Współpraca nauki i przemysłu w ramach 7. Programu Ramowego UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Researchers’ Mobility Policy
Advertisements

Warszawa, Możliwości uzyskania dofinansowania przez izby gospodarcze i stowarzyszenia MŚP ze źródeł 7. Programu Ramowego Aneta Maszewska Krajowy.
Warszawa, 18 listopada 2011 r. Program Ramowy na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji Ekoinnowacje Aneta Maszewska Katarzyna Walczyk-Matuszyk KPK PB.
1 7 Program Ramowy od podstaw. 2 Program Ramowy: dlaczego siódmy? Kraje UE przeznaczają od 1984 r. część wspólnego budżetu.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
BISNEP Business and Innovation Support for North-East Poland
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
mgr inż. Małgorzata Niespodziana Politechnika Poznańska
Krajowy Punkt Kontaktowy HUMAN RESOURCES AND MOBILITY jeden program stypendialny pod patronatem Marie Curie 12 rodzajów stypendiów,
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Andrzej Sławiński 7. Program Ramowy Wstęp
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Anna Wiśniewska- koordynator
Krajowy Punkt Kontaktowy HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Marta Muter Krajowy Punkt Kontaktowy Instytut Podstawowych Problemów Techniki.
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
KPK, Wiesław Studencki. Research infrastructures Instytuty badawcze Naukowcy Główni zainteresowani.
MŚP w 7 Programie Ramowym UE Aleksander Bąkowski Małgorzata Snarska-Świderska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE.
DOBRE PRAKTYKI W OBSZRZE INNOWACYJNOŚCI
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W PROJEKTY EUROPEJSKIE?. POMYSŁ NA PROJEKT – ALE JAKI? Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) Sieci doskonałości.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Energia w 7PR Energia w 7PR Informacja o konkursie FP7-ENERGY-2008-TREN-1 Andrzej Sławiński Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych.
7.Program Ramowy Założenia programowe Jolanta Pacura Regionalny Punkt Kontaktowy
Małe i średnie przedsiębiorstwa w Programie Ramowym UE
Możliwości uczestnictwa małych i średnich przedsiębiorstw w projektach 7 Programu Ramowego na rzecz Badań i Rozwoju Technologicznego Błażej Rychlik.
Możliwości finansowania projektów medycznych ze środków europejskich
Szósty Program Ramowy Unii Europejskiej IST 6PR-3 call Krajowy Punkt Kontaktowy 6PR UE Tematyka 3 Konkurs Priorytetu Tematycznego.
Stypendia Marii Curie dla Transferu Wiedzy. 1. Stypendium Rozwojowe (26,4 mln ) Naukowcy przekazują wiedzę umożliwiającą rozwój potencjału badawczego.
Konferencje i kursy szkoleniowe Marie Curie Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.: (61) , fax:
Stypendia dla transferu wiedzy
TranSMEs Droga do zdobycia doskonałości przez Małe i Średnie Przedsiębiorstwa Małe i Średnie Przedsiębiorstwa Poznański Park Naukowo-Technologiczny Joanna.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE HUMAN RESOURCES AND MOBILITY Anna Wiśniewska - Koordynator
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
6 Program Ramowy UE Jak skorzystać z możliwości Elżbieta Książek, RPK Poznań
Uczestnictwo w 7 PR. Podstawy prawne 7 PR Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.166 TWE) Decyzja nr 1982/2006.
Udział MSP w 6.Programie Ramowym oraz poszukiwanie partnerów do współpracy Aneta Maszewska, Ewelina Słysz – Krajowy Punkt Kontaktowy Poznań,
Stymulowanie udziału MŚP w projektach badawczych w 7. Programie Ramowym UE.
Stymulowanie udziału przedsiębiorstw w projektach badawczych w 7. Programie Ramowym UE Anna Klimaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych.
1 Infrastruktury badawcze w 7PR Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii.
6 Program Ramowy UE Założenia i struktura Elżbieta Książek, RPK Poznań
1 Infrastruktury badawcze w 7PR. 2 Struktura i budżet 7 PR Współpraca Pomysły Ludzie Możliwości
Nauka w społeczeństwie Małgorzata Krótki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Przegląd najnowszych konkursów w 7. Programie Ramowym UE (ogłoszonych r.) Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy PR UE w Poznaniu.
Specjalne projekty wspierające współpracę MŚP i nauki w 7. Programie Ramowym UE.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY PROGRAMÓW BADAWCZYCH UE.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Finansowanie przedsiębiorstw w 7 Programie Ramowym
Przyjazne Społeczeństwo Informacyjne Information Society Technologies Dzień Informacyjny IST PTI, Krajowy Punkt Kontaktowy 5PR UE
Sukcesy i porażki polskich MŚP w programach ramowych
Polskie instytucje wspierające europejską politykę transportową Seminarium Warszawa 6 października 2004.
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa, Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy.
1 Infrastruktury badawcze w 7PR Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii.
Projekty pilotażowe i powielania rynkowego Ekoinnowacje w Programie CIP EIP Katarzyna Walczyk-Matuszyk KPK PB UE Warszawa, 23 listopada 2010.
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
1 Infrastruktury badawcze w 7PR Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii.
Usługi Enterprise Europe Network
Energia Środowisko i Zrównoważony Rozwój PT4 B: Energia Piąty Program Ramowy UE Andrzej Sławiński Wyniki.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Współpraca nauki i biznesu celem zapewnienia zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
Branżowy Punkt Kontaktowy 6.PR – Dział Współpracy Międzynarodowej i Programów UE, Politechnika Opolska Monika Świech Zagadnienia.
6 Program Ramowy Zasoby ludzkie i mobility (patronat Marii Curie) MEUR Akcje dla instytucji (Host-driven actions) Sieci badawczo-szkoleniowe.
Rozpoczęcie projektu: 1 września 2005 Czas trwania: 30 miesięcy Priorytet 6PR: 6.1 Zrównoważone Systemy Energetyczne Główny cel: Zwiększenie uczestnictwa.
1 GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY 6. PROGRAM RAMOWY UE FUNDUSZE STRUKTURALNE 7. PROGRAM RAMOWY UE PLATFORMY TECHNOLOGICZNE EUROPEJSKA INICJATYWA DLA ROZWOJU.
JERZY BUZEK POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO 7. Program Ramowy jako źródło finansowania rozwoju regionalnego, postępu technologicznego i innowacyjnego.
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) dla województwa pomorskiego Ludwik Szakiel Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
The Joint Research Centre
Zapis prezentacji:

Współpraca nauki i przemysłu w ramach 7. Programu Ramowego UE Warszawa, 04.11.2010 Współpraca nauki i przemysłu w ramach 7. Programu Ramowego UE Aneta Maszewska Zbigniew Turek Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk

Połączyć dwa światy … Świat naukowca Świat przedsiębiorcy Patenty! Obrót Pieniądze Patenty! Nowe kontakty konkurencyjność Publikacje Prestiż Patenty! Nowe kontakty Nagroda Nobla

7PR: Struktura i budżet 53 272 mld euro Ideas 7 510 People 4 750 Cooperation 32 413 Capacities 4 097 Euratom 2 751 JRC 1 751 53 272 mld euro

Programy Ramowe dla MŚP* 7. Program Ramowy 7PR, EUREKA CIP COOPERATION Projekty badawcze PEOPLE Projekty badawczo-szkoleniowe CAPACITIES w tym ERANET EUROSTARS Projekty badawczo-wdrożeniowe Wsparcie finansowe dla MŚP Wsparcie transferu technologii MŚP prowadzące prace B+R MŚP zlecające prace B+R na zewnątrz MŚP prowadzące samodzielnie prace B+R RSFF SMEG GIF Enterprise Europe Network * Mikro, Małe i Średnie Przedsiębiorstwa zgodnie z rekomendacją 2003/361/WE

Jakie firmy zazwyczaj brały udział w projektach?

Obszar „COOPERATION” (Współpraca)

7. Program Ramowy Struktura COOPERATION (32 413) Health (6 100) Food, Agriculture and Biotechnology (1 935) Information and Communication Technologies (9 050) Nanosciences, Nanotechnologies, Materials and new Production Technologies (3 475) Energy (2 350) Environment (including Climate Change) (1 890) Transport (including Aeronautics) (4 160) Socio-economic Sciences and the Humanities (623) Security and Space (Space 1 430, Security 1 400) IDEAS (7 510) PEOPLE (4 750) CAPCITIES (4 217) Research Infrastructures (1 715) Research for the benefit of SMEs (1 336) Regions of Knowledge (126) Research Potential (340) Science in Society (330) Coherent development of research policies (70) Activities of International Co-operation (180) Non-linear actions of the JRC (1 751) Euroatom (2 751) TOTAL: 53 372 mln euro

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-AAT-2011-RTD-1 Data otwarcia / zamknięcia : 30.07.2010 / 2.12.2010 Budżet: 121,3 mln € w podziale na 3 mln € - projekty CSA–SA. 11.30 mln€ - małe projekty badawcze CP-FP (Level 1) oraz projekty CSA-CA 107 mln € + duże zintegrowane projekty badawcze CP-IP (Level 2)

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-AAT-2011-RTD-1 7.1.1. THE GREENING OF AIR TRANSPORT AAT.2011.1.4-2. Systems approach to improved core engine thermal efficiency (CP-IP) 7.1.2. INCREASING TIME EFFICIENCY AAT.2011.2.3-3. Integrated approach to total airport management for operational efficiency (CP-IP) 7.1.3. ENSURING CUSTOMER SATISFACTION AND SAFETY AAT.2011.3.5-1. Integrated approach to a human-centred cabin physical environment (CP-IP) 7.1.4. IMPROVING COST EFFICIENCY AAT.2011.4.4-3. Integrated approach to smart airframe (CP-IP) AAT.2011.4.4-4. Integrated approach to efficient propulsion and related aircraft systems for small-size aircraft (CP-IP) AAT.2011.4.4-5. Integrated modular actuation systems for the future all-electric aircraft (CP-IP) 7.1.6. PIONEERING THE AIR TRANSPORT OF THE FUTURE 7.1.6.1. Breakthrough and emerging technologies AAT.2011.6.1-1. Lift (CP-FP, CSA-CA) AAT.2011.6.1-2. Propulsion (CP-FP, CSA-CA) AAT.2011.6.1-3. Interior space (CP-FP, CSA-CA) AAT.2011.6.1-4. Life-cycle (CP-FP, CSA-CA) 7.1.6.2. Step changes in air transportation operation AAT.2011.6.2-1. Novel air transport vehicles (CP-FP, CSA-CA) AAT.2011.6.2-2. Guidance and control (CP-FP, CSA-CA) AAT.2011.6.2-3. Airports (CP-FP, CSA-CA) 7.1.6.3. Promising pioneering ideas in air transport AAT.2011.6.3-1. The cruiser/feeder concept (CP-FP, CSA-CA) AAT.2011.6.3-2. Take-off and landing with ground based power (CP-FP, CSA-CA) AAT.2011.6.3-4. New sources of aircraft main propulsive power (CP-FP, CSA-CA)

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-AAT-2011-RTD-1 7.1.7. CROSS-CUTTING ACTIVITIES FOR IMPLEMENTATION OF THE SUBTHEME PROGRAMME AAT.2011.7-9. Supporting the organization of conferences and events of special relevance to aeronautics and air transport research (CSA-SA) AAT.2011.7-11. Stimulating the participation of small and medium size enterprises (SME) and other small organizations for improved integration of the European Research Area (CSA-SA) AAT.2011.7-18. Assessing the role and needs of air freight in air transport (CSA-SA) AAT.2011.7-19. Exploring opportunities and stimulating research cooperation with Canada (CSA-SA) AAT.2011.7-20. Exploring opportunities and stimulating research cooperation with Japan (CSA-SA) AAT.2011.7-22. Assessing the educational needs of engineers and researchers in aeronautics and air transport (CSA-SA) AAT.2011.7-23. Technology support for crisis coordination for the air transport system following major disrupting events (CSA-SA)

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-SST-2011-RTD-1 Data otwarcia / zamknięcia : 30.07.2010 / 2.12.2010 Budżet: 91,25 mln € w podziale na Group of topics (GT) Nº 1: Efficient railway services – 26 mln € Group of topics (GT) Nº 2: Eco-innovations in shipbuilding and waterborne transportation – 26 mln € Group of topics (GT) Nº 3: Implementing research for the ‘European Green Car Initiative’ – 30,25 mln € Group of topics (GT) Nº 4: Untapped research potential and filling gaps – 9 mln €

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-SST-2011-RTD-1 7.2.1. THE GREENING OF SURFACE TRANSPORT 7.2.1.1. The greening of products and operations SST.2011.1.1-1. Green retrofitting through optimization of hull-propulsion interaction (GT 2, CP-FP) SST.2011.1.1-2. Retrofitting of existing ships with green technologies (GT 2, CP-FP) SST.2011.1.1-3. Towards zero emission marine engines (GT 2, CP-IP) SST.2011.1.1-4. Energy consumption reduction in urban rail systems (GT 1, CP-IP) 7.2.2 ENCOURAGING MODAL SHIFT AND DECONGESTING TRANSPORT CORRIDORS 7.2.2.1. Logistics and intermodal transport SST.2011.2.1-1. Efficient interfaces between transport modes (GT 4, CP-FP) 7.2.2.5. Interoperability and safety SST.2011.2.5-1. Rail system interoperability (regulatory and non-legislative interoperability based on technological innovations) (GT 1, CP-FP) 7.2.4. IMPROVING SAFETY AND SECURITY 7.2.4.1 Integrated safety and security for surface transport systems SST.2011.4.1-1. Design of vehicle safety systems for a better protection of vulnerable road users and other under-protected and less safe user groups (GT 4, CP-FP) SST.2011.4.1-2. Mitigation measures and good practice to reduce human fatalities and disruption of services resulting from suicides and trespasses on railways property (GT 1, CP-FP) SST.2011.4.1-3. Reducing the occurrences and impacts of freight train derailments (GT 1, CP-FP) 7.2.5. STRENGTHENING COMPETITIVENESS 7.2.5.2 Competitive surface transport products and services SST.2011.5.2-1. Strengthening the European maritime transport sector competitiveness (GT 2, CSA-CA) SST.2011.5.2-2. Advanced and cost effective road infrastructure construction, management and maintenance (GT 4, CP-FP) SST.2011.5.2-3. Cost-effective modernization of the inland fleet for freight transport (GT 2, CP-FP) SST.2011.5.2-4. Exploring and fostering international collaboration in the waterborne transport sector (GT 2, CSA-SA) SST.2011.5.2-5. A system approach for railway operations management to increase capacity and decrease delays for railway customers’ satisfaction (GT 1, CP-IP) SST.2011.5.2-6. Cost-effective improvement of rail transport infrastructure (GT 1, CP-FP)

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-SST-2011-RTD-1 7.2.6. CROSS-CUTTING ACTIVITIES FOR IMPLEMENTATION OF THE SUBTHEME PROGRAMME SST.2011.6-1. Supporting the organization of the TRA 2012 conference and other research relevant events (GT 4, CSA-SA) 7.2.7. THE ‘EUROPEAN GREEN CARS INITIATIVE’ GC.SST.2011.7-1. Specific safety issues of electric vehicles (GT 3, CP-FP) GC.SST.2011.7-2. Integrated thermal management (GT 3, CP-FP) GC.SST.2011.7-3. Efficient long distance transport – waste heat recovery (GT 3, CP-FP) GC.SST.2011.7-4. Urban–interurban shipments (GT 3, CP-FP) GC.SST.2011.7-5. Integrated intermodal traveller services (GT 3, CP-FP-SICA) GC.SST.2011.7-6 Capability of improving and exploiting capacity (GT 3, CSA-CA) GC.SST.2011.7-9. Efficient long distance transport – future power train concepts (includes: advanced combustion and after-treatment) (GT 3, CP-IP) GC.SST.2011.7-10. Architectures of Light Duty Vehicles for urban freight transport (GT 3, CP-FP) GC.SST.2011.7-11.E-freight solutions and supply chain management (GT 3, CP-FP)

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-2011-GC-ELECTROCHEMICAL-STORAGE Data otwarcia / zamknięcia : 30.07.2010 / 2.12.2010 Budżet: 25,5 mln € w podziale na 10 mln € - Obszar „NMP” 5,5 mln € - Obszar „Środowisko i zmiany klimatyczne” 10 mln € - Obszar „Transport i Aeronautyka” Dwa tematy: GC.SST.2011- 7.7 Advanced eco-design and manufacturing processes for batteries and electrical components (GT 3, CP-IP) GC.ENV.2011-3.1.3-2 Operational guidance for Life Cycle Assessment studies of the European Green Cars Initiative (CSA-SA)

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-OCEAN-2011 Data otwarcia / zamknięcia : 30.07.2010 / 18.01.2011 Budżet: 45 mln € w podziale na 14 mln € - Obszar „KBBE” 5 mln € - Obszar „Energia” 16 mln € - Obszar „Środowisko i zmiany klimatyczne” 10 mln € - Obszar „Transport i Aeronautyka” Tematy OCEAN.2011-1 Multi-use offshore platforms Collaborative Project, Max requested EU contribution per proposal: EUR 14 000 000 OCEAN.2011-3 Assessing and predicting the combined effects of natural and human-made pressures in the Mediterranean and the Black Sea in view of their better governance Collaborative Project (large scale integrating project) for specific cooperation actions (SICA) dedicated to international cooperation partner countries, Max requested EC contribution per proposal: EUR 13 000 000 OCEAN.2011-4 Knowledge-base and tools for regional networks of MPAs, integrated management of activities together with assessment of wind energy potential in the Mediterranean and the Black Sea Collaborative Project (large scale integrating project) for specific cooperation actions (SICA) dedicated to international cooperation partner countries, Max requested EU contribution per proposal: EUR 9 000 000

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-SST-CIVITAS-2011-MOVE Data otwarcia / zamknięcia : 30.07.2010 / 12.04.2011 Budżet: 18 mln € w podziale na 3-4 mln € - 1 projekt CSA-CA 14-15 mln € - 2 projekty CP-IP Tematy: 7.2.3. ENSURING SUSTAINABLE URBAN MOBILITY 7.2.3.4. Innovative strategies for clean urban transport (CIVITAS Plus II) SST.2011.3.4-1. Design, implement and test innovative strategies for sustainable urban Transport (CP-IP) SST.2011.3.4-2. Support action for coordination, dissemination and evaluation, CIVITAS Plus (CSA-CA)

4ty konkurs „Transport” Konkurs: FP7-TPT-2011-RTD-1 Data otwarcia / zamknięcia : 30.07.2010 / 2.12.2010 Budżet: 6 mln € Tematy: Socio-economic research and technology foresight TPT.2011.1-1. Enhancing connectivity between research solutions and policy-making for the sustainable development of Transport (CSA-SA) TPT.2011.1-2. Transport needs for an ageing society (CP-FP, CP-FP-SICA, CSA-CA, CSA-SA, BSG-CSO) TPT.2011.1-3. Socio-economic challenges for breakthrough innovations in European freight transport (CSA-SA) Integration of transport modes and cross-cutting research TPT.2011.2-1. Integration of passenger transport modes and travel information services through the analysis of social behaviour, mobility patterns and business models as basis for the decarbonization of the European transport system (CP-FP, CSA-SA) TPT.2011.2-2. Enhanced cross-fertilization and synergies in research actions dealing with safety aspects (CP-FP-SICA, CSA-SA) TPT.2011.2-3. Modelling of co-modality quickwins: Roadmap towards co-modality (CP-FP, CSA-SA) Stregthening the ERA, encouraging participation, and dissemination of research results TPT.2011.3-1. A productive international cooperation to strengthening the European Transport research area and facing global challenges (CP-FP-SICA, CSA-SA)

Konkurs Regions of Knowledge Data otwarcia: 20.07.2010 Data zamknięcia: 9.12.2010 Budżet: 18,66 mln € Dwa tematy projektowe: Area 3.1. Transnational cooperation between regional research-driven clusters – FP7-REGIONS-2011-1 Support to an event organised by the EU Hungarian Presidency: Week of Innovative Regions in Europe (WIRE 2011) - (FP7-WIRE-2011-1) Celem ogólnym konkursu jest wspieranie innowacji i konkurencyjności europejskiego przemysłu i biznesu związanego z transportem. Projekty powinny promować zrównoważony transport w zintegrowany, nastawiony na technologie i przyjazny użytkownikowi sposób, przyczyniając się do rozwoju na poziomie lokalnym i regionalnym. Projekty typu Koordynujące Akcje Wspierające (CSA-CA) powinny obejmować wszystkie poniższe obszary: Analiza i integracja agend badawczych aktorów w klastrach regionalnych Inicjatywy poprawiające integrację: zdefiniowanie Wspólnego Planu Działań Środki implementacji Wspólnego Planu Działań

JTI Clean Sky Informacje Partnerstwo Publiczno-Prywatne pomiędzy KE a przemysłem lotniczym. Start – luty 2008 7-letni program badawczy w obszarze „zielonego lotnictwa” (2008-2014) Budżet: 800 mln € ze strony Komisji Europejskiej 800 mln € ze strony przemysłu JTI Clean Sky koordynowane jest przez niezależne „Ciało Publiczne” koordynujące program i podpisujące umowy na realizację kontraktów.

JTI Clean Sky Konkursy na projekty Otwarte konkursy na wykonanie wyznaczonych przez Clean Sky zadań. Przygotowywane przez Liderów Zintegrowanych Demonstratorów Technologii oraz Partnerów Odpowiadające bieżącym potrzebom związanych z realizacją zadań ZDT Nastawione na dostarczanie konkretnych technologii / produktów Kto może uczestniczyć Jednostki prywatne i publiczne z Krajów Członkowskich i Stowarzyszonych z 7. PR. Przemysł, MŚP, jednostki badawcze, uniwersytety Informacje o konkursach Ogłaszane kilka razy w roku (3-4) Dostępne na stronie www.cleansky.eu Dokumenty konkursowe i system składania wniosków - http://cordis.europa.eu/fp7/dc/index.cfm (sekcja Cooperation > JTI)

Projekt ETNA Celem projektu jest rozwój i wsparcie współpracy pomiędzy Punktami Kontaktowymi obszaru Transport w 7. PR i zapewnienie lepszej jakości usług dla klientów narodowych. Spotkania brokerskie – możliwości nawiązania współpracy przez klastry: Organizowane przy współpracy z KE w ramach dni informacyjnych kolejnych konkursów obszaru Transport (2 imprezy zorganizowane do tej pory) Możliwość przedstawienia profilu instytucji i pomysłów na projekty Prezentacje projektów przygotowywanych przez kluczowych graczy obszaru Transport Możliwość nawiązania nowych kontaktów w spotkaniach bezpośrednich. Następne spotkania brokerskie planowane są na 2011 rok. Baza profili i pomysłów na wnioski projektowe dla 4go konkursu dostępna jest na stronie: www.transport-ncps.net Zapraszamy do nadsyłania profili instytucji i pomysłów na projekty (możliwość konsultacji pomysłów!)

Przykładowe propozycje projektów IMTRANS - Improved accesibility to Public Transport systems ELCO - Electro-chemical combustion processes for new generation of gas turbine engines DAMICO - Immersive Information Dimension for Travellers LBS Life Box System – Method and "set" to reduce the numberr of casualties and Traffic Accidents, and carry out the Enforcement against real- time Traffic offenders. ISYFORD&MRAILI - Integrated System for Diagnostic & Maintenance Management of Railway Infrastructures Więcej ofert dołączania do projektów dostępnych jest na stronie projektu ETNA: www.transport-ncps.net w dziale „Partner Search”

Star-Net Transport Zadania Ułatwianie uczestnictwa MŚP w 7. PR poprzez : • Identyfikację barier uczestnictwa MŚP w projektach badawczych obszaru Transport. • Wykorzystanie i wdrożenie usług i narzędzi opracowanych na potrzeby MŚP z obszaru transportu. • Identyfikację potencjalnych możliwości współpracy poprzez Audyty Technologiczne. • Tworzenie profili MŚP celem włączania firm w projekty przygotowywane przez kluczowych graczy sektora transportu. • Analizę i upowszechnianie dostępnych wyników badań, nawiązywanie kontaktów pomiędzy firmami o podobnych profilach działalności.

Star-Net Transport Usługi Kim jesteśmy ? Co robimy ? • Stowarzyszenia transportowe • Firmy konsultingowe • Klastry przemysłowe • Uczelnie • Punkty Kontaktowe • Koordynatorzy projektów z 6. PR Więcej informacji: www.starnet-transport.eu

Obszar „PEOPLE” (Ludzie)

PEOPLE –Akcje Marie Curie IAPP “Industry-Academia Partnerships and Pathways” (Współpraca pomiędzy przemysłem a uczelniami wyższymi) wzmacnianie długofalowej współpracy oraz transfer wiedzy pomiędzy przemysłem i instytucjami naukowym konsorcjum: przynajmniej 1 przedsiębiorstwo i 1 instytucja badawcza z dwóch różnych krajów członkowskich lub stowarzyszonych okres trwania projektu 3-4 lata wymiana pracowników (naukowcy, technicy, kadra zarządzająca) pomiędzy przedsiębiorstwem a instytucją badawczą (nawet z tego samego kraju) na okres od 2 do 24 miesięcy przyjmowanie doświadczonych naukowców spoza konsorcjum na okres od 12 do 24 miesięcy organizacja warsztatów, szkoleń, konferencji dla MŚP zakup sprzętu do 10% budżetu im przyznanego

PEOPLE –Przykładowy projekt Akronim projektu: BIFF Czas trwania: 01.10.2006 – 30.09.2010 Koordynator: dr Julie Maguire, Daithi O’Murchu Research Station, Irlandia Problemem branży zajmującej się przetwórstwem skorupiaków jest zmienna jakość dostarczanego do obróbki surowca. Aby temu przeciwdziałać projekt finansuje pracę pracownika naukowego z Norwegii przebywającego na stypendium badawczym w celu rozwoju technik selekcji genetycznej dla specjalnie zaprojektowanego programu hodowli skorupiaków (przegrzebków). Partnerzy irlandzcy do korzyści zaliczą nowe umiejętności w projektowaniu programów hodowlanych ochrony zasobów genetycznych, natomiast strona norweska zdobędzie doświadczenie z zakresu hodowli skorupiaków

Obszar „CAPACITIES” Badania na rzecz MŚP w 7. Programie Ramowym

Koncept schematu: Outsourcing badań Relacja “klient-sprzedawca” Inwestycja w badania MŚP Stowarzyszenia/ Izby gospodarcze Wykonawcy badań Wyniki i prawa własności Przedsiębiorstwa, Użytkownicy końcowi

Badania na rzecz MŚP Schemat adresowany jest do małych grup innowacyjnych MŚP, które dostrzegają potrzebę dalszego rozwoju i wprowadzenia innowacji, ale nie posiadają własnego zaplecza badawczego. Konsorcjum - minimum 3 przedsiębiorstwa, spełniające kryterium MŚP, pochodzące z 3 różnych państw członkowskich albo krajów stowarzyszonych z UE; - 2 niezależnych od pozostałych uczestników konsorcjum wykonawców badań; - dodatkowo, w projekcie mogą uczestniczyć inne podmioty niezależne od pozostałych członków konsorcjum: przedsiębiorstwa oraz tzw. użytkownicy końcowi (np. instytucje publiczne) pod warunkiem wniesienia przez nich wkładu do projektu; - zalecana wielkość konsorcjum to 5-10 uczestników. Czas trwania projektu: 1-2 lata Budżet projektu: 0,5 – 1,5 mln euro

Przykładowy projekt Akronim projektu: SAFETALK Koordynator projektu: Innowacja Polska Sp. z o.o. Cel projektu: Stworzenie wykrywacza urządzeń podsłuchowych w oparciu o analizę widmową. Zadaniem systemu będzie redukcja prawdopodobieństwa kradzieży własności intelektualnej.

i garść statystyki…

Badania na rzecz stowarzyszeń MŚP Schemat pozwala opracować techniczne rozwiązania problemów wspólnych dla większej liczby MŚP działających w określonych sektorach przemysłu iusługach. Konsorcjum - minimum 3 stowarzyszenia MŚP/izby gospodarcze (SME-AGs) o zasięgu ogólnokrajowym z 3 różnych krajów członkowskich lub stowarzyszonych z UE lub 1 stowarzyszenie o zasięgu ogólnoeuropejskim; - 2 niezależnych od pozostałych uczestników konsorcjum wykonawców badań; - grupa MŚP (w liczbie 2-5) mająca za zadanie dopilnować, aby rezultaty projektu były adekwatne do potrzeb przedsiębiorstw; - dodatkowo, w projekcie mogą uczestniczyć inne przedsiębiorstwa oraz tzw. użytkownicy końcowi (w tym także MŚP) pod warunkiem wniesienia przez nich wkładu do projektu; - zalecana wielkość konsorcjum to 10-15 uczestników. Czas trwania projektu: 2-3 lata Budżet projektu: 1,5 - 4 mln €

Przykładowy projekt Tytuł: Usuwanie niebezpiecznych substancji z elektroniki. Procesy i techniki dla MSP Celem projektu jest opracowanie dla przedsiębiorstw europejskich, z branży elektroniki, rozwiązań technicznych produkcji produktów bez zastosowania ołowiu. Co związane jest z prowadzeniem zmian w Europejskiej legislacji: RoHS (Directive on the Restriction of Certain Hazardous Substances), WEEE (Directive on Waste Electrical and Electronic Equipment), EuP (Directive on establishing a Framework for Eco-design of Energy Using Products)

Najbliższe konkursy Identyfikator konkursu: FP7-SME-2011 Data publikacji: 30.07.2010 Data zamknięcia konkursu: 08.12.2010, godz. 17.00 Przewidywany budżet: Badania na rzecz MŚP: 110 mln euro Badania na rzecz izb gospodarczych/stowarzyszeń MŚP: 79 mln euro Akcja pilotażowa: 15 mln euro Pakiet informacyjny dokumentów na stronie: http://cordis.europa.eu/fp7/dc/index.cfm

Pilotaż – projekty demonstracyjne Przewidywany budżet akcji pilotażowej: 15 mln euro Dofinansowanie 1 projektu w granicach 0,5 – 1,5 mln euro Czas trwania projektu: około 24 m-cy Akcja pilotażowa adresowana jest do firm, które z sukcesem uczestniczyły w projektach 6 i 7. Programu Ramowego Skład konsorcjum: 3 MŚP z 3 różnych krajów członkowskich bądź stowarzyszonych z UE Działania finansowane w ramach akcji: testowanie prototypów, implementacja nowych rozwiązań technologicznych, opracowanie strategii marketingowej/biznes planu, skalowanie. Przewidywane rodzaje działań w projekcie: działania demonstracyjne i zarządzanie projektem.

Przydatne linki Strona SME Tech Web poświęcona małym i średnim przedsiębiorstwom http://ec.europa.eu/research/sme-techweb Informacje na temat Programów Ramowych UE http://cordis.europa.eu/fp7/home.html Sieć Enterprise Europe Network. Usługi dla przedsiębiorstw http://www.enterprise-europe-network.ec.europa.eu/index_en.htm Informacje na temat europejskich programów i inicjatyw skierowanych do MŚP http://ec.europa.eu/enterprise/sme/index_en.htm Program Eurostars – http://www.eurostars-eureka.eu

Dziękujemy za uwagę Kontakt: Aneta Maszewska e-mail: aneta.maszewska@kpk.gov.pl Zbigniew Turek e-mail: zbigniew.turek@kpk.gov.pl tel.: 0 22 828 74 83