Dyskalkulia rozwojowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
trudności w uczeniu się matematyki Hanna Mazela
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
DYSKALKULIA.
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Metody przygotowujące do nauki matematyki
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Co dalej…..
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
DYSLEKSJA.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dyskalkulia rozwojowa definicja, klasyfikacje, podłoże i symptomy

Dyskalkulia: etymologia słowa dys – bardzo duża trudność, niemożność, ciężko, słabo, ograniczenie calculus, calculare – obliczać, liczyć, rachować. Zaburzenie zdolności do operowania i przetwarzania materiału cyfrowo-liczbowego. Niezdolność, znacząca trudność dziecka do ujmowania świata w kategoriach liczbowych. Częstość występowania trudności w uczeniu się matematyki, wynosi od: 1% [DMS-IV] do 6% [L. Košč]. Wyniki innych badań wskazują na trudności u 3-5% populacji szkolnej.

Dyskalkulia zaliczana jest do specyficznych trudności w uczeniu się [ang. SLD – specific learning difficulties] Nazwa syndromu: Dyskalkulia rozwojowa Charakter zaburzenia: Specyficzne [wąski zakres, norma intelektualna] Geneza: Czynniki neurobiologiczne: zmiany w strukturze, funkcji i biochemii OUN Obszar trudności: Materiał cyfrowo-liczbowy

Ladislav Košč, 1974 r. Dyskalkulia rozwojowa jest: strukturalnym zaburzeniem zdolności matematycznych mających swe tych części mózgu, które są bezpośrednim podłożem anatomiczno-fizjologicznym dojrzewania zdolności matematycznych podłoże w zaburzeniach genetycznych i wrodzonych odpowiednio do wieku bez jednoczesnego zaburzenia ogólnych funkcji umysłowych.

6 typów zaburzenia wg L. Košč: DYSKALKULIA Ujawnia się poprzez: Zaburzenia zdolności słownego nazywania matematycznych pojęć i relacji werbalna konsekwencja dysleksji rozwojowej Zaburzenia zdolności odczytywania symboli matematycznych: cyfr, liczb i znaków leksykalna uwarunkowana deficytami językowymi graficzna Trudności w zapisywaniu liczb i symboli operacyjnych Zaburzenia manipulowania realnymi i obrazkowymi obiektami w celach matematycznych praktognostyczna Zaburzenia rozumienia idei i zależności matematycznych oraz wykonywania obliczeń w pamięci niezależne od umiejętności czytania i pisania, zakłócony przebieg rozumowania arytmetycznego pojęciowo-poznawcza uwarunkowana deficytami wzrokowo-przestrzennymi operacyjna Zaburzenie dotyczące wykonywania operacji matematycznych

DSM-IV ICD 10 Dyskalkulia w międzynarodowych klasyfikacjach chorób i problemów zdrowotnych DSM-IV [Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders] Klasyfikacja Zaburzeń Psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego ICD 10 [International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems - 10th Revision] Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych

DSM -IV zaburzenie matematyczne może zostać rozpoznane jeżeli spełnione zostaną następujące kryteria diagnostyczne: Kryterium A: zdolności matematyczne ocenione w indywidualnym badaniu są istotnie poniżej przeciętnej możliwości wyznaczonych wiekiem chronologicznym, poziomem inteligencji oraz odpowiadającym wiekowi poziomem edukacji Kryterium B: zakłócenia opisane w kryterium A znacząco zaburzają osiągnięcia szkolne oraz czynności dnia codziennego wymagające korzystania z umiejętności matematycznych Kryterium C: jeśli współwystępują deficyty sensoryczne, to zaburzenia zdolności matematycznych są poważniejsze niż te, które zwykle towarzyszą takim deficytom

ICD 10 specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych rozpoznaje się na podstawie następujących kryteriów: Kryterium A: wynik standaryzowanego testu do badania umiejętności arytmetycznych jest istotnie niższy od oczekiwanego na podstawie wieku i inteligencji dziecka Kryterium B: wyniki testów czytania i pisania pozostają w normie wiekowej Kryterium C: kłopoty z wykonywaniu operacji liczbowych nie są rezultatem niewłaściwej metody nauczania, zaniedbań dydaktycznych ani opóźnionego rozwoju umysłowego Kryterium D: trudności w posługiwaniu się liczbami nie są efektem wad wzorku i słuchu Kryterium E: problemy z liczeniem nie są pochodną zaburzeń neurologicznych ani psychicznych Jeżeli u dziecka współwystępują specyficzne zaburzenia czytania, pisania i umiejętności arytmetycznych należy je traktować jako MIESZANE zaburzenia umiejętności szkolnych.

ICD 10, polska wersja SZRUS Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych [SZRUS] obejmują trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu. SZUA Specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych [SZUA] NIE są bezpośrednim skutkiem takich zaburzeń jak: Obniżone możliwości intelektualne Wady wzorku i słuchu nie poddane korekcie Poważne dysfunkcje neurologiczne Zaburzenia emocjonalne Nieprawidłowe metody nauczania Jednym z istotnych kryteriów diagnostycznych jest pojawienie się objawów trudności we wczesnym okresie edukacji.

OBJAWY: Do najczęściej obserwowanych należą trudności: w opanowaniu podstawowej wiedzy o liczbach w rozumieniu matematycznych pojęć, znaków i symboli w stosowaniu dojrzałych strategii liczenia w opanowaniu tabliczki mnożenia w opanowaniu prawidłowego wykonywania 4 podstawowych działań arytmetycznych [zarówno w formie pisemnej jak i umysłowej] w odczytywaniu i zapisywaniu liczb w rozumieniu wartości pozycyjnego systemu liczbowego w posługiwaniu się pojęciem czasu i jednostkami jego pomiaru w zastosowaniu miar długości, ciężaru, prędkości i innych w posługiwaniu się pieniędzmi w dokonywaniu matematyzacji zadań z treścią [uchwycenie struktury, dopasowanie działania, policzenie wyniku] w tempie przetwarzania informacji liczbowych w tempie, a często niemożności wydobywania z pamięci faktów liczbowych w dokonywaniu obliczeń w zakresie 20-tu

OBJAWY: Ponadto: uczenie się mechaniczne brak umiejętności zastosowania wcześniej uzyskanych wiadomości brak automatyzacji błędy rewersji, inwersji, opuszczeń, przestawień cyfrowych niezauważanie niedorzeczności w obliczonych wynikach

ZAKŁÓCENIA EMOCJONALNE: często borykają się same ze swoim często długo nierozpoznawanym problemem znerwicowane, niekiedy agresywne zaniżona samoocena brak akceptacji otoczenia znacząco podwyższone napięcie emocjonalne lęk i niepokój nie lubią matematyki chętnie unikają zadań i lekcji Zadania matematyczne są dla nich sytuacjami bardzo trudnymi nie tylko intelektualnie, ale również emocjonalnie.

wszystkie potrzebują pomocy… Trudności z uczeniem się matematyki: ogólnie obniżone możliwości intelektualne dysleksja brak dojrzałości do uczenia się matematyki uzdolnione głównie humanistycznie zespoły zaburzeń neurologicznych zaniedbanie środowiskowe i edukacyjne wady wzroku i słuchu ryzyko dyskalkulii rozwojowej, dyskalkulia rozwojowa wszystkie potrzebują pomocy… rys. za www.gmkurow.pl

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. § 6 Nauczyciel jest obowiązany (…) dostosować wymagania edukacyjne (…) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

zajęcia korekcyjno-kompensacyjne zajęcia terapeutyczne zajęcia wyrównawcze zajęcia terapeutyczne

Literatura: Redakcja naukowa Borkowska A., Domańska Ł. Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wydawnictwo Naukowe PWN Košč L. Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo-Zawodowego MOiW Oszwa U. Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”