Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
UCHWAŁA RADY IS UW W SPRAWIE ORGANIZACJI STUDIÓW II STOPNIA 2 marca 2010 r.
LEKTORATY.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
PRACE LICENCJACKIE 2009/10 I PROGRAM III ROKU STUDIÓW LICENCJACKICH 2009/10 Uchwała Rady Instytutu Socjologii z 6 stycznia 2009 Uwaga: stosuje się tylko.
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
Tworzenie programów kształcenia zgodnie z wymogami KRK – Spotkanie dyskusyjne
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Decyzje/zobowiązania: Do 2005: Wszystkie kraje mają mieć systemy zapewnienia jakości kształcenia Wszystkie kraje mają wprowadzić studia 2-stopniowe Wszystkie.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2012/13.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2013/2014.
1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa.
Nauczanie przedmiotów podstawowych na kierunkach technicznych Bohdan Macukow Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Politechnika.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Definiowanie wymagań USOS. Dlaczego ważne jest precyzyjne definiowanie wymagań w USOS? Wymagania są odzwierciedleniem programu studiów. Przyczynia się
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2014 / 2015.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biotechnologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
NIE TYLKO KOMPETENCJE JĘZYKOWE
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Prezentacja dla Studentów I roku Psychologii.
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dla studiów licencjackich.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
Zapis prezentacji:

Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego Efekty kształcenia ECTS Warszawa, 21.XII.2011 Jolanta Urbanikowa

Nowe zasady budowania programów ECTS Aktualna funkcja ECTS: dla transferu i akumulacji osiągnięć oraz określenie uprawnień studenta W związku z nowymi zasadami budowania programów kształcenia konieczność: stworzenia spójnego systemu: punkty ECTS stanowią jedyną miarę programów i modułów (w Ustawie brak wymogów godzinowych) efekty kształcenia i punkty ECTS atrybutami modułów i programów kształcenia programów kształcenia I, II, III stopnia oraz studiów podyplomowych 2

ECTS – wymiar stacjonarne/niestacjonarne, licencjackie/inżynierskie/ profil ogólnoakademicki/praktyczny mogą mieć różny wymiar ECTS-wy w ramach określonych dla studiów I stopnia (180-240); II stopnia (90-120); podyplomowych (min.60) i doktoranckich (min.60) Należy pokazać sposób wyznaczania punktów zgodnie z zasadami ECTS (ocena programowa PKA) W porozumieniu ze studentami 3

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” program kształcenia dla określonego kierunku i poziomu kształcenia oraz dla określonego profilu lub profili kształcenia na tym kierunku obejmuje opis zakładanych efektów kształcenia (*) program studiów - opis procesu kształcenia prowadzącego do uzyskania tych efektów (**) (*) niezależny od formy studiów (**) zależny od formy studiów 4

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” PROGRAM KSZTAŁCENIA EFEKTY KSZTAŁCENIA sposoby weryfikacji efekty kształcenia efekty kształcenia sposoby weryfikacji sposoby weryfikacji formy zajęć metody kształc. formy zajęć metody kształc. ECTS ECTS MODUŁ KSZTAŁCENIA MODUŁ KSZTAŁCENIA PLAN STUDIÓW PROGRAM STUDIÓW

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” program studiów obejmuje opis modułów kształcenia wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów punktami ECTS, opisem zakładanych efektów kształcenia oraz sposobów weryfikacji efektów kształcenia osiąganych przez studenta plan studiów 6

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” moduł kształcenia zajęcia lub grupa zajęć z przypisanymi efektami kształcenia oraz liczbą punktów ECTS = szeroko rozumiany przedmiot lub grupa przedmiotów typowy przedmiot „praktyka”, „zajęcia w terenie” zbiór przedmiotów obowiązkowych dla określonej specjalności lub specjalizacji w ramach kierunku studiów zestaw przedmiotów o określonej łącznej liczbie punktów ECTS wybrany przez studenta spośród przedmiotów należących do określonego, większego zbioru Itp.. 7

ECTS – „Przewodnik ECTS”, 2009 Miara nakładu pracy studenta niezbędnego do opanowania zakładanych efektów kształcenia 1 ECTS = 25/30 godzin pracy studenta Semestr = 30 ECTS, rok = 60 ECTS, program = 180/240 ECTS 90/120 ECTS, 300/360 ECTS Transfer i akumulacja osiągnięć

Przypisywanie ECTS Zasada Top-down – dziekan zamawia przedmioty programu kształcenia wszystkie moduły (przedmioty) „duże” – liczba ECTS podzielna np. przez 5 (5, 10, 15 w semestrze) zespół (nauczyciel) przygotowuje ofertę z odpowiednimi efektami kształcenia Bottom-up – nauczyciel (zespół) oferuje moduł (przedmiot) składający się na program Propozycja liczby ECTS odpowiadającej nakładowi pracy Liczbę ECTS należy uzgodnić/zweryfikować

Punktacja ECTS – „ściąga” Wskazówki użyteczne przy analizie obecnych programów kształcenia student studiuje (zdaje egzaminy, odbywa praktyki etc.) ca 40 tygodni tygodniowy workload – 40 – 45 h roczny workload – 1500 – 1800 h = 60 ECTS 1 pkt ECTS 25 – 30 h 1 tydzień nauki – 1,5 ECTS przedmiot z 3 ECTS = 10% obciążenia semestralnego pracą

ECTS Ustawa i Rozporządzenia Wymiar studiów w ECTS-ach (nie w godzinach) Może być różny wymiar: stacjonarne/ niestacjonarne, profil akademicki/profil praktyczny Należy przyjąć ustalenia dotyczące liczby punktów ECTS i liczby semestrów dla poszczególnych poziomów i profili kształcenia oraz form studiów program studiów powinien umożliwić wybór modułów kształcenia w wymiarze  30% punktów ECTS Liczba ECTS atrybutem programu kształcenia i modułu (przedmiotu) kształcenia

ECTS w przypadku programu/kierunku wieloobszarowego – odpowiedni % punktów ECTS dla każdego z tych obszarów Punkty ECTS przypisać można w przypadku zaliczenia wszystkich przewidzianych dla modułu/programu efektów kształcenia Dyplom można uzyskać po zaliczeniu wszystkich przewidzianych dla programu efektów kształcenia 1099 powstanie Uniwersytetu Bolońskiego – mobilność studentów, kadry, proigramy kształcenia etc

ECTS – zalecenia realistyczna ocena możliwości osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia właściwy stopień szczegółowości opisu efektów kształcenia właściwa proporcja efektów kształcenia w poszczególnych kategoriach (W, U, KS) Ca 40 – 50 efektów kształcenia na program odpowiednia treść wyrażeń opisujących efekty kształcenia (np.taksonomia Blooma) zestaw efektów kształcenia w kategorii kompetencji społecznych uwzględniający zróżnicowane warunki osiągania tych efektów Proces międzyrządowy realizowany we wspólpracy ze środowiskiem akademickim

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” Program studiów Ogólne cechy liczba punktów ECTS konieczna dla uzyskania kwalifikacji (tytułu zawodowego) liczba semestrów {Opis modułów kształcenia} Plan studiów Sumaryczne wskaźniki ilościowe charakteryzujące program studiów 14

Opis modułu kształcenia (przedmiotu) Nowe elementy opisu modułu (związane z KRK) efekty kształcenia i ich odniesienie do efektów kształcenia dla programu formy prowadzenia zajęć (z odniesieniem do efektów kształcenia) sposoby sprawdzania, czy założone efekty zostały osiągnięte przez studenta, liczba punktów ECTS (z pokazaniem sposobu jej wyznaczenia, zgodnie z zasadami systemu ECTS) ponadto - w celu określenia sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program studiów liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym, takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe ocena sposobu przypisania punktów ECTS do poszczególnych modułów kształcenia stanowi element oceny programowej dokonywanej przez PKA 15

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” Kluczowe wymaganie - elastyczność: student powinien mieć możliwość wyboru modułów kształcenia w wymiarze nie mniejszym niż 30% punktów ECTS przypisanych programowi studiów [Rozporządzenie_WPS] uwidocznione w planie studiów moduły kształcenia o łącznym wymiarze  30% punktów ECTS zdefiniowane tak, aby było jasne, że ich „zawartość” podlega wyborowi, nawet jeśli nie ma możliwości zastąpienia danego modułu innym modułem „realne” zapewnienie wymaganej elastyczności programu - student ma rzeczywistą (a nie teoretyczną) możliwość wyboru 16

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” Sumaryczne wskaźniki ilościowe łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać ramach zajęć o charakterze praktycznym, takich jak zajęcia laboratoryjne i projektowe minimalna liczba punktów ECTS, którą student musi zdobyć, realizując moduły kształcenia oferowane na innym kierunku studiów lub na zajęciach ogólnouczelnianych minimalna liczba punktów ECTS, którą student musi zdobyć na zajęciach z wychowania fizycznego mogą być ustalone na poziomie uczelni (dla (a)-(c) – wartości min.) mogą być wyznaczone dla danego programu studiów 17

A. Kraśniewski „Jak przygotowywać…?” Sumaryczne wskaźniki ilościowe liczba godzin zajęć prowadzonych na uczelni (godzin kontaktowych) związanych z realizacją programu kształcenia wynika pośrednio z łącznej liczby punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta Nie ma regulacji określającej minimalną liczbę godzin zajęć prowadzonych na uczelni (godzin kontaktowych) związanych z realizacją programu kształcenia z wyj. kierunków podlegających standardom dla studiów stacjonarnych - co najmniej połowa programu kształcenia realizowana w postaci zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich 18

Inne zastosowania ECTS Uprawnienia studenta do studiów bezpłatnych Rezygnacja ze studiów = wykorzystanie ECTS, pomniejszenie puli dostępnych ECTS Ogólnopolski wykaz studentów: Uzyskane ECTS na pierwszym kierunku studiów stacjonarnych Limit punktów oraz liczba dodatkowych punktów Suma punktów bezpłatnie uzyskanych Liczba punktów do wykorzystania Postulaty, wymiary – ACTION lines formulowane w kolejnych komunikatach ministrów na spotkaniach co 2 lata

Bilans ECTS Przypisanie punktów w porozumieniu ze studentami Metodologia liczenia nakładu pracy – opis programu studiów Wszystkie działania prowadzące do zaliczenia modułu: uzyskania efektów Porównanie nakładu pracy określonego przez nauczyciela z nakładem pracy liczonym przez studentów Należy uwidocznić w sylabusie

Informacje i pomoc www.procesbolonski.uw.edu.pl www.bjk.uw.edu.pl Help-desk: procesbolonski@uw.edu.pl

Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego Kształcenie językowe i certyfikacja Warszawa, 23.XI.2011 Jolanta Urbanikowa

Wymagania UW Uchwała nr 119 Senatu z 2009 r. Certyfikacja biegłości Egzamin na poziomie min. B2 z jednego języka – studia I stopnia stacjonarne i niestacjonarne – wieczorowe Zaliczenie na poziomie B2 z wybranego języka – studia niestacjonarne – zaoczne Nauka 240 godzin nauki wybranego języka oraz zaliczenie na odpowiednim poziomie (dzienne i wieczorowe) 120 lub 240 h (zgodnie z programem studiów) – studia zaoczne

ECTS 8 ECTS po zaliczeniu efektów kształcenia związanych z 240h pracy zorganizowanej w klasie oraz wynikającymi z niej innymi działaniami 2 ECTS za egzamin certyfikacyjny

Wymagania KRK dla SzW Rozporządzenie o KRK dla SzW – załączniki dot. obszarów kształcenia i profili kształcenia na I i II stopniu kształcenia Deskryptory efektów kształcenia w obszarze umiejętności i kompetencji społecznych Poziom B2 dla I stopnia i B2+ dla II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich H,S,X,P1A_U03,U07,U08,U09,U10,K_01 H2A_U03,U08,U09,U10,U11,K_01

Efekty kształcenia ESOKJ B2+ Słuchanie: po zakończeniu kursu student identyfikuje główne i poboczne tematy wykładów, pogadanek, debat akademickich, dyskusji; odnosi się do przedstawionych treści; dokonuje analizy i syntezy usłyszanego tekstu;

Efekty kształcenia ESOKJ B2+ Czytanie: po zakończeniu kursu student: określa cel i odbiorcę danej publikacji; wyszukuje przydatne mu informacje tekstach źródłowych, dotyczących jego dziedziny studiów; odszukuje główną myśl całego tekstu i poszczególnych akapitów; czyta ze zrozumieniem i krytycznie analizuje teksty akademickie; analizuje i interpretuje przedstawione fakty i opinie; wyszukuje i krytycznie ocenia użyte argumenty; odczytuje znaczenie nieznanych mu słów z kontekstu; potrafi korzystać z różnego rodzaju słowników;

Efekty kształcenia ESOKJ B2+ Interakcja słowna: po zakonczeniu kursu student: zabiera głos w dyskusji lub debacie naukowej, przedstawiając własne argumenty i opinie, zadając pytania; polemizuje z argumentami innych rozmówców w sposób asertywny i zgodnie z konwencją; posługuje się terminologią specjalistyczną z zakresu kierunku studiów;

Efekty kształcenia ESOKJ B2+ Mówienie: po zakończeniu kursu student streszcza ustnie informacje , wyniki badań, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście naukowym, artykule opublikowanym w czasopiśmie fachowym; parafrazuje tekst oryginalny; formułuje wnioski i opinie w sposób jasny; używa odpowiedniego, zgodnego z konwencją stylu i sposobu prezentacji; korzysta ze zwrotów i technik retorycznych; korzysta z pozawerbalnych elementów prezentacji;

Efekty kształcenia ESOKJ B2+ Pisanie: po zakończeniu kursu student: streszcza pisemnie informacje , wyniki badań, opinie i argumenty autora, zawarte w tekście naukowym, artykule opublikowanym w czasopiśmie fachowym, na podstawie sporządzonych notatek; pisze streszczenie/abstrakt własnej prezentacji lub artykułu; przygotowuje bibliografię prac cytowanych; parafrazuje wypowiedzi autora.

W programach kształcenia Nauka języka na lektoratach na I stopniu studiów i jednolitych studiach magisterskich, certyfikacja (odpowiednio co najmniej B2 i B2+) Zajęcia w językach obcych na II stopniu studiów (III stopniu studiów) i zaliczenie: efekty przedmiotowe i efekty językowe na B2+ językowe efekty kształcenia określone i weryfikowane we współpracy z USNJO Wybór języka zgodnie z potrzebami oraz przedmiotów w językach obcych (wchodzi do puli 30% programu do wyboru)

Realizacja Zajęcia w językach obcych Konwersatoria Seminaria Translatoria OGUN?

Przykład 2010/2011 2011/2012 Konwersatorium dla studentów studiów II stopnia na pedagogice Angielski, niemiecki, francuski, rosyjski Poziom B2+ Sylabus opracowany wspólnie przez Wydział Pedagogiczny i Szkołę Języków Obcych

Informacja i pomoc www.jezyki.pelnomocnik.uw.edu.pl Help-desk: