PLANOWANIE OPERACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Konferencja wojewódzka
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OBRONNEGO PAŃSTWA
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
DO SIŁ ZBROJNYCH W RAMACH AKCJI KURIERSKIEJ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Przygotował Andrzej Potucha
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA, FUNKCJONOWANIE STAŁYCH DYŻURÓW
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Ustrój samorządu terytorialnego
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Prawo administracyjne – źródła prawa
Zidentyfikowane problemy
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
OPRACOWANIE PLANU PRZYGOTOWAŃ PUBLICZNEJ I NIEPUBLICZNEJ SŁUŻBY ZDROWIA NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA JEST ELEMENTEM PLANOWANIA OPERACYJNEGO REALIZOWANEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Planowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w 10 Brygadzie Logistycznej i jednostkach wojskowych podporządkowanych na.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Konstytucyjny system źródeł prawa
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
MRiRW Podstawy prawne planowania operacyjnego i programowania obronnego, zasady sporządzania kart realizacji zadań operacyjnych płk dr inż. Krzysztof Meszyński.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

PLANOWANIE OPERACYJNE organów administracji publicznej w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i w czasie wojny

ZAGADNIENIA: System Obronny Państwa Struktura planowania obronnego Planowanie operacyjne Plany operacyjne Struktura i układ POF W

SYSTEM OBRONNY PAŃSTWA PODSYSTEM KIEROWANIA BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM, W TYM OBRONĄ PAŃSTWA PODSYSTEM MILITARNY PODSYSTEM NIEMILITARNY SOJUSZNICZY SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA

PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA SYSTEMU OBRONNEGO PAŃSTWA - Konstytucja RP, - Strategia Bezpieczeństwa Narodowego, Strategia Wojskowa, - ustawa o powszechnym obowiązku obrony, - rozporządzenia RM i ministrów do ustawy o powszechnym obowiązku obrony, - ustawy o stanach nadzwyczajnych i rozporządzenia wykonawcze RM, ministrów, - ustawy i rozporządzenia RM i ministrów branżowe odnoszące się do spraw obronnych, - Polityczno Strategiczna Dyrektywa Obronna Rzeczypospolitej Polskiej, - umowy i porozumienia międzynarodowe. .

należy przez to rozumieć: PLANOWANIE OBRONNE należy przez to rozumieć: ustalanie sposobów wykonywania zadań obronnych przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego oraz wykorzystania w tym celu niezbędnych sił i środków, obejmujące planowanie operacyjne i programowanie obronne

PLANOWANIE OBRONNE planowaniu operacyjnym ustalanie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, także ustalanie sił i środków niezbędnych do ich wykonania programowaniu obronnym ustalanie zadań obronnych realizowanych w czasie pokoju, ujętych w formie przedsięwzięć rzeczowo-finansowych,celu utrzymania i rozwoju potencjału obronnego państwa oraz przygotowania Sił Zbrojnych, organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego do działania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, a także projektowanie środków budżetowych przeznaczonych na ten cel

ZADANIA OBRONNE ZADANIA OPERACYJNE należy przez to rozumieć przedsięwzięcia wykonywane przez organy administracji publicznej w ramach przygotowań obronnych państwa realizowane w czasie pokoju, zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny ZADANIA OBRONNE należy przez to rozumieć tę część zadań obronnych, które są realizowane w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny ZADANIA OPERACYJNE

PLANOWANIE OBRONNE obejmuje wykonywanie, uzgadnianie i aktualizowanie: sporządzanych w ramach planowania operacyjnego PLANÓW OPERACYJNYCH sporządzanych w ramach programowania obronnego PROGRAMÓW OBRONNYCH sporządzanych w ramach przeglądów obronnych DOKUMENTÓW ANALITYCZNYCH

STRUKTURA PLANOWANIA OBRONNEGO PLANOWANIE OBRONNE PLANOWANIE OPERACYJNE PROGRAMOWANIE OBRONNE POLITYCZNO-STRATEGICZNA DYREKTYWA OBRONNA RP USTALENIA RM W ZAKRESIE PROGRAMOWANIA PRZYGOTOWAŃ OBRONNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ NA LATA… PLAN UŻYCIA SIŁ ZBROJNYCH RP PLAN REAGOWANIA OBRONNEGO RP PROGRAM MOBILIZACJI GOSPODARKI NA LATA … PROGRAM POZAMILITARNYCH PRZYGOTOWAŃ OBRONNYCH W LATACH... PROGRAM ROZWOJU SIŁ ZBROJNYCH RP W LATACH... PROGRAM DOSKONALENIA OBRONY CYWILNEJ W LATACH... PLANY OPERACYJNE NIŻSZEGO SZCZEBLA PROGRAMY OBRONNE NIŻSZEGO SZCZEBLA

FUNKCJE PLANOWANIA OPERACYJNEGO ciągłość podejmowania decyzji organów administracji publicznej zasilanie zasobami ludzkimi Sił Zbrojnych RP i jednostek zmilitaryzowanych realizacja zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza zapewnienie potrzeb bytowych ludności

CEL OPRACOWANIA PLANÓW OPERACYJNYCH ujednolicenie przygotowań struktur administracji publicznej ukierunkowanie wykorzystania środków budżetowych wykorzystanie rezerw w sferze organizacyjnej oraz stworzenie prostych procedur działania

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PLANÓW OPERACYJNYCH muszą być realne (!!!) powinny wspomagać zarządzanie podległymi strukturami, nie zaś stwarzać dodatkowe problemy organizacyjne muszą opierać się na aktualnym stanie prawnym, posiadanych w danej chwili możliwości organizacyjnych i finansowych oraz istniejącym potencjale obronnym RP muszą być stale aktualizowane

PODSTAWY PRAWNE PLANOWANIA OPERACYJNEGO STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP podpisana przez Prezydenta RP w dniu 13 listopada 2007 r. POLITYCZNO-STRATEGICZNA DYREKTYWA OBRONNA RP wydana w drodze postanowienia Prezydenta RP z dnia 31 lipca 2009 r. ) USTAWA z dnia 23 sierpnia 2001 r. O organizowaniu zadań na rzecz obronności realizowanych przez przedsiębiorców (Dz.U.04.16.152 z poźn. zm.) ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz.U.04.16.152) ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego. (Dz.U.04.152.1599)

PODSTAWY PLANOWANIA OPERACYJNEGO SBN – (Strategia Bezpieczeństwa Narodowgo) jest dokumentem, który określa cel strategiczny państwa w dziedzinie obronności oraz kierunki jego realizacji przez różne organy naszego państwa, bez podziału na bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne. PSDO RP - Polityczno-Strategiczna Dyrektywa Obronna RP) jest dokumentem określającym zadania operacyjne struktur państwa (w tym sytuacje planistyczne i scenariusze reagowania), stanowiące podstawę do opracowania stosownych planów realizacyjnych - PRO RP. Rozporządzenia RM - określają m. in. warunki organizacyjne, techniczne oraz tryb planowania realizacji zadań obronnych i operacyjnych.

TRYB PLANOWANIA OPERACYJNEGO STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP (cel strategiczny w dziedzinie obronności) POLITYCZNO-STRATEGICZNA DYREKTYWA OBRONNA RP (cele szczegółowe, sytuacje planistyczne) PLAN REAGOWANIA OBRONNEGO RP PLANY OPERACYJNE SZCZEBLA MINISTERIALNEGO I WOJEWÓDZKIEGO PLAN UŻYCIA SIŁ ZBROJNYCH PLANY OPERACYJNE SZCZEBLA POWIATOWEO I GMINNEGO

TRYB OPRACOWANIA POF DAR, POF W WYCIĄG Z POLITYCZNO-STRATEGICZNEJ DYREKTYWY OBRONNEJ RP (zawierający m. in. sytuacje planistyczne) PROPOZYCJE ZADAŃ OPERACYJNYCH PRZEDSTAWIONE DO KONSULTACJI PRZEZ MON KONSULTACJE Z PODLEGŁYMI I NADZOROWANYMI JEDNOSTKAMI ORGANIZACYJNYMI KONSULTACJE Z INNYMI ORGANAMI ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ Uzgodnienie zadań operacyjnych realizowanych na szczeblu działu administracji rządowej, urzędów centralnych nadzorowanych przez PRM i województw Ustalenie zestawów zadań operacyjnych do Planu Reagowania Obronnego RP

TRYB OPRACOWANIA POF DAR, POF W, P,G (c. d.) Opracowanie Planu Reagowania Obronnego RP Opracowanie wypisów z Planu Reagowania Obronnego RP i przesłanie ich wykonawcom planów operacyjnych Uzgodnienie szczegółowych zasad współpracy z pozycji „organu wiodącego” Uczestnictwo w ustalaniu szczegółowych zasad współpracy z pozycji „organu współdziałającego” Opracowanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Działu Administracji Rządowej, Województwa Zatwierdzenie POFDAR, POFW przez Prezesa Rady Ministrów uzgodnienie z MON, MSWiA

Opracowanie wyciągu z POFW TRYB OPRACOWANIA POF DAR, POF W, P,G (c. d.) Opracowanie wyciągu z POFW Przesłanie wyciągów do podległych Powiatów i Gmin KONSULTACJE ZE WSPÓŁDZIAŁAJĄCYMI JEDNOSTKAMI ORGANIZACYJNYMI Opracowanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu i Gminy

PLANY OPERACYJNE Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego. (Dz.U.04.152,1599)

KLASYFIKACJA PLANÓW OPERACYJNYCH SZCZEBLA CENTRALNEGO: PRORP SZCZEBLA REGIONALNEGO: PUSZRP POFW POFDAR POFUM POFU POFP PFP POFM POFG

RODZAJE PLANÓW OPERACYJNYCH

ZAWARTOŚĆ PLANÓW OPERACYJNYCH

UKŁAD TREŚCI PLANÓW OPERACYJNYCH Strona tytułowa 1 Ustalenia dotyczące prawa wglądu do planu i prowadzenia prac planistycznych z jego wykorzystaniem 2 Arkusz uzgodnień 3 Tabela zmian aktualizacyjnych 4 Akty prawne stanowiące podstawę opracowania planu oraz dotyczące sposobu realizacji zadań operacyjnych ujętych w planie 5 Terminy i definicje 6 Symbole i formy skrócone stosowane w planie operacyjnym

UKŁAD TREŚCI PLANÓW OPERACYJNYCH 7 Wypisy z Planu Reagowania Obronnego RP 7.1 Ocena zewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa państwa 7.2 Zamiar reagowania obronnego państwa 7.3 Przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej państwa 7.4 Przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa 8 Ocena zagrożeń w sferze właściwości organu sporządzającego

UKŁAD TREŚCI PLANÓW OPERACYJNYCH 9 Zamiar realizacji zadań operacyjnych 10 Przedsięwzięcia i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania 11 Przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej 12 Zasady współdziałania w realizacji zadań operacyjnych z innymi organami sporządzającymi oraz Siłami Zbrojnymi RP, sojuszniczymi siłami zbrojnymi i organizacjami międzynarodowymi 13 Inne zagadnienia wynikające z właściwości organu sporządzającego

UKŁAD TREŚCI PLANÓW OPERACYJNYCH 14 Wykaz załączników 15 Wykaz dokumentów powołanych w planie 16 Wykaz skrótów

Załączniki (obligatoryjne) UKŁAD TREŚCI PLANÓW OPERACYJNYCH Załączniki (obligatoryjne) A Zestaw lub zestawy zadań operacyjnych przekazane przez MON B Zestawienie zadań w zakresie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP C Tabela realizacji zadań operacyjnych (odpowiednio: działu administracji rządowej, urzędu administracji rządowej lub województwa) D Karty realizacji zadań operacyjnych wykonywanych bezpośrednio przez urząd obsługujący organ sporządzający plan E Projekty aktów prawnych organu sporządzającego, przewidzianych do wydania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny F Porozumienia zawarte z organami administracji publicznej i innymi podmiotami współdziałającymi w realizacji zadań operacyjnych

UKŁAD TREŚCI PLANÓW OPERACYJNYCH Załączniki (fakultatywne) G Schematy (w tym schematy organizacyjne) H Zestawienia I Tablice J Rysunki K Mapy L Inne elementy, stosownie do właściwości organu sporządzającego plan

TABELA REALIZACJI ZADAŃ OPERACYJNYCH WOJEWÓDZTWA ....... (wypis PRO RP) Sytuacje GOP planistyczne Ozna- Treść zadania Administracja publiczna Bud., gosp., przestrzenna czenie Kancelaria Prezesa RM Instytucje finansowe zadania Finanse publiczne Gospodarka morska Gospodarka wodna Urzędy Centralne Kryzysu Wojny 1 2 3 Informatyzacja Wojewoda Gospodarka ................ Łączność ................ ................ ................ Budżet ABW AW Zestaw zadań ogólnych AA 10 ................ R R R K W R R AA 11 ................ W R R B R W ........... ................ B K R W R R B R Zadania Działu Adm. Gospodarka AB 11 ................ K B W B B R R Zadania Działu Adm. Rz. Łączność AC 10 ................ R R R K R R R AC 12 ................ R R K B R B R ........... ................ R K R R R K R R W W - oznacza realizację zadania R - organ pośrednio lub bezpośrednio odpowiedzialny K - organ wiodący (koordynujący), właściwy merytorycznie za wykonanie zadania operacyjnego w zakresie realizacji zadania operacyjnego B - organ lub instytucjana rzecz której wykonywane jest zadanie operacyjne W - organ współdziałający w realizacji zadania operacyjnego

TABELA REALIZACJI ZADAŃ OPERACYJNYCH WOJEWÓDZTWA ............

Treść zadania Kryzysu Wojny 1 2 3 .............. .............. Komórki Zespolone sł Podległe nadzorowane Podmioty zewnę Sytuacje organizacyjne jednostki org. przedsię Jednostki użby, trzne współdziałają GOP planistyczne (lub grupy inspekcje i biorcy na które samorządu ce w realizacji Uwagi komórek orga.) wojewoda nałożył terytorialnego zadania urzędu straże zadania obronne operacyjnego wojewódzkiego Ozna- Treść zadania czenie zadania Kryzysu Wojny 1 2 3 .............. .............. .............. .............. Zestaw zadań ........ AA 11 Treść R W K R AA 11 AA 11 KARTA REALIZACJI KARTA REALIZACJI ZADANIA OPERACYJNEGO ZADANIA OPERACYJNEGO AA 11 KARTA REALIZACJI AA 11 ZADANIA OPERACYJNEGO Treść zadania KARTA REALIZACJI głównego Treść - Zadania własnego - opracowuje Treść zadania ZADANIA OPERACYJNEGO komórka sporządzająca kartę realizacji głównego Treść zadania zadania operacyjnego na podstawie Treść zadania otrzymanej treści zadania głównego głównego głównego (ogólnego) Treść zadania własnego Treść zadania własnego ........................... ........................... . ............... ............... Treść zadania własnego . ........................... . ............... KOPIA Treść zadania własnego Egz. Nr 2 ........................... KOPIA . ............... Egz. Nr 1 KOPIA Egz. Nr 3

KARTA REALIZACJI ZADANIA OPERACYJNEGO

KARTA REALIZACJI ZADANIA OPERACYJNEGO PODMIOTY WSPÓŁDZIAŁAJĄCE ZEWNĘTRZNE (komórki organizacyjne innych organów administracji publicznej, sił zbrojnych, przedsiębiorcy) PODMIOTY WSPÓŁDZIAŁAJĄCE WEWNĘTRZNE (macierzyste komórki organizacyjne) DOKUMENTACJA BAZOWA (plany i inne dokumenty warunkujące realizację zadania i miejsce ich przechowywania) DODATKOWE USTALENIA

METODYKA OPRACOWANIA PLANÓW OPERACYJNYCH 39 METODYKA OPRACOWANIA PLANÓW OPERACYJNYCH NORMA OBRONNA „SYSTEM OBRONNY PAŃSTWA, PLANY OBRONNE, KLASYFIKACJA (NO-02-A060) Ustala schemat klasyfikacyjny oraz zasady oznaczania dokumentów w zakresie planowania obronnego sporządzanych przez organy administracji publicznej oraz przedsiębiorców, na których nałożone zostały zadania obronne. Określa szczegółowe zasady oznaczania zadań operacyjnych wykonywanych przez te podmioty w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie „W” oraz klasyfikacji i oznaczania zestawów tych zadań. Norma zawiera 8 załączników normatywnych, w tym: - wzór karty ewidencji dokumentów w zakresie planowania obronnego; - rodzaje dokumentów w zakresie planowania obronnego; - struktura symbolu zadań operacyjnych oraz klasyfikacja zestawów zadań operacyjnych; - klasyfikacja dokumentów planowania operacyjnego. Norma obronna została przyjęta przez WKN i zostanie zatwierdzona przez MON w grudniu br. Następnie będzie rozpowszechniana do kancelarii niejawnych ministerstw, urzędów centralnych urzędów wojewódzkich, BBN i udostępniona szefom tych instytucji oraz ich pełnomocnikom ds.. Planowania obronnego. Na podstawie normy wydane zostaną podręczniki normalizacji obronnej, z których jeden określi struktury i zasady redagowania planów operacyjnych. Planujemy opracowanie tych podręczników do końca lutego 2005 r. Po przejściu określonej procedury uzgodnieniowej i legislacyjnej trafią do użytkowników. Ministerstwa otrzymają do uzgodnień projekty i na tej podstawie będą posiadać wyobrażenie o metodyce opracowywania planów operacyjnych. DEPARTAMENT POLITYKI OBRONNEJ

Dziękuję za uwagę Pytania?