ZASADY PLANOWANIA EWAKUACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Advertisements

„Organizacja i niesienie pomocy socjalnej ofiarom klęski żywiołowej”
KOMENDA WOJEWÓDZKA PAŃSTOWEJ STRAŻY POŻARNEJ W WARSZAWIE
Terytorialny system ratownictwa
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP Temat nr 5: Zarządzanie kryzysowe na szczeblu gminy Autor: Eugeniusz Wojciech Roguski.
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
PRZYGOTOWALI JACEK ŻBIKOWSKI MICHAŁ PAJDA
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Alarmy i sygnały alarmowe
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Zarządzanie kryzysowe w m.st. Warszawie
SZKOLENE PRACOWNIKÓW STAROSTWA I POWIATOWYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
Przygotował Andrzej Potucha
DOLNOŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Ewakuacja ludności i zwierząt z terenów zagrożonych
Zadania Wydziału Kontrolno – Rozpoznawczego KM PSP m. st
INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA MIESZKAŃCÓW NA WYPADEK WYSTĄPIENIA AWARII PRZEMYSŁOWEJ Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” Sp. z o.o. w Jaśle.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KRAJOWY SYSTEM ZARZADZANIA KRYZYSOWEGO
„Obrona Cywilna w Polsce”
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Szczecin, ul. Ks. Kujota 9 tel , fax INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA MIESZKAŃCÓW.
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
SZKOLENIE Z ZAKRESU OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dla Rad Pedagogicznych
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
WNIOSKI Z REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ W 2017 ROKU
Szkolenie Komendantów FOC w zakresie przygotowania do realizacji zadań Obrony Cywilnej. 1 marca 2018 r.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

ZASADY PLANOWANIA EWAKUACJI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku ZASADY PLANOWANIA EWAKUACJI 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Prowadzący informację: Dariusz PLEWIŃSKI Inspektor Wojewódzki WZK PUW telefon: 058-307-74-30, faks: 058-307-74-86, poczta elektroniczna: dariusz.plewinski@gdansk.uw.gov.pl 1 Gdańsk 2006r.

INFORMACJE OGÓLNE O EWAKUACJI LUDNOŚCI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku INFORMACJE OGÓLNE O EWAKUACJI LUDNOŚCI 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Ewakuacja to natychmiastowa konieczność przemieszczenia ludności z rejonów, w których wystąpiło bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia. W tej sytuacji władze lokalne (organizatorzy ewakuacji) poprzez środki masowego przekazu lub radiowozy straży pożarnej i policji powiadomią ludność o sposobach jej przeprowadzenia. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Podstawa prawna ewakuacji. Na podstawie art. 29 pkt. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558 z 2002 r. z p.zm) wprowadzającej zmiany w ustawie z dnia 8 marca 1990 r.o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 i z 2002 r. Nr 23, poz. 220), dodającej po art. 31 ust. 31b w brzmieniu: „Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, wójt lub burmistrz, prezydent może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych”. Ewakuacje wprowadza się własnym zarządzeniem. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku W zarządzaniu kryzysowym, wyróżniamy cztery podstawowe fazy: zapobieganie, przygotowanie, reagowanie, odbudowa. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Ewakuacja planowa polega na zawczasu przygotowanym przemieszczeniu ludności z rejonów zalewowych, przyległych do obiektów hydrotechnicznych, stanowiących – w razie uszkodzenia lub awarii – potencjalne zagrożenie dla ludności, mienia i środowiska. Przygotowuje się ją w fazie przygotowania, a realizuje w sytuacjach wystąpienia symptomów zagrożenia, w fazie reagowania. Ewakuacja doraźna polega na natychmiastowym przemieszczeniu ludności z rejonów, w których wystąpiło nie przewidywane bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia. Ewakuacja samorzutowa (samoewakuacja) 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Ewakuacji nie powinno się planować ani prowadzić do: rejonów przewidywanych zagrożeń (np. zatopień, itp.); rejonów leżących w bliskiej odległości wielkich ośrodków przemysłowych, komunikacyjnych oraz ważnych obiektów wojskowych; strefy nadgranicznej; rejonów przewidywanych i prowadzonych działań zbrojnych. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Ewakuacji planowej podlegają wszystkie osoby z wyjątkiem: osób, którym powierzono ochronę pozostawionego mienia; członków formacji obrony cywilnej i służb ratowniczych; osób, mających karty mobilizacyjne do sił zbrojnych lub karty organizacyjno – mobilizacyjne do jednostek podlegających militaryzacji; pracowników, zakładów pracujących na rzecz obronności kraju i zapewniających środki do przetrwania ludności. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Plan ewakuacji – przejęcia ludności w części graficznej winien zawierać: miejsca i rejony zagrożone, drogi bezpiecznej ewakuacji ludności oraz rejony, do których jest kierowana, rejony rozmieszczenia ewakuowanej ludności z podaniem ich pojemności, włącznie z rejonami zapasowymi, w których można zakwaterować dodatkowo o 10 % więcej osób, operacyjne czasy prowadzenia ewakuacji – rozpoczęcia, połowy i zakończenia ewakuacji, drogi przewidziane do ewakuacji samorzutnej, rozmieszczenie elementów organizacyjnych procesu ewakuacji – punkty ewidencyjno- informacyjne, punkty zbiórek, punkty załadowcze, punkty pomocy medycznej, punkty pomocy technicznej, punkty wyładowcze i rozdzielcze, poradnie psychologiczne, placówki pomocy społecznej, apteki, sklepy z artykułami spożywczymi i środkami czystości, rozmieszczenie komisariatów Policji, jednostek PSP i OSP oraz urzędów, a także posterunków regulacji ruchu. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku W formie opisowej natomiast niezbędne jest umieszczenie: wykazu osób kierujących procesem ewakuacji i przyjęcia ludności (psycholodzy, pracownicy pomocy społecznej), wykazu elementów organizacyjnych procesu ewakuacji – punktów ewidencyjno-informacyjnych, punktów zbiórek, punktów załadowczych, punktów pomocy medycznej i psychologicznej, placówek pomocy społecznej, apteki, sklepy z artykułami spożywczymi i środkami czystości, komisariaty Policji, jednostki PSP i OSP oraz urzędów, punktów pomocy technicznej, punktów wyładowczych i rozdzielczych oraz plan osiągania przez ww. gotowości do działania, zestawiania liczbowego ewakuowanej ludności z poszczególnych rejonów z podaniem miejsc jej przemieszczenia, wykazu środków transportu niezbędnych do przeprowadzenia ewakuacji (zapas 10%) z podaniem podmiotu, od którego planuje się pozyskać oraz sposobu pozyskania tych środków wraz z paliwem, planu alarmowania członków zespołów kierowania procesem ewakuacji, schematu łączności kierowania ewakuacją i niesieniem pomocy medycznej, sposobu powiadamiania ludności o rozpoczęciu, trwaniu i zakończeniu ewakuacji, planu zapewnienia niezbędnych warunków do życia ludności ewakuowanej w zakresie potrzeb aprowizacyjnych, sanitarnych i lokalowych, innych dokumentów opracowanych według potrzeb. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Do ewakuacji wykorzystuje się wszelkie środki transportu. W razie braku odpowiedniej ilości tych środków, ewakuację można prowadzić sposobem kombinowanym (z udziałem środków przydzielonych lub własnych) bądź pieszo. 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Celem przygotowania i sprawnego przeprowadzenia ewakuacji planowej, szefowie obrony cywilnej, kierownicy zakładów pracy i jednostek zarządzającymi budynkami mieszkalnymi powołują zespoły zadaniowe ds. ewakuacji (przyjęcia) ludności oraz elementy organizacyjne w rejonie objętym ewakuacją, na trasach ewakuacji i w docelowych miejscach przeznaczenia 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku PRZYKŁADOWY KOMUNIKAT UWAGA! UWAGA! Mieszkańcy ....... ...............................................  . ( miejscowość, ulica, nr budynku) W związku z zaistniałym zagrożeniem życia i zdrowia, spowodowanym ....................................... ............. ( rodzaj zagrożenia) zgodnie z decyzją........................... ........... ogłaszam natychmiastową ewakuację Miejsce zbiórki dla ewakuowanej ludności................... . (podać dokąd) 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO ALARM O KLĘSKACH ŻYWIOŁOWYCH I ZAGROŻENIU ŚRODOWISKA Sposoby ogłaszania alarmów Sposoby odwoływania alarmów Za pomocą syren Przy pomocy radia, telewizji Za pomocą syren Przy pomocy radia, telewizji Dźwięk ciągły Powtarzana 3x zapowiedź Dźwięk ciągły Powtarzana 3x zapowiedź trwający 3 minuty słowna informująca o zagrożeniu trwający 3 minuty słowna: i sposobie postępowania UWAGA! UWAGA! mieszkańców Odwołuję alarm o klęskach.......dla...... WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO LITERATURA 1.    L Foryś i M. Balbierz s. 217 „Inwentaryzacja zasobów dla potrzeb ewakuacji ludności, planowania potrzeb, plany ewakuacji na sytuacje kryzysowe. Instalacje i urządzenia ostrzegania i alarmowania dla potrzeb zarządzania kryzysowego w powiecie i gminie” - II Konferencja, Zarządzanie bezpieczeństwem na poziomie powiatu – Przygotowanie powiatu na wypadek sytuacji kryzysowych, Częstochowa, Centralna Szkoła PSP, 9-10 kwietnia 2002r. 2.    Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 13.10.1999 r. w sprawie opracowywania planu obrony cywilnej województw, powiatów, gmin i zakładów pracy 3.    Wytyczne Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 18.03.1999 r. w sprawie opracowywania wojewódzkiego planu reagowania kryzysowego. 4.    Instrukcja ewakuacji ludności - SOCK 164/95, Ministerstwo Obrony Narodowej, Warszawa 1995 r. 5.    Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. Nr 92, poz. 460 ze zmianami) . 6.    „Programowanie działań na wypadek zaistnienia sytuacji kryzysowych – Poradnik praktyczny”, Bogdan KOSOWSKI, Kraków 2006 WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku 1 Gdańsk 2006r.

UWAGI I WNIOSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku UWAGI I WNIOSKI 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Ewakuacja ludności jest przedsięwzięciem trudnym i złożonym. W sensie społecznym zjawiskiem ujemnym, ponieważ narusza podstawowe ogniwa struktury społecznej (rodzinę, dom, itp.) Celowość i konieczność ewakuacji ludności musi być zaakceptowana przez społeczność lokalną. Bez spełnienia tego warunku jej realizacja jest nie wykonalna. Dlatego też koniecznym jest wyjście z tą problematyką do ogółu społeczności (wyjaśnienia, przekonania, szkolenia). Z drugiej zaś strony ewakuacja powinna wychodzić naprzeciw postulatom i życzeniom ewakuowanych. Natomiast decyzja w kwestii czy ewakuować?, kogo ewakuować?, i kiedy ewakuować?, powinna być podejmowana przez organ władzy samorządowej. Ponadto trzeba odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań: 1.   W jaki sposób ostrzegałbyś ludność przed istniejącym zagrożeniem ? 2.  Czy umiałbyś doradzić ludności znajdującej się na zagrożonym terenie, dokąd się przemieścić gdyby zaszła konieczność ewakuacji ? 3.   Jak poradziłbyś sobie z kontrolą ruchu drogowego ? 4.   Czy potrafiłbyś zorganizować zakwaterowanie i wyżywienie dla ludności ewakuowanej? WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku 1 Gdańsk 2006r.

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku Prowadzący informację: Dariusz PLEWIŃSKI Inspektor Wojewódzki WZK PUW telefon: 058-307-74-30, faks: 058-307-74-86, poczta elektroniczna: dariusz.plewiński@gdansk.uw.gov.pl 1 Gdańsk 2006r.