lepiej i gorzej zarządzane”. /Peter Drucker/ Zajęcie 2 Mgr. Iryna Bilousova

Organizacja „Organizacja to pewien rodzaj całości ze względu na stosunek do niej jej własnych elementów, mianowicie taka całość, której wszystkie składniki współprzyczyniają się do powodzenia całości” / T. Kotarbiński/

Organizacja c.d. Organizacja to ustrukturalizowany, czyli uporządkowany w pewien sposób system społeczno-techniczny złożony z pewnych podsystemów: Podsystem celów i wartości – misja jaką spełnia organizacja w otoczeniu Podsystem psychospołeczny – więzi społeczne, motywacje, kultura uczestników organizacji Podsystem struktury – formalne zasady podziału zadań, informacji, władzy Podsystem techniczny – technologie, umiejętności technologiczne, budynki, urządzenia Podsystem zarządzania – obejmuje mechanizmy koordynacji wcześniejszych podsystemów

Organizacja jako system społeczno-techniczny

Zarządzanie Zarządzanie (management) – forma praktycznej działalności związanej z procesem podejmowania decyzji dotyczących efektywnego wykorzystania zasobów (rzeczowych, finansowych, informacyjnych i ludzkich) posiadanych przez organizację dla realizacji założonych celów

Otoczenie organizacji Otoczenie ORGANIZACJI to całokształt zjawisk, procesów i instytucji kształtujących jej stosunki wymienne, możliwości sprzedaży, zakresy działania i perspektywy rozwojowe

Otoczenie zewnętrzne to wszystko to, co z zewnątrz organizacji może na nią wpływać. (Granica dzieląca organizację od jej otoczenia zewnętrznego nie zawsze jest jasna i wyraźnie określona). Na otoczenie zewnętrzne składają się dwie warstwy: otoczenie ogólne (dalsze, makrootoczenie) Należy do nich pięć wymiarów: ekonomiczny, techniczny, socjokulturowy, prawno-polityczny, międzynarodowy.

Makrootoczenie Otoczenie dalsze przedsiębiorstwa - w ekonomii jest to ogół warunków działania przedsiębiorstwa w danym państwie, regionie geograficznym, strefie klimatycznej, układzie politycznym itd. Przedsiębiorstwo nie może ich zmieniać, może jedynie dostosować się do nich.

Makrootoczenie c.d. Wymiar ekonomiczny jest to ogólna kondycja i żywotność systemu gospodarczego, w którym działa organizacja WZROST GOSPODARCZY INFLACJA STOPY PROCENTOWE BEZROBOCIE

Makrootoczenie c.d. Wymiar techniczny odnosi się do tych metod, które pozwalają przekształcić zasoby w produkty lub usługi. Wymiar społeczno-kulturowy obejmuje obyczaje, nawyki, wartości i cechy demograficzne społeczeństwa, w którym funkcjonuje organizacja. Mają one duże znaczenie gdyż określają jakie produkty i usługi społeczeństwo będzie ceniło najwyżej.

Makrootoczenie c.d. Wymiar polityczno - prawny odnosi się do państwowej regulacji działalności gospodarczej i stosunków jakie panują między sferą gospodarczą a państwem. Wymiar międzynarodowy czyli jest to zakres w jakim organizacja uczestniczy w działalności gospodarczej innych krajów lub pozostaje pod jej wpływem.

otoczenie celowe (konkurencyjne, bliższe, mikrootoczenie) Obejmuje ono: konkurentów, klientów, dostawców, regulatorów, siłę roboczą, właścicieli, sojuszników strategicznych. Otoczenie wewnętrzne składa się z warunków i sił wewnątrz organizacji. Jego główne składowe obejmują: zarząd, pracowników, kulturę organizacji.

Mikrootoczenie Inaczej otoczenie zadaniowe: Konkurenci - organizacje, które konkurują z innymi organizacjami o zasoby Regulatorzy - jednostki, które mogą kontrolować i regulować na drodze prawnej politykę i sposób działania organizacji lub w inny sposób oddziaływać na nią: agencje regulacyjne i grupy interesu Klienci - wszyscy, którzy płacą za nabycie wyrobów lub usług organizacji Dostawcy - organizacje, które dostarczają zasobów innym organizacjom Sojusznicy (partnerzy) strategiczni – organizację współpracujące z jedną lub wieloma innymi organizacjami nad wspólnym przedsięwzięciem lub w inny sposób

Misja i Wizja organizacji Misja jest zasadą działalności gospodarczej, której charakter określa kierownictwo organizacji na podstawie przyjętych kryteriów, np.: preferencji klientów, oferowanych produktów, przewagi konkurencyjnej. Jest ona często formułowana w sposób emfatyczny, z polotem i brakiem autentyzmu. Może stanowić pewne hasło identyfikujące pracowników z firmą i jej celami. Wizja jest opisem wizerunku przedsiębiorstwa w odległej przyszłości, przy założeniu wystąpienia korzystnych uwarunkowań. Jest to koncepcja pewnego modelu organizacji w przyszłości. NP: Misją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji. Dzięki tym działaniom wzmocniona zostaje konkurencyjność przedsiębiorstw działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a poprzez to Urząd przyczynia się do rozwoju gospodarczego Polski. Wizją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest cieszący się powszechnym autorytetem i zaufaniem wśród konsumentów i przedsiębiorców organ ochrony konkurencji i konsumentów, którego praca przyczynia się do sukcesu gospodarczego Polski oraz Unii Europejskiej.

Bariery wejścia do sektora: ekonomia skali, poziom technologiczny, (jakość produkcji) związanej z zakupem odpowiedniej technologii oraz mistrzostwem technologicznym, brak dostępu do kanałów dystrybucji, formalne bariery wejścia na rynek (koncesje, licencje, patenty, atesty), bariery celne,

Bariery wyjścia z sektora: Najlepiej byłoby, gdyby przedsiębiorstwa miały pełną swobodę opuszczania gałęzi, w której zyski są nieatrakcyjne. Wiele firm trwa w gałęzi tak długo jak tylko jest w stanie pokryć koszty zmienne i część lub całość kosztów stałych. Jednak ich trwanie obniża zyski pozostałych przedsiębiorstw w gałęzi. Powinny więc one obniżać bariery wyjścia dla swych nie osiągających sukcesu konkurentów. prawne lub moralne zobowiązania wobec klientów, wierzycieli i pracowników, koszty, które ponosi przedsiębiorstwo zmieniające działalność w związku z brakiem możliwości wykorzystania dotychczasowej technologii, kosztami zwolnień personelu itp.

POWSTANIE I ROZWÓJ RADIA RMF FM W KRAKOWIE Case study POWSTANIE I ROZWÓJ RADIA RMF FM W KRAKOWIE

Zadania indywidualne Wybrać firmę (Zelmer, Asseco, WSIiZ) i opisać jej makrootoczenie, mikrootoczenie oraz wejście do innego sektora Dla tych że firm wymyślić misje oraz wizję.