Rada Ministrów RP Dr Ryszard Balicki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narodowy Bank Polski.
Advertisements

SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Narodowy bank centralny
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRAWO FINANSOWE.
RADA MINISTRÓW.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ustrój sądów administracyjnych
Władza sądownicza w Polsce
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
CHORWACJA.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Rząd i prezydent.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Regionalny Program Operacyjny
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Władza ustawodawcza.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Mgr Przemysław Mazurek
Ustrój samorządu terytorialnego
Władza ustawodawcza cz. II
Przygotowała Iwona Dyś
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Polska w Unii Europejskiej
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
Planistyczne działania wspierające.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Konstytucyjny system źródeł prawa
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Prawo konstytucyjne III zajęcia
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
Podstawy prawa w gospodarce
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Sądy Administracyjne w Polsce
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Rada Ministów dr Ryszard Balicki.
Zapis prezentacji:

Rada Ministrów RP Dr Ryszard Balicki

Art. 10 Konstytucji RP (zasada trójpodziału) władza ustawodawcza – Sejm i Senat władza wykonawcza – Prezydent RP i Rada Ministrów władza sądownicza – sądy i trybunały

Pojęcie Konstytucja z 1997 r. Mała konstytucja z 1992 r. Rada Ministrów Mała konstytucja z 1992 r. Rada Ministrów = rząd

Rozumienie terminu „rząd” synonim Rady Ministrów system organów podporządkowanych RM (administracja rządowa) system sprawowania władzy w państwie

Rada Ministrów w Konstytucji RP Naczelny organ władzy wykonawczej o złożonej strukturze organizacyjnej, prowadzący politykę wewnętrzną i zagraniczną państwa, kierujący administracją rządową oraz realizujący inne zadania w zakresie polityki państwa

Tryb powołania RM Konstytucja określa trzy tryby tworzenia RM Podstawowy – art. 154 ust. 1 Pierwszy rezerwowy – art. 154 ust. 3 Drugi rezerwowy - art. 155 ust. 1 Schemat powoływania RM

Jeżeli na podstawie powyższych trybów nie uda się powołać rządu to Prezydent RP – obligatoryjnie – skraca kadencje Sejmu i zarządza nowe wybory (art. 155 ust. 2)

Funkcjonowanie Rady Ministrów Zasada kolegialności: (zastrzeżenie realizacji wszystkich kompetencji Rady Ministrów dla całego gremium jej członków) Brak zasady w Konstytucji RP zawarta jest w ustawie z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów Art. 1 ustawy: Rada Ministrów (Rząd) działa kolegialnie.

Tryb pracy RM na posiedzeniach – art. 2 ust. 1 ustawy o RM, ale Rada Ministrów może również rozstrzygać poszczególne sprawy w trybie obiegowym (korespondencyjny) - art. 2 ust. 2 ustawy o RM

Porządek obrad Rady Ministrów 17 kwietnia 2012 r.

Kompetencje RM art. 146 ust. 1 Konstytucji RP 1. Rada Ministrów prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Do Rady Ministrów należą sprawy polityki państwa nie zastrzeżone dla innych organów państwowych i samorządu terytorialnego. 3. Rada Ministrów kieruje administracją rządową. Przykładowy katalog kompetencji art. 146 ust. 4 Konstytucji RP:

Kompetencje RM 1) zapewnia wykonanie ustaw, 2) wydaje rozporządzenia, 3) koordynuje i kontroluje prace organów administracji rządowej, 4) chroni interesy Skarbu Państwa, 5) uchwala projekt budżetu pastwa, 6) kieruje wykonaniem budżetu państwa oraz uchwala zamknięcie rachunków państwowych i sprawozdanie z wykonania budżetu, 7) zapewnia bezpieczeństwo wewnętrzne państwa oraz porządek publiczny,

Kompetencje RM 8) zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa, 9) sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi, 10) zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe, 11) sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju oraz określa corocznie liczbę obywateli powoływanych do czynnej służby wojskowej, 12) określa organizację i tryb swojej pracy.

Organy pomocnicze RM tworzone zgodnie z przepisami ustawy o Radzie Ministrów Art. 12. 1. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady Ministrów, może, w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, a w szczególności: 1) stały komitet lub komitety Rady Ministrów w celu inicjowania, przygotowania i uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w sprawach należących do zadań i kompetencji tych organów; 2) komitety do rozpatrywania określonych kategorii spraw lub określonej sprawy; 3) rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zadań i kompetencji Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.

Organy pomocnicze RM tworzone zgodnie z przepisami ustawy o Radzie Ministrów Art. 12a. Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, tworzyć komisje do opracowania projektów kodyfikacji określonych dziedzin prawa, uwzględniając dorobek nauki i doświadczenia praktyki. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji oraz jej skład i tryb postępowania. Art. 13. 1. Rada Ministrów w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem społecznym może powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje wspólne, składające się z przedstawicieli Rządu oraz tej instytucji lub środowiska. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji wspólnej oraz jej skład i tryb postępowania. 2. Celem komisji, o których mowa w ust. 1, jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach ważnych dla polityki Rządu oraz interesów reprezentowanej w komisji instytucji lub środowiska.

Pełnomocnicy rządu i Prezesa RM Pełnomocnik Rządu do spraw deregulacji gospodarczych Pełnomocnik Rządu do spraw Programu ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły Pełnomocnik Rządu do spraw Zapewnienia Bezpieczeństwa w Trakcie Przygotowywania i Sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w 2011 r. Pełnomocnik Rządu do spraw Polskiej Energetyki Jądrowej Pełnomocnik Rządu ds. Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do spraw Muzeum II Wojny Światowej Pełnomocnik Rządu do spraw Przygotowania Organów Administracji Rządowej i Sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej Pełnomocnik Rządu do spraw Równego Traktowania Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do Spraw Dialogu Międzynarodowego Pełnomocnik Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen i Systemem Informacji Wizowej Pełnomocnik Rządu do Spraw Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach Pełnomocnik rządu do spraw zwalczania nieprawidłowości finansowych na szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej Pełnomocnik Rządu do Spraw Negocjacji w Ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) Pełnomocnik Rządu do Spraw Programu dla Odry - 2006. Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych

Organy pomocnicze Rady Ministrów Zespół Międzyresortowy do spraw Udziału Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Obrony Przeciwrakietowej Międzyresortowy Zespół do spraw cywilnych i wojskowych działań Rzeczypospolitej Polskiej w Islamskiej Republice Afganistanu Międzyresortowy Zespół ds. Funduszu Schengen, Norweskiego Mechanizmu Finansowego, Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Funduszu Granic Zewnętrznych oraz Funduszu Powrotu Imigrantów Komitet do spraw Koordynacji Organizacji Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 Rada do spraw Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i związanej z nimi Nietolerancji Zespół Monitorujący Realizację Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Stały komitet Rady Ministrów Komitet Europejski Rady Ministrów Międzyresortowy Zespół Koordynacyjny Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce Komitet Organizacyjny Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 Międzyresortowy Zespół do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych Międzyresortowy Zespół do Spraw Zwalczania Nieprawidłowości Finansowych na Szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej Zespół do Spraw Światowej Organizacji Handlu (WTO) Komitet Monitorujący dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Międzyresortowy Zespół ds. Zwiększenia Przejrzystości Rynku Artykułów Rolno-Spożywczych i Poprawy Funkcjonowania Łańcucha Żywnościowego Międzyresortowy Zespół - polska część Komitetu Strategii Współpracy Polsko-Rosyjskiej Międzyresortowy Zespół ds. Dwustronnych Umów o Popieraniu i Ochronie Inwestycji Rada Rozwoju Nauki i Technologii Zespół do spraw Programowania Prac Rządu Polski Komitet Doradczy Międzyresortowy Zespół do spraw zapobiegania nielegalnemu rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia i implementacji "Inicjatywy Krakowskiej" - Proliferation Security Initiative (PSI) Zespół do Spraw Promocji Rzeczypospolitej Polskiej Kolegium do spraw Służb Specjalnych

Komisje wspólne Wspólny Zespół Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Świętego Soboru Biskupów Komisja Wspólna Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego Komisja Wspólna przedstawicieli rządu i Konferencji Episkopatu Polski

Organy doradcze powołane do rozpatrywania określonej sprawy lub grupy spraw Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji Zespół do współpracy przy realizacji zadań związanych z koordynacją uznawania kwalifikacji w zawodach regulowanych i działalnościach Komitet Monitorujący Narodowy Plan Rozwoju Międzyresortowy Zespół do spraw Inwestycji o Istotnym Znaczeniu dla Gospodarki Zespół do Spraw Nagród Komisja Historyczna do spraw Opracowania Dokumentacji na temat Śmierci Gen. Władysława Sikorskiego Rządowe Centrum Bezpieczeństwa Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego Wyższa Komisja Dyscyplinarna Służby Cywilnej Komitet do spraw Europejskich Rządowa Komisja Konkordatowa Komitet Sterujący do spraw wspierania przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. inicjatyw pobudzających polską gospodarkę Polski Komitet do Spraw UNESCO Komitet Sterujący "Program dla Odry - 2006" Komitet Polityki Ubezpieczeń Eksportowych Międzyresortowy Zespół do spraw koordynacji działań podejmowanych w związku z tragicznym wypadkiem lotniczym pod Smoleńskiem Komisja Rozpatrująca Wnioski o Wyrażenie Zgody na Zatrudnianie Osób, Które Pełniły Funkcje Publiczne Międzyresortowy Zespół do spraw Sankcji Międzynarodowych Państwowa Rada Gospodarki Przestrzennej Zespół do Spraw Przeciwdziałania Naruszeniom Prawa Autorskiego i Praw Pokrewnych Narodowy Komitet Koordynacyjny do spraw Euro, Rada Koordynacyjna oraz Międzyinstytucjonalne Zespoły Robocze do spraw Przygotowań do Wprowadzenia Euro przez Rzeczpospolitą Polską Rada do Spraw Polaków na Wschodzie Rada do Spraw Uchodźców

Prezes Rady Ministrów Regulacje prawne: Występuje w podwójnej roli: - jako przewodniczący Rady Ministrów oraz - jako odrębny organ administracji. Regulacje prawne: - ustawa o Radzie Ministrów oraz - regulamin pracy Rady Ministrów

Prezes Rady Ministrów Kompetencje merytoryczne kieruje merytoryczną działalnością Rady Ministrów ponosi odpowiedzialność polityczną decyduje o składzie Rady Ministrów koordynuje i kontroluje pracę ministrów i pozostałych członków Rady zapewnia wykonanie polityki Rady Ministrów

Jako przewodniczący Rady Ministrów Prezes Rady Ministrów Jako przewodniczący Rady Ministrów Kompetencje organizacyjne reprezentuje Radę Ministrów kieruje jej pracami zwołuje posiedzenia ustala porządek obrad przewodniczy posiedzeniom

Jako przewodniczący Rady Ministrów Prezes Rady Ministrów Jako przewodniczący Rady Ministrów Kompetencje organizacyjne reprezentuje Radę Ministrów kieruje jej pracami zwołuje posiedzenia ustala porządek obrad przewodniczy posiedzeniom

Jako naczelny organ administracji rządowej Prezes Rady Ministrów Jako naczelny organ administracji rządowej posiada kompetencje generalne – do jego zadań należy wszystko to, co nie jest zastrzeżone dla innych organów (tzw. domniemanie kompetencji) wydaje rozporządzenia i zarządzenia jest podstawowym łącznikiem administracji rządowej

Prezes Rady Ministrów jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników administracji rządowej dokonuje obsady personalnej szeregu organów administracji rządowej nadzoruje organy centralne i terytorialne administracji rządowej nadzoruje samorząd w granicach określonych w konstytucji i ustawach

Prezes Rady Ministrów cd… Kompetencje premiera względem wojewody: powoływanie i odwoływanie wojewodów uchylanie rozporządzeń i zarządzeń wojewodów: obligatoryjnie - gdy są niezgodne z ustawami oraz aktami wydanymi w celu ich wykonania, fakultatywnie - z powodu ich niezgodności z polityką rządu lub naruszenia zasad rzetelności, sprawności i gospodarności. wydawanie wojewodom poleceń służbowych. kontrolowanie zgodności działań wojewodów z polityką rządu rozstrzyganie spraw spornych między wojewodą a ministrami

Minister Minister jest jednoosobowym, naczelnym organem państwa, a zarazem członkiem organu kolegialnego – Rady Ministrów Konstytucja RP (art. 149 ust. 1) ustanawia dwie kategorie ministrów: tzw. ministrowie resortowi (kierujący działem administracji rządowej) oraz tzw. ministrowie bez teki (wypełniających zadania wyznaczone im przez premiera)

Działy administracji rządowej Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r., Nr 159, poz. 1548 z pózn zm.)

Działy administracji rządowej 1) administracja publiczna; 1a) budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa; 2) budżet; 3) finanse publiczne; 4) gospodarka; 5) gospodarka morska; 6) gospodarka wodna; 7) instytucje finansowe; 7a) informatyzacja; 8) członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej; 9) kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; 10) kultura fizyczna; 11) łączność; 12) (uchylony); 13) nauka; 14) obrona narodowa; 15) oświata i wychowanie; 16) praca; 17) rolnictwo; 18) rozwój wsi; 18a) rozwój regionalny; 18b) rynki rolne; 18c) rybołówstwo; 19) Skarb Państwa; 20) sprawiedliwość; 21) szkolnictwo wyższe; 22) transport; 22a) turystyka; 23) środowisko; 23a) rodzina; 24) sprawy wewnętrzne; 25) wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne; 26) zabezpieczenie społeczne; 27) sprawy zagraniczne; 28) zdrowie.

Konstruktywne wotum nieufności Art. 158 Konstytucji RP schemat Ze względu na to, że konstrukcja polska odbiega od niemieckiego konstruktywnego wotum nieufności oznaczającego głosowanie nad osobą nowego kanclerza, ale nie obejmującego uchwalenia odrębnego wotum nieufności dla rządu niektórzy autorzy proponują nazwać rozwiązanie polskie nieregularnym konstruktywnym wotum nieufności

Wotum nieufności dla ministra Konstytucja, pomimo wątpliwości zgłaszanych w toku prac Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego dopuszcza indywidualną odpowiedzialność polityczną ministrów zarówno resortowych jak i tzw. bez teki SCHEMAT

Odpowiedzialność konstytucyjna Pojęcie to oznacza prawne konsekwencje postępowania osób zajmujących wysokie stanowiska państwowe za naruszenie konstytucji lub innych ustaw w związku z wykonywaniem ich funkcji. Odpowiedzialność konstytucyjna najczęściej wyraża się w uprawnieniu jednej z izb parlamentu do postawienia tych osób w stan oskarżenia przed drugą z izb lub przed specjalnym trybunałem. Odpowiedzialność konstytucyjna jest odpowiedzialnością zindywidualizowaną, przy jej określaniu niezbędne jest stwierdzenie winy, a wymierzone kary mają charakter szczególny i dotyczą tylko tego rodzaju odpowiedzialności. Schemat

Dziękuję i do zobaczenia