Profilaktyka etyczna i strategia antykorupcyjna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRAWO FINANSOWE.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Mobilność zawodowa urzędników w brytyjskiej służbie cywilnej
Władza sądownicza w Polsce
Ekonomiczna teoria biurokracji
Administracja publiczna
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
OECD Faza 2 procesu oraz doświadczenia brytyjskie Paul Stephenson Zespół ds. Polityki dla Ustawy Prawo Karne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Projekt bliźniaczy Wzmacnianie wdrażania Strategii Antykorupcyjnej Brendan ONeill Ministerstwo Finansów & Kadr Irlandia Północna Wielka Brytania.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
UCZCIWOŚĆ URZĘDNICZA w służbie dobra wspólnego
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
Ubezpieczenie wypadkowe Seminarium ZUS, Warszawa 29 lutego 2012 r.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
TEST WIEDZY O KORUPCJI Pytanie 1 Pytanie 2 Pytanie 3 Pytanie 4
Korupcja.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Korupcja.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. System Przeciwdziałania.
1 Warszawa, 7 sierpnia 2007 r. Konwergencja instytucjonalno-regulacyjna Tomasz NOWAKOWSKI Konferencja Ocena postępów Polski w zakresie spójności z Unią
Mateusz Szczurek Minister Finansów
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Program antykorupcyjny polskiej Służby Celnej
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych - projekt
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Struktura Organizacyjna Urzędu Miasta Sopotu Prezydent
Struktura Organizacyjna Urzędu Miasta Sopotu Prezydent
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Uczelnie wyższe.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Profilaktyka etyczna i strategia antykorupcyjna

zespół norm i ocen moralnych Czym jest etyka? ETYKA – éthikós – zwyczajny, éthos – zwyczaj, obyczaj. zespół norm i ocen moralnych (dot. grupy społecznej, środowiska) 2. filozoficzna nauka o moralności aksjologia- teoria wartości, deontologia – nauka o powinnościach.

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych ZASADY GODNOŚCIOWEJ REGULACJI ZACHOWANIA ZASPOKAJANIE POTRZEBY GODNOŚCI: RELACYJNOŚĆ AUTONOMIA

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z RELACYJNEGO SPOSOBU ZASPOKAJANIA POTRZEBY GODNOŚCI: niepokój, troska „co myślą inni”; duża chwiejność dobrego mniemania o sobie, poczucie zagrożenia; przywiązanie do atrybutów statusu społecznego; walka o utrzymanie tego statusu.

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych UWAGA!!! SKUTKI!!! wybór „drogi na skróty” w celu uzyskania lepszej pozycji w stosunku do „osób odniesienia”, agresywne deprecjonowanie innych (ośmieszanie, intrygi, zakłamanie), człowiek „relacyjny” – to typowy „umniejszacz”, niemoralne, nieetyczne postępowanie.

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych AUTONOMIA najbardziej dojrzały sposób zaspokajania potrzeby godności Jaki jestem? – wartości, które cenię, Co robię? – moje postępowanie. Jaki jestem? = Co robię?

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych WARTOŚCI = CZYNY KONSONANS GODNOŚCIOWY przeżycie dostępne osobom, których system normatywno-wartościowy jest dojrzały, tzn.: ZRÓŻNICOWANY, UPORZĄDKOWANY, ZHIERARCHIZOWANY.

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych ETOS SPOŁECZNY, GRUPOWY, ZAWODOWY, OSOBISTY.

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych „RELACYJNY ETOS SUKCESU” ukierunkowanie na korzyści, „wyścig szczurów”, bezwzględność, „agresywny skrót do godności”, uzależnienie od opinii innych.

Psychologiczne uwarunkowania zasad i norm etycznych AUTONOMICZNY ETOS ZASAD ETOS ZAWODOWY ETOS OSOBISTY !!!DOJRZAŁOŚĆ!!!

Obszary i mechanizmy korupcjogenne Badanie - 1999 BADANIA ANKIETOWE PAŹDZIERNIK I LISTOPAD 1999 r. brak wiedzy o administracji rządowej – 25%, błędne utożsamianie organów samorządowych z administracją rządową – od 16% do 35% badanych.

Obszary i mechanizmy korupcjogenne Badanie - 1999 WSKAZANIA NA CECHY POZYTYWNE URZĘDNIKÓW kompetencja – 90%, uczciwość – 77%, uprzejmość – 86%, przystępność – 86%.

Obszary i mechanizmy korupcjogenne Badanie - 1999 ZARZUTY „zbywanie interesanta” – 16%, zachłanność – 6%, chciwość – 5%, skorumpowanie – 4%.

Obszary i mechanizmy korupcjogenne Badanie - 1999 KORUPCJA – 10% URZĘDNIKÓW: pracownicy informacji – 4%, podejmujący decyzje – 7%, stanowiska kierownicze – 13%,

Obszary i mechanizmy korupcjogenne Badanie – rok 2004 Transparency International – Indeks Percepcji Korupcji: Polska zajmuje 67 miejsce (na 145 państw), 3,5 pkt > możliwych 10 pkt (brak korupcji). Powszechność korupcji w odczuciu Polaków (badania OBOP): Rok 1999 – 43%, Rok 2002 – 54%, Rok 2003 – 68%.

Obszary i mechanizmy korupcjogenne Badanie – rok 2004 Badanie Fundacji im. S. Batorego: „daję łapówki” – 15%: (służbie zdrowia – 50%,policjantom drogówki – 12%, urzędnikom – 8%, nauczycielom – 5%) „znam tych, co biorą” – 23%: (kadra kierownicza, inteligencja – 50%, prowadzący działalność gospodarczą – 37%. osoby z wyższym wykształceniem – 36%)

Obszary i mechanizmy korupcjogenne Transparency International 2006 INDEKS PERCEPCJI KORUPCJI POLSKA – 3,7 PKT (10 PKT –ZNIKOMA KORUPCJA, DUŻA PRZEJRZYSTOŚĆ 0 PKT – BRAK PRZEJRZYSTOŚCI, POWSZECHNA KORUPCJA)

Strategia Antykorupcyjna II etap wdrażania 2005-2009 KORUPCJA Przekupstwo Kradzież Protekcja Kumoterstwo Nepotyzm Łapownictwo 4 WYMIARY: ekonomiczny, polityczny, kulturowy, praktyczny,

Strategia Antykorupcyjna II etap wdrażania 2005-2009 CELE STRATEGICZNE: zapobieganie, skoordynowanie działań, ograniczenie tolerancji społecznej, stworzenie przejrzystych struktur.

Strategia Antykorupcyjna II etap wdrażania 2005-2009 OBSZARY DZIAŁALNOŚCI PUBLICZNEJ OBJĘTE STRATEGIĄ: gospodarka, najwyższa władza państwowa, administracja publiczna, wymiar sprawiedliwości, ochrona zdrowia, finanse publiczne, edukacja, kultura, środki masowego przekazu.

Strategia Antykorupcyjna II etap wdrażania 2005-2009 INSTYTUCJE, których zadaniem jest ZWALCZANIE KORUPCJI: MSWiA, Ministerstwo Finansów, Najwyższa Izba Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich, Urząd Zamówień Publicznych, Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne (24 lipca 2006 r.).