Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pomocą mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Philip Zimbardo Psychologia i życie
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
GIMNAZJUM DWUJĘZYCZNE
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
ZAJĘCIA DODATKOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GRABOWIE NAD PILICĄ ROK SZKOLNY 2012/2013.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Dydaktyka ogólna.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
compulsory full-time education
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Odznaka jakości "Schule im Wandel – Zmieniająca się szkoła"
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
m.in.: dlatego, że szkoła posiada:  monitoring wewnętrzny w szatni i na korytarzach,  monitoring zewnętrzny na dziedzińcu szkolnym,  imienne identyfikatory.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Mobilność kadry nauczycielskiej
CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania,
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych Nauczanie / uczenie się języka obcego. Wprowadzenie drugiego języka obcego w gimnazjum - wyzwania i obawy. dr Małgorzata Twardoń Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Gliwicach

Zagadnienia uściślenie terminów specyfika uczenia się / nauczania języka obcego by się powiodło gdy pojawiają się problemy

Nauczanie / uczenie się języka obcego / przyswajanie języka Co wiemy do tej pory? Różnica w przyswajaniu (naturalnym) pierwszego języka (ojczystego), w przypadku dzieci w tzw. okresie krytycznym i uczeniu się kolejnych języków (drugiego, trzeciego) w warunkach instytucjonalnych zwłaszcza po okresie krytycznym Ośrodki mowy w mózgu - Broca, Wernickego

Przyswajanie języka ojczystego / pierwszego Wrodzona zdolność człowieka (gramatyka uniwersalna, kompetencja komunikacyjna) Język (kod) jest niezbędny - do reprezentowania (nazywania) świata (w umyśle) - do komunikacji. Dwie główne funkcje języka: reprezentatywna i komunikacyjna. Porządkowanie wiedzy o świecie (kategoryzowanie) - dziedziny nauki - „przedmioty” w szkole.

Dwujęzyczność W warunkach naturalnych - więcej niż jeden język - dwujęzyczność (równoczesna; sukcesywna - L2 po 3 roku życia) Weinreich: - dwujęzyczność współrzędna (czysta) gdy słowom L1 i L2 odpowiada odrębny system znaczeń - dwujęzyczność złożona - dwujęzyczność podporządkowana Trójjęzyczność – L1, L2, L3

Uczenie się języka Dotyczy zarówno L1 jak i L2 i kolejnych W przypadku L1 (już przyswojonego) dotyczy wiedzy związanej z opisem kategorii gramatycznych, analizą logiczną zdań, rozwijaniem słownictwa, pracy nad poprawnością, poznawaniem piśmiennictwa, etc. W przypadku L2 - zaczynamy od zera (?) - od rozumienia, reagowania, prostych komunikatów, ale ... przyswoiliśmy już L1 - mamy już system znaków i reguł, by opisać świat L3 – L1, strategie nauki L2, fobie – bagaż przeżyć i doświadczeń

Przyswajanie / uczenie się L1 jest niezbędny do przeżycia Jego przyswajanie jest spontaniczne, opiera się na wieloletniej, codziennej, wielogodzinnej ekspozycji na bodźce językowe rodzimych użytkowników L1, w naturalnych sytuacjach użycia języka L2, L3 nie zawsze Jego nauka wymaga dużego nakładu energetycznego w warunkach szkolnych nigdy nie odtworzymy naturalnego nabywania języka

Specyfika nauczania języka obcego Jeśli nie jest niezbędny ... Dokąd zmierzamy, z kim, w jakich warunkach → JAK DOJŚĆ Znać język obcy nabyć kompetencję komunikacyjną w tym języku nie tylko kompetencję językową instytucja uczeń j. obcy nauczyciel

Nauczyciel - wykształcenie - kwalifikacje - dokształcanie - postawa poszukująca - koncentrowanie się na uczniu, nie programie - odpowiednie definiowanie celów (osiągalnych) i dróg - odpowiednie dobieranie technik, pomocy, podręcznika, tempa pracy - przestrzeń bezpośredniego rozwoju - budowanie dobrych relacji

Nauczyciel - cele, metody, techniki, materiały, pomoce, tempo wyznaczamy znając wiek i potrzeby ucznia - nastawiony na rozwiązywanie problemów - elastyczny w reagowaniu na różne sytuacje - kreatywny, innowacyjny, poszukujący własnych metod, technik - doskonalący się, refleksyjny praktyk

Uczeń UMOTYWOWANY - jeśli sam wybierze język - jeśli będzie mógł decydować o niektórych elementach procesu - jeśli będzie otrzymywał odpowiednie wsparcie - jeśli będzie mógł działać - jeśli będą doceniane jego osiągnięcia - jeśli będzie widział postępy, będzie miał poczucie sukcesu - jeśli nie będzie się nudził - jeśli będzie wierzył, że mu się uda - im będzie młodszy, tym lepiej

Szkoła WSPÓŁPRACA całego zespołu dobro dziecka odpowiednie warunki pracy (liczba godzin przeznaczona na język obcy) wspierająca dokształcanie nauczyciela

Problemy źródłem - każdy z elementów modelu - nauczyciel - szkoła - uczeń Mury – jak je przeskoczyć

Jeśli to dysleksja Orzeczenie Bezwzględna współpraca z psychologiem Zmierzenie się z problemem Odpowiednie (specjalne) metody i techniki pracy: Np. Metoda stymulacji wielozmysłowej Rozumieć problem Znać metody i techniki pracy „Pani syn / córka musi się więcej starać”

Na zakończenie - cytat „… zdał maturę za trzecim razem, Marta Bogdanowicz, Mariola Smoleń (red.) Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2004. „… zdał maturę za trzecim razem, ukończył studia na Politechnice Gdańskiej, a dziś jest profesorem MIT (Massachussets Institute of Technologie) i członkiem grupy badawczej noblistów z dziedziny fizyki. Do dziś pisze nieortograficznie we wszystkich znanych mu językach” (p. 14).

Bibliografia Bogdanowicz M., Smoleń M. (red), 2004: Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk. Davis R.D., Braun E.M., 2001: Dar dysleksji. Zysk i S-ka, Poznań. Kurcz I., 2000: Psychologia języka i komunikacji. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. Butkiewicz A., Bogdanowicz K., 2008: DYSLEXIA IN THE ENGLISH CLASSROOM.Techniki nauczania języka angielskiego uczniów z dysleksją. Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk.