Budowa przydomowych i lokalnych oczyszczalni ścieków w oparciu o platformę PPP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSKAŹNIKI USŁUG WODNO – KANALIZACYJNYCH I ODBIORU ODPADÓW STAŁYCH.
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Mariusz Bryła Dyrektor Działu Doradztwa Collect Consulting S.A.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Projekt POIS /10 Modernizacja i rozbudowa systemu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gminy Milanówek.
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
System wodociągowy miasta Mielca (2001r.) Długość sieci ogółem 256,4 km sieć magistralna i rozdzielcza - 168,2 km przyłącza.
Przyjazna Kłodnica.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Raport o rynku franczyzowym w Polsce Edycja 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego - Instytucja Zarządzająca RPOWP Spotkanie finansowane z Pomocy Technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Zarządzanie projektami
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
2011 Poprawa dostępu MSP do zewnętrznego finansowania zwrotnego – projekty systemowe PARP Spotkanie przedstawicieli Funduszy Pożyczkowych Warszawa, 1-2.
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
Miasto publiczne – miasto prywatne
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
Podhalańskie Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w Nowym Targu
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
ODBIERZ DOTACJE MONTUJ SOLARY
Bank Ochrony Środowiska S. A
Nasza wizyta w Oczyszczalni Ścieków Płaszów II
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
   Praca dyplomowa inżynierska
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Wgminie w gminie Walim Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Rozbudowa i modernizacja gospodarki ściekowej na terenie Miasta i Gminy Szczawnica.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
Wytyczne do tworzenia i zmiany aglomeracji
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
Ubezpieczenia osobowe ze szczególnym uwzględnieniem ubezpieczeń oszczędnościowych, fundusze emerytalne przymusowe i dobrowolne rozwiązania z różnych.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
HARMONOGRAM SPOTKANIA 1. Zadania Gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku 2. Zamierzenia Gminy mające na.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Taryfy za wodę i ścieki do Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Nowym Tomyślu Sp. z o.o. ul. Targowa Nowy Tomyśl.
Zebranie Mieszkańców Lubczy w dniu 23 czerwca 2015 r. Informacja nt. budowy przyłączy realizowanych przez Spółkę Komunalną Dorzecze Białej sp. z o.o. przy.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Spotkanie informacyjne
Montaż kolektorów słonecznych na domach prywatnych w Gminie Dębica
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW
adaptacja byłego internatu na mieszkania komunalne
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
Zapis prezentacji:

Budowa przydomowych i lokalnych oczyszczalni ścieków w oparciu o platformę PPP Henryk Świtowski PRO-ECO INVEST S.A. ul.Podzamcze 26/3 31-003 KRAKÓW tel. (48)(12) 423-7380 e-mail: biuro@proecoinvest.pl www.proecoinvest.pl

Cel prezentacji Identyfikacja potencjalnego projektu (pozyskanie Partnera Publicznego) oraz zrealizowanie go w możliwie najszybszym czasie jako innowacyjnego projektu pilotażowego z pozyskaniem środków na jego realizację. Pozyskanie niezbędnych informacji od potencjalnych Partnerów Publicznych, które posłużą do udoskonalenia budowanego modelu biznesowego oraz konstrukcji finansowania tego typu zadań.

Jak rozwiązać problemy oczyszczania ścieków? Usługi w zakresie odprowadzenia i oczyszczania ścieków realizowane są na terenach intensywnie zabudowanych w sposób zbiorowy (ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) lub na terenach o zabudowie rozproszonej w sposób indywidualny (ustawy: Prawo budowlane, Prawo wodne, Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

Decydować powinien zdrowy rachunek ekonomiczny… W miejscach, gdzie budowa systemów kanalizacyjnych nie przyniosłaby korzyści dla środowiska lub powodowałaby nadmierne koszty, należy stosować systemy indywidualne… Tereny położone z dala od skupisk ludzkich najatrakcyjniejszymi terenami do zamieszkania.... jak również do inwestowania… a to dobra informacja dla wielu samorządów lokalnych zainteresowanych rozwojem.

„zakopywać” publiczne pieniądze??? Co się bardziej opłaci? Koszty budowy kanalizacji zbiorczej 1metr = 200 do 350 zł 1km = 200 000 do 350 000 zł 10 km = 2 000 000 do 3 000 000 zł Czy warto „zakopywać” publiczne pieniądze???

Warto rozważyć alternatywę Koszt budowy przydomowej, mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków dla 4-5 mieszkańców już od... ok. 10 000 do 15 000 zł Koszt budowy lokalnej, mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków dla ok.120 mieszkańców = ok. 160 000 zł

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w oparciu o platformę PPP Konieczność pozyskania niezbędnych informacji Wybór najkorzystniejszego wariantu. Ocena możliwości pozyskania środków unijnych do realizacji projektu. Ustalenie opłaty miesięcznej możliwej do akceptacji przez społeczność lokalną. Ustalenie wysokości możliwych dopłat przez gminę.

OFERTA PARTNERA PRYWATNEGO W oparciu o pozyskane szczegółowe informacje podmiot prywatny przedstawi ofertę adresowaną do konkretnego Partnera Publicznego wraz głównymi parametrami, wynikającymi z zastosowanego modelu biznesowego, ofertę zależną od wybranego oraz dostępnego sposobu finansowania.

OFERTA PARTNERA PRYWATNEGO Podstawowe parametry: 1. Opłata przyłączeniowa (wkład własny). 2. Opłata miesięczna ponoszona przez mieszkańców. 3. Dopłata gminy do opłaty miesięcznej. 4. Długość trwania kontraktu np. 5, 10, 15 lat. 5. Szczegółowy Kontrakt regulujący zobowiązania każdego z uczestników Projektu: tj. Partnera Publicznego, Prywatnego oraz Mieszkańców.

PORÓWNANIE KOSZTÓW EKSPLOATACJI dla rodziny 5-cio osobowej 1. Zbiornika szczelnego przyjęto 100litrów/osobę/dobę 0,5m3 x 30dni = 15m3/miesiąc Koszt wywozu 1m3 nieczystości to 12-15 zł netto* Całkowity miesięczny koszt eksploatacji szamba 225 zł 2. Kanalizacja zbiorcza – od 2,50 zł do 4,00 zł i… więcej za 1m3 – to opłaty ponoszone przez mieszkańców. Faktyczny koszt oczyszczenia 1m3 ścieków to kwoty znacznie wyższe– dopłaty z budżetu w wielu gminach są naprawdę znaczące.

AGLOMERACJA X Z PODZIAŁEM NA PODSTAWOWE JEDNOSTKI OSADNICZE PRZYKŁAD OBRAZUJĄCY POTRZEBY INWESTYCYJNE ORAZ MOŻLIWOŚCI REALIZACJI INWESTYCJI KANALIZACJI ZBIORCZEJ AGLOMERACJA X Z PODZIAŁEM NA PODSTAWOWE JEDNOSTKI OSADNICZE PJO Ilość przyłączy Liczba mieszkańców Suma sieci w km PJO-1 102 671 10 379 PJO-2 80 360 4 184 PJO-3 85 383 6 248 PJO-4 251 1 131 18 765 PJO-5 315 1 420 23 485 PJO-6 441 1 983 32 390 SUMA 1 274 5 947 95 451 Planowana oczyszczalnia na 1000 m3/dobę Szacowane koszty realizacji inwestycji 88 762 000 zł. netto

FAKTY i PROGNOZA NA PRZYSZŁOŚĆ Realia: Przy założonej strukturze finansowania, gmina nie posiada samodzielnie wystarczającej zdolności kredytowej do realizacji inwestycji w założonym etapie I. Aktualna cena w sąsiednim Przedsiębiorstwie dostarczającym usługi oczyszczania ścieków wynosi obecnie 3,60 zł/m3 netto (3,85 PLN/m3 brutto). Prognozowana stawka opłaty za odbiór ścieków po wspólnej realizacji I etapu inwestycji, która zostanie zakończona w 2012 roku, wzrośnie blisko pięciokrotnie (o ponad 15 PLN brutto) w stosunku do aktualnej stawki.

Przydomowe i lokalne systemy. Jaką technologię wybrać? Osadnik gnilny wraz drenażem rozsączającym w krajach rozwiniętych EU traktowany jest już jako „przeżytek”, ponieważ nie odpowiada aktualnemu „stanowi techniki”… i nie może być już stosowany…!

Kryteria wyboru technologii Partner Prywatny dokonując wyboru technologii zdaje sobie sprawę, że od właściwego wyboru zależeć będzie jego sukces i potencjalne, założone zyski… Kryteria wyboru: - Koszty inwestycyjne Koszty eksploatacyjne Bezawaryjność Łatwość obsługi (bezobsługowość?) Możliwość monitoringu oraz szybkiej reakcji na potencjalne nieprawidłowości.

Systemy oczyszczania ścieków Na rynku dostępne są zaawansowane technologie (w przeciwieństwie do popularnych na rynku „pseudo-oczyszczalni” – plastikowych kilkukomorowych zbiorników gnilnych wraz z drenażem rozsączającym) zapewniające spełnienie przyszłych, ostrzejszych norm związanych z ochroną środowiska.

MarineFAST® obecnie montowany wewnątrz kadłuba nowego amerykańskiego lotniskowca CVN 77

Minimalizacja kosztów Im większa oczyszczalnia ścieków tym mniejszy koszt inwestycyjny przypadający na 1 mieszkańca oraz mniejsze koszty eksploatacyjne.

Zagrożenia realizacji projektu Brak możliwości odprowadzenia ścieków oczyszczonych. Brak wiarygodnych informacji związanych z faktycznym stanem poszczególnych domostw. Niestosowanie się użytkowników do zaleceń eksploatacyjnych.

Koszty eksploatacji oczyszczalni 1. Koszty zużycia energii elektrycznej do napędu dmuchawy – ponosi właściciel. Miesięczne koszty energii elektrycznej: od 15 zł ************************ 2. Koszty utylizacji osadów –ponosi operator. 3. Koszty przeglądów oraz nadzoru - ponosi operator.

Przykładowa przydomowa oczyszczalnia ścieków zbudowana w oparciu o zbiorniki PEHD

Dostępne systemy zamieniające szamba na oczyszczalnię These two photos are were taken at an interesting retrofit fit job at a high school in Anchorage, Alaska. The existing system was retrofitted with two HighStrengthFAST 1.5 units to add nitrogen reduction to the system. The ground water table at the site was discovered to be very nitrogen sensitive which led to the installation of the FAST units. The left side shot shows the existing 12" thick lid being cut open so that the FAST units could be inserted. The FAST units were placed inside the roughly 30,000 gpd poured in place tank, then a few men hopped down inside and hooked the units up so that wastewater had to go through the units in order to exit the tank.

Przykładowa lokalna oczyszczalnia ścieków dla budynków apartamentowych w Kościelisku – dla ok.100 osób - inwestycja w trakcie realizacji

Oczyszczalnia ścieków - pod parkingiem – dla budynków apartamentowych w Kościelisku – dla ok.100 osób – po zakończeniu inwestycji.

Niektóre systemy mogą być montowane również w oparciu o powszechnie dostępne lub istniejące zbiorniki żelbetowe.

PRO-ECO INVEST S.A. partnerem Gmin w rozwiązywaniu problemów z oczyszczaniem ścieków.

...i zapraszamy do współpracy! Dziękujemy za uwagę! ...i zapraszamy do współpracy! www.proecoinvest.pl PRO-ECO INVEST S.A. ul.Podzamcze 26/3 31-003 KRAKÓW tel. (12) 423-7380 fax. (12) 423-7381 e-mail: biuro@proecoinvest.pl